Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Interaktivitás Egykor és most Koltai Andrea Doktor jelölt (PTE BTK) Chello Central Europe, Kereskedelmi vezető Kreatív Extreme Net reggeli Budapest, 2012.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Interaktivitás Egykor és most Koltai Andrea Doktor jelölt (PTE BTK) Chello Central Europe, Kereskedelmi vezető Kreatív Extreme Net reggeli Budapest, 2012."— Előadás másolata:

1 Interaktivitás Egykor és most Koltai Andrea Doktor jelölt (PTE BTK) Chello Central Europe, Kereskedelmi vezető Kreatív Extreme Net reggeli Budapest, 2012. május 16.

2 o Az interaktivitás elméleti háttere o A televíziós interaktivitás mérföldkövei o A televíziós interaktivitás tipológiája o A cross-mediális televíziós interaktivitás o Tanulságok Tartalom

3 Az interaktivitás elméleti háttere Jelentés Fogalom Definíció

4 Az interaktivitás jelentése o latin o kölcsönös viszony, kölcsönös ráhatás, együttes hatás Az interaktivitás fogalma o multidiszkurzív és multidimenzionális o face-to-face kommunikáció → konvergencia → kvázi interperszonális kommunikációs helyzetek modellezése Az interaktivitás jelentése és fogalma

5 Kiousis (2002:379) a kommunikáció-tudományi, szociológiai, pszichológiai és informatikai meghatározások erősen fragmentált jelentéseinek szintetizálásával alkotta meg a fogalom definícióját. „Az interaktivitás annak a fokmérője, hogy a különböző kommunikációs technológiák milyen mértékben képesek egy olyan mediatizált közeget létrehozni, amelyben a résztvevők képesek egymással szinkron és aszinkron módon egyaránt kommunikálni (O2O 1, O2M 2, M2M 3 ), és részt venni a kölcsönös üzenetváltás folyamatában.” Az interaktivitás definíciója 1 one-to-one, 2 one-to-many, 3 many-to-many

6 A televíziós interaktivitás mérföldkövei

7 Winky Dink (CBS) 1953 Today Show (NBC) Nézői telefon élő kapcsolása Közönség- szavazások Közmű üzembe helyezése 1959 Interaktivitással kapcsolatos K+F Teletext (BBC) 1977 Qube (Warner Amex) Első kereskedelmi interaktív televíziós szolgáltatás Prestel (brit posta) Interaktív videotex 1979 IA-hoz szükséges technikai eszközök tömeges terjedése pl.: VCR, PC, CD-ROM, ATM What’s your story? (BBC) Nézői telefonok által adásment valós idejű alakítása 1988 Műsorgyártási technológia és terjesztési hálózatok digitalizálása 1994 Gamesmaster (Channel Four) Chat üzenetek a képernyőn Big Brother (Veronica TV) 1999 Call TV csatorna (9Live)

8 A televíziós interaktivitás Reaktív televízió Cross-mediális interaktivitás Kiterjesztett televíziós szöveg Digitális televízió/Interaktív szolgáltatások

9 Interaktív televízió Technikai rendszer (set-top-box) Interaktív televízió Nem technikai rendszer (analóg TV) Interaktív televízió- műsor Kiterjesztett televíziós szöveg Enhaced television text Cross-mediális interaktivitás Cross-media interactivity Nem interaktív televízió- műsor Digitális televízió/ Interaktív szolgáltatások Digital Television/ Interactive services Reaktív televízió Reactive television Forrás: Christensen, 2002 A televíziós interaktivitás tipológiája

10 Reaktív televízió o passzív nézőközönség, nincs operatív közreműködés (kivéve: televízió ki- és bekapcsolása, csatornaválasztás, hangerő szabályozás) o Horton és Wohl-féle (1956) para-szociális interakció (PSI) Cross-mediális interaktivitás o a televíziókészülék más médiaeszközök egyidejű használata által válik interaktív médiummá o 5 nagy típusa van (ld. a későbbiekben!) A televíziós interaktivitás tipológiája

11 Kiterjesztett televíziós szöveg o nincs közvetlen hatással a televíziós narratívára o addicionális információt hordoz o információt és interaktív szolgáltatásokat tartal- mazó layer képernyőn történő megjelenítése a televízió-programmal szinkronban o „red button” gomb Digitális televízió/Interaktív szolgáltatások o értéknövelt interaktív szolgáltatások (VAS) o például a set-top-box-on keresztül elérhető EPG, DVR, TSV és VoD szolgáltatás, okos TV A televíziós interaktivitás tipológiája

12 A cross-mediális televíziós interaktivitás Televízió műsorokhoz kapcsolódó alkalmazások Televízió műsorokba integrált alkalmazások Interaktív televíziós kvízműsorok (Call TV) Önálló interaktív alkalmazások Teletexten megjelenő interaktív alkalmazások

13 A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 1.Televízió műsorokhoz kapcsolódó alkalmazások a)T2S (text-to-screen)/SMS crawl alkalmazások (Mokka) b)Véleményszavazások (Napló) c)Műsoron belül megjelenő játékok (Áll az alku)

14 A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 2.Televízió műsorba integrált alkalmazások 360°-os formátumok: o Valóság show-k (Big Brother, Való Világ) o Tehetségkutató műsorok (Megasztár, Csillag születik)

15 A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 3.Interaktív televíziós kvízműsorok/Call TV „Telefonos vetélkedő, (…) a stúdióban csak a műsorvezető(k) van(nak), akik az emelt díjas telefonszámon a játékra betelefonáló nézőkkel játszanak.” (Kolosi, 2006:68) (Kapcsoltam)

16 A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 4.Önálló interaktív alkalmazások a)letölthető digitális tartalmakat promotáló spotok b)televíziós tartalomra épülő, önálló interaktív alkalmazások

17 A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 5.Teletexten megjelenő interaktív alkalmazások a)alap- és emelt díjas telefonos tartalmak és szolgáltatások (operátor logók, háttérképek, csengőhangok, JAVA játékok stb.) b)T2T (text-to-teletext)(SMS chat)

18 Kitekintés

19 Tanulságok o Technológiai kialakítását tekintve a TV o egyirányú kommunikációt valósít meg o alkalmatlan az interaktivitásra o Konvergens társtechnológiák evolúciója → Cross-mediális interaktív televíziós korszak „Felokosított TV” o Tömeges elterjedés, piaci siker o hozzáadott érték (VAS) o Content is the king & killer application o Analog switch-off → Digitális/interaktív televíziós korszak Okos TV

20 Köszönöm a figyelmet! andrea.koltai@chellocentraleurope.com


Letölteni ppt "Interaktivitás Egykor és most Koltai Andrea Doktor jelölt (PTE BTK) Chello Central Europe, Kereskedelmi vezető Kreatív Extreme Net reggeli Budapest, 2012."

Hasonló előadás


Google Hirdetések