Digitális tananyagfejlesztés módszertana a) Ismertesse a digitális tananyagfejlesztés technológiáit és szoftvereit. b) Szabványok és szabványosítás az elektronikus tananyagok fejlesztésben. c) Mutassa be a tanulói ePortfóliók szerepét a közoktatásban Készítette: Halász Rita tanár- informatikatanár MA 2010/2011
A digitális tananyagfejlesztés technológiái és szoftverei A legmagasabb szintű tudás biztosításához már nem lehet csak a hagyományos oktatási módszerekre támaszkodni, egyre nagyobb szerepet kap a nyitott és távoktatás, az informatikai technológiák alkalmazása.
IKT szerepe az oktatásban A pedagógusok számára: korlátlan hozzáférés az információkhoz alacsonyabb költség és időigény rutinfeladatok kiváltása, munkateher csökkenés szakmai fejlődés kiszélesedése lehetőség az együttműködésre másokkal a NAT lehetőségeink kihasználása az alternatív módon szerkeszthető tananyag tartalmakkal önálló továbbképzés
IKT szerep az oktatásban A tanulók számára: interaktív, egyénre szabott tanulási lehetőség, jobb megértés a különböző, több oldalú prezentációs lehetőségek kapcsán (verbalitás → vizualitás), időmegtakarítás, egyéni sikerélmény, könnyebb figyelem összpontosítás, hátrányos helyzetűek, speciális nevelési igényűek integratív, de egyénre szabott oktatása
IKT eszközök az oktatásban Mobil, digitális prezentációs eszköz (zsúrkocsi) Tartalma: 1 laptop 1 projektor Erősítő, hangfal, mikrofon VHS, DVD Tartódoboz Digitális bőrönd: laptop + projektor Minden középiskolába zsúrkocsi és bőrönd
IKT eszközök az oktatásban Sulinet Digitális Tudásbázis 7-12. évfolyamok közismereti tárgyainak digitalizált tananyagai példák, animációk, demonstrációs filmek kiegészítő adatbázisok, háttér információk módszertani segédletek, óravázlatok egyedileg alakítható tartalom fórum, chat, kollaborációs lehetőség
IKT eszközök az oktatásban Interaktív tábla informatikai eszköz, amely egy szoftver segítségével összekapcsolja a számítógépet, a projektort és a táblát a tábla érintésre érzékeny felületté válik (speciális tollal vezérelhető) a számítógépen elkészített tananyagot rávetíthetjük a táblára, a táblát érintőképernyőként használva pedig vezérelhetjük a számítógépet hatékonyan támogathatja a differenciálást, a csoportmunkát, a kollaborációs eszközök használatát a tanórákon
IKT eszközök az oktatásban Web 2.0 egyszerre jelöl újfajta weboldalakat és szolgáltatásokat, a mögöttük álló technológiát, és azokat az attitűdöket, módszereket, amelyek mindehhez társulnak a felhasználó nem csak nézegetni való weboldalakat kap, hanem sokoldalúan használható eszközöket az eszközök kezdetben üres portálok, a szolgáltató lehetőséget nyújt azok tartalommal való megtöltésére a web 2.0 "zászlóshajói„: YouTube videó megosztó portál delicious online linktár Flickr képmegosztó portál Wikipédia közösségi enciklopédia Iwiw, a Facebook közösségépítő hálózatok az Amazon.com webáruház, amely eredetileg csak könyveket forgalmazott, mára közösségi térré bővült, ahol a felhasználók véleményezhetik, címkézhetik a tartalmakat, láthatják egymás visszajelzéseit a forgalmazott termékekről
IKT eszközök az oktatásban Web 2.0 Új platform! A webkettes eszközök új platformot teremtenek az együttműködésre, egy virtuális felületet biztosítva felkínálják a lehetőséget közös tartalmak létrehozására. A mára létrejött, felhasználók által kipróbált, használt, és a tapasztalatok eredményeképpen egyre kifinomultabb eszközök rendkívül praktikusak. Oktatási célra használva lehetőségek széles körét kínálják arra, hogy megújítsuk pedagógiai eszköztárunkat.
IKT eszközök az oktatásban E-learning a hagyományos és távoktatási, valamint az internet nyújtotta új lehetőségek együttes alkalmazását jelentő új és hatékony tanulási eljárás E-learningnek nevezhető minden olyan tanítási és tanulási forma, amikor a tananyag feldolgozásához, bemutatásához; a szemléltetéshez vagy akár a kommunikációhoz digitális médiumokat (például DVD, CD-ROM, Internet) használunk
Szabványok és szabványosítás az elektronikus tananyagok fejlesztésben A szabványosítás szükségessége A hagyományos számítógépes oktatóprogramok egyedi megoldásokat tartalmaznak a tananyag tárolására, közvetítésére, a tanulói eredmények visszajelzésére. A kész tananyag sem egészében, sem részeiben nem alkalmazható más kontextusban, más tananyag részeként, mert fizikailag zárt egységet alkotnak; tartalmilag tele vannak az eredeti környezetére történő hivatkozásokkal. Tovább probléma pl. ha esetleg más operációs rendszer alatt szeretnénk használni a CD-t. A hagyományos számítógépes oktatóprogramok a mai napig egyedi megoldásokat tartalmaznak a tananyag tárolására, közvetítésére, a tanulói eredmények visszajelzésére. Egy konkrét témakörnek egyfajta konkrét realizációját nyújtják. A kész tananyag sem egészében, sem részeiben nem alkalmazható más kontextusban, más tananyag részeként. fizikailag zárt egységet alkotnak tartalmilag tele vannak az eredeti környezetére történő hivatkozásokkal Tovább bonyolítja a dolgot például, ha esetleg más operációs rendszer alatt szeretnénk használni a CD-t. A digitális tananyaggyártás igen hosszadalmas és költséges tevékenység. Az egyre bővülő oktatási piacon nincs értelme annak, hogy az egyes diszkrét tananyagelemeket újra és újra elkészítsék. Inkább az újrahasznosíthatóságukat, hordozhatóságukat kell megoldani
A szabványosítás célja átjárhatóság biztosítása a tananyagok számára a különböző eLearning alkalmazások (keretrendszerek, szerzői rendszerek, tároló alkalmazások) között
A szabványosítás főbb területei A szabványosítás különböző részterületei között szoros összefüggés áll fenn. Az, hogy a tananyagelemekből hogyan építek fel egy konkrét tananyagot, kurzust, visszahat a metaadat modellre és befolyásolja a tanulói tevékenységek követését és az ezzel kapcsolatos adatmodellt. együttműködési képesség a tananyagok szintjén ha a tananyag teljes egészében megfelel egy adott szabványnak, akkor bármely – az adott szabványt támogató keretrendszerben lejátszható az alkalmazások szintjén a különböző tananyaggyártók által készített tartalomcsomagok futtathatók ugyanabban a tanulásirányítási keretrendszerben (LMS) kihasználva a tartalomban definiált lehetőségeket a keretrendszer képes együttműködni más alkalmazásokkal
ePortfólió szerepe a közoktatásban bizonyos szempontok alapján meghatározott céllal összeválogatott „dokumentumok” összessége digitálisan tárolódik, archiválható, publikálható (Web) multimédia tartalmak is megjeleníthetők benne
Portfólió típusok az oktatásban munkaportfólió célja a teljes tanulási folyamat dokumentálása, reflektálásának elősegítése bemutató portfólió célja a tanulási folyamat legjobb eredményeinek, a legjobb munkáknak a bemutatása értékelési portfólió a tanulási folyamat eredményeinek bemutatása minősítő- szelektív értékelés céljából
A portfólió tartalma Személyes információk Tanulmányok Elismerések, díjak, kitüntetések Személyes és oktatói visszajelzések, megjegyzések Értékelések, projektek Tervek és célok Érdeklődési kör Könyvek, cikkek, előadások, bemutatók Személyes, szakmai, és munkahelyi fejlesztések produktumai, és feljegyzései