Barangolás – ?eltévedés? a „szájber” térben
1999 óta foglakozom online kommunikációval Zöldút 2007 programév Ökoturizmus stratégia Ifjúsági turizmus stratégia Egyéni és céges tréningek FATOSZ együttműködés 2009-óta
Az internet ma Eszközök, alkalmazások Kinek jó ez? – előnyök – hátrányok Nehéz pálya Lépésről lépésre – géptől a látni-, olvasni-, tudnivalóig OK, ott vagyok, de hol is?!
Sokszor azt véljük, hogy tudjuk…. ‘60-as évek óta töretlenül fejlődő számítógépes hálózat ~ 1,9 milliárd felhasználó 193 millió domain - internetes cím van használatban Több mint 500 millió felhasználó csak a - on Percenként 24 órányi új videó kerül fel a -ra 294 milliárd e-mal naponta
A hazai internet lefedettség 55%-os Vásárlás előtti döntésekben kiemelt szerep (>90%) A célcsoport magas jelenléte (>62%) Kiemelten kedvező lakhely szerinti lefedettség (>79) Megkerülhetetlen médiummá vált az elmúlt 10 évben Forrás: NRC
Honlapok (.hu,. com,.gov,.net stb) Közösségi felületek (iwiw, facebook, twitter) Online alkalmazások (e-kormányzat, banki szolgáltatások, web-áruházak, repülőjegy és szállásfoglaló rendszerek stb) Online játékok, online mozi-TV-rádió
Honlapok (.hu,. com,.gov,.net stb)
Közösségi felületek (iwiw, facebook, twitter, linked in)
Online alkalmazások (e-kormányzat, banki szolgáltatások, web-áruházak, repülőjegy és szállásfoglaló rendszerek stb)
Online játékok, online mozi-TV-rádió
Mindenkinek és senkinek Több tízezer év Internet nélkül Akinek kellett, tudott írni A szomszéd falunál messzebb ritkán mentünk Híreket a messziről érkezett emberek hoztak Az idő egészen más értelmű volt Naponta újabb eszközök, alkalmazások születnek - felfoghatatlan sebesség Ami ma hír, holnap történelem, vagy még az sem Ami ma friss, „az holnap kit érdekel” Arubától Indonéziáig, Nyíregyházáról Santiago de Composteláig nézelődünk, amikor utazást tervezünk Nincs idő a fejfájásra!
Előnyök Könnyebb ügyintézés Gyorsabb információ és adatforgalom Olcsóbb, színesebb szórakozási lehetőségek Szinte folyamatos kapcsolat személyek és közösségek között Széles, gazdag információ forrás
Hátrányok Függőség Virtuális világ – elszakadás a valóságtól Mozgásszegény élet Adatvédelmi kérdések – kiszolgáltatottság (Nagytestvér hatás) FilmFilm „Sötét” oldal hatása – ellenőrizhetetlen tartalmak (kéretlen reklámok, porno, drog, terrorizmus stb)
Nagy médiazaj Keresőkben PéldaPélda Online hirdetésekben TV (nyomtatott sajtó, rádió – csökken a jelentősége) Konkurensek széles körének jelenléte – mindenki a neten van Gyorsan változó szolgáltatások A felhasználói igényeknek megfelelően – mit szeretne a fogyasztó, a vendég – mi segíti a döntését Technológiai fejlődésnek megfelelően – gyorsabb internet, erősebb gépek, gazdagabb grafikai lehetőségek stb. Rövid életciklus az információban (ami ma újdonság, holnap értéktelen bóvli)
Ország, város…. Országok (Ausztria, Horvátország stb) Régiók – jobb kommunikáció, nagyobb figyelem Üdülési módok (aktív turizmus, városlátogatások stb) Az időtöltés más módjai Egynapos utazások (Magyarország hosszában 550 km) Wellness szállodák – családi ajánlatok Aqua parkok, élményfürdők Fesztiválok Nagy sportesemények – Kajak-kenu VB Kert, barátok, család… Gazdasági gondok
Vezess! Kövess! Vagy állj félre! VAN!
Megfelelő gép és programok Internet kapcsolat cím Web-lap Folyamatos használat
Vezetékes Mikrohullámú Mobil internet stb
NE! Inkább ezt!
Megfelelő domain, azaz internet cím Megfelelő eszköz az építésre A jó honlap Egyszerű Informatív Friss Könnyen kezelhető
marketing Banner PR cikk Blog - bloggerek Keresőmarketing Közösségi média
marketing Címlista Vendégektől elkért mail címek alapján – ajánlásokat gyűjtve Vásárolt adatbázisok segítségével Aprólékos gyűjtés, válogatás eredményeként Mondanivaló Röviden, tömören, a honlapra vezető kapcsolók segítségével Szerkezet Jól áttekinthető, könnyű olvashatóság Precizitás Nyelvileg helyes, minden működik, valós
Banner hirdetés Drága Grafikailag kényes Nehézkes az időzítés Megjelenés szám Időszak Kattinttás
PR cikk és a blog A legjobb ha magunknak készítünk egyet Folyamatos információs lehetőség, naplószerű, személyes hangvétel (azért ehhez is érteni kell) A blog és annak szerzője (a Blogger) szoros kapcsolatban van Néhány kedves blogger ismerőssel sok fejfáját megtakarhatunk magunknak Közös hétvégét, közös főzések Szolgáltatás és esemény bemutatók Források: wwwfreeblog.hu
Keresőmarketing Láthatóság, megtalálhatóság - példapélda Csak akkor fizetünk, ha van kattintás Pontos, részletes statisztika Példa: Google Analytics – adatsorok Összes látogató Összes látogató Látogatás forrásai (honnan jönnek, kik ők?) Látogatás forrásai Mennyit vannak az oldalon? Mennyit vannak az oldalon? Mit csinálnak az oldalon? Mit találnak az oldalon? Mit nem találnak? Hol távoznak az oldalról?
Közösségi média Facebook és a Fatosz – facebook.comfacebook.com Folyamatos információ közlés Hitelesség Pontosság 500 millió potenciális vendég ingyen… … és nem csak Facebook van
Tény: Az Internet mára kihagyhatatlanná vált, mi több, kikerülhetetlen Amit ne tegyünk! Rossz honlap, öreg tartalom – a szomszéd fia már látott PC-t - A Gulyáslevest megfőzetné vele? Bízza szakemberre! (meg is tanulható) Ritkán kezelve, azt is rosszul – nem hetente, nem havonta, hanem naponta – Végtelen történet. Ha eldöntöttem, akkor csinálni kell! – Eldöntötte?
Tudjuk, hogy mit akarunk, mit, mire akarunk használni Ha csináljuk, akkor pontosan, hitelesen – itt az „ízű” nem elég Nem szégyen kérdezni Mindennek ára van - a sikernek is Közösen messzebbre jutunk – együtt könnyebb a web fejlesztésben, marketingben Közös, friss szállás adatbázis – felkerülni a térképre (pontos cím, valódi megtalálhatóság) Közös online foglalási rendszer
Várom kérdéseiket Nagy Gábor Nincs kibúvó! – vezess – kövess – állj félre!