Mi mennyi, pontosabban: Mi micsoda? Fogalmi rendzavarás társadalom- biztosítás ügyben Dr. Kincses Gyula Zell am See 2007.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Advertisements

Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Az egészségügy átalakítása Holló Imre Pénzügyi csúcstalálkozó II szeptember 16.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
A makrgazdasági munkakínálat:
Egészségpolitika.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Milyen egészségbiztosítási rendszerünk lehet év múlva? Prof. Dr. Orosz Éva Egyetemi tanár, ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpont vezetője, az.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Az európai szociális modell esélyei és a fenntartható fejlődés
Kincses Gy. ESKI 1/18 GLOBÁLIS ELVEK A JOBB EGÉSZSÉGÜGYÉRT A NERA tanulmány korreferátuma március Kincses Gyula Egészségügyi Stratégiai Kutató Intézetet.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
EU II..
Összehasonlító gazdaságtan
A háború és a modern fegyveres erő
Záhony: a kelet nyitott vámkapuja Mérföldköveink EU-s csatlakozási „előkészítő kavicsok”, május 01, Románia EU-s csatlakozása, Schengeni.
. 1/12 Az egészségügy átalakításának új szakaszáról Budapest, Január 22. Dr. Kökény Mihály.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
QUAESTOR Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltatás Több mint béren kívüli juttatás - egy hatékony eszköz az egyéni és a szervezeti célok összehangolásához 2011.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Gazdasági és társadalmi kohézió az Európai Unióban Dr. Kocziszky György egyetemi tanár intézeti igazgató Salgótarján Miskolci Egyetem, Európa Gazdaságtana.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Mi mennyi, pontosabban: Mi micsoda?
A kiinduló pont – a jövő egészségpolitikájának reális megközelítése Az egészségügy fenntartható fejődésének alap- feltétele, hogy összhangba kell hozni.
A hippokratészi eskü értelmezése
HOGYAN KÉSZÜLNEK A MAGYAROK NYUGDÍJAS ÉVEIKRE?. A magyarok fele nem, vagy alig törődik a nyugdíjjal.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
www.reformazdravotnictva.sk Az Szlovák egészségügyi reform első lépései Peter Pažitný.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Készítette: Tóth Zsuzsa Borsodi Szabolcs
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Problémák és megoldási lehetőségek a magyar egészségügy reformjában Dr. Gaál Péter Hitek és tévhitek az egészségbiztosítási biztosítói modellekről Népszabadság.
Hibák és tévedések a forrásteremtésben A szűkösség anatómiája A Magyar Kórházszövetség XVII. Kongresszusa Debrecen Dr. Szepesi András.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Az államháztartás.
LEADER, Identitás, Sport
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Társadalombiztosítás és ellátások
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

Mi mennyi, pontosabban: Mi micsoda? Fogalmi rendzavarás társadalom- biztosítás ügyben Dr. Kincses Gyula Zell am See 2007.

Társadalombiztosítás és szolidaritás

3/26 A szolidaritási elv szükségessége •A személyes jövedelempozíció és az egészségügyi szükséglet fordított arányban van, –abban életszakaszunkban tudnánk megfizetni az egészségügyi ellátást, amikor a legkevésbé van rá szükségünk, –a betegség általában szegénnyé tesz. •A betegség-terhek olymértékben növeked- nek, hogy azt a hagyományos kisközösségek már nem tudják kiegyenlíteni.

4/26 A kockázatközösségek fejlődése •Kisközösségi öngondoskodás (család, faluközösség) •Család-fenntartó modell kialakulása: a család- fenntartó kieső jövedelmét pótolni kell. –Bányatárs-ládák •homogén kockázatok kisközösségi, társadalmi csoporton belüli megosztása •szolidaritás a generációk és az egészségesek, betegek között –Bismarck féle társadalombiztosítás •a szolidaritás kiterjesztése a társadalmi csoportokra - a munkáltatók is belépnek a kockázat-finanszírozók közé –A teljes társadalomra kiterjedő kockázatközösség •NHS •Kötelező teljeskörű társadalombiztosítás

5/26 A nemzeti kockázat-közösség fogalma Egy olyan szolidaritás elvű kockázat-közösség, amely •Mindenkire kiterjed, azaz teherviselésre képes állampolgár semmilyen okból nem maradhat ki a teherviselésből. (nem csak alkalmazottak) •A kockázatok kezelése biztosítás-matematikailag a teljes lakosságra kiterjed, azaz –az egyes ellátás-szervező csoportok (biztosítók) nem a saját bevételükből gazdálkodnak (fejkvóta vagy keresztfinanszírozás) –egyes kiemelt kockázatok az egész populációt terhelik, nemcsak a szolgáltatás-finanszírozót. •A nemzeti kockázat-közösség nemcsak egyintézményes modellben értelmezhető.

6/26 A szervezett társadalmi gondoskodás (egyének védelmének) eszközei •Szolidaritási elv (CSAK a TB!!!) lényege: kockázatközösség és jövedelemtranszfer –Munkáltatók– munkavállalók –a szegények– gazdagok között, –Egészségesek– betegek és között –Aktív korúak – inaktívak között –Férfiak – nők között –Ágazatok között (bankszféra – mezgazdaság…) –Egyes biztosítók között (gazdag és szegény területek, kockázati portfolio) •Kockázatporlasztás (bármelyik biztosítás, TB is!) lényege: kockázatmegosztás –horizontális és időbeni (kockázat-közösség): üzleti biztosítások, részben az egészség-pénztárak –csak időbeni: egyéni előtakarékosság (Egészségszámla)

7/26 Az egészségügyi rendszerek felosztása A két meghatározó csoport: •Állami rendszer a leginkább rászorultaknak, a többieknek piac vagy önszerveződés (önkéntes biztosítások, vállalati prémium, vállalati szervezett ellátás (HMO), egyéb szolgáltató-vásárló közösségek, MSA, stb.) •Kényszer-szolidaritás a lakosság egészének vagy nagy-részének: –adóból fenntartott egészségügyi rendszerek, –társadalombiztosítási rendszerek.

8/26 Az adó alapú rendszerek fő csoportjai •Brit (Beveridge) modell: dekoncentrált állami szervezet. (ÁNTSZ +OEP…) •Skandináv modell: területi önkormányzatok által fenntartott és működtetett egészségügy (1989 előtt Magyarországon ez volt!) •„Déli modell”: alapbevetően állami rendszer, de egyes ágazatokban „ágazati biztosító” jelleggel külön ellátási rendszerek lehetnek.

9/26 A biztosítási rendszerek •Alap-felosztás –Társadalombiztosítás elvű –Kockázat elvű (üzleti modell) •Részvétel –Kötelező (TB, de nem csak ott!) –Önkéntes •Intézményrendszer –Egybiztosító - Több-biztosító –Egyszintű- többszintű

10/26 Magánbiztosító – magánbiztosítás- Fogalmi különbség-tétel •Ma már mindenki tudja, hogy nem az a meghatározó, hogy az egészségügyi szolgáltatást költségvetési szerv, vagy magánszolgáltató nyújtja, hanem, hogy közszolgáltatásként, vagy magánfinanszírozású szolgáltatásként nyújtják. •Ugyanez a helyzet a biztosításnál is: a meghatározó az, hogy a biztosítás milyen típusú (TB vagy üzleti), nem pedig az, hogy a szervezet nonprofit, vagy profitorientált.

11/26 A szolidaritás elvű és az üzleti biztosítók különbségei * a pénzbeni ellátások részben befizetés-arányosak

Nemzetközi kitekintés

13/26 Közös problémák Európában •Egész Európa a szerzett jogok csapdájában vergődik, Európa meghatározó kérdése, hogy hogyan lehet összeegyeztetni a verseny- képességet a globalizált piacon az örökölt jóléti rendszerek fenntarthatóságával. –Demográfiai torzulás –Technológiai robbanás –Politikai stabilitás – a szerzett jogok garantálhatósága. •Ez mindenütt a jóléti rendszerek felülvizsgálatát fogja eredményezni.

14/26 Európai tendenciák •A fenti kérdésre nincs egyetlen „európai” vagy „korszerű” válasz, csak tendenciák vannak: –minden országban erősödik a nemzeti kockázat- kiegyenlítés. –a makro szintű költség-kontroll minden országban erősödő szempont, ezért •a szolgáltatások valamilyen korlátozása jellemző (csomag., co-payment, stb.), •az országok zömében (még az állami egészségügyi rendszerekben is!) erősödnek a verseny-elemek. (vagy „csak” szolgáltatói verseny, vagy biztosítói is)

15/26 Európa egészségügyi rendszerei

16/26 A társadalombiztosítási rendszerek az EU tagállamokban

17/26 Forprofit szereplők a kötelező egészségbiztosításban

18/26 Működési költségek több-biztosítós társadalom-biztosításban Ország 2003 (OECD) Adminisztratív költségek a biztosítók költségvetésében % Eü. adminisztratív költségei összes eü kiadáson belül % Ausztria 3% Belgium 3,7 Csehország 4% Franciaország 7,7 Hollandia 4,3 (2004) Luxemburg 10,7 (2004) Németország 5,66 ( üzemi pénztárak 4,6%) 6,0 Szlovákia* 4% tv. szerint Svájc 6%4,8 Magyar kieg biztosítás 10-15%

Magyarország, 2007.

20/26 Miért kell változtatnunk? A jelenlegi rendszer •Nem igazságos (nem valós a szolidaritás, egyenlőtlen eloszlás, hálapénz, magánérdekű privilégiumok) •Nem garantálja a hatékonyságot és minőséget (gyenge szektor-management) •Nem fenntartható –nem finanszírozható –humánerőforrással nem ellátható

21/26 Alapelvek - tények •Adaptív szociális biztonság •A teherbírásnak megfelelő csomag •Modernizáció, illeszkedés az EU trendekbe

22/26 Melyek a legfőbb, legtöbbet hangoztatott célok? •Szolidaritás –Fenn kell maradnia a nemzeti kockázatközösségnek –Senki nem maradhat megfelelő ellátás nélkül. –Nem alakulhatnak ki szegényeket, illetve gazdagokat biztosító társaságok, az ellátás minden biztosítottnak egyenlően jár. •Biztonság –Politikától független stabil rendszer –Fokozatos átmenet, evolutív modell •Verseny –Finanszírozói verseny (vitatott) –Minőségi verseny a szolgáltatók között (a szakmai és gazdasági racionalitás korlátai között)

23/26 Választási lehetőségek •Erős, egyintézményes alapbiztosítás, verseny a kiegészítő biztosításban –Szűkebb kötelező alapbiztosítás, melyet erős, relatíve független állami szerv biztosít, emellett kiterjedt önkéntes biztosítások •Több biztosítós rendszer regionális állami monopóliumokkal –A kötelező egészségbiztosítást több szervezet nyújtja, de ezek „ügyfélköre” valamilyen területhez kötődik, a lakosok nem választhatnak biztosítót. •A beteg választásán alapuló több biztosítós rendszer –a kötelező társadalombiztosításban egyenlő feltételek és kötelességek mellett állami és magánbiztosítók versenyeznek, amelyek közül a biztosítottak szabadon választhatnak.

24/26 A modellek ismert ellenérvei •Egy + erős kiegészítő –Csökkenti a társadalmi kohéziót –Nem távolodik a politikától –A kiegészítőben magas a működési költség –Lehetne, de nem működik •Területi monopóliumok –Nincs verseny, a beteg választása erősen korlátozott –Alulkezelésre ösztönöz. •Versengő több-biztosító –Nem szolidáris –Drága, forráskivonást eredményez –Alulkezelésre ösztönöz

25/26 A több-biztosítós modellek értékelése •A két modell választása alapvetően értékválasztás kérdése. –Az egyik modell az ellátás-szervezésből fakadó hatékonyság-javulásra épül, –a másik a verseny okozta minőség és hatékonyság-javulásra. •Minden modell kompromisszum, hiszen az értékek egy része (pl. ár és minőség, verseny és szabályozottság) konkuráló értékek.

26/26 Összegzés I. •A változások elkerülhetetlenek, és a változtatási kényszer nagyobb, mint gondoljuk. •A modellvitát le kell fejteni a rárakódott politikai szerepektől, és szakma alapon kell újrakezdeni. De a döntés értelemszerűen csak politikai döntés lehet! •Általában nem úszható meg a jóléti rendszerek reformja, és a szerzett jogok, és erre rájátszó politikai „gesztusok” miatt ez nem lesz konfliktus-nélküli. •A jogegyenlőség nem jelent jogérvényesítési egyenlőséget, tehát a féltett szerzett jogok a sérülékeny rétegek számára csak a jogtárban léteznek. Ezért a reformnak reális ígéreteket kell tartalmaznia, és nem nem-működő értékeket kell védeni.

27/26 Összegzés II. •A több-biztosítós rendszer bevezetése után két társaság lesz csalódott: –akik szidták, –akik dicsérték. Mert a változások csal lassan mennek végbe. •Valamennyi felvetett aggályra lehet választ, garanciát adni, csak ezzel a változás lényegét, értelmét zárjuk ki. Amelyik gyógyszernek nincs mellék- hatása, annak hatása sincs!

28/26 Köszönöm a figyelmet