© 2011 Ness Technologies – Proprietary and Confidential CEBC - e-Banking Summit 2011 2011. május 12. Az InterGIRO2 bevezetésének kihatásai a banki elektronikus.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az IG2 hatása a vállalatok pénzügyeire
Advertisements

Tervezési olimpia Integrált nagyvállalati tervezési rendszer a Vivendi Telecom Hungary-nél Nagy Sándor.
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Változások a fizetési folyamatban
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
CREDEURO & ICP Zabó László. CREDEURO Standard n Az Európai Fizetési Tanács (EPC) által kibocsátott „üzleti szabvány” a kisösszegű, határon.
Nemzetközi pénzügyi ügyletek
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata Nagyváradi Alíz, TEÜ, PVEI Partneri szeminárium magyar partnerek részére Budapest,
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata
Elektronikus számlabemutatási és fizetési szolgáltatások Tapasztó Balázs, alprojektvezető, T-Systems VI. E-Banking / M-Banking konferencia
TÁMOP /A
1 Teendők július 1-ig: Piaci tájékoztatás Konferencia KELER tájékoztató FGSZ oktatások KID telepítések.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Kiss Gábor A Magyar SEPA Egyesület Elnöke, UniCredit Bank Hungary Zrt.
A magyar háztartások fizetési szokásai
Pénzforgalom – Magyarország 2020
TÁMOP /2/A/KMR Digitális tananyagfejlesztés a gyógypedagógus képzés BA és MA szintjén Projektmenedzser: Dr. Stefanik Krisztina Szakmai.
Az SAP bevezetése a Debreceni Egyetemen
SAP a Debreceni Egyetemen - A Szolgáltató Egyetem Modell
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
Legeza Péter GIRO Zrt. elnök-vezérigazgató
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Szervezetfejlesztési Program
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 21.
EBA STEP2 Az első pán-európai elszámolási rendszer a kisösszegű euró átutalások teljesítésére Bartha Lajos február 23.
WebeC A korszerű, és papírmentes ügyfélkapcsolat Szűcs Attila Készpénzlogisztika Készpénzforgalmazási osztály Budapest, október 3.
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
1 A T- NAPOS UTALÁS GAZDASÁGI HATÁSAI Kovács Levente KDB Bank Zrt., vez.ig.h. Budapest február 8. „InterGIRO2- Napon belüli elszámolás” Magyar Közgazdasági.
Legeza Péter GIRO Zrt. Elnök-vezérigazgató
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
A befektetői tőke szerepe a megújuló energiát
A napon belüli többszöri elszámolási rendszer tapasztalatai
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Szántó Tamás elnökhelyettes PMISZK
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
2008. november 11. E lszámoló egységes nyilvántartó rendszer kialakítása Elvégzendő feladatok, felmerült problémák Kozek András.
KRIVANEK RENÁTA GRIFFSOFT.
Az igénybevevői nyilvántartás
LOT 2 – LOT 3 Csepeli hálózatfejlesztés I. és II.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Fizetési művelet, fizetési számla, pénzforgalmi számla, fizető fél
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
2014. június 12. Lackó Péter Clarity
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt Önkormányzatok tájékoztatása Szerződésrendszer Csatlakozási segédletek BM információs nap Dr.
Modern megtakarítási formák kezelése e-banking felületeken
Integrált gazdálkodásirányítási informatikai rendszer fejlesztése és funkcióbővítése Stratégiai eszközrendszerek fejlesztése, működési hatékonyság javítása.
2003. május 21. ÜZLETMENETFOLYTONOSSÁG ÉS KATASZTRÓFA ELHÁRÍTÁS TERVEZÉSE Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
Az országos projekt állása és a klíringtagi felkészülés aktuális feladatai Sebők Sándor projektvezető MKT IG2 fórum, február 8.
Az MNB szempontjai a napon belüli elszámolással kapcsolatban Bartha Lajos február 8.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
FAIR RENDSZERKONCEPCIÓ ÉS A BEVEZETÉS LÉPÉSEI DECEMBER 17.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A központosított illetményszámfejtő rendszer évi változásai
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Minden az azonnali fizetési rendszerről
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
Az MNB szempontjai a napon belüli elszámolással kapcsolatban
Előadás másolata:

© 2011 Ness Technologies – Proprietary and Confidential CEBC - e-Banking Summit május 12. Az InterGIRO2 bevezetésének kihatásai a banki elektronikus csatornák funkcionalitására

 Általános áttekintést nyújtani az InterGIRO2 projektről  Bemutatni az InterGIRO2 hatásait a banküzemi folyamatokra  Felvázolni az egyes elektronikus csatornák érintettségét  Felvetni az egyes elektronikus csatornákat érintő kapcsolódó fejlesztési követelményeket  Bemutatni az üzenetformátum-változás hatásait az információs láncban  Rámutatni az átállás lehetséges problémáira és következményeire, azok elkerülésének módjára 2 A TELJES BANKRENDSZER JELENTŐS KIHÍVÁS ELŐTT ÁLL, DE MÉG ÉPPEN VAN IDŐ A FELKÉSZÜLÉSRE InterGIRO2 HáttereElőadás Célja  A pénzforgalom lebonyolításáról szóló 18/2009. (VIII. 6.) MNB rendeletet módosító - 15/2010. (X. 12.)- MNB rendelet alapján július 1-jétől a pénzforgalmi szolgáltatók kötelesek :  a bankon kívülre forintban,  elektronikusan benyújtott egyszeri, rendszeres és csoportos átutalási megbízásokat  a befogadást követően 4 órán belül eljuttatni a kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatójához

InterGIRO2 ORSZÁGOS JELENTŐSÉGŰ PROJEKT, AHOL A TELJES BANKI KÖZÖSSÉGNEK EGYÜTT KELL MŰKÖDNIE Bank oldali felkészülés siker- kritériumai IG2 háttere, eszenciája ► Euro övezeti felzárkózási folyamat ► SEPA, mint formátum egységesítése (SCT, HCT) ► Belföldi forint utalások (beszedés, papíralapú, kincstári, hatósági tranzakciók kivételével) ► Napon belüli tranzakciók, szakaszos teljesítés ► SEPA üzenetszabvány lehetőségeinek kihasználása, payment folyamatok változása (fedezet, visszahívás) ► Elszámolás forgalom ütemezése! ► Monitorozási lehetőség webes felületen ► Euro övezeti felzárkózási folyamat ► SEPA, mint formátum egységesítése (SCT, HCT) ► Belföldi forint utalások (beszedés, papíralapú, kincstári, hatósági tranzakciók kivételével) ► Napon belüli tranzakciók, szakaszos teljesítés ► SEPA üzenetszabvány lehetőségeinek kihasználása, payment folyamatok változása (fedezet, visszahívás) ► Elszámolás forgalom ütemezése! ► Monitorozási lehetőség webes felületen Payment BO IT fejlesztés, üzemeltetés Treasury BO Számvitel kontrolling Termék- fejlesztés Marketing, kommunikáció ► Releváns folyamatok áttekintése ► Rendszer korlátok ► Performancia ► Fedezet biztosítási folyamat ► Kötelező jelentések ► ERP kapcsolat ► Minimum feltételek ► Opcionális lehetőségek ► Ügyfél kezelés szegmensenként IG2 átállás ütemezése Projektszervezet felállítása ÜT Fejlesztések Tesztelések Külső kommunikáció Árazás, szabályozás, kondíciók meghirdetése Éles indulás Belső Tesztelés Kis adatszámú Próbateszt Nagy adatszámú Próbateszt Integrált, csoportos teszt Párhuzamos próba üzem Fejlesztés

AZ InterGIRO2 HATÁSAI A BANKÜZEMI FOLYAMATOKRA KULCSFONTOSSÁGÚ TERÜLETEK Kihívások ► 4 órás időlimit az IG2 megbízás befogadása és az MNB számla jóváírása között. ► Szűk reakcióidő és hibalehetőség. ► GIRO file összeállításának ütemezése üzemidőben (szakaszzárás 15 percen belül). ► BCP folyamatok szigorúbb, automatizáltabb kidolgozása. ► Folyamatos megbízás elemzés (eltérő kezelés a napközbeni szakaszoknál és az utolsónál). ► Payment folyamatok felmérése papíralapú megbízások és beszedés tekintetében is. Az előre gondolkodás nem feltétlenül negatív business case. ► Az új formátum és kapcsolódó folyamatok lehetőségeinek kihasználása. ► A szakaszok időablakai gyorsabb reakciót kívánnak, ez nemcsak a főfolyamatok, de a kivételkezelések folyamatainak az újragondolását is igénylik. A rendszereknek nagyobb automatizáltsági szinten kell szolgálniuk a banküzemet. Számviteli szabályzatok változása a klíring elszámolásban. Bank – Rendszer – Folyamat érettségi szint feltérképezése Problémás területek vizsgálata: ► Bank üzlet-IT működési hatékonyság ► Rendszerek informatikai korlátainak vizsgálata (kivonatok, addicionális mezők, E-csatorna felületek) ► Payment folyamatok kidolgozottsága (fedezetbiztosítás, visszahívás) Napi 5 Cutoff GIRO file BCP folyamatok Fedezet biztosítás Proof of Concept Formátum változás hatása az üzleti folyamatra és rendszerekre Szolgáltatási szint 2 2

Következtetés 5 AZ ÁTUTALÁSOK TÚLNYOMÓ RÉSZÉT ELEKTRONIKUS CSATORNÁKON NYÚJTJÁK BE AZ ÜGYFELEK! AlapfunkciókCsatornák ► Forint átutalás ► Csoportos átutalás ► Könyvelési tételek adatainak változása ► Számlatörténet ► Bankszámla kivonat ► Internetbank alkalmazások ► Mobilbank alkalmazások ► Ügyfélterminál alapú alkalmazások ► Telefonos banki alkalmazások ► Önkiszolgáló terminálok ÉRINTETT EGYSÉGEK ÉRINTETT EGYSÉGEK TERÜLET ► Bankonként akár 4-5 különböző csatorna- alkalmazás is érintett lehet eltérő mértékben Elektronikus csatornák érintettsége 3 3

6 A KÜLÖNBÖZÖ ELEKTRONIKUS CSATORNÁKNAK ELTÉRŐ KÖVETELMÉNYEKNEK KELL MEGFELELNIÜK, DE VAN, AMI KÖTELEZŐ CSATORNAÉRINTETT FUNKCIÓTEENDŐK ► Forint átutalási/átvezetési megbízás beadása ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése ► Lehetőség szerint a felhasználók segítése a kitöltésben (egyes mezők részbeni automatizálása) 1 ► Csoportos átutalási megbízás beadása ► Interface változásainak kezelése 2 ► Számlatörténet megjelenítés ► Amennyiben van export lehetőség, akkor formátum változtatása, bővítése a plusz mezőkkel 3 INTERNET- BANK ► Forint átutalási/átvezetési megbízás beadása ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése ► Lehetőség szerint a felhasználók segítése a kitöltésben (egyes mezők részbeni automatizálása) 1 TRANZAKCIÓS MOBILBANK TRANZAKCIÓS MOBILBANK ► Forint átutalási/átvezetési megbízás megjelenítése ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése a tranzakciós információk megjelenítésében ► Kérdéses, hogy a 160 karakteres SMS szabványból fakadóan a plusz átutalási információk hogyan jeleníthetők meg – egyáltalán ezen az információs csatornán szükséges-e a változtatás 1 ► Számlatörténet megjelenítés ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése a tranzakciós információk megjelenítésében 2 INFORMÁCIÓS MOBILBANK INFORMÁCIÓS MOBILBANK 4 4

7 A KÜLÖNBÖZÖ ELEKTRONIKUS CSATORNÁKNAK ELTÉRŐ KÖVETELMÉNYEKNEK KELL MEGFELELNIÜK, DE VAN, AMI KÖTELEZŐ CSATORNAÉRINTETT FUNKCIÓTEENDŐK ► Forint átutalási/átvezetési megbízás, csoportos átutalás beadása ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése ► Lehetőség szerint a felhasználók segítése a kitöltésben (egyes mezők részbeni automatizálása) ► Ez az import formátumot is érinti – az ügyfelek számára ez lesz a legnagyobb probléma-forrás! 1 ► Számlatörténet megjelenítés/Könyvelési tételek adatainak változásai 2 ► Napi forgalmi tételeknél meg kell tudni jeleníteni az extra mezőket ► MultiCash esetén MT100-as kivonat kibővítése az új adatokkal ÜGYFÉL- TERMINÁL ALAPÚ ALKALMAZÁS ÜGYFÉL- TERMINÁL ALAPÚ ALKALMAZÁS ► Forint átutalás/átvezetés keretmegbízással/sablonnal ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése ► Lehetőség szerint a felhasználók segítése a kitöltésben (egyes mezők részbeni automatizálása) 1 TELEFONOS BANKI ALKALMAZÁS TELEFONOS BANKI ALKALMAZÁS ► Forint átutalási/átvezetési megbízás beadása ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése ► Lehetőség szerint a felhasználók segítése a kitöltésben (egyes mezők részbeni automatizálása) 1 ÖNKISZOLGÁLÓ TERMINÁL ÖNKISZOLGÁLÓ TERMINÁL ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése a tranzakciós információk megjelenítésében ► Számlatörténet megjelenítés 2 4 4

8 AZ ÜZENETFORMÁTUM VÁLTOZÁSA AZ INFORMÁCIÓS LÁNC TÖBB PONTJÁN IS VÁLTOZÁSOKAT GENERÁL ► Tranzakció input ► Tranzakciós értesítő SMS ► Számlatörténet ► Számlakivonat ► Átutalás interfész ► Számlatörténet/Számlakivonat megjelenítés ► Üzenetközvetítő réteg ► Napi többszöri menesztés VÁLTOZÁSOK 5 5

AZ ÁTÁLLÁS NEMCSAK A BANK OLDALÁN GENERÁL KOMOLY FELADATOKAT, A LEHETSÉGES PROBLÉMÁKRA ELŐRE KÉSZÜLJÜNK FEL 6 6 Lehetséges Problémák……és azok Következményei Egyszeri, nagytömegű tesztelési igény jelentkezik ► Banki tesztkörnyezetek rendelkezésre állása nem biztosítható ► Támogatás emberi erőforrása nem/nehezen biztosítható NESS javasolt kezelési módok ► Előre ütemezett, külső és belső tesztelőkkel egyeztetett menetrend készítése ► Felkészülés akár ideiglenes munkaerő alkalmazására Az átállást követően megnövekvő feladatok ► Hibás megbízások kezelésének emberi erőforrás igénye megnő ► „Bedugulnak” az utalások ► Felkészülés akár ideiglenes munkaerő alkalmazására ► Kapcsolódó BCP tervek aktualizálása, begyakorlása Egyes nagyvállalati ügyfelek nem képzik le a változásokat ► Párhuzamos működés támogatása ► Ezt követően nem teljesíthető megbízások ► Igény / nyomás a korábbi működés fenntartására ► Tapasztalatok alapján kiválasztott ügyfelekkel szoros együttműködés, kommunikáció a jövőbeni változásokról, bevonásuk a tesztelésbe ► Szükséges üzleti álláspontok időbeni kialakítása Nagyvállalati ügyfeleknél a migrációhoz nem lesznek meg az alapadatok ► A vállalatok nem képesek az IG2 elvárásainak megfelelő adatok biztosítására (pl. BIC-kód) ► Automatizálni, amit lehet, ill. segíteni az ügyfeleknek a megfelelő adatok kitöltésében „Bankolási” szokások átalakulhatnak ► VIBER megbízások száma csökken ► Az új megbízások tekintetében megfelelő díjstruktúra kialakítása

A KOMMUNIKÁCIÓ MINDENEK ELŐTT! 10 FELADATOK ► IG2 előírásainak, szabványának időben történő kommunikálása az ügyfelek felé – változások kiemelése ► Nagyvállalatok szükséges átállási idejének figyelembe vétele ► Előzetes tesztelések és az éles indulás utáni támogatás egyeztetése ► Felkészülés adatszolgáltatásra a vállalati teszt-esetek elkészítéséhez ► További SEPA lépések ütemezésének tisztázása (pl.: beszedési megbízás) 6 6

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! NÉVKovács Balázs Mobil06/