© 2011 Ness Technologies – Proprietary and Confidential CEBC - e-Banking Summit május 12. Az InterGIRO2 bevezetésének kihatásai a banki elektronikus csatornák funkcionalitására
Általános áttekintést nyújtani az InterGIRO2 projektről Bemutatni az InterGIRO2 hatásait a banküzemi folyamatokra Felvázolni az egyes elektronikus csatornák érintettségét Felvetni az egyes elektronikus csatornákat érintő kapcsolódó fejlesztési követelményeket Bemutatni az üzenetformátum-változás hatásait az információs láncban Rámutatni az átállás lehetséges problémáira és következményeire, azok elkerülésének módjára 2 A TELJES BANKRENDSZER JELENTŐS KIHÍVÁS ELŐTT ÁLL, DE MÉG ÉPPEN VAN IDŐ A FELKÉSZÜLÉSRE InterGIRO2 HáttereElőadás Célja A pénzforgalom lebonyolításáról szóló 18/2009. (VIII. 6.) MNB rendeletet módosító - 15/2010. (X. 12.)- MNB rendelet alapján július 1-jétől a pénzforgalmi szolgáltatók kötelesek : a bankon kívülre forintban, elektronikusan benyújtott egyszeri, rendszeres és csoportos átutalási megbízásokat a befogadást követően 4 órán belül eljuttatni a kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatójához
InterGIRO2 ORSZÁGOS JELENTŐSÉGŰ PROJEKT, AHOL A TELJES BANKI KÖZÖSSÉGNEK EGYÜTT KELL MŰKÖDNIE Bank oldali felkészülés siker- kritériumai IG2 háttere, eszenciája ► Euro övezeti felzárkózási folyamat ► SEPA, mint formátum egységesítése (SCT, HCT) ► Belföldi forint utalások (beszedés, papíralapú, kincstári, hatósági tranzakciók kivételével) ► Napon belüli tranzakciók, szakaszos teljesítés ► SEPA üzenetszabvány lehetőségeinek kihasználása, payment folyamatok változása (fedezet, visszahívás) ► Elszámolás forgalom ütemezése! ► Monitorozási lehetőség webes felületen ► Euro övezeti felzárkózási folyamat ► SEPA, mint formátum egységesítése (SCT, HCT) ► Belföldi forint utalások (beszedés, papíralapú, kincstári, hatósági tranzakciók kivételével) ► Napon belüli tranzakciók, szakaszos teljesítés ► SEPA üzenetszabvány lehetőségeinek kihasználása, payment folyamatok változása (fedezet, visszahívás) ► Elszámolás forgalom ütemezése! ► Monitorozási lehetőség webes felületen Payment BO IT fejlesztés, üzemeltetés Treasury BO Számvitel kontrolling Termék- fejlesztés Marketing, kommunikáció ► Releváns folyamatok áttekintése ► Rendszer korlátok ► Performancia ► Fedezet biztosítási folyamat ► Kötelező jelentések ► ERP kapcsolat ► Minimum feltételek ► Opcionális lehetőségek ► Ügyfél kezelés szegmensenként IG2 átállás ütemezése Projektszervezet felállítása ÜT Fejlesztések Tesztelések Külső kommunikáció Árazás, szabályozás, kondíciók meghirdetése Éles indulás Belső Tesztelés Kis adatszámú Próbateszt Nagy adatszámú Próbateszt Integrált, csoportos teszt Párhuzamos próba üzem Fejlesztés
AZ InterGIRO2 HATÁSAI A BANKÜZEMI FOLYAMATOKRA KULCSFONTOSSÁGÚ TERÜLETEK Kihívások ► 4 órás időlimit az IG2 megbízás befogadása és az MNB számla jóváírása között. ► Szűk reakcióidő és hibalehetőség. ► GIRO file összeállításának ütemezése üzemidőben (szakaszzárás 15 percen belül). ► BCP folyamatok szigorúbb, automatizáltabb kidolgozása. ► Folyamatos megbízás elemzés (eltérő kezelés a napközbeni szakaszoknál és az utolsónál). ► Payment folyamatok felmérése papíralapú megbízások és beszedés tekintetében is. Az előre gondolkodás nem feltétlenül negatív business case. ► Az új formátum és kapcsolódó folyamatok lehetőségeinek kihasználása. ► A szakaszok időablakai gyorsabb reakciót kívánnak, ez nemcsak a főfolyamatok, de a kivételkezelések folyamatainak az újragondolását is igénylik. A rendszereknek nagyobb automatizáltsági szinten kell szolgálniuk a banküzemet. Számviteli szabályzatok változása a klíring elszámolásban. Bank – Rendszer – Folyamat érettségi szint feltérképezése Problémás területek vizsgálata: ► Bank üzlet-IT működési hatékonyság ► Rendszerek informatikai korlátainak vizsgálata (kivonatok, addicionális mezők, E-csatorna felületek) ► Payment folyamatok kidolgozottsága (fedezetbiztosítás, visszahívás) Napi 5 Cutoff GIRO file BCP folyamatok Fedezet biztosítás Proof of Concept Formátum változás hatása az üzleti folyamatra és rendszerekre Szolgáltatási szint 2 2
Következtetés 5 AZ ÁTUTALÁSOK TÚLNYOMÓ RÉSZÉT ELEKTRONIKUS CSATORNÁKON NYÚJTJÁK BE AZ ÜGYFELEK! AlapfunkciókCsatornák ► Forint átutalás ► Csoportos átutalás ► Könyvelési tételek adatainak változása ► Számlatörténet ► Bankszámla kivonat ► Internetbank alkalmazások ► Mobilbank alkalmazások ► Ügyfélterminál alapú alkalmazások ► Telefonos banki alkalmazások ► Önkiszolgáló terminálok ÉRINTETT EGYSÉGEK ÉRINTETT EGYSÉGEK TERÜLET ► Bankonként akár 4-5 különböző csatorna- alkalmazás is érintett lehet eltérő mértékben Elektronikus csatornák érintettsége 3 3
6 A KÜLÖNBÖZÖ ELEKTRONIKUS CSATORNÁKNAK ELTÉRŐ KÖVETELMÉNYEKNEK KELL MEGFELELNIÜK, DE VAN, AMI KÖTELEZŐ CSATORNAÉRINTETT FUNKCIÓTEENDŐK ► Forint átutalási/átvezetési megbízás beadása ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése ► Lehetőség szerint a felhasználók segítése a kitöltésben (egyes mezők részbeni automatizálása) 1 ► Csoportos átutalási megbízás beadása ► Interface változásainak kezelése 2 ► Számlatörténet megjelenítés ► Amennyiben van export lehetőség, akkor formátum változtatása, bővítése a plusz mezőkkel 3 INTERNET- BANK ► Forint átutalási/átvezetési megbízás beadása ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése ► Lehetőség szerint a felhasználók segítése a kitöltésben (egyes mezők részbeni automatizálása) 1 TRANZAKCIÓS MOBILBANK TRANZAKCIÓS MOBILBANK ► Forint átutalási/átvezetési megbízás megjelenítése ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése a tranzakciós információk megjelenítésében ► Kérdéses, hogy a 160 karakteres SMS szabványból fakadóan a plusz átutalási információk hogyan jeleníthetők meg – egyáltalán ezen az információs csatornán szükséges-e a változtatás 1 ► Számlatörténet megjelenítés ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése a tranzakciós információk megjelenítésében 2 INFORMÁCIÓS MOBILBANK INFORMÁCIÓS MOBILBANK 4 4
7 A KÜLÖNBÖZÖ ELEKTRONIKUS CSATORNÁKNAK ELTÉRŐ KÖVETELMÉNYEKNEK KELL MEGFELELNIÜK, DE VAN, AMI KÖTELEZŐ CSATORNAÉRINTETT FUNKCIÓTEENDŐK ► Forint átutalási/átvezetési megbízás, csoportos átutalás beadása ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése ► Lehetőség szerint a felhasználók segítése a kitöltésben (egyes mezők részbeni automatizálása) ► Ez az import formátumot is érinti – az ügyfelek számára ez lesz a legnagyobb probléma-forrás! 1 ► Számlatörténet megjelenítés/Könyvelési tételek adatainak változásai 2 ► Napi forgalmi tételeknél meg kell tudni jeleníteni az extra mezőket ► MultiCash esetén MT100-as kivonat kibővítése az új adatokkal ÜGYFÉL- TERMINÁL ALAPÚ ALKALMAZÁS ÜGYFÉL- TERMINÁL ALAPÚ ALKALMAZÁS ► Forint átutalás/átvezetés keretmegbízással/sablonnal ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése ► Lehetőség szerint a felhasználók segítése a kitöltésben (egyes mezők részbeni automatizálása) 1 TELEFONOS BANKI ALKALMAZÁS TELEFONOS BANKI ALKALMAZÁS ► Forint átutalási/átvezetési megbízás beadása ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése ► Lehetőség szerint a felhasználók segítése a kitöltésben (egyes mezők részbeni automatizálása) 1 ÖNKISZOLGÁLÓ TERMINÁL ÖNKISZOLGÁLÓ TERMINÁL ► A szabvány változásból adódó extra mezők kezelése a tranzakciós információk megjelenítésében ► Számlatörténet megjelenítés 2 4 4
8 AZ ÜZENETFORMÁTUM VÁLTOZÁSA AZ INFORMÁCIÓS LÁNC TÖBB PONTJÁN IS VÁLTOZÁSOKAT GENERÁL ► Tranzakció input ► Tranzakciós értesítő SMS ► Számlatörténet ► Számlakivonat ► Átutalás interfész ► Számlatörténet/Számlakivonat megjelenítés ► Üzenetközvetítő réteg ► Napi többszöri menesztés VÁLTOZÁSOK 5 5
AZ ÁTÁLLÁS NEMCSAK A BANK OLDALÁN GENERÁL KOMOLY FELADATOKAT, A LEHETSÉGES PROBLÉMÁKRA ELŐRE KÉSZÜLJÜNK FEL 6 6 Lehetséges Problémák……és azok Következményei Egyszeri, nagytömegű tesztelési igény jelentkezik ► Banki tesztkörnyezetek rendelkezésre állása nem biztosítható ► Támogatás emberi erőforrása nem/nehezen biztosítható NESS javasolt kezelési módok ► Előre ütemezett, külső és belső tesztelőkkel egyeztetett menetrend készítése ► Felkészülés akár ideiglenes munkaerő alkalmazására Az átállást követően megnövekvő feladatok ► Hibás megbízások kezelésének emberi erőforrás igénye megnő ► „Bedugulnak” az utalások ► Felkészülés akár ideiglenes munkaerő alkalmazására ► Kapcsolódó BCP tervek aktualizálása, begyakorlása Egyes nagyvállalati ügyfelek nem képzik le a változásokat ► Párhuzamos működés támogatása ► Ezt követően nem teljesíthető megbízások ► Igény / nyomás a korábbi működés fenntartására ► Tapasztalatok alapján kiválasztott ügyfelekkel szoros együttműködés, kommunikáció a jövőbeni változásokról, bevonásuk a tesztelésbe ► Szükséges üzleti álláspontok időbeni kialakítása Nagyvállalati ügyfeleknél a migrációhoz nem lesznek meg az alapadatok ► A vállalatok nem képesek az IG2 elvárásainak megfelelő adatok biztosítására (pl. BIC-kód) ► Automatizálni, amit lehet, ill. segíteni az ügyfeleknek a megfelelő adatok kitöltésében „Bankolási” szokások átalakulhatnak ► VIBER megbízások száma csökken ► Az új megbízások tekintetében megfelelő díjstruktúra kialakítása
A KOMMUNIKÁCIÓ MINDENEK ELŐTT! 10 FELADATOK ► IG2 előírásainak, szabványának időben történő kommunikálása az ügyfelek felé – változások kiemelése ► Nagyvállalatok szükséges átállási idejének figyelembe vétele ► Előzetes tesztelések és az éles indulás utáni támogatás egyeztetése ► Felkészülés adatszolgáltatásra a vállalati teszt-esetek elkészítéséhez ► További SEPA lépések ütemezésének tisztázása (pl.: beszedési megbízás) 6 6
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! NÉVKovács Balázs Mobil06/