Az Európai Unió szociális dimenziója

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Advertisements

Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Tömeges elbocsátások, segélyezési plafon KORÓZS LAJOS ELNÖKSÉGI TAG.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Mindenki Ságvári Bence másképp VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. Az internethasználat jellegzetességei, a kockázatok.
Az OFA támogatási tevékenysége Programok ben.
Az atipikus munkavégzés és társadalmi megítélése
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
általános főig. helyettes
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Szociális ügyek és foglalkoztatás Készítette: Gombos Erik III. évf. Történelem.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
EU alapismeretek E-Learning.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
AZ EU SZOCIÁLPOLITIKÁJA Gyulavári Tamás
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A szociálpolitika aktuális kérdései
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Szociális és foglalkoztatás politika. Általános célok Fizetett munka költségei, járulékok, Egyenlőtlenségek megakadályozása az integráció, erőforrás megtakarítás.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
Social Europe Beruházások a gyermekek érdekében Európai szakpolitiai keretek és prioritások október 13. Husz Dóra Európai Bizottság Foglalkoztatásért,
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Biztos Kezdet Gyerekházak
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Európa regionális földrajza
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Készítette: Tóth Zsuzsa Borsodi Szabolcs
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
„Út a munkához” program tapasztalatai
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Európai Uniós ismeretek
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Szociális és társadalombiztosítási jog Bevezetés
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Előadás másolata:

Az Európai Unió szociális dimenziója

I. Fogalmak Beveridge-jelentés: 1942 végén születik meg. Célja a háború utáni időszakra egy komplett állami szociális rendszert kialakítani. Ez tartalmazza a társadalombiztosítást, valamint a csatolt szolgáltatásokat. Radikálisan új rendszer vázlatát jelenti, de ez nem a semmiből jön létre, hanem ráépül az előző rendszerre (pl. USA-New Deal).   Bismarck-i szociális biztonsági rendszer: 1880, az első szociális biztonsági rendszer. Munkahelyi balesettel, időskorral, betegséggel szemben. Társadalombiztosítási-típusú ellátások jellemzik. A szociális biztonság funkcionális definíciója: A szociális biztonság olyan politikai eszközkészlet, amelynek az alapvető funkciója: meghatározott társadalmi kockázatok pénzügyi következményeinek a kompenzálása. A szociális biztonsági rendszer csoportjai: Jövedelemhelyettesítő,- valamint jövedelempótló rendszerek. A szociális biztonsági rendszerek első generációja: 1880-tól az I. világháborúig. Főként három kockázat ellen nyújt védelmet: munkahelyi baleset, munkahelyi betegség-, valamint egészségbiztosítás idős korban. A szociális biztonsági rendszerek második generációja: Munkanélküli biztosítás, családbiztosítások (gyermekszülés). A második generációs rendszer sok kérdést vethet fel: miért munkanélküli (tehet-e róla vagy sem), a család életébe beavatkozhat-e az állam. RMI: 1988-ban vezették be ezt a rövidítést Franciaországban. Jelentése: beilleszkedési minimum-jövedelem.

A szociális védelem alapkérdései az Európai Unióban I.1.A szociális biztonság fogalma:   A világ országaiban eltérően értelmezik. Ha szociális biztonságról beszélünk, akkor bizonyos értelemben mindig valamilyen szociális válsághelyzet és annak lehetséges kezelése húzódik meg a háttérben. A gyakorlatban a szociális biztonsági rendszerek különböző formái és dominanciái az egyes országokban, de van közös elem. A szociális biztonsági rendszerek működését szolgáló újraelosztás mögött három alapelv húzódik meg: az állami, biztosítási típusnál a szerzett jog, illetve a kölcsönösség, -az egyéni helyzethez (pl. jövedelemvizsgálathoz) kötött típusnál a rászorultság, -az univerzális típusnál az egyenlőség elve.

-elő kell segíteniük a társadalmi be,- illetve visszailleszkedést.   A szociális biztonsági rendszerekkel szembeni elvárások: mindenki számára garantálnia kell a megélhetéshez szükséges minimális jövedelmet, -a túlnyomó többségükben jövedelemarányos juttatások révén védeniük kell az elért életszínvonalat, -elő kell segíteniük a társadalmi be,- illetve visszailleszkedést. A szociális biztonsági ellátások körei: -betegségi és anyasági ellátások, -rokkantsági ellátások, -öregségi ellátások, -hozzátartozói nyugellátások, -baleseti ellátások, -halálozás esetére szóló ellátások, -munkanélküli-ellátások, -családi ellátások. Az EU szociális kérdéseivel foglalkozó irodalomban találunk olyan álláspontot is, amely szerint a szociális biztonsági rendszert az alábbi pillérekre (3) kell bontani: I. pillér - állami szociális ellátórendszer: állami, kötelező szociális ellátások. II. pillér - kiegészítő/munkahelyi rendszerek: Franciaországban, Svédországban, Finnországban ezek fontos elemei a szociális biztonsági rendszernek. (Probléma a szabad munkaerő-áramlás vonatkozásában). III. pillér - magánbiztosítás, illetve egyéb magán jellegű gondoskodás.

I.2. A szociális védelem fogalma:   A szociális védelem (az Európai Bizottság és közösségi joghasználat szerint) magában foglalja a szociális biztonságot. a szociális védelmet alkotó politikák és programok elsősorban ezeken a területeken jelennek meg: munkaerő-piaci politikák, társadalombiztosítás, szociális segélyezés, mikroszintű és területi alapon szervezett szociális ellátórendszerek, gyermekek védelme, családtámogatás. A szociális védelem célja: a rászorulók szociális ellátása, az új munkaerő-piaci feltételekhez való alkalmazkodás, és a gazdasági teljesítőképesség elősegítése (ui. a magas szintű szociális védelem kedvezően hat a versenyképességre). A szociális védelem annyiban lép túl a szociális biztonság funkcióin, hogy a passzív pénzbeli támogatás mellett aktív, természetbeni eszközökkel – családsegítés, idősgondozás- támogatja a társadalomba történő integrációt! http://szoctanszek.unideb.hu/~kiadvanyok/Az_EU_Szoc_Dim_2004.pdf

2. A tagállamok szociális ellátásainak áttekintése A tagállamok szociális ellátórendszerének mindegyikében található valamilyen típusú szociális védelem a következő klasszikus kockázatok fedezésére. öregség, családfenntartó elveszítése, rokkantság, keresőképtelenség, anyaság és gyermeknevelés, munkanélküliség. A szociális védelmi ellátások típusai: segélyezés ún. bismarcki társadalombiztosítási ellátások univerzális ellátások

4. A tagállamok szociális védelmi modelljei: bismarcki modell: biztosítási típusú rendszer, amely munkavégzéshez kötött hozzájáruláson alapul (pl. Ausztria, Németország, Franciaország, Belgium), beveridge-i modell: az univerzális és a segélyezési típusú ellátórendszer keveréke (pl. Írország és Nagy-Britannia, bizonyos mertekig Daniara is jellemzo), skandináv modell: univerzális rendszer, amelyben az ellátások alanyi jogon járnak (pl. Finnország, Svédország), vegyes modell: a fenti három keveréke (pl. Görögország, Portugália, Spanyolország). http://szoctanszek.unideb.hu/~kiadvanyok/Az_EU_Szoc_Dim_2004.pdf

A munkaerő szabad áramlásával összefüggő elvek „ Egyenlő bánásmód, az állampolgárságon alapuló diszkrimináció tilalma „ Összeszámítás elve „ Exportálhatóság elve „ Egy jogrendszer alkalmazásának az elve „ Főszabály: lex loci laboris „ Számos kivétel van!

Kihívások Csökkenő növekedés, a versenyképességgel kapcsolatos aggályok A társadalmak elöregedése, keresleti nyomás Az unió kibővülése Nagyon eltérő szociális rendszerek Atipikus foglalkoztatási formák elterjedése

Nyitott koordináció módszere A nyitott koordináció egy olyan mechanizmus, amely a tagállami szociálpolitikák koordinálására szolgál. Célja az, hogy szakpolitikai eszmecserék és az egymástól való tanulás révén a közös európai célkitűzések irányába történő előrelépéshez vezessen, lehetőséget hagyva a tagállamoknak arra, hogy meghatározzák az e célok elérésére irányuló saját szakpolitikáikat. A nyitott koordinációs módszer értelmében a tagállamok nemzeti cselekvési terveket készítenek, amelyekben felvázolják a prioritásokat és a tervezett intézkedéseket. Az Európai Bizottság közös célkitűzések, mutatók és normák alapján biztosít támogatást a haladáshoz, illetve ezek alapján kíséri figyelemmel az elért fejlődést.

AZ EURÓPA 2020 STRATÉGIA SZOCIÁLIS DIMENZIÓJA Szegénység és társadalmi kirekesztettség az EU-ban A jelenlegi helyzet és a legújabb tendenciák A szegénységi küszöb alatt élők aránya 15-50% Súlyos anyagi nélkülözés átlagosan 8% A nagyon alacsony munkaintenzitású háztartásokban élő emberek aránya 8% Kiket fenyeget a szegénység és a kirekesztettség? Gyermekek, idősek, munkaképes korú inaktívak (fogyatékkal élők is), vidékiek, bevándorlók, etnikai kisebbségek (romák)

A szegénység megelőzésére és visszaszorítására irányuló szakpolitikák Az inkluzív növekedés elősegítése: a gazdaságélénkítés előnyeit olyan széles körben meg kell osztani, amilyen széles körben csak lehetséges Aktív befogadást elősegítő stratégiák a foglalkozási intézkedések megalapozására: a hátrányos helyzetű munkavállalók segítése Az oktatás és képzés mint a társadalmi befogadás meghatározó tényezői Fenntartható és megfelelő szociális védelem: nyugdíj, stb. A társadalmi befogadásra irányuló szakpolitikák. A generációs átörökítődés megszakítása koragyermekkori fejlesztéssel, jó oktatással, eü ellátással. Jövedelemtámogatás, a szülők munkaerő-piaci részvételének támogatása, magas színvonalú gyermekgondozás, adókedvezmények, univerzális juttatások; a foglalkoztatási előnyök egyenlőbb elosztása, jövedelemtámogatás, minőségi szolgáltatások; a szociális kiadások hatékonyságának növelése

Az EU szegénység leküzdésére szolgáló pénzügyi eszközei Európai Szociális Alap (ESZA) PROGRESS európai mikrofi nanszírozási eszköz Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) kutatási keretprogram

A nemzeti romaintegrációs stratégiák uniós keretrendszere 2020-ig