Egyéni közlekedési módok alternatívái Közösségi közlekedés előnyei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gazdaságos közlekedésért... Budapest, FORENSIS Autóklub.
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
Terézvárosi Kereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ 1074 Budapest Dohány utca 65.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Munkahelyi közlekedési tervek tréning Éri Vilma Környezettudományi Központ Alapítvány Marton Miklós Közép- és Kelet-európai Környezetvédelmi Központ.
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
A Kerékpáros Közlekedés Előnyei. Magyar Kerékpárosklub Adatok Európából  Naponta 100 millió kerékpáros utazás  Több mint 300 millió kerékpár  Városokban.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Mi kell a biciklisnek? Tóth Judit Magyar Kerékpárosklub alelnök Solt,
KÖZLEKEDÉSI TERVEK Marton Miklós /
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
Szemléletformálás a kerékpáros közlekedés támogatásában
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
A évi EMH kampány csatlakozási feltételei Hogyan szervezzünk sikeres és mégis költséghatékony városi kampányt? Szerencsi Éva Nemzeti Fejlesztési.
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
1 Kerék-Pár a várospolitikában Kerékpárosbarát úthálózat tervezési eszköztára kis- és nagyvárosok számára Dalos Péter november 18.
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
KEZDÉS!!!!!!.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Európai Mobilitási Hét – Autómentes Nap Fucsku Anita városstratégiai referens Veszprém Megyei Jogú Város – december 11.
Európai Autómentes Nap és Mobilitási Hét Tatabányán Oláh András
KOMMUNIKÁCIÓS DILEMMÁK ÉS MEGOLDÁSOK A Sopron Régió Csatornázási és Szennyvíztisztítási Program tapasztalatai alapján március 17.
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj Motiváció Máshol hogy csinálják? szeptember dr. Német Béla, tudományos munkatárs.
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj 4. A bringa közösség, és gazdaságfejlesztő szerepe 5. A bringázás kisteljesítményű.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére október 15.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
AquaTerr Kft. Készítette: Tóth Péter. Profil: Az AquaTerr Kft. elsődleges célja olyan terráriumok és akváriumok készítése, amely mind működésbélileg,
 Környezetünkre legalább annyi figyelmet kell fordítanunk, mint bármi másra az életben. A mai emberek nagyon keveset törődnek környezetükkel és egészségükkel.
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Monostory Enikő (JJG6MF) ISZAM I. Az utazás eszközének megválasztása a mindennapokban is figyelembe vett szempontok alapján.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
A kerékpáros nemzet: jó példák Hollandiából Virág Álmos tudományos munkatárs.
Gyömrő Írta: Farkas Gréta A mi iskolánk Városunkról Kis városunk lakói
KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉS BUDAPESTEN XD csapat Készítette: Márta Zsolt Gyűjtötte: Mészáros Valentin Előadja: Rimóczi András.
Atomenergia kilátások Kovács Pál OECD Nuclear Energy Agency OECD Nuclear Energy Agency.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
Az autóbuszos turizmus támogatásának fontossága az EU tagállamaiban Stephen Smith Elnök Autóbuszos Turizmus Európai Szövetsége.
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Együtt közlekedünk Kerékpáros Budapest László János Elnök
Előadás másolata:

Egyéni közlekedési módok alternatívái Közösségi közlekedés előnyei Horváth László KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Irodavezető Tapolca, 2010. szeptember 21.

Mi is az Európai Mobilitási Hét? Az Európai Mobilitási Hét (EMH) 2002 óta minden év szeptember 16. és 22. között kerül megrendezésre, a fenntartható mobilitás jegyében. Azaz: - csökkenteni kell az üvegház-gázok összkibocsátását; - gondoskodni kell arról, hogy a kibocsátások ne járjanak egészségügyi kockázattal; - zajcsökkentési és - zsúfoltság-csökkentési intézkedéseket szükséges tenni. A rendezvénysorozat célja a környezet- és egészségbarát közlekedési alternatívák népszerűsítése a személygépkocsi-használattal szemben. Tapolca, 2010. szeptember 21.

Az Európai Mobilitási Hét elnevezésű önkormányzati rendezvény-sorozat célja a városi mobilitás hosszú távú befolyásolása, valamint az európai polgárok egészségügyi állapotának és életminőségének javítása. Az idei rendezvénysorozat fő témája – Közlekedj okosabban, élj egészségesebben! – azokat a káros hatásokat hangsúlyozza, amelyeket a városi közlekedés jelenlegi tendenciái gyakorolnak az emberek egészségére. A mobilitási hét célja, hogy a személygépkocsival szemben környezetbarát alternatívákat ajánlva megváltoztassa az emberek közlekedési szokásait. A városlakók lehetőséget kapnak az alternatív közlekedési módok kipróbálására, és a helyi hatóságoknak is lehetőségük nyílik új szolgáltatások és infrastruktúrák tesztelésére. Tapolca, 2010. szeptember 21.

Egyéni közlekedési módok alternatívái: - a személygépkocsi használata. - a gyaloglás - a motorozás …de ez nem biztonságos - a kerékpározás … ja, és még valami Tapolca, 2010. szeptember 21.

Természetesen az Európai Mobilitási Hét, mint ahogy ez a célkitűzésében is szerepel elsősorban az egészségmegőrzésre, valamint a környezeti károk csökkentésére helyezi a fő hangsúlyt. A közlekedési szokások megváltoztatásának eredménye az lehet, ha a városokban minél többen választják a személygépkocsi helyett a gyaloglást és a kerékpározást. Nagyobb távolságok esetében pedig a közösségi közlekedést. Tapolca, 2010. szeptember 21.

Európai modal-split ábrák A motorizáció térnyerésével egyre többen szoknak le a gyaloglásról és a kerékpározásról. Szinte mindenki gyorsan, kényelmesen, és lehetőleg nagyobb fizikai erőfeszítés nélkül akar eljutni a munkahelyére, a bevásárlóközpontba, vagy akár az iskolába. A változási tendenciákat nagyon jól mutatja a mellékelt ábra. Tapolca, 2010. szeptember 21.

A rendezvény hivatalos honlapja: www.mobilityweek.eu - Európa és a világ számos városában szerveznek programokat a héten; a regisztrált települések száma jelenleg 1711. A mobilitási héten - a budapesti kerületeket külön számolva - összesen 95 magyarországi településen zajlanak programok. A rendezvény hivatalos honlapja: www.mobilityweek.eu - Tapolca, 2010. szeptember 21.

Londonban a City Cycle Style elnevezésű rendezvényen a "trendi" kétkerekű közlekedés jegyében a résztvevőknek a legszebb kerékpáros szerelésükben kell megjelenniük, kerékpáros öltözékeket tervező divatszakértőkkel találkozhatnak, felpróbálhatják a bemutatott viseleteket, és felülhetnek a legújabb kétkerekű modellekre. Tapolca, 2010. szeptember 21.

A csehországi Brnóban számos eseményen népszerűsítik az északi síjárást (nordic walking), a kerékpározást és a görkorcsolyázást. Tapolca, 2010. szeptember 21.

Az olaszországi Bolognában például a város területén elhagyott használt kerékpárokat árverezik el. Tapolca, 2010. szeptember 21.

Nálunk is egyre népszerűbb a kerékpározás! Tapolca, 2010. szeptember 21.

Tapolca A 17023 főt számláló településen viszonylag magas, 5224 db a személygépkocsik száma Ez azt jelenti, hogy minden 3. városlakó rendelkezik személygépkocsival. A motorkerékpárok száma 173 db. Intézetünk elmúlt évi forgalomszámlálási adatai alapján feltételezhető, hogy túl sok tapolcai ül autóba még rövid utakra is. Sokan a városon belül is rendszeresen személygépkocsival közlekednek. A gépkocsi használatot általában a magasabb komfort iránti igény, a ajtótól-ajtóig való eljutás lehetősége, valamint az egy napon belül „kötelezően” elérni kívánt intézmények, szolgáltatások (munkahely, iskola, bevásárlóközpont, stb.) egymástól való jelentősebb távolsága indokolhatja. Továbbá sokan a környező településekről is személygépkocsival érkeznek a városba. A város közlekedési szempontból akkor is zsúfolt, ha nincs turista szezon. Tapolca, 2010. szeptember 21.

Tapolcai közintézmények elhelyezkedése A város méretével is összhangban a Belváros szerepe túlsúlyos a legtöbb funkció esetében, a lakófunkció kivételével. A többi városrészben a lakófunkció dominál, valamint a Nyugati városrészben az ipari-logisztikai funkció is jelen van. A bevásárlóközpontok jellemzően a várost délről elkerülő út mellett helyezkednek el. Tapolca, 2010. szeptember 21.

csomópontjában tapasztalható. Az erős motorizáltság ellenére összességében Tapolca város forgalombiztonsága még jónak mondható, nincsenek fokozottan veszélyes baleseti gócok. Egyedüli baleseti sűrűsödés a Pacsirta utca – Semmelweis Ignác utca csomópontjában tapasztalható. Tapolca, 2010. szeptember 21.

Tapolcára utazó diákforgalom Az elmúlt évi adatok azt mutatják, hogy a város gyűjtőterületről 494 diák naponta utazik a lakhelyéről Tapolcára reggel és délután, valamint további 35 tanuló a kollégisták heti ritmusa szerint használja a különböző közlekedési lehetőségeket. Tapolca, 2010. szeptember 21.

Tapolcáról utazó diákforgalom A tapolcai lakhelyű középiskolás tanulók közül naponta 349 fő utazik más városban lévő oktatási intézménybe. Összesen 12 városba utaznak, ezen belül a legtöbben Veszprémbe (85 fő), Keszthelyre (75 fő) és Ajkára (60 fő), legkevesebben Pétfürdőre, Zircre, Várpalotára – speciális ajánlat. Tapolca, 2010. szeptember 21.

A helyi közösségi közlekedés előnyei A helyi járat vonalhálózat kialakítása megfelel a város közúthálózatának. Kiterjed a város szinte teljes területére és Tapolca közigazgatási határán belüli, a városhoz szorosan kötődő kistelepülésre, Diszelre is. A városrészek kiszolgálása a Pacsirta utca területének kivételével magas szintű, a fontosabb létesítmények – iskolák, kórház, bevásárló-központok – elérhetősége a 4.20-tól 22.30-ig tartó üzemidőben megfelelő. Rágyaloglási távolságként 300 métert megengedve a belterület kb. 60 %-a lefedett. Tapolca, 2010. szeptember 21.

Sok vagy kevés? A 17 ezres lakosságú Tapolcán a helyi járatra átlagosan 800 bérletjegyet váltanak havonta. Egy alkalomra szóló menetjegyet naponta átlagban 250 darabot adnak el. Arányaiban a tanuló bérletjegy a legtöbb, közel 50 %, dolgozó bérletjegy 30 %, és nyugdíjas bérletjegy 20 %. A 65 év feletti, térítésmentesen utazók száma jelentős, a délelőtti, csúcsidőn kívüli és hétvégi időpontokban az utasok 60 %-át is eléri. Figyelemre méltó adat, hogy a városban a 7-18 éves, tehát az iskoláskorú lakosok száma 2129 fő, de a havonta eladott, átlag 400 db diákbérlet nem éri el a potenciális diák utasszám 20%-át. A 65 év feletti lakosok száma 3300 fő körül van. A 18 évtől 65 éves, munkaképes lakosság száma 10 600 fő amelyből átlag 240 –en váltottak havibérletet a helyi járatra. (A 0-6 éves korcsoport száma 1089 fő) (forrás: KSH). Tapolca, 2010. szeptember 21.

Mi van a mérlegben? Melyik az előnyösebb? Egyéni közlekedés, személygépkocsi Melyik az előnyösebb? Amivel számolunk: - Üzemanyag ár, fogyasztás Állandó költségek, amivel általában nem számolunk: - vételár biztosítás amortizáció szerviz, javítás súlyadó gumikopás - stb. Amivel számolunk: - buszjegy, buszbérlet Mégis a legtöbbször a drágábbat választjuk, mert az állandó költségeink akkor is megvannak, ha nem használnánk a járművünket. Tapolca, 2010. szeptember 21.

Fel kell hívni arra a figyelmet, hogy a városi közlekedés negatív hatásai - így a dugók, a balesetek, a rossz levegő és a zaj - olyan problémák, amelyet a város lakói tudnak elsősorban mérsékelni. A helyhatóságnak pedig többet kell foglalkoznia a közlekedéspolitika környezetre és életminőségre gyakorolt káros hatásaival. Tapolca, 2010. szeptember 21.

A közösségi közlekedés egyik fő erénye a jó társaság és a jó hangulat  Mind vasúton Mind közúton Tapolca, 2010. szeptember 21.

legyen tiszta, kényelmes, De komolyra fordítva, a „versenyképes” közösségi közlekedésnek vannak kritériumai: legyen tiszta, kényelmes, legyen kiszámítható, pontos legyen olcsó legyenek meg a csatlakozási pontok, és legyenek pontos csatlakozások viszonylag rövid legyen a rágyaloglási távolság legyen „utasbarát” udvarias, szolgálatkész a személyzet a nagyobb távolságú helyközi viszonylatban legyen gyors stb. Tapolca, 2010. szeptember 21.

…hogy bringázzon Ő is a munkába, iskolába Amíg ez nem teljes, addig is: …hogy bringázzon Ő is a munkába, iskolába Tapolca, 2010. szeptember 21.

Amszterdam főpályaudvar kerékpártároló Tapolca, 2010. szeptember 21.

Aki semmiképpen sem tud elszakadni az autótól, annak az alábbi megoldást javasolnám: Tapolca, 2010. szeptember 21.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Tapolca, 2010. szeptember 21.