Napjaink kihívásai, információvédelem „A biztonságot egészében kell vizsgálni, mert egy rendszer csak annyira erős, mint a leggyengébb eleme!” 2012
Prime Rate A helyszín Alapítás éve:1994 Tulajdonosi hátér: magyarországi magánszemélyek Dolgozók száma: 105 fő Nettó árbevétel (2011): 2,6 Mrd. Forint Székhely: Budapest, Megyeri út 53. A helyszín
A tevékenység Digitális nyomtatás vezető szerep A régió legmodernebb digitális nyomdája (13 nyomógép, teljes körű kötészet) Piacvezető a kibocsátásban (színes digitális nyomtatás 30%, egyszínes digitális nyomtatás 10%) Biztonság (ISO9001-14001-27001, 15 éves gyakorlat, beléptető és kamerarendszer, titkosított adatkapcsolat, védett szerverterem, stb.) A tevékenység
A kapcsolat Évtizedes együttműködés Közös projektek Egymásra épülő szolgáltatások pl.:papíralapú számlák – elektronikus számlák Infrastruktúra biztosítás (A Doqsys beszállítói számláinak feldolgozása az Invoicehotel alapokon) A Prime Rate 33 %-os tulajdonos A kapcsolat
A XXI. században is sikeresen működni akaró vállalatoknál a használt információ-technológia alapvető sikertényező. A tárolt információk a működés, a döntések és az üzleti sikerek alapja. A szervezetek felépítése ERP ( Enterprise Resource Planning) - SCM(Supply Chain Management) - Hálózatos szervezetek - Virtuális szervezetek Materiális vagyon - információ vagyon Új helyzet – új értékek
Információ: sikertényező és kockázat Sajátságos kettősség A siker érdekében a szervezetek növelik az információk gyűjtésére és hierarchikus feldolgozására tett igyekezeteiket . fenyegetettebbé tesz információvédelem Információ: sikertényező és kockázat
Információbiztonsági trendek az IT oldaláról IDG Global Solutions (szponzor a HP) IT Infrastructure: A European IT Management Perspective 13 IT téma relatív fontossági rangsorában 1. az adatvédelem 4.55 átlaggal A költségcsökkentést minden országban megelőzi az adatvédelem IT stratégia probléma terület: 1. biztonság 39% Tech/Tudomány - 414 darab 100 fő feletti magyar cég Minden ötödik céget kár ért az információbiztonság gyengesége miatt az informatikai adatbiztonságot a cégvezetők csak közepes fontosságú kérdésként kezelik Ernst&Young (2010) A válaszadók 60 %érzékel kockázatot Információbiztonsági trendek az IT oldaláról
Információbiztonsági trendek az IT oldaláról KPMG Global Information Security Survey A vizsgált cégeknek átlag 108.000 USD káruk volt IT incidensekből Ebből a bizalmas adatok elvesztéséből az átlag: 197.000 USD Csak a cégek 60%-nál készül valamilyen inf. biztonsági jelentés A biztonságért felelősöknek csak 43% tudta mennyit költenek rá „A megelőzés jobb, mint az utólagos kezelés” Gartner A világ informatikai beruházásokra fordított összegének egyre nagyobb részét teszi ki az informatikai biztonság 2000 – 5%; 2001 – 11%; 2004 – 40%.... 2010 – 45% Információbiztonsági trendek az IT oldaláról
Információbiztonsági trendek „…a legnagyobb gondot az okozza, hogy a felmerülő problémákat a legtöbb helyen nem átfogóan, rendszerben gondolkodva közelítik meg, hanem csak egyes részterületeken próbálnak meg eredményeket elérni,…” (Kürt Kft.) Információbiztonsági trendek
Információbiztonsági trendek Üzleti intelligencia Offenzív Információszerzés, elemzés Defenzív Információvédelem Információbiztonsági trendek
A VÉDELEM CÉLJA (Belső) A védelem célja, előnyök: a folyamatos működés megszakadás, zavarás megelőzése, a döntéstámogatás elvesztésének megelőzése, veszteségek, kockázatok , problémák elkerülése/ kezelése kellő gondosság biztosítása a bizalmasság (csak azok férjenek hozzá, akik jogosultak) elvesztésének elkerülése, nyomon követhető a rendszer, az események a vezetői felügyelet megörzése, stb. De ehhez be is kell tartani… A VÉDELEM CÉLJA (Belső) 11
A VÉDELEM CÉLJA (Külső) A védelem célja, előnyök: partnereknek információ, a szükséges korlátokkal vevői bizalom nő piaci versenyben előny vevők, bevétel elvesztés megelőzése, hírnév, goodwill, cégimázs De ehhez be is kell tartani… A VÉDELEM CÉLJA (Külső) 12
Milyen lenne az ideális IT Biztonság? Teljes körű + Humán erőforrás Logikai védelem (technikai megoldások) Adminisztratív védelem Fizikai védelem Milyen lenne az ideális IT Biztonság?
A védelmi intézkedések: Fizikai védelem Vagyonvédelmi Tűzvédelmi Beléptető- Videó megfigyelő- rendszerek Szünetmentes áram- források Logikai védelem Tűzfalak Behatolás-érzékelő rendszerek Autentikációs rendszerek Publikus kulcsú infrastruktúra – PKI Titkosítás Tartalomszűrés Virtuális magánhálózat – VPN Mentési/archiválási rendszerek Jogosultsági rendszerek Vírusvédelem Adminisztratív védelem Informatikai biztonsági politika szabályzat Üzletmenet-folytonossági terv – BCP Katasztrófa-elhárítási terv – DRP Milyen lenne az ideális IT Biztonság?
Egyenszilárd Kockázat arányos Mérhető (?) Biztonsági követelmények szerinti Időben állandó (!) Gazdaságos Minden szervezeti szinten érvényes Milyen lenne az ideális IT Biztonság?
Mi a valóság az IT Biztonság területén? Nincs egységes ajánlás vagy szabvány pl.: CobiT, ISO 27001, CC, ITSEC, stb. Eltérő hangsúlyok, más szemlélet Időben változó kockázatok pl.: technikai, környezeti változások Cégek nagy része: logikai védelem “kérek egy tűzfalat” Az IT biztonsági problémák ~80%-a belső eredetű! Mi a valóság az IT Biztonság területén?
A személyes adeatok védelméhez való alapvető jog – Alaptörvény VI. cikk (2) és (3) bekezdése: Mindenkinek joga van személyes adatai védelméhez, valamint a közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez. A személyes adatok védelméhez és a közérdekű adatok megismeréséhez való jog érvényesülését sarkalatos törvénnyel létrehozott, független hatóság ellenőrzi. A jogi vetület 17
Adatvédelmi törvény A személyes adat fogalma Az új datvédelmi törvény (2012): 2011. évi CXII. törvény – az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról Új technológiák Új adatkezelési jogalapok Adatvédelmi biztos – Hatóság Nagyobb szankciók Pontosítások Jogharmonizáció (A törvény hatálya változatlan- Kivétel: EU-n átmenő adatforgalom, természetes személy saját céljai) Adatvédelmi törvény A személyes adat fogalma 18
A személyes adat fogalma Az új datvédelmi törvény Személyes adat: az érintettel kapcsolatba hozható adat – különösen az érintett neve, azonosító jele, valamint egy vagy többfizikai, fiziológiai, mentélis, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára jellemző ismeret – valamint az adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés Érintett: bármely meghatározott, személyes adat alapján azonosított vagy – közvetlenül vagy közvetve – azonosítható természetes személy A személyes adat az adatkezelés során mindaddig megőrzi e minőségét, amíg kapcsolata az érintettel helyreállítható. Az érintettel akkor helyreállítható a kapcsolat, ha az datkezelő rendelkezik azokkal a technikai feltételekkel, amelyek a helyreállításhoz szükségesek. A személyes adat fogalma
Az adatkezelés – mint jogviszony Az adatkezelés fogalma Adatkezelés: az alkalmazott eljárástól függetlenül az adatokon végzett bármely művelet vagy a műveletek összessége, így különösen gyűjtése, felvétele, rögzítése, rendszerezése, tárolása, megváltoztatása, felhasználása, rovábbítása, nyilvánosságra hozatala, összehangolása vagy összekapcsolása, zárolása, törlése és megsemmisítése, valamint az adatok továbi felhasználásának megakadályozása, fénykép-, hang- vagy képfelvétel készítése, valamint a személy azonosítására alkalmas fizikai jellemzők (pl. újj- vagy tenyérnyomat, DNS minta, íriszkép) rögzítése Az adatkezelés – mint jogviszony 20
Az adatkezelő Az adatkezelő fogalma Adatkezelő: az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki vagy amely önállóan vagy másokkal együtt az adatok kezelésének célját meghatározza, az adatkezelésre (beleértve a felhasznált eszközt) vonatkozó döntéseket meghozza és végrehajtja, vagy általa megbízott adatfeldolgozóval végrehajtatja. Az adatkezelést be kell jelenteni (NAIH nyilvántartásba veszi) (Kivétel: adatkezelővel tagsági-, munkaviszonyban, ügyfélkapcsolatban álló személyek adatkezelését...) DE be kell jelenteni az ügyfélkapcsolatot pénzügyi szervezetek, közüzemi szolgáltatók, elektronikus hírközlési szolgáltatók esetében /65. (3) bek. / Az adatkezelő
Az adatfeldolgozó Az adatfeldolgozó fogalma Adatfeldolgozás: az adatkezelési műveletekhez kapcsolódó technikai feladatok elvégzése, függetlenül a műveletek végrehajtásához alkalmazott módszertől és eszköztől, valamint az alkalmazás helyétől, feltéve, hogy a technikai feladatot az adatokon elvégzik; Adatfeldolgozó: az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki vagy amely – az adatkezelővel kötött szerződés alapján – (…) a személye adatok feldolgozását végzi. Az adatfeldolgozó
Adatfeldolgozás Részletszabályok Az adatkezelő írásos megbízás alapján végzi tevékenységét; Csak technikai feladatok ellátása a személyes adatokkal, érdemi döntés nélkül; Az utasítások jogszerűségéért az adatkezelő felel; Az adatfeldolgozó a technikai műveletekért felel; Adatfeldolgozó alvállalkozót nem vehet igénybe; Saját célra adatot nem dolgozhat fel; Nem bízható meg olyan cég aki érdekelt az adatkezelő üzleti tevékenységében; Tájékoztatni kell az érintetteket; Adatfeldolgozás
Az adatkezelés feltételei Az adatkezelés alapvető feltételei 1. célhozkötöttség elve (legfontosabb elv) /Személyes adat kizárólag meghatározott célból, jog gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében kezelhető. Az adatkezelésnek minden szakaszában meg kell felelnie az adatkezelés céljának.(...)/ 2. az adatkezelés jogalapja 3. egyértelmű, részletes tájékoztatás 4. adatvédelmi nyilvántartás Az adatkezelés feltételei
JÓ HÍR! Az Invoicehotel keretében nincs adatkezelés! Ténylegesen és jogi szempontból is adatfeldolgozásról beszélünk! Minden feltétel biztosított! Napi gyakorlat! Rendszeresen auditált környezet, független nemzetközi auditorok által! JÓ HÍR!
Büntetőjog - ultima ratio Visszaélés személyes adattal – 177/A. § Visszaélés közérdekű adattal – 177/B. § Magántitok jogosulatlan megismerése – 178/A. § Üzleti titok megsértése – 300. § Banktitok megsértése – 300/A-B. § Számítástechnikai rendszer és adatok elleni bűncselekmény 300/C. § Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság Büntetőjog - ultima ratio 26
AZ INFORMÁCIÓBIZTONSÁG FOGALMA Adatok és a működés teljes körű, folytonos és a kockázatokkal arányos biztonsága sértetlenség (teljesség, hitelesség, pontosság) (integrity) az információ és a feldolgozási módszerek pontosságának és teljességének biztosítása [MSZ ISO/IEC 27001:2006] rendelkezésre állás (availability) annak biztosítása, hogy amikor szükséges, feljogosított felhasználók hozzáférhetnek az információhoz és a kapcsolódó vagyontárgyakhoz [MSZ ISO/IEC 27001:2006] bizalmasság (confidentiality) annak biztosítása, hogy az információ csak azok számára elérhető, akik erre feljogosítottak [MSZ ISO/IEC 27001:2006] Védelem a tevékenység, folyamat, biztonság az eredmény Sértetlenség (integrity) az információk és a feldolgozási módszerek teljességének és pontosságának megőrzése véletlen, illetéktelen szándékos hozzáférés, felhasználás, módosítás, megsemmisítés, elérhetetlenné tétel ellen teljes, eredeti teljesség, veszteség, módosítás, hozzáadás nélkül a kezelési, transzformációs folyamatok során az információk hiteles forrásból, ellenőrzött módon származnak (credibility) Rendelkezésre állás (availability) - a felhatalmazott felhasználók hozzáférése az információkhoz és a kapcsolódó értékekhez, amikor szükséges. (adathoz, kezelő eszközhöz, időben (timeliness), könnyen kezelhetően (easy handling), könnyen visszakereshetően (easy retrieval) Bizalmasság (confidentiality) - az információ csak az arra felhatalmazottak számára legyen elérhető Titkosság (Privacy) csak arra használják, amire szánta Teljeskörű, folytonos, kockázatokkal arányos Megközelítés 27
IT biztonsági kritériumok Hatékonyság Hatásosság Bizalmasság Sértetlenség Rendelkezésre állás Megfelelőség Megbízhatóság IT biztonsági kritériumok Szemléletmód
Prime Rate - ISO 27001 - Doqsys ISO 27001 JELLEMZŐI I. a legjobb gyakorlat szabvánnyá emelése menedzsment rendszer (nem technika, termék) üzleti célokkal összhang biztosítása alkalmazható minden ágazatra, közösségi és magán szektorra is bizalmasság, sértetlenség, rendelkezésre állás mellett szempont az értékelhetőség és a tanúsíthatóság értékelhetőség (accountability) tanúsíthatóság (auditability) Prime Rate - ISO 27001 - Doqsys 29
Prime Rate - ISO 27001 - Doqsys ISO 27001 JELLEMZŐI II. technológia független nemzetközi (nem tartalmazza a nemzeti jogszabályokat) információs rendszerre (nemcsak informatikára) Integrációs lehetőség MIR-rel és KIRrel Prime Rate - ISO 27001 - Doqsys 30
Prime Rate - ISO 27001 - Doqsys ISO 27001 JELLEMZŐI II. technológia független nemzetközi (nem tartalmazza a nemzeti jogszabályokat) információs rendszerre (nemcsak informatikára) Integrációs lehetőség MIR-rel és KIRrel Prime Rate - ISO 27001 - Doqsys 31
DRP: Disaster Recovery Plan – Katasztrófa utáni helyreállítási terv Mikorra? Milyen funkcionalitással? BCP: Business Continuity Plan – Üzletmenet-folytonossági terv Nem az IT folytonosságának, hanem a működés folytonosságának biztosítása van a fókuszban! Mi az a DRP és a BCP? 32
Prime Rate - ISO 27001 - Doqsys Amit elvégeztünk áttekintettük az alkalmazott szoftver és hardver rendszereket, kommunikációs (hálózati) rendszereket, adathordozókat, a személyi környezetet, a teljes fizikai környezetet és infrastruktúrát, az adatok és dokumentumok fajtáit, keletkezésüket, kezelésüket és a hozzáférésük körülményeit. meghatároztuk a biztonságpolitikát és létrehoztuk a szervezetre szabott Információbiztonsági Szabályzatot és kísérő dokumentumait. És nap-mint nap fenntartunk és fejlesztünk! Prime Rate - ISO 27001 - Doqsys
Vigyázunk az adataikra! Köszönöm a figyelmet! Vigyázunk az adataikra!