Rendszermodellezés I. Tantárgyfelelős: dr. Raffai Mária

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Szervezeti formák.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Benchmarking.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
E-beszerzés Bravo csoport.
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
Termelésmenedzsment Production Management
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Az információrendszerek kialakulása
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Vállalkozásmenedzsment I.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
INFORMÁCIÓMENEDZSMENT Dr. Szalay Zsigmond Gábor adjunktus, intézeti tanszékvezető VEZETÉS ÉS SZERVEZÉS MSC SZAK SZENT ISTVÁN EGYETEM.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Az informatikai stratégia tervezése BPR üzleti folyamatok újjászervezése Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Rendszermodellezés I. Tantárgyfelelős: dr. Raffai Mária Oktató: Kovács Katalin raffai@sze.hu; kovacsk@sze.hu http://rs1.sze.hu/~raffai

Témavázlat 1. általános áttekintés: az IR/IT értelmezése, szerepe, jelentősége, szemléletek, alkalmazások 2. fejlesztési módszertanok és fázisok 3. az üzleti folyamatok és az IR feltárása, analízise, modellezése 4. a rendszer elemeinek meghatározása (statikus nézet) 5. a rendszer állapotának és viselkedésének vizsgálata és modellezése, funkcionális nézet 6. a tervezési dokumentáció jelentősége: vizualizáció, szabványosítás, támogatás (CASE)

A képzés formája elméleti előadások PowerPoint bemutatóval meglévő integrált alkalmazások, fejlesztési támogatás animációs szemléltetése szoftver segítségével gyakorlat: az elméleti anyaghoz kapcsolódó szituációs gyakorlatok, feladatok, esettanulmány, szakmai viták, konzultációk, egyéni feladatmegoldások

Félévi követelmények a félév kollokviummal zárul: írásbeli vizsga írásbeli dolgozat: gyakorlati modellfeladat megoldása elméleti kérdések a vizsga ismeretanyaga: előadások, kötelező és javasolt irodalom ismeretanyaga és a slide-ok, jegyzetek alapján

Miről lesz szó? információrendszer, információtechnológia az IR/IT hatása a szervezetre, hiányosságok, problémák, a fejlesztést kiváltó tényezők a szervezetfejlesztésben érdekeltek és céljaik a tudatos, módszeres, fejlesztési munka szükségessége IR fejlődési korszakok (3 korszakos modell)

Adat Információ Tudás Rendszer

Az információ: olyan tájékozódás, közlés, ismeret, hír, amely a címzett által értelmezhető, célja pedig a bizonytalanság csökkentése, a lehetséges alternatívák közötti döntés elősegítése.

Az adat (mint az információ megjelenési formája): olyan szimbólum vagy jelsorozat, amely az esetleges későbbi felhasználás céljából a működő környezetben végbemenő változások, meglevő állapotok egyes elemeit, tényezőit továbbításra és megőrzésre alkalmas formában rögzíti.

A tudás (megismerés, tanulás, tapasztalat útján szerzett ismeretek): a valós világnak, az abban létező dolgoknak, tényeknek, eseményeknek, jelenségeknek, az azok között fennálló, értelmezett kapcsolatoknak , okozati összefüggéseknek az emberi tudatban történő visszatükröződése.

Információkategóriák feldolgozhatóság szerint információ jellege alapján információforrás, az információtartalom teljessége, valamint a felhasználói, vezetői igények szerinti kategória.

Feldolgozhatóság szerint: kvantitatív információ: tartalma egyértelműen mérhető, számszerűen meghatározható. Kvalitatív információ: minőségi jellemzést adnak. Fuzzy információk: több tényezőtől függő információk.

Információk jellege szerint: Primér információ: a valóság elemeit, tevékenységeit feldolgozás nélkül, tiszta módon jellemzik. Szekunder információ: a tiszta, ténybeli adatok összegyűjtése, csoportosítása, feldolgozása, értékelése, értelmezése során keletkeznek.

Információforrás szerint: belső (intern) információ: az információk a vizsgálat tárgyát képező rendszerből, belülről származnak (pl. szerződések). Külső (extern) információ: a rendszeren kívüli, a rendszer külső környezetéből származó információk (piaci információk): pontatlanabbak, megbízhatatlanabbak.

az üzleti/szervezeti folyamatok Az információ erőforrás stratégiai tényező versenyfaktor az üzleti/szervezeti folyamatok katalizátora

Rendszer Meghatározott struktúra szerint egymással összefüggő és kölcsönhatásban levő, egymással és a struktúrákkal összhangban levő elemek együttese. Egymással összegfüggésben, kölcsönhatásban levő elemek komplexuma.

Struktúra A rendszer alkotóelemeinek, komponenseinek és az elemek közötti viszonynak a fogalmi kategóriája. Statikus szemlélet Dinamikus szemlélet A rendszer elemeit, és az elemek meghatározott állapotú viszonyát, szerkezetét specifikálja. A rendszer elemeinek a célok elérése érdekében végzett tevékenységeit, funkcióit fedi le.

a részrendszerek hatásainak összegződése, az együttes hatás mértéke. Alrendszer: a vizsgálat tárgyát képező rendszeren belüli, viszonylag önállóan működő, viselkedő elemek részhalmaza, amelynek környezete a rendszer többi része. Szinergia: a részrendszerek hatásainak összegződése, az együttes hatás mértéke.

Szervezet: konkrét cél elérése érdekében létrejött, a környezetével aktív kapcsolatban levő, önfenntartásra törekvő emberi társulás, ahol ismert: a rendszer célja, a rendszer környezete, a működés feltételei, az erőforrások (eszközök, gépek, épületek, berendezések stb.) komponensek (feladatok, funkciók, munkák) a rendszer vezető szerve.

Gazdálkodó szervezet működésének célja valamely fogyasztói igények nyereséggel történő kielégítése, amelyet a szervezet a rendelkezésre álló szűkös erőforrások optimális kombinációjával, az egyes erőforrások kapacitásának legjobb kihasználásával, a tevékenysége leghatékonyabb működését biztosítva valósít meg.

Célrendszer

A gazdálkodó szervezetek alrendszerei stratégiai alrendszer (célok, tervezés, irányítás) piackutatás, marketing, termelési/szolgáltatási alrendszer logisztikai: beszerzés, áruátvétel; készletgazdálkodás; értékesítés, kiszállíłtás pénzügyi, elszámoló rendszer (controlling) humánerőforrás gazdálkodás office tevékenység: adminisztráció, hivatali munka

A szervezet számára fontos célkitűzések legfontosabb célok A szervezet számára fontos célkitűzések növekvő haszon fogyasztók növekvő megelégedettsége csökkenő költségek növekvő bevételek magasabb minőségi színvonal növekvő termelékenység növekvő piaci részesedés növekvő fizetőképesség gyorsuló sebesség legkevésbé fontos célok

A szervezeti keret Szervezeti struktúra: a szervezetek egységekre tagolódása, az egységek közötti kapcsolatok, kapcsolatrendszer, a döntési, az irányítási, és az ellenőrzési feladatok egyes szintjei. Kialakulását számos tényező befolyásolja (a működés elemeinek, mint folyamatok, munkatársak, funkciók, egymáshoz való viszonya, a környezet stb.)

Alapvető szervezeti formák lineáris szervezet funkcionális szervezet mátrix szervezet

Lineáris szervezet egyvonalas egydimenziós: egyfajta szempont szerinti megosztást alkalmaznak pl. termékek, funkciók jól áttekinthető, egyszerűen változtatható dinamikusan alkalmazkodik a változó környezethez kisvállalkozások, Betéti társaságok nagyobb szervezetek esetében rugalmatlan

Funkcionális szervezet többvonalas egydimenziós hierarchikus felépítés – alá/fölérendeltségi viszonyok az egyes szervezeti komponensek funkcionális területenkénti elválasztása (stratégiaalkotás, gyártás, fejlesztés, logisztika stb.)

Funkcionális szervezet minél mélyebb a szervezeti egységek megbontása, annál nehezebb a horizontális elemek együttműködése, annál hosszabb az irányítási és visszacsatolási útvonalak egyik változata: a bürokratikus szervezet szigorú előírásoknak való megfelelés, állandó felügyelet teljesítményfigyelés

Mátrix szervezet a funkcionális és a termék szerinti strukturálási elv együttes alkalmazásának eredménye többdimenziós szervezeti modell alapvetően funkcionális megosztású léteznek azonban önálló, az egymás melletti egységeket átfogó projektek rugalmasak probléma: kettős irányítás (funkcionális egységek vezetői és a projektvezetők)

Mátrix szervezet hasonló elven szerveződő szervezetek: a háromdimenziós tenzorszervezetek a termék, valamint a területek szerinti megosztási elveket együtt alkalmazzák

Folyamatos fejlődési modell a legtöbb vállalat eredményeit a folyamatos fejlődési modell metodikáját alkalmazva éri el A modell lényege: pontosan fel kell tárni és dokumentálni a jelenlegi üzleti folyamatokat, meg kell találni azt a mértékrendszert, amellyel a termékeket a felvevő piac igényei kielégíthetők, meg kell határozni az elvárt eredmények elérését biztosító folyamatokat, a fejlesztési lehetőségeket, és meg kell valósítani a fejlesztési elképzeléseket, mérni és értékelni kell a fejlesztés hatékonyságát, és szükség szerint ismét be kell avatkozni a folyamatokba. fokozatosan, inkrementális módon biztosítja az üzleti tevékenység hatékonyságának növekedését

BPR Üzleti folyamatok újjászervezése

BPR: Business Process Re-engineering

BPR a szakirodalmakban eltérő terminológiákkal találkozhatunk újjászervezés vs. újraszervezés vs. újratervezés??? design – tervezés re – át-, újra-, újjá szavak közötti értelmezésbeli különbségek BPR lényege: teljesen új alapokra helyezi a szervezeti komponenseket és a folyamatokat – nem a „még egyszer, ismét, újra” szavakon van a hangsúly

Mi nem tekinthető újjászervezésnek? a korszerű technológiai lehetőségeket kihasználva automatizálunk folyamatokat az elavult IR korszerűsítése, új IT lehetőségek alkalmazása az érintetlenül hagyott szervezetben a szervezet öncélú kiiktatása, hierarchiaszintek kiiktatása, karcsúsítás

Újjászervezés vs. hatékonyságnövelő módszerek növekvő fogyasztói igények – minőségi megoldások BPR-tól való félelem – nem a magas költségek, hanem a humán tényező (stabilitás, biztos megszokott formák, vezetői pozíciók és folyamatok) riasztja vissza a felsővezetőket a lassúbb, fokozatos inkrementális fejlesztés kevesebb kockázattal és áldozattal jár

Ellenállás a BPR megoldással szemben legnagyobb veszély tartás a szervezeti változásoktól hosszú fejlesztési idő túl nagy a BPR projekt fejlesztés kockázata nagyon magasak a fejlesztési költségek kevésbé kockázatos tényezők

TQM TQM: Total Quality Movement vagy Management Lényege: egy vállalat akkor tud minőségi eredményeket produkálni, ha a teljes üzleti folyamat minden feladatát a minőségi eredmények szem előtt tartásával végzi, hajtja végre

TQM és a BPR a két módszer alapvető célkitűzési megegyeznek különbség: az üzleti folyamatok fejlesztésének módja [Davenport] TQM: folyamatos, inkrementális fejlesztést jelent az iterativitás és a végnélküliség sajátosságait magában foglalva BPR: radikális fejlesztési célokat definiál, a várható eredmények elérését egy adott időtartamon belül definiálja

TQM vs. BPR TQM fejlesztés BPR innováció A fejlesztés jellege Evolúciós Revolúciós (forradalmi) Kiindulási alap Meglevő folyamatok Új állapot, „tiszta lap” A változtatás módja Inkrementális Radikális A változtatás gyakorisága Folyamatos Egyszeri Időigény Sok rövid szakasz Hosszabb időszak Megközelítés bottom-up Top-down Feladatok jellege/kiterjedés Funkción belüli, szűkebb Funkciók közötti, rendszerszintű Változás jellege Munkaszervezés Szervezeti struktúra Kockázat Mérsékelt Magas Elsődleges eszközök Statisztikai elemzések Információtechnológia A változás típusa Kulturális Kulturális/strukturális

Az újjászervezés után folyamatokban gondolkodás, team munka (egyenrangú, nagyfokú önállóságú tagok), alkalmazotti felelősség növekedés szerepek megváltozása – szervezeti struktúra laposodik teljesítményértékelés (munkában töltött idő helyett), eredmények alapján történő díjazás vállalati kultúra – nem a főnök, az ügyfél a vevő a meghatározó, akik a váll. jólétét meghatározzák, laopsodás miatt közvetlenebb kapcsolatba kerül az alkalmazottakkal, fogyasztókkal

A folyamatszemléletű gondolkodás a korábbi funkciószemléletű megközelítés helyett folyamatszemléletű gondolkodás a TQM már előrevetítette a folyamatszemléletű gondolkodás jelentőségét BPR fejlesztések középpontjában a folyamatok állnak

A szervezeti működés folyamatszemlélete

Az üzleti folyamat az üzleti folyamatok olyan lépések sorozataként értelmezhetők, amelyek bemeneti hatásokra kimenetként mások számára szükséges termékek, szolgáltatások egy sorozatát produkálják a szakirodalomban számos definíció létezik: „az elérni kívánt eredmények megvalósítását szolgáló, egymással kapcsolatban levő tevékenységek összessége” [Davenport-Short] „azoknak a tevékenységeknek az összesége, amelyek egy vagy több bemeneti komponens hatására a fogyasztó számára értéket jelentő kibocsátást szolgáltatnak” [Hammer- Champy]

Az üzleti folyamat előre definiált, értéket teremtő kibocsátást eredményeznek, értékteremtő átalakító tevékenységgel, transzformációval: inputként fogyasztási javakat használnak fel, és elvárt fogyasztói igényeket elégítenek ki, jól definiált kezdetük és befejezésük van ismételten végrehajtódnak

Az üzleti folyamat a végrehajtáshoz szereplőkre van szükség (emberi tényezők, gépek, berendezések) működésük során erőforrásokat használnak fel üzleti célokat elégítenek ki rövid távú: végrehajtott folyamat hosszú távú: általános üzleti célok

IR: Információrendszer Az információrendszer alapvető erőforrásként adatokat gyűjt, tárol, továbbít és használ fel annak érdekében, hogy az alaptevékenység végzéséhez újabb, hasznos információkat szolgáltasson. Alapvető célja: az információ-előállítás, vagyis olyan célorientált üzenetek létrehozása, amelyek a felhasználó számára újdonságot jelentenek, bizonytalanságot szűntetnek meg, és növelik a végzett tevékenység hatékonyságát.

Téves szóhasználat információs rendszer vs. információrendszer jelzős szerkezet, olyan rendszer, amelynek vannak információi, amellyel kapcsolatban ismerünk adatokat információrendszer az információk egységes, az alapmodellt tükröző rendezett, szervezett együttese  rendszere

Az információrendszer sajátosságai absztrakt jelleg: az IR a valós világ absztrakciója diszkrét jelleg: az IR állapotterét egyértelműen azonosítható állapotok alkotják konzisztencia: a bemeneti adatok csak meghatározott szabályok szerint átalakítva szolgáltatják az elvárt eredményeket/állapotokat

Az információrendszer sajátosságai felbonthatatlanság: a tranzakciós műveleteket vagy teljes egészében vagy sehogy sem kell végrehajtani tartósság: a műveletvégzés után az eredményeket meg kell őrizni

Az információrendszer sajátosságai kommunikativitás: az IR elemeit a működő rendszerkomponensek közötti együttműködésre, üzenetek továbbítására, vezérlésére kell felhasználni nyitottság: biztosítani kell az IR elemeit a rendszerhatáron kívüli elemekkel

Információrendszer a rendszer célja szerint Végrehajtás-orientált Vezetési IR Feladat: a szervezet rutinfeladatainak kezelése, a tevékenységekhez szükséges dokumentumok előállítása. Feladat: elemzések, kimutatások készítése a hatékony tervezési, irányítási, döntési tevékenységhez.

Információrendszer az adatok állapotváltozásait vizsgálja Tranzakció-orientált Adatintenzív IR Az adatrendszer állapota bizonyos események hatására megváltozik. Az adatokat bizonyos állandóság jellemzi.

Tudás, mint szervezeti tőke Az anyagi erőforrások a munkavégzés során elhasználódnak. A tudásjavak halmozódnak, szaporodnak. másokkal megosztott ismeret új ismereteket produkál, vagyis korlátlan fejlődési folyamatot eredményezek

IT: Információtechnológia fejlesztési, projektirányítási és végrehajtási elvek, módszerek és eszközök, számítógéppel támogatott feldolgozási eszközök, módok és technikák, kommunikációs hálózatok, valamint anyagi folyamatok automatizált támogatása, amelyek segítségével lehetővé válik a valós folyamatok hatékony megvalósítása.

Információs társadalom Azt az újfajta társadalmat, amelyben az információs technológiák meghatározó szerephez jutnak, amelyben földrajzi és politikai határok nélkül egyre több ember számára válik lehetővé, hogy a nemzetközi számítógép-hálózatokon keresztül munkahelyi, mobil vagy akár otthoni PC-k segítségével kommunikáljanak a világ bármely, akár legeldugodtabb részén levő embertársaikkal és óriási információtömeghez jussanak nevezzük információs társadalomnak.

Az új korszak legfontosabb jellemzői Az új korszak általános sajátosságait két tényező határozza meg: Információtechnológia: a számítógépek képességeinek és teljesítményének növekedése Hardver területen Szoftver vonatkozásában Korszerű távközlési lehetőségek: új, gyors adatátvitelre képes, vezeték nélküli távközlés széleskörű elterjedése.

Információtechnológia - Hardver Teljesítmények növekedése: kapacitások, képességek teljesítmény/ár viszony kedvező változása Személyi számítógépek hozzáférhetősége, általánossá válása Hálózati alkalmazások korszerűsítése Szabványok létrehozása, kompatibilitás biztosítása

Információtechnológia - Szoftver A kifejlesztett hardver eszközök képességeinek maximális kihasználása A hálózati operációs rendszerek képességeinek bővítése Alkalmazói szoftverek körének és képességeinek bővítése a teljesítmény/ár hányados alacsony szinten tartása mellett Felhasználóbarát grafikus felületek kialakítása és alkalmazása

Információtechnológia - Szoftver Nyitott rendszerek kifejlesztése és alkalmazása Nemzetközi hálózatok szolgáltatásainak bővítése: globális kapcsolatok megteremtése Osztott adatbázisok létrehozása Multimédia alkalmazások általánossá tétele A szoftverfejlesztési tevékenység hatékonyságának növelése: CASE, 4GL, 5GL megoldások

Korszerű távközlési megoldások Hálózatok digitalizálása Szélessávú adatátvitel megvalósítása Vezeték nélküli távközlés Szolgáltatások körének bővítése, üzenetfogadás, továbbítás

Korszerű távközlési megoldások Számítógép-hálózatok létrehozása, működtetése Innovatív alkalmazások (információ-keresés, WWW) Elektronikus adatforgalom lebonyolítása EDI: a papír nélküli üzleti-közigazgatási tevékenység

Információtechnológia == Számítógéppel támogatott információfeldolgozás Az IT: konceptuális módszertani és eszközrendszer, amely lehetővé teszi az információk kezelését, biztonságos tárolását társadalmi-gazdasági környezet, amelyben az emberek, technológiák és egyéb erőforrások különböző műveleteket végeznek a valós folyamatokat reprezentáló adatokon.

Az IT hatása a társadalmi-gazdasági életre Gazdasági változások új iparág létrejötte  informatikai, távközlési ipar új munkahelyek globalizálódás  az üzleti tevékenység világméretűvé válása: közvetlen elektronikus információ- és dokumentumcsere biztosítja a megrendeléseket, szerződéseket egészségügy területén: prevenció

Az IT hatása a társadalmi-gazdasági életre Államigazgatás, közigazgatás Jobb munkaszervezés a megfelelő, naprakész, releváns információk birtokában  vállalati belső döntési mechanizmus működésének segítése Gyorsabb ügyintézés országos, egységes szintű adatbázisokkal Leegyszerűsödik a nemzetközi kapcsolatrendszer  közvetlen, azonnal kapcsolatok a világ vezetői között

Az IT hatása a társadalmi-gazdasági életre Kultúra, ismeretszerzés Új elvárások az oktatás területén Általános hozzáférés a világ kulturális kincseihez  múzeumokban, könyvtárakban való böngészés, virtuális séták

Telekooperáció, távmunka - Alkalmazottak Előnyök Rugalmas időbeosztás Csökken a munkába járási idő és a vele járó stressz Munkahely-változtatás nem jár lakóhely változtatással Csökken a baleseti veszély és a megbetegedések Költségcsökkentés: utazási, ruházkodási, étkezési Megnövekedett bizalommal van a munkáltató az alkalmazottal szemben Magasabb színvonalú életmód: több idő jut a családra Hátrányok A munkavállaló szociálisan elszigetelődik Egyenlőre csak bizonyos szakmákban lehet Komoly önfegyelemre és önkontrollra van szükség a munka határidőre történő teljesítéséhez

Telekooperáció, távmunka - Munkáltatók Hátrányok Fejlett számítástechnikai és telekommunikációs módszereket és eszközöket kell alkalmazni, ami drága Precízen, egyértelműen kell a feladatokat megfogalmazni Mérhető teljesítménycélokat kell megfogalmazni Előnyök A munkavállalás nem lakóhelyhez kötött Könnyebb a megfelelő munkaerőt megtalálni Munkaerőt lehet szerezni azokból az országokból, ahol az olcsó

Telekooperáció, távmunka - Munkáltatók Hátrányok Megnövekszik, minőségileg megváltozik az ellenőrzési tevékenység Magasabb ellenőrzési költségek Nehezebb a személyes kontaktusteremtés és tartás Jogi kérdések megoldása: nyugdíj, beteg, balesetbiztosítás Előnyök Lehetővé válik a teljesítmények objektív mérése Működési és fenntartási költségek csökkenése Szociális támogatás csökkenése

Az információs társadalom megteremtésének kérdései A kulcsszerep a kormányoké! Feladatuk: a kialakulás körülményeit és feltételeit biztosítani A verseny erősítése, ami a távközlési költségek csökkentéséhez vezet Munkajog megváltoztatása a rugalmasabb munkamódszerekhez Széles réteg számára biztosítani az új technológiákhoz való hozzáférést Biztonság növelése a hálózati környezetben Szellemi tulajdon és a személyi adatok védelmének biztosítása

Az információs társadalom problémái Információszabadság, nyilvánosság Adatvédelem véletlen vagy szándékos rongálástól, lopásoktól A frekvenciák korlátozott volta, amelyeket engedélyeztetni kell Elszigetelődés Szoftverkalózkodás, szoftverhamisítás (BSA – Business Software Alliance)

Az IR/IT dominanciája Az IT gazdasági, társadalmi hatása

Az elektronikus gazdaság Néhány fontosabb terület: az elektronikus üzletvitel, elektronikus vásárlás, elektronikus fizetőeszköz, távmunka.

Az elektronikus üzletvitel B2B Business to business elektronikus üzletvitel/üzletmenet, elektronikus kereskedelem egymással kapcsolatban álló üzletfelek elektronikus csatornákon keresztüli együttműködése

Az elektronikus üzletvitel A vállalkozások egymás közötti tranzakcióinak szabványos, elektronikus adatátvitellel (pl. EDI-kapcsolat), vagy nyilvános hálózaton történő lebonyolítása. Különböző tevékenységek: termékek, szolgáltatások elektronikus forgalmazása, e-értékpapír kereskedés, e-pénzátutalás, megrendelések, szállítólevelek stb.

Az elektronikus üzletvitel EDI vs. nyilvános hálózat

Az elektronikus üzletviteli tevékenységek Kategóriák a kapcsolódó partnerektől függően: vállalkozások közötti kapcsolatok, a vállalkozás és a fogyasztó közötti kapcsolatok, az üzleti szféra és a közigazgatás közötti kapcsolatok.

Vállalkozások közötti kapcsolatok B2B: Business to Business vállalkozások közötti információs és kommunikációs technológiákon alapuló együttműködés pl. szállítóval való kapcsolat, ahol a készletfigyelés, a rendelés a szg.rendszer feladata

A vállalkozás és a fogyasztó közötti kapcsolatok B2C Business to Consumer termékek, szolgáltatások a fogyasztók felé történő értékesítése és az ezzel kapcsolatos feladatok elektronikus végrehajtása.

Az üzleti szféra és a közigazgatás közötti kapcsolatok B2A Business to Administration információszerzései, és ügyintézési tevékenységek elektronikus úton történő végzése. C2A: ügyfél és közigazgatás közötti kapcsolat (pl. elektronikus adóbevallás)

Elektronikus vásárlás lebonyolítási lépései pretrade feladatok vevőszegmentálás kereskedelmi tranzakció fizetési eljárás post-trade feladatok

Elektronikus vásárlás lebonyolítási lépései pretrade feladatok: keresgélés a felkínált, un. dinamikus katalógusban. A raktárnyilvántartó modullal összekötve a vásárlandó mennyiség rendelkezésre állásáról is tájékoztatást nyújt, sőt foglalást végez.

Elektronikus vásárlás lebonyolítási lépései vevőszegmentálás a már ismert vevőket azonosítani kell a vásárlási szokások alapján különböző árkonstrukciókat lehet felajánlani, szállítási feltételeket teljesíteni a kedvezmények megállapítása automatikus is lehet

Elektronikus vásárlás lebonyolítási lépései kereskedelmi tranzakció: különbséget kell tenni a virtuális szolgáltatások és a valós termékek között. a virtuális termék a hálózaton azonnal leszállítható a fizikailag is megjelenő termék szállításáról gondoskodni kell.

Elektronikus vásárlás lebonyolítási lépései fizetési eljárás: on-line fizetési mód, amelyre a hitelkártyás fizetés használatos. elterjedtebb az off-line fizetési mód.

Elektronikus vásárlás lebonyolítási lépései post-trade feladatok: vásárlás utáni dokumentálás, okmányokkal kapcsolatos adminisztratív feladatok (szállítási engedélyek, vámügyintézés stb.)

Elektronikus vásárlás B2C A B2C megteremti annak lehetőségét, hogy: az eladó a termékeit a világhálón bemutassa és felkínálja, a vevő pedig a termékeket megrendelhesse Biztonság, fizetés egyre biztonságosabb.

Az IR/IT hatása a szervezetre mértékrendszer infúzió: a szervezet kulcsfolyamatai mennyire függenek az IR/IT-től  a függőség mértéke diffúzió: milyen mértékben alkalmazza a szervezet az IT-t a munkájához  az IR/IT decentralizáltságának foka 

Az IR/IT hiányosságaiból adódó üzleti problémák az IR/IT figyelmen kívül hagyja a vállalati célokat a rendszer nem azt szolgáltatja, amit elvárnak tőle a fejlesztett rendszerek nem integráltak, az információ-erőforrás-felhasználása az önálló alkalmazásokkal nem hatékony

Az IR/IT hiányosságaiból adódó üzleti problémák nincsenek releváns információk hiányos, ellentmondásos, pontatlan és lassú a vezetés információval való ellátottsága következetlen döntések az IT infrastruktúra kialakításában

Az IR/IT fejlesztésben érdekeltek céljai tulajdonosok és a CEO: hatékonyságnövelés, előnyszerzés a menedzsment és a felhasználók: alkalmazás, a meglevő folyamatok automatizálása, napi feladataik hatékonyabbá tétele CIO, belső IT szakemberek: szervezeti igények kielégítése, személyes szakmai előrelépés IT szállítók: új termékek/szolgáltatások széleskörű terjesztése üzleti partnerek: előnyszerzés az együttműködésből

Az IR fejlesztést kiváltó tényezők alkalmazás-portfólió + infrastruktúra érdekszféra külső üzleti környezet belső üzleti környezet külső IR/IT lehetőségek belső IR/IT környezet IS/IT fejlesztés IR/IT stratégia jövőbeli alkalmazás-portfólió

A belső IR/IT környezet Informatikai infrastruktúra meglévő hardver, hálózati elemek, rendszerszoftver alkalmazások Alkalmazás portfolió

Alkalmazás-portfolió Azoknak a szoftvereknek az összessége és rendszerének architektúrája, amelyet a felhasználó a munkavégzéséhez használ.

Szakszerűtlenül végzett fejlesztési munka A „Fejlesztő” a feladat nagyvonalú ismeretében azonnal programozni kezd, majd ezt a programot javítgatja. Eredmény: rosszul működő alkalmazás, bosszankodó felhasználó

Szakszerű fejlesztés Szisztematikus, a feladathoz illeszkedő módszertannal végzett fejlesztési tevékenység az életciklus minden fázisában. Eredmény: az igényeket kielégítő eredmények megelégedett alkalmazottak

Az IR fejlődés korszakai 1. AF: adatfeldolgozás a működési hatékonyság javítása 2. VIR: vezetői munka támogatása releváns információk a vezetésnek 3. SIR: stratégiai tevékenység támogatása a versenyképesség javítása a tevékenység átformálásával

Az IR fejlődés korszakai

Az IR/IT fejlődés három korszakos modellje ‘60-as évek ‘70-es évek ‘80-as évek ‘90-es évek adatfeldolgozás  működési hatékonyság vezetői információrendszerek  menedzsment támogatása stratégiai IR  üzleti előnyök szerzése Intelligens on-line megoldások  tudásalapú társadalom

Az adatfeldolgozási alkalmazások sajátosságai DP/TPS DP: Data Processing (adatfeldolgozás) TPS: Transaction Processing Systems Cél: Információfeldolgozási feladatok hatékonyságának növelése költségcsökkentés révén Nagytömegű, strukturált, tranzakció-jellegű, belső vállalati adatok feldolgozásának automatizálása Meglevő funkciók támogatása, saját adatállományokkal rendelkező feldolgozások végrehajtása Alkalmazások futtatása külön számítóközpontokban

Az DF alkalmazások sajátosságai Fejlesztési szempontok: Strukturált szemlélet, teljes életciklust lefedő fejlesztési módszertanok felhasználói igények világos megfogalmazása hatékony projektirányító módszerek kidolgozása Technológiai lehetőségek és a számítástechnikai szakemberek képességeinek kihasználása a technológia és az emberi képességek hatékony kihasználása Az IT vezetés feladatai: elvárt működésű és minőségű szoftvertermék átadás a szükséges erőforrások beszerzése és üzemeltetése

A DF rendszerek problémái Funkcionális egységekhez rendelt önálló, egymástól független adatállományok – az adatállományok közötti kapcsolatteremtés csak manuálisan. A döntési információk jellege: A vállalat egészét érintő, több funkcionális egység adatait átfogó elemzések. A vezetői igények leírása egyszerű, ismétlődő algoritmussal nem lehetséges. Azonnali válaszok igénye.

A vezetői IR alkalmazások sajátosságai ’70-es évek második fele: igény a vállalati adatok egységes kezelésére – központi adatbázis ’80-as évek eleje: PC-k megjelenése MIS: Management Information Systems

A vezetői IR alkalmazások sajátosságai Cél: a vezetői döntéshozatal hatékony támogatása: A vállalti tervezési és irányítási folyamatok felgyorsítása. releváns információk, elemzések a vezetés részére. a menedzsment-folyamatok támogatása. a menedzsment idejének hatékony kihasználása. a belső üzleti folyamatok információhátterének biztosítása.

A vezetői IR alkalmazások sajátosságai A vezetői IR fejlesztési szempontjai: Az információk és felhasználási céljuk megértése. A meglevő állapothoz és elvárásokhoz legjobban illeszkedő adatbáziskezelő-rendszer kiválasztása. Az elszigetelt funkcionális egységek állományiból adatbázis létrehozása. Az adatbázisok kapcsolatának megteremtése a hatékony visszakeresés, elemzés érdekében. A technológiai lehetőségek hatékonyabb kiaknázása.

A vezetői IR alkalmazások sajátosságai Az IT vezetés feladatai: hatékony adatkezelési eljárások és szolgáltatások kialakítása és biztosítása a felhasználó számára. gyors reagálás a felhasználók változó igényeire az erőforrások hatékony kihasználásával. a felhasználók megtanítása a lehetőségek kihasználására.

A stratégiai IR alkalmazások sajátosságai SIS: Strategic Information Systems IR/IT megoldások szerepének menedzsment részéről történő felismerése. Információfolyamatok összehangolása a szervezeti folyamatokkal. Cél: a szervezet versenyhelyzetének javítása, üzleti előnyök szerzése

A stratégiai IR alkalmazások sajátosságai A SIS rendszerek alkalmazásának előnyei: az elemzésekhez belső és külső (partnerek, az iparág egyéb résztvevői) információk, Célja nem az adatok feldolgozása, hanem olyan információk generálása, amelyekkel javítható a termék/szolgáltatás minősége, színvonala, ráfordítási ktg.ek csökkenthetőek, a határidők tarthatók. Közvetlen kapcsolattartás a vevőkkel elősegíti az ügyfél igényeinek megértését. Kiemelt hangsúly a humánerőforrás kezelésére.

A stratégiai IR alkalmazások sajátosságai Fejlesztési szempontok: IT erőforrások és az üzleti folyamatok összehangolt együttműködésének megteremtése. a stratégiai tervezési munka támogatása a meglévő belső és külső adatok felhasználásával (elemzések, optimalizálás, modellezés, prognosztizálás). a belső és a külső információk összekapcsolása elektronikus partnerkapcsolatok kiépítése.

A stratégiai IR alkalmazások sajátosságai Az IT vezetés legfontosabb feladata a stratégiai alkalmazási területek specifikálása: az információ-erőforrás integrálása az üzleti értéknövelő folyamatokba. a szervezet és az ügyfelek, partnerek közötti hatékony kommunikációs útvonalak kiépítése és alkalmazása. új, korszerűbb termékek/szolgáltatások fejlesztését, piacradobását segítő alkalmazások fejlesztése. a stratégiai munkát támogató információk létrehozása és rendelkezésre bocsátása.

A SIR hatékonyságának kulcstényezői tanulás mások példájából: külső minták „másolása” célváltás: költségcsökkentés helyett értéknövelés az SIR alkalmazás hasznának megosztása felhasználó-orientáció: az ügyfél megértése üzletorientált innováció: az alkalmazási célnak legmegfelelőbb technológia a fokozatosság elvének érvényesítése a fejlesztésben

IR/IT-környezet és filozófiák - Összefoglalás

Információfeldolgozás-támogatás

Informatikai stratégia: a szervezet jövőjére, a környezethez való alkalmazkodás módjaira vonatkozó céltudatos elképzelések és a megvalósításhoz szükséges intézkedések összessége. Informatikai stratégia: a vezetésnek azon eszköze, amellyel az informatikai komponenseket a szervezeti céloknak megfelelően alakítja, egy olyan terv, amely lehetővé teszi az informatikai tevékenységnek a szervezeti folyamatokba való integrálását és az informatikai erőforrások optimális kihasználását.

Az üzleti és az informatikai stratégia összefüggései segíti az üzleti folyamatokat Üzleti stratégia - üzleti döntések - célok, irányok - változások infrastruktúra, szolgáltatások IR stratégia - üzleti alapú - igény-orientált - alkalmazás-centrikus üzleti irány IT stratégia - tevékenységorientált - kínálatorientált - technológiaközpontú igények, prioritások

Az informatikai stratégia tervezése célok, a környezet meghatározása fejlesztés értékelés, döntés megvalósítási terv stratégia-felügyelet

Modellcsoportok Kommunikációs szolgáltatások: elektronikus levelezés, hangposta, telekonferencia-rendszerek stb. Mobilszolgáltatások: sms kezelés, telefónia, WAP stb. Üzleti folyamat modellek: Workflow, BSC: kiegyensúlyozott célrendszeren és teljesítménymutatókon alapuló stratégiai vállalatirányítási és teljesítménymérési módszer, mely a szervezetek teljesítményét négy szempontból közelíti meg, és rendezi a négy szempontnak megfelelően logikailag összefüggő, áttekinthető rendszerré a szervezet üzleti-stratégiai céljait, feltárva a közöttük fennálló ok-okozati kapcsolatokat.

Balanced Scorecard (BSC-modell)

Modellcsoportok Vállalatirányítási rendszerek (ERP) Vezetői munkát támogató, döntési rendszerek Ügyfélkapcsolatok elektronikus menedzselése (CRM) On-line megoldások: Call Centerek, elektronikus fizetőeszközök bevezetése