A projekttanulásról A prezentáció Pethőné Nagy Csilla, Petkes Csaba és Balogh Irma anyagainak felhasználásával készült.
A gyökerek XVIII.századtól A világ komplex jelenségekből áll Mozgósítani kell mindent ami tudsz Komplex tanulás lehetősége
„Egyetlen gramm tapasztalat többet ér egy tonna teóriánál!” John Dewey (1912) „A projekt egy sajátos tanulási egység, amelynek középpontjában egy probléma áll. A feladat nem egyszerűen a probléma megoldása vagy megválaszolása, hanem a lehető legtöbb vonatkozásnak és összefüggésnek a feltárása, amely a való világban az adott problémához organikusan kapcsolódik.” Hortobágyi Katalin (1991)
A (valódi) projekttanulás ismérvei I. a reproduktív tudás helyett konstruktív és teljesítményképes tudás Komplex feladatok sorozata = megismerési folyamat a memorizálás helyett, mellett a megértés a mennyiség helyett a minőség tankönyvi helyett (mellett) az alkalmazható és transzferálható tudás
A (valódi) projekttanulás ismérvei II. Életközeli témák, - élethez kapcsolódó összefüggések felfedezése Partner elv: közös tervezés és kivitelezés A tanulói tevékenységek: egyéni és kooperatív Partneri együttműködés és önálló döntések, felelősség A különböző tudásterületekhez kapcsolódik, szétfeszíti a tanórai és tantárgyi kereteket Eredményei: az elkészült produktumok változás a tanulók tudásában, attitűdjében
Miért jó a pedagógusnak? Pozitívan változik a gyerekekkel való kapcsolata Színesebb, szórakoztatóbb a munkája Csökken a monotonitás Nő a szakmai és általános ismerete
A projekttanulás … …egy lehetséges folyamat A téma gyerekekkel kollégákkal Projektháló elkészítése
A projekttanulás … …egy lehetséges folyamat Ráhangolódás Konkrét tervezés: A projekthez kapcsolódás módja szerződés, igazolvány Csoportalakítás Altémák – ötletbörze Az időtartam ismertetése Altéma választás – névválasztás Projektnapló vezetése Csoportösszetartást erősítő játékok
A projekttanulás … …egy lehetséges folyamat Közzétehető produktumok, projekttermékek reprezentálják majd a tanulás eredményét Projekttervek elkészítése milyen tevékenységek… mely színtereken, milyen együttműködő partnerekkel, milyen eszközökkel, mennyi idő alatt, milyen részhatáridőkkel és milyen szereposztással oldható meg,
A projekttanulás … …egy lehetséges folyamat Csoportok közti egyeztetés, a szükséges módosítások elvégzése. A megvalósítás folyamata, közben egyeztetések (szervezett kommunikáció és kooperáció a csoportokon belül és a csoportok között), nyomon követés, visszacsatolás, ha szükséges, a terv újabb módosítása. Közzététel és értékelés kis csoportokban, az elsődleges reflexiók és a tapasztalatok összegyűjtése és felhasználása (esetleges korrekciók). Közzététel: nyilvános, közönség előtti bemutatás A projekt zárása: önértékelés, értékelés, visszacsatolás, az eredmények beszámítása a tanulmányokba.
A Nyugat Csoportszerepek Kutatók, információkeresők Műsorszerkesztők Versmondók Versek megzenésítői Megzenésített versek előadói Jelenetírók és jelenet-előadók Dokumentumcsoport (fotó, videó, interjú) Zenei betétek hangszeres előadói Látvány- és díszlettervezők Berendezők Kiállítás rendezők Plakát és szórólapkészítők, kézbesítők Meghívó és műsorfüzet-készítők
Projekt termék-példák Produktumok: előadás, grafikonok, diagramok és elemzésük Közvéleménykutatás, interjú újság rövidfilm, PPT, interaktív tábla, makettek fotóalbum, saját alkotások (képzőművészeti, zenei, irodalmi…) színdarab kiállítás
Értékelési szempontok A produktum Közönség elégedettsége Tanulási folyamat eredményessége - tesztelés Megvalósítás folyamata Társas kapcsolatok alakulása
Irodalom BÁRDOSSY Ildikó: A curriculumfejlesztés alapjai, JPTE Távoktatási Központ, 1998. BÁRDOSSY Ildikó: Projektek az oktatásban, Pedagógiai Szemlélő, JPTE Pedagógiai Tanszék, 1994/1. HORTOBÁGYI Katalin: Projekt kézikönyv, ALTERN Módszerek 1, OKI – IK, 1991. M: NÁDASI Mária: Projekttanulás, Oktatás-módszertani Kiskönyvtár, Gondolat Kiadói Kör ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, 2003.
bftimi@enternet.hu www.zalai-iskola.hu Köszönöm a figyelemet! bftimi@enternet.hu www.zalai-iskola.hu