Hétköznapi és tudományos tudás (a tudományos megismerésről)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiáltó világ.
Advertisements

Automataváltás - hanggal!!!
1848 Március 15.
Remélem, hogy vissza küldöd nekem!!!!
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
ADVENT.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
JÓ REGGELT ! Megköszönöm jó Atyám, hogy az elmúlt éjszakán megőriztél engemet és új napot kezdhetek.
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Ez egyike a legszimpatikusabb és legszebb maileknek,
Meg kellene érteni már végre, vagy újra? Sokan vágynak vissza a nem is oly régmúltba. Visszasírják sokan a régi biztonságot, Pedig nem rajongták, akkor.
Isten?.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Zene: Charlie - Ha messze mész
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
ALAPIGE: 1Kir 3,
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
Napra Valentin.
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Szülőhazám! Zenével:.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Istenünk, sok-sok feszültség,
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Folyamodjatok az Úrhoz,
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
A szövegértési feladatok összeállítása
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! ! Zene: Princess: Tavaszi hajnal.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
JÓ REGGELT !.
Erfurt, München, 1920 Marx és Durkheim mellett a modern szociológia alapító atyja Az „Objektivitás” 1913-ban jelent meg.
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
Olvasd lassan és csendben!
Az Élet Igéje szeptember.
Bölcsességek, aforizmák
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Életed folyamán sok emberrel találkozol,
Lelki felkészülés karácsonyra, Jézus születésének ünnepére.
Szociológia előadás I. Dr. Kovács Ernő egyetemi docens
Munka törvénykönyv változás
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 2. alkalom október 7.
Programozás alapjai Készítette: Csiszár Nóra Anita
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Hétköznapi és tudományos tudás (a tudományos megismerésről) Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann

Világról való ismereteink forrásai Béla nem a Hyattben lakik Kinéz a törött ablakon Veri az apja ha felébred Pornóképek a falakon Hat öccse van, szőkék, barnák És egy fekete, de nagyon Verés közben nehéz a futás, A szíj gyorsabb, mint a lába. De bosszút áll majd, hogyha nagy lesz Laposan néz az apjára És egy NATO katonabakancsban Leköltözik az utcára Tízéves múlt, még nem tud írni. Nem tudja, szívjon, vagy egyen. Nem arról álmodik, hogy mérnök, Tengerész, vagy zenész legyen. Várja, hogy felnőjön végre Pénzt szerezzen; És egy rugóskést vegyen. (Hobo Blues Band : A bosszú angyala) (Részletek a Nemzeti Ifjúsági Stratégiából)

Világról való ismereteink forrásai Van egy falu a határon. Üres, kihalt, hideg, Az emberek szép lassan elmenekültek. Mindenki elvitt valamit, ki a múltat, ki a reményt. Sikít a csend az iskolában, a postára nem jön levél. A csillag levált a falról, kidőlt a kerítés, A padlót régen eltüzelték, a gaz az égig ér. Bicikli rozsdáll a sárban, a pap Pestre szaladt, Bagoly szunnyad a padláson, macska az ágy alatt. Túl a hegyeken, túl a határon, Van egy falu, ahol senki sem él. Túl a hegyeken, túl a határon, Van egy falu, ahol senki sem él. Nem épült állomás, se malom, se kastély, Szeretet volt a faluban, a Béke köztük élt. Emberek nélkül csak pár ház, ahol senki sem él, Meghal a falu, mielőtt Európa ideér. Hobo Blues Band : Senkifalva A kis falvak elnéptelenedése a hetvenes évek után felgyorsult. A vidéki iparosítás, a mezőgazdaság átszervezése, modernizációja következtében is kialakult munkanélküliség szintén a centrum települések felé irányították a térbeli mozgásokat. A területi egyenlőtlenségeket meghatározó dimenziók alapján egyértelmű a falu várossal szembeni társadalmi hátránya. (Dr. Szirmai Viktória: A településszociológia alapjai) A falvak differenciálódása egész Európában általános. Nyugat-európai országokból vettük át az iskolakörzetesítést, az igazgatási összevonásokat, és a falusi elnéptelenedés nem öltött nagyobb mértéket, mint például a szomszédos Ausztriában. A falvak differenciálódása természetes velejárója az iparosításnak, illetőleg az iparról a szolgáltatási társadalomra történő áttérésnek. Ezt azért érdemes hangsúlyozni, mert a szocialista rendszer megszűnésétől nem várható a falvak egy részében a népességcsökkenés vagy a kiürülés megállása. Enyedi György: A magyar falu – nyertes, vesztes? Felsőbéndek, Somogy megye

Világról való ismereteink forrásai Yo, mit kíván a magyar nemzet? Magyar nemzeti hip-hop rappet! Mit kíván a magyar nemzet? Hungaro-pannon-népi-nemzeti magyar rappet! Yo, fülünket sérti, és szívünk nem érti Hogy rádiónk éjjel mért van tele nyugati zenével, Nem pedig nyugtató szép magyar rappel? Javarészt külföldi folyik a médiából Nem ezért jöttünk ide Levédiából! Magyaros zenét! Magyar szavakat! Hazafias rappereket,hip-hop-fiakat! Szép szöveget, erkölcsi témát! Ezeréves múlthoz hű magatartást! Mert pornós, kábítós hip-hop nekünk nem kell, Neveljünk etikus, hazafias rappel! Aki erkölcstelent kiad ,és dörzsöli a tenyerét, nem érdemli meg a magyar rap kenyerét! (Bëlga: Magyar Nemzeti Hip-Hop) (CSEPELI GYÖRGY-ÖRKÉNY ANTAL: Jelképek és eszmék az európai nemzeti himnuszokban In: Regio – Kisebbség, politika, társadalom 1996. 7. évf. 2.sz.)

Pannonia Allstars Ska Orchestra : Budapest már megint szmogriadó bemondta minden adó mindegy hogy páros vagy, vagy páratlan a por a tüdődben van ó lesz-e dugóadó? P+R parkoló? hát mért nem érthető, hogy így nem élhető na még egy térfigyelő budapest te csodás fecsegés locsogás budapest te csodás fecsegés locsogás nyugdíjas lázadás jól fogy a záptojás hálós szatyorral, kordonok rácsainál ördögöt vizionál szamurájkardozás zebrán gázolás bicikli úton keresztbe parkolás szélvédőn csattan a lánc budapest te csodás fecsegés locsogás budapest te csodás fecsegés locsogás hajnali villamos mindenkit összehoz egymás emberszagát öleljük finoman át ásít egy szakadt plakát hontalanok hada csípős az éjszaka újságpapírból készül a hálószoba megmar az illata budapest te csodás fecsegés locsogás budapest de csodás csupa szívdobogás

Pannonia Allstars Ska Orchestra: Tanya A házmester újfasiszta, A szomszédom alkoholista Múltkor a házat körbehugyozta A felettem lakó pszichopata Tegnap előtt beáztam, Két jehovást leráztam Holnap jönnek a gázosok, Nincs pénzem, de a számla sok Lendül a kar mikor összegyűlik az árja A földszinten A legális piknik a megváltó patak vért várja Kinézek a betört ablakon Az erőszak nyomot hagy az arcokon Csattan a pofon és fröccsen a nyál Büntet a rendőr és 'jó reggelt' kíván! Nem idegesítem magam halálra, vissza költözöm a tanyámra! A tanyámon megehet az enyészet, valamit úgyis majd tenyésztek! Fejemre hullik a vakolat Meg kéne szerelni a csapokat Biztonság, nyugalom, kényelem A haldokló tévém szétverem Mert a lift régóta nem működik A szomszédok az ajtót köpködik És nyakamra támadnak kutyák Már két hónapja nincs munkám Jól tökön rúgott a csajom Védte az igazságát, az igazságát Repült a szekrény az erkélyről, Megszabadult a terhétől A telefonomon a gombom csak dísz Azt mondja erről nem hívsz A kádon szétreped a hűtőrács, Szivárog a gáz és szétesik a ház

Tudomány: a megismerés egyik fajtája, amely eltér más formáktól Sokféle módon szerzünk ismereteket a bennünket körülvevő világról (megfigyelés, beszélgetés, kutatások, dokumentumfilmek, híradó, művészet éít.) Nincs abszolút jó módszer, előnye, hátránya mindegyiknek van! Tudomány: a megismerés egyik fajtája, amely eltér más formáktól Kritériuma: logikailag alátámasztható Empirikusan igazolható

A tudományos kutatás alapja Tudomány= logo- empirikus jelenség A világ értelmezésének logikailag is összhangban kell állnia azzal, amit tapasztalunk. Logika=ésszerűség megfigyelés

Kétféle valóság Tudás= a valóság megismerése Konszenzuális (egyezményes): mondták, hogy valóságos, mindenki egyetért abban, hogy ez így van Tapasztalati: saját közvetlen tapasztalatunkból tudjuk Mindkét valóság egyformán hiteles életszerű és elfogadható. Nem mindig egyeznek! Mi igaz, és mi nem? A tudomány fogódzót nyújt!

Tudományos megismerés kialakulása Ókori görög kultúra Földrajzi felfedezések, tőkés, polgári társ. – szaktudományok kial. XX. szd. közepe: interdiszciplinaritás (a kül. tudományágak összekapcsolása)

Mitől tudományos a megismerés? Miért nem tudományos? Jóslat (nem azt mondja, ami van - mi lesz szerinte) Evidencia, közhelyek leírása Definiálatlan fogalmak (kinek szánja – alappopuláció nem pontosan körülhatárolt) Ellenőrizhetetlen, nem cáfolható megfogalmazás Nincs indoklás, magyarázat (idézetek, források megadása hiányzik) Haszna: Tájékoztatást nyújt, egyszerű nyelvezet Megnyugtató – szorongást csökkenti Pozitív dolgokra sarkall A tömegkultúra része

Alappélda: Pista bácsi és az ifjúság problémája Mitől tudományos a megismerés? Kutatás: a megismerés célszerű, tervezett, módszeres, ellenőrizhető (kontrollálható) eredményekhez vezető változata Objektivitásra való tudatos törekvés Szándékos, tudatos, reflektált megfigyelés –önmagát is! ( eseti, szubjektív) Oksági kapcsolat keresése a jelenségek között Pontosan definiált, mérhetővé tett jelenségek között ( rosszaság?) Alap: elméleti elgondolás Előfeltevés, tudományos módszer alapján Alappélda: Pista bácsi és az ifjúság problémája

A tudomány három alappillére Elmélet: logikai aspektusokkal foglalkozik Kutatásmódszertan: az adatgyűjtéssel foglalkozik Statisztika: szolgáltatja a végeredményt, hogy összevessük, ami logikusan várható volt azzal, amit ténylegesen megfigyeltünk

A hétköznapi megismerés hibái Babbie p37-46 Pontatlan megfigyelés Rendszertelen, esetleges, öntudatlan ( tudatos, mérési segédeszközök segítik - leírás, fotó…) Túláltalánosítás Kevés idő, kis minta alapján ( mintavétel-reprezentativitás, replikáció, kiterjesztés) Szelektív észlelés Általunk igaznak vélt összefüggést hajlamosabbak vagyunk észrevenni, figyelmen kívül hagyva az egyéb tapasztalatokat (pl. autóvásárlás után saját kocsi megítélése) faji és etnikai előítéletek fennmaradása

A hétköznapi megismerés hibái Hozzáköltések Érthetetlen dolgok magyarázatára kiegészítjük az ismereteinket pl.: általános következtetésünknek ellentmondó tényeket „megmagyarázzuk” „Pista a helyemre pályázik, csak azért segített, hogy utána bemártson” ( újabb hipotézisek, újabb kutatás) Illogikus okoskodás A zavaró ellentmondások feloldására módszerek: „kivétel, ami erősíti a szabályt” „a szerencsejátékos tévedése” (idővel megváltozik a helyzet – pl.: hét közben szép idő, hétvégén eső lesz!) Elfogultság a megértésben Ragaszkodunk ahhoz az értelmezéshez, amit kialakítottunk, hogy ne kelljen azt átdolgozni (megkérdőjelezné képességeinket) inkább megmagyarázzuk, átértelmezzük a helyzetet („kirúgtak, mert kellett a hely a főnök haverjának”)

Tudomány álláspontja: potenciálisan minden megismerhető! A hétköznapi megismerés hibái Megismerés idő előtti lezárása A korábbi hibák sokszor ide vezetnek „kellő ismeretem van a dologról, ne zavarjatok össze!” (tudom, milyenek a zsidók, a drogosok, a leányanyák, a cigányok…) a megértést, megismerést akadályozza! Misztifikáció Vannak dolgok, amiket nem tudunk felfogni, megismerni, megérteni (Juli néni: világegyetem létezése: Istenhit – ezzel lezárja a megismerést!) Tudomány álláspontja: potenciálisan minden megismerhető!

Társadalomtudományos objektivitás A kutatót is befolyásolja élettörténete, társadalmi, nemi, etnikai, életkori hovatartozása Objektivitás elősegítője: Interszubjektivitás Szakmai közösség, kommunikáció, publikálás Megismételhetőség Ellenőrizhető, cáfolható Kritika Szintén alátámasztható formában, csakúgy, mint a következtetéseket.

Az objektivitás kérdése Saját nézeteitől függetlenül kell tevékenykednie – az eredményeket nem igazíthatja önmaga vagy a megrendelő ízléséhez! Weber: a kutatási téma megválasztása, kérdések megfogalmazása önmagában értékeket mutat Mannheim: nem tud osztályérdekeitől függetlenedni, befolyásolja az a réteg, melynek tagja Myrdal, Gunnar: jelezze világnézetét az elején, különítse el a véleményt az eredményektől Eredmények közlése: hétköznapi ember által is megérthető formában