DIKTATÚRÁK, DIKTÁTOROK Iskolai történelmi vetélkedőt indítunk! Három fordulóban, három hónapon keresztül, a három diktátorhoz és rendszeréhez kapcsolódó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Híres épületek a Reformkorban
Advertisements

Királyhelmec városunk története
A szökőnap.
Az első világháború vége és a hatalmi politika kiújulása
Krúdy.
Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
Iskolatörténeti hét  A murakeresztúri Zrínyi Miklós Általános Iskola a központi iskolaépület 50 éves évfordulójára, január 21-től január 26-ig iskolatörténeti.
Egy ötlet megvalósítása
Alkossuk meg együtt a jövőt! Üzleti játék innovatív, sikerorientált hallgatók részére.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Az ÓKORI EGYIPTOM.
Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév.
Monor, október 12. Paulovits Erika
Egy-egy ország leggazdagabb könyvtári gyűjteményei a nemzeti könyvtárak.nemzeti könyvtárak A világon kb. 160 nemzeti könyvtár van. Az adott ország publikációinak.
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
A magyar huszárokról A huszár
Úton az újabb háború felé
AZ OLASZ EGYSÉG LÉTREJÖTTE
A II. VILÁGHÁBORÚ Története Készítette: Orbán Balázs 9/A.
Statisztika Érettségi feladatok
Benito Mussolini
A Szerb,Horvát,Román és Szlovák Nemzetiségi kultúra kibontakozása Készítette: Rezi Noémi.
Mátyás király, az igazságos
2011/2012. Iskolatípusok  Gimnázium 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos – hagyományos  Szakközépiskola 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos.
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Eger vonzerői Készítette: Panghy Bence.
NYME Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Szombathely
ADOLF HITLER festményei.
A TÖRTÉNELMI VETÉLKEDŐ III. FORDULÓJÁNAK FELADATAI Gratulálunk az első és a második feladatsor megoldásaihoz, ügyesek voltatok! Most is rövid, maximum.
A TÖRTÉNELMI VETÉLKEDŐ II. FORDULÓJÁNAK FELADATAI Gratulálunk az első feladatsor megoldásaihoz, ügyesek voltatok! Most is rövid, maximum öt soros válaszokat.
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
„Varázslatos természet” projekt
Klauzál Gábor Élete és munkássága!
Etika és deontológia a pedagógusi szakmában
Szeretettel köszöntünk a Pesterzsébeti
Az ÓKORI EGYIPTOM.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Így készítek fel a „Bod-ra”…. A verseny három fordulós: 1. iskolai forduló 1. iskolai forduló 2. megyei/fővárosi forduló 2. megyei/fővárosi forduló 3.
Deutsch hat Zukunft A német nyelvnek van jövője.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
ügyvivő szakértő, országos versenyszervező
Budapest IX. Kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
 A Pécsi Püspöki Könyvtárat Klimo György pécsi püspök ( ) alapította meg ben  Eredetileg a püspöki palota dél-nyugati szárnyában volt.
Integrált Könyvtári Rendszer. Történeti áttekintés  ‘85-ben kezdődött el a fejlesztés  ‘94-ben már a felhasználók rendelkezésére állt  ‘95-től az OSZK-val.
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
Vásárhelyi Pál kereskedelmi Szakközépiskola
Hogyan készítsünk előadást?
Merényi Ádám Takács Attila
Készítette: Dóbiás Kinga
K EREKASZTAL - BESZÉLGETÉS FEBRUÁR 15. Nagy Dóra levéltáros
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
karácsonyi történelem vetélkedője
Országos Széchényi Könyvtár
ELFT Békés Megyei Csoport 2011–2016
A HARMADIK BIRODALOM.

Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
Programjaink matematikából a es tanévben
Programjaink matematikából a ös tanévben
Újpesti Bródy Imre Gimnázium
Programjaink fizikából a es tanévben
Hogyan készítsünk előadást?
Út a háború felé. A fasizmus térhódítása 1930-as években a fasiszta országok térhódítása jellemző. Japán elfoglalja Kínát, Mandzsúriát. Olaszország Abesszíniát.
Előadás másolata:

DIKTATÚRÁK, DIKTÁTOROK Iskolai történelmi vetélkedőt indítunk! Három fordulóban, három hónapon keresztül, a három diktátorhoz és rendszeréhez kapcsolódó feladatokat kell megoldanotok írásban. A vetélkedőre 3 fős csapatok jelentkezését várjuk. A feladatokat az iskola honlapján nyomtatható formában is megtaláljátok. A térképet Siposné Szucsik Zsuzsanna tanárnőtől lehet átvenni, ami egyben a versenyre való jelentkezés is. Az I. feladatsor beadási határideje február 20. A győztesek jutalma bécsi kirándulás!

I.FELADATSOR A következő kérdésekre tényszerűen, a jelölt terjedelemben válaszoljatok! 1. Milyen újságokat szerkesztett Mussolini? (5p) 2. Röviden fejtsd ki a fasces és a Fascio di combattimento fogalmak jelentését! (3+2p) 3. Miért a fekete inget választotta egyenruhának Mussolini? (2p) 4. Mussolini milyen értelemben látott példaképet Augustus császárban? (4p) 5. Mik voltak a mezőgazdasági központok? (3p) 6. Milyen irodalmi újítások fűződnek a fasizmushoz? (3p) 7. Milyen merényleteket követtek el Mussolini ellen? (6p) 8. Milyen esemény történt március 23-án a Brenner-hágónál? (2p) 9. Mussolini 1943-as fogsága idején Hitlertől milyen ajándékot kapott? (2p) 10. Hol jelölték ki a németek Mussolini fogsága idejére a tartózkodási helyét? (2p)  folytatás

II. FELADATSOR A források alapján válaszoljatok a kérdésekre! 1.Milyen fogalmat definiál az alábbi módon Mussolini? (2p) „ … ez érzés, néha valóság; legalább 95%-ban érzés. „ 2. Melyik tudományágra gondolhatott, amikor ezt a kijelentést tette? (2p) „ … egy változatos, borzadalmas panoráma, melyben a fény a sötétséggel, az élet a halállal váltakozik. 3. Milyen történelmi esemény kapcsán írta a következőket Mussolini? (2p.) "Hangsúlyozom, hogy még egy lépés Moszkva felé katasztrofális visszhangot válthat ki Olaszországban, ahol abszolút antibolsevista hangulat uralkodik. Oroszország idegen Európától és Németország feladata megvédeni Európát Ázsiától." 4. Egészítsd ki az idézeteket! (4p) „ Nem kényelmes karosszék…………. melyben elábrándozhatunk az emlékünnepek alatt. Szeges sarkantyú ez, melyet a fáradt inakba kell vágni, ………… nem szolgálhat ürügyül egy évenkénti megemlékezésre, hogy azután további 364 napig nyugodtan aludjunk utána”. „ ………….. nem jelent sportkedvelést, sem szórakozást. (.) …………. erkölcsös, ha az időszerű, ha sebészeti alapon működik és ha lovagias. „ 

5. Milyen intézményre utal a meghatározás? (2p) „……. az a szerv, melynek révén, a központban és a körzetekben, …. megvalósul a gazdasági világ erői és érdekei közötti egyensúly.” 6. Hogyan vélekedik a római szenátusban Magyarország történelmi hivatásáról a Duce? (3p) DIKTATÚRÁK, DIKTÁTOROK  folytatás ☻ Szakirodalom: Ormos Mária: Mussolini Rubicon c. történelmi magazin 2007/9.

III. FELADATSOR A következő feladatok térképhez és képekhez kapcsolódnak! (A térkép kinyomtatva átvehető Siposné Szucsik Zsuzsanna tanárnőtől!) 1.feladat A mellékelt Róma (belváros) térképen jelölj és nevezz meg öt olyan területet, amelyet a fasiszta ideológia és a neoklasszicista stílus jegyében változtattak meg, illetve építettek át! (10p) 

 2. feladat Nevezz meg a képen látható személyek közül ötöt! (5p)

 3. feladat Határozd meg, hogy mikor és hol készült az első fotó! Nevezd meg a második képen látható személyt! Kösd történelmi eseményhez a képeket! (5p)

 4. feladat A politikus 1931-ben látogatott Rómába. Nevezd meg őt! Hasonlíts össze az általa képviselt politikai értékeket a fasiszta ideológiával néhány jellemző vonásával, legalább négy szempont alapján! (9p)

 5. feladat Határozd meg a fotón látható esemény helyszínét és dátumát! (2p)

 6. feladat Nevezd meg a képen látható ókori alkotást! Mi volt Mussolini szerepe annak 20. századi történetében? Mikor tekintette azt meg Hitler ? (6p)

Források: Fajth Tibor: Itália (Panoráma útikönyvek) (Eötvös Károly Megyei könyvtárban megtalálható) Franco Romagnoli: Ezer harang (Európa könyvkiad, Budapest, 2006) old., 121.old. (Eötvös Károly Megyei könyvtárban megtalálható) Ordasi Zsuzsa: "Mussolininek mindig igaza van" (olasz nyelvű) György Péter: Ara Pacis – Róma. Élet és irodalom. LI. évfolyam 8. szám, február 23. DIKTATÚRÁK, DIKTÁTOROK

Források: Fajth Tibor: Itália (Panoráma útikönyvek) (EKMK 914 F 12) Olaszország fővárosa 413 old. → 414. old. Franco Romagnoli: Ezer harang (Európa könyvkiadó, Budapest, 2006) Ordasi Zsuzsa: "Mussolininek mindig igaza van" (olasz nyelvű) György Péter: Ara Pacis – Róma. Élet és irodalom. LI. évfolyam 8. szám, február 23.