Bemutató óra és megbeszélés ECML Kontaktpont október 4.
33 KULTURÁLIS JÁTÉK A NYELVÓRÁN Segédkönyv tanároknak az interkulturális kompetencia fejlesztéséhez nyelvórákon és kommunikációs tréningeken Lázár Ildikó
Interkulturális találkozások Furcsa volt, amikor … Zavarba jöttem, amikor … Nem értettem a helyzetet, amikor … Nem tetszett, hogy … Meglepődtem, amikor … Izgalmas volt, amikor … Nagyon tetszett az, hogy …
REGGELI INDULÁS AZ ISKOLÁBA
breakfast = reggeli •eggs, French toast with orange juice •7:30-8am •with the family (3 or 4 people) •often in the car •fresh white bread with jam and milk •6:30-7am •with the family (6 or 7 people) •at the kitchen table
I had fresh bread and jam for breakfast with my grandma at 6:30 this morning. •Miért hajnalban? •Honnan volt friss kenyér olyan korán? •Hogy került oda a nagymama?
I have to go to school now.
I have to cross the street when I go to school.
Mit jelent?
Egy szöcske kártevő háziállat előétel Egy sárga rózsa szeret nem szeret féltékeny
Mit jelent? Egy kiabáló ember mérges neveletlen segítőkész Egy órán suttogó diák fegyelmezetlen, tiszteletlen érdeklődő udvarias
Portrék 1.Mit reggelizett? 2.Milyen házban lakik? 3.Mi a foglalkozása? 4.Szereti a jazzt? 5.Mit gondol a környezetszennyezésről?
KER és NAT A Közös Európai Referenciakeret szerint sürgős reformokra van szükség az oktatásban az európai kulturális és nyelvi sokszínűségnek a tananyagba való beépítése érdekében. A NAT nyelvoktatási iránymutatása 1995 óta hangsúlyozza a kulturális tudatosság és más kultúrák megismerésének és elfogadásának fontosságát.
Az OM ajánlása (2005) A kommunikatív nyelvi kompetenciák fejlesztése a következőket jelenti: •(1) a kötelező oktatás végére a tanulók legyenek képesek egy vagy két idegen nyelvet személyes, oktatási, közéleti és szakmai kontextusban megfelelően használni; •(2) a nyelvtanulás során a tanulókban alakuljon ki és maradjon ébren a kedvező attitűd és motiváció a nyelvtanulás, a tanult nyelv, az azon a nyelven beszélő emberek és kultúrájuk, valamint általában más nyelvek és kultúrák megismerésére; •(3) a tanulók legyenek képesek nyelvtudásukat egész életükön át önállóan fenntartani, fejleszteni, emellett új idegen nyelveket hatékonyan és sikeresen tanulni.
társalgási és viselkedés módok (köszönési, beszélgetési, udvarlási, vitatkozási szokások) társadalmi, családi és nemi szerepek, logika, a pontosság, szerénység, tisztelet, barátság, bűn, szépség, tisztaság, siker stb. meghatározása, munkaetika, problémamegoldás, döntéshozás, párválasztás, gyermeknevelés szokásai és alapelvei, az emberi kapcsolatokhoz, élethez, halálhoz, tanuláshoz kapcsolódó értékrendek Film, zene, színház, irodalom, történelem, építészet, híres emberek, jelképek, ételek, ünnepek, gesztusok és testbeszéd Mi a kultúra? Film, zene, színház, irodalom, történelem, építészet, híres emberek, jelképek, ételek, ünnepek, gesztusok és testbeszéd társalgási és viselkedés módok (köszönési, beszélgetési, udvarlási, vitatkozási szokások) társadalmi, családi és nemi szerepek, logika, a pontosság, szerénység, tisztelet, barátság, bűn, szépség, tisztaság, siker stb. meghatározása, munkaetika, problémamegoldás, döntéshozás, párválasztás, gyermeknevelés szokásai és alapelvei, az emberi kapcsolatokhoz, élethez, halálhoz, tanuláshoz kapcsolódó értékrendek
Mi a kultúra? A kultúra egy világnézet, azoknak az elfogadott szabályoknak a rendszere, amely szerint látunk, hiszünk, értékelünk és viselkedünk. Kramsch, C. (1998). Language and Culture
Interkulturális kompetencia •nyelvi kompetencia •interkulturális ismeretek (kisbetűs és nagybetűs kultúra) •interkulturális készségek (megfigyelési, közvetítői, stb.) •attitüdök (érdeklődés, nyitottság, előítéletmentesség, stb.) Byram, M. (1997) Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence
Nyelv és kultúra Ahhoz, hogy ne váljunk folyékonyan beszélő bolondokká, jobban meg kell értsük a nyelv kulturális tartalmát. A kommunikáció eszköze a nyelv, ami viszont mindig tükrözi értékrendünket és gondolkodásunkat is. Bennett, M. (1997)
Köszönöm a figyelmet! Lázár Ildikó ELTE BTK Angol Nyelvpedagógia Tanszék