Gyengéknek matematikát Némethy Katalin: Matematikát jól, gyengéknek (Tanári Kincsestár, 1998, Raabe K.) Orosz Gyula 2012.január.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
Az olvasástanítás módszere:
A tanári munka értékelése
Komplex Instrukciós Program
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
E-learning és a multimédia
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Lorántffy Zsuzsanna Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium 2400 Dunaújváros, Radnóti Miklós u. 6. Kompetenciafejlesztés a Lorántffy iskolában Marczona.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
TERVEZET.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
A kompetencia alapú oktatásról
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A DIFER használata.
Kompetensek lettünk? június 27..
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Gyermekvilág régen és ma
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Matematika Kompetenciaterület
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A programcsomag Felépítése Előnyei Használata. A programcsomag összeállítása Alapja: kompetencia alapú oktatás, koncepció (gyakorlati haszon); Programtanterv:
Munkaszervezési formák
Helyzetkép a differenciálásról. Differenciált házi feladat előző órai következő órai Gyakoriság%Gyakoriság% igen 11,7610,2 nem 3661,04271,2 nem válaszolt.
TIOK IKT – tesztelés 1. osztály Pap Ágnes. A csoport bemutatása 6-7 éves korosztályon teszteltem a tananyagot. /12 fő,előképzettség nélkül,tagozat nincs,de.
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
A 2007/2008-as tanév bemeneti kompetenciaméréseinek tapasztalatai a Rétközi Szakiskolában.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Honlap: Program: A Math-Bridge interaktív tanulási platform lehetséges szerepe az oktatási folyamatban.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A 2007/2008. tanév bemeneti kompetenciamérés tapasztalatai
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Az informatika (programozás) oktatásának pedagógiai módszerei
Matokos, avagy okoseszközök matematikaórán
Előadás másolata:

Gyengéknek matematikát Némethy Katalin: Matematikát jól, gyengéknek (Tanári Kincsestár, 1998, Raabe K.) Orosz Gyula 2012.január

Gyakorlati megközelítés Tapasztalatok, javaslatok, ötletek • kevés újdonság (közös tapasztalatok) • megerősítés • összegyűjtés, rögzítés Mat. kerettantervek, ÉV követelmény adott • fejezeteken belül: tanári szabadság (mennyiség, minőség, felépítés) • tanulói oldal: lekötés (motiváció), kimenet Célok rögzítése ( szakmai, pedagógiai (jellemnevelés)

Kategorizálás Mj: • típusok összemosódnak, nem kizárók • inhomogén osztályban több típus is jelen van 1. Szerény képességű diákok 2. Hiányos alapismeretekkel rendelkező diákok 3. A „másra figyelő” diákok 4. A „nem figyelő” tanulók

1. Szerény képességű diákok • leragadnak a konkrét kérdéseknél • nehezen általánosítanak (absztrakció) • analóg problémák receptje • gyakran: utoljára hallott feladat • T: jó szándékúak, tanulni szeretnének

2. Hiányos alapismeretekkel rendelkező diákok • rossz szövegértés (ingerszegény környezet) • nem elsajátított anyag mennyisége nő (nem értette, nem tanulta, önhibán kívül) • spec. matematika: építkezés • T: hosszú távú munka

3. A „másra figyelő” diákok • tehetségesek • ösztönösen vagy tudatosan elutasítják a matematikát • elmélyednek – kimarad az óra menete • T: később beérhetnek, eredményesen teljesíthetnek

4. A „nem figyelő” tanulók • semmire sem figyelnek, semmi sem érdekli őket • fegyelmezetlenek • T: kezelésük pszichopedagógiai probléma

Szerény képességűek tanítása 1/3. • tananyag pontosítása • bonyolultsági szint tudatos megválasztása (tanári visszafogottság) • egyféle tanítás (koordináta-geometria) • tananyag átcsoportosítása (perifériás részek, életkor) • új anyag tanítása: szemléltetés (modell, számítógép, manuális tevékenység) • konkrét numerikus értékek vizsgálata

Szerény képességűek tanítása 2/3. • építkező, kis léptékű feladatsorok • differenciált óravezetés • tanóra eleje: kíméletesen nehezedő → meredeken nehezedő • jól szervezett gyakorlás – felépített feladatsorok • gyakorlófeladatok – ne legyenek összetettek • irányított otthoni munka: hf. előkészítése

Szerény képességűek tanítása 3/3. • eredmények értelmezése és szemléltetése (becslés; konkrét értékek megadása; gyakorlati érzék fejlesztése) Pl.: nagy számok kezelése • gyakori részösszefoglalások; anyag áttekintése • év végi ismétlés: nagyobb szerep (nem a tanárért van az óra – a cél nem a leadás)

Hiányos alapismeretekkel rendelkezők tanítása 1/3 • Nem (tökéletesen) értő szövegértés • matematikai feladatok jól megfogalmazott leírása – olvasása – visszamondása • szóbeli feladatkitűzés – ill. ue. versenyszerűen (jutalommal) • átfogalmazások • egymás munkájának megértése (kmb: hibakeresés) • Cél: önálló fejlődés

Hiányos alapismeretekkel rendelkezők tanítása 2/3 • Hiányzó anyagrészek • több órás előretervezés • kellő időben hf. ismétlés • feladott anyag pontos körülhatárolása (Hf. pontos kitűzése) • Hf. ellenőrzése (problematikus) • Hf számonkérése (önálló munka pótolhatatlan)

Hiányos alapismeretekkel rendelkezők tanítása 3/3 Numerikus számolási készség hiánya • alsóbb osztályokban: fejlesztés • később: inkább számológép • fejszámolási verseny Egyénre szabott pótlás

A „másra figyelés miatt” gyengén teljesítők tanítása 1/2 • Jell: érdeklődés – szenvedélyes munka • Cél: valamikor matematikai sikerélmény • feladat interpretálása (sport, horgászat, biológia, film, statisztika, tévedések, gyak. fa.) • személyre szabott tevékenységi formák (origami, számítógép, szakfordítás, kiselőadás) • Prb: előzetes tevékenység (felkérés időben), szervezés, rásegítés

A „másra figyelés miatt” gyengén teljesítők tanítása 2/2 • Fontos: ne engedjük meg, hogy sok hiányuk gyűljön össze • gyakori számonkérés (siker – hiúság, motiváció) • prb: gyors visszajelzés (javítás) • értékelés: könnyű és nehéz feladat

Érdeklődést nem mutató, fegyelmezetlen diákok 1/2 • Legösszetettebb probléma • itt lenne a legfontosabb a jó recept • de: általános válasz nincs • Mj: pszichológusok szerepe: más szakma – néha nagyon távol a gyakorlattól

Érdeklődést nem mutató, fegyelmezetlen diákok 2/2 Jellemzők: nem tud figyelni (testi-lelki jellemzők, padtárs, osztálytárs) • nem akar figyelni (család, tanárral szembeni dac, sérelem) • rossz akar lenni (törődés provokálása, feltűnési vágy, lemaradás álcázása) • káros környezeti hatások (család, baráti kör, társadalmi értékítéletek, helytelen vélekedés a matematikáról, TV, …)

Összefoglalás • kis lépések taktikája • elérendő: tanulói következtetés: érdemes dolgoznia • következetes, mértékletes, visszafogott tanári tevékenység • rákészülés: tervezett, munkaigényes, időigényes • hangsúly: építkezés

Vegyes javaslatok • Motiváció • Szakmai lehetőségek • Tanár-diák viszony