Gyengéknek matematikát Némethy Katalin: Matematikát jól, gyengéknek (Tanári Kincsestár, 1998, Raabe K.) Orosz Gyula 2012.január
Gyakorlati megközelítés Tapasztalatok, javaslatok, ötletek • kevés újdonság (közös tapasztalatok) • megerősítés • összegyűjtés, rögzítés Mat. kerettantervek, ÉV követelmény adott • fejezeteken belül: tanári szabadság (mennyiség, minőség, felépítés) • tanulói oldal: lekötés (motiváció), kimenet Célok rögzítése ( szakmai, pedagógiai (jellemnevelés)
Kategorizálás Mj: • típusok összemosódnak, nem kizárók • inhomogén osztályban több típus is jelen van 1. Szerény képességű diákok 2. Hiányos alapismeretekkel rendelkező diákok 3. A „másra figyelő” diákok 4. A „nem figyelő” tanulók
1. Szerény képességű diákok • leragadnak a konkrét kérdéseknél • nehezen általánosítanak (absztrakció) • analóg problémák receptje • gyakran: utoljára hallott feladat • T: jó szándékúak, tanulni szeretnének
2. Hiányos alapismeretekkel rendelkező diákok • rossz szövegértés (ingerszegény környezet) • nem elsajátított anyag mennyisége nő (nem értette, nem tanulta, önhibán kívül) • spec. matematika: építkezés • T: hosszú távú munka
3. A „másra figyelő” diákok • tehetségesek • ösztönösen vagy tudatosan elutasítják a matematikát • elmélyednek – kimarad az óra menete • T: később beérhetnek, eredményesen teljesíthetnek
4. A „nem figyelő” tanulók • semmire sem figyelnek, semmi sem érdekli őket • fegyelmezetlenek • T: kezelésük pszichopedagógiai probléma
Szerény képességűek tanítása 1/3. • tananyag pontosítása • bonyolultsági szint tudatos megválasztása (tanári visszafogottság) • egyféle tanítás (koordináta-geometria) • tananyag átcsoportosítása (perifériás részek, életkor) • új anyag tanítása: szemléltetés (modell, számítógép, manuális tevékenység) • konkrét numerikus értékek vizsgálata
Szerény képességűek tanítása 2/3. • építkező, kis léptékű feladatsorok • differenciált óravezetés • tanóra eleje: kíméletesen nehezedő → meredeken nehezedő • jól szervezett gyakorlás – felépített feladatsorok • gyakorlófeladatok – ne legyenek összetettek • irányított otthoni munka: hf. előkészítése
Szerény képességűek tanítása 3/3. • eredmények értelmezése és szemléltetése (becslés; konkrét értékek megadása; gyakorlati érzék fejlesztése) Pl.: nagy számok kezelése • gyakori részösszefoglalások; anyag áttekintése • év végi ismétlés: nagyobb szerep (nem a tanárért van az óra – a cél nem a leadás)
Hiányos alapismeretekkel rendelkezők tanítása 1/3 • Nem (tökéletesen) értő szövegértés • matematikai feladatok jól megfogalmazott leírása – olvasása – visszamondása • szóbeli feladatkitűzés – ill. ue. versenyszerűen (jutalommal) • átfogalmazások • egymás munkájának megértése (kmb: hibakeresés) • Cél: önálló fejlődés
Hiányos alapismeretekkel rendelkezők tanítása 2/3 • Hiányzó anyagrészek • több órás előretervezés • kellő időben hf. ismétlés • feladott anyag pontos körülhatárolása (Hf. pontos kitűzése) • Hf. ellenőrzése (problematikus) • Hf számonkérése (önálló munka pótolhatatlan)
Hiányos alapismeretekkel rendelkezők tanítása 3/3 Numerikus számolási készség hiánya • alsóbb osztályokban: fejlesztés • később: inkább számológép • fejszámolási verseny Egyénre szabott pótlás
A „másra figyelés miatt” gyengén teljesítők tanítása 1/2 • Jell: érdeklődés – szenvedélyes munka • Cél: valamikor matematikai sikerélmény • feladat interpretálása (sport, horgászat, biológia, film, statisztika, tévedések, gyak. fa.) • személyre szabott tevékenységi formák (origami, számítógép, szakfordítás, kiselőadás) • Prb: előzetes tevékenység (felkérés időben), szervezés, rásegítés
A „másra figyelés miatt” gyengén teljesítők tanítása 2/2 • Fontos: ne engedjük meg, hogy sok hiányuk gyűljön össze • gyakori számonkérés (siker – hiúság, motiváció) • prb: gyors visszajelzés (javítás) • értékelés: könnyű és nehéz feladat
Érdeklődést nem mutató, fegyelmezetlen diákok 1/2 • Legösszetettebb probléma • itt lenne a legfontosabb a jó recept • de: általános válasz nincs • Mj: pszichológusok szerepe: más szakma – néha nagyon távol a gyakorlattól
Érdeklődést nem mutató, fegyelmezetlen diákok 2/2 Jellemzők: nem tud figyelni (testi-lelki jellemzők, padtárs, osztálytárs) • nem akar figyelni (család, tanárral szembeni dac, sérelem) • rossz akar lenni (törődés provokálása, feltűnési vágy, lemaradás álcázása) • káros környezeti hatások (család, baráti kör, társadalmi értékítéletek, helytelen vélekedés a matematikáról, TV, …)
Összefoglalás • kis lépések taktikája • elérendő: tanulói következtetés: érdemes dolgoznia • következetes, mértékletes, visszafogott tanári tevékenység • rákészülés: tervezett, munkaigényes, időigényes • hangsúly: építkezés
Vegyes javaslatok • Motiváció • Szakmai lehetőségek • Tanár-diák viszony