Kommunikáció I. NKE-KTK 2012.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Az információszerzés.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A kommunikációról általában
Szemiot i ka.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
E-learning és a multimédia
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Szocializáció Fogalmak:
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
Kommunikáció.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kommunikáció a védőnői munkában
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
BLK:NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 1 Nem verbális kommunikáció.
Eric Berne - Tranzakció analízis
A személyközi kommunikáció dinamikája. Belebonyolódás és kihátrálás
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Családi kommunikáció - A patológia melegágya -
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
Kommunikáció a szervezetben
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
A pszichikumról általában
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
A kommunikáció.
A kommunikációra alapozó elméletek
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Az alapvető kommunikáció
Fekete Vivien Galambos Edit
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Kommunikáció.
A BKF tudástranszfer modellje a
Vigyázat: minden üzenet!
..
Személyközpontú gondozás
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
A kommunikáció tényezői és funkciói
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
ÖNISMERET.
Lelkivezetés elmélete
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

Kommunikáció I. NKE-KTK 2012

Kommunikáció Communico, communicare (latin eredetű szó), etimológiai jelentése: megosztani, egyesülni, érintkezés, összeköttetés

A kommunikáció… Információtranszfer (Shannon-Weaver) Interakció, előre nem látható többlettel (Watzlawick, Bateson, Goffman) Közös tudásban, hitben, nézetben való osztozás, kapcsolat rituális megerősítése (Carey) Jelek segítségével történő jelentésátviteli folyamat (szemiotikai hagyomány)

Kommunikáció elpirulás zene könnycseppek képek szavak film hangok illatok

Kommunikáció Információk közlése vagy cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz vagy jelrendszer (nyelv, gesztusok) segítségével.

„Kommunikáló” állatok (példa) Kaptárba visszatérő felderítő méh: tánc segítségével tudatja a táplálékforrás minőségét, irányát és távolságát. Körtánc / rezgőtánc – a tánc iránya a függőlegestől akkora szögben tér el, amekkora a táplálék irányának szögeltérése a Naphoz viszonyítva. A tánc időtartama a tápláléklelőhely távolságát jelzi.

„Kommunikáló” állatok (példa) Palackorrú delfin Látótávolságon belül: fej- és uszonymozdulataik, állkapcsuk tartása is részei a társas érintkezésnek; látótávolságon kívül: hangjelek. Társasági életet élnek; a csoportok összetartó ereje néhány "közkedvelt" egyed. Fogságban a gondozójuktól hallott hangokat (sípje: „gyere jutalomfalatért” is beépítik kommunikációjukba. Minden egyes egyednek egyedül rá jellemző füttye van, s ezt társai, "ismerősei" még akkor is felismerik, ha a füttyszót nem eredetiben hallják. Az egyedek a hangsor, s nem hangjuk alapján azonosítják egymást,

Kommunikáló gépek, gépek-emberek human-computer interaction http://www.origo.hu/tudomany/20090324-japan-robot-szupermodell.html http://hirposta.hu/cikk/2718203/Szuperrobot_vigyazhat_az_idosekre/

Kommunikáló emberek

Kommunikáló emberek 1. Lehetetlen nem kommunikálni. 2. Minden kommunikációban jelen van egy tartalmi és egy viszonymeghatározó aspektus, és az utóbbi minősíti az előzőt, ennélfogva metakommunikáció Tartalmi szint („mit” síkja): maga az információ, a közlendő Viszony / kapcsolati szint („hogyan” síkja): mi a viszony a tartalomhoz mi a viszony a másikhoz (szerepek) mi a viszony a helyzethez mi a viszony a közlés módjához A viszony síkja kommunikáció a kommunikációról (metakommunikáció).

Kommunikáló társadalom: a kommunikáció a társadalom kötőszövete

Társadalmi kommunikáció szintjei Szintjei (McQuail-piramis): Intraperszonális kommunikáció Interperszonális kommunikáció Csoportközi kommunikáció Szervezeti kommunikáció Intézményi kommunikáció Társadalmi kommunikáció Kommunikáció a szinteken és a szintek között is Minél több ember vesz a kommunikációban részt, annál inkább szükséges közvetítő eszköz > mediatizált vagy médiakommunikáció Minél több ember vesz a kommunikációban részt, annál kevésbé személyes és spontán a kommunikáció Hagyományos média: nem semleges technikai közvetítő eszköz! Intézmény, amely nagyüzemi termelést végez: Az adott intézmény – szerkesztőség – apparátusa egy meghatározott médiaműfaj konvencióin belül, szakmai kultúrájának (tulajdonos, szakmai szocializáció során internalizált értékek, rendelkezésre álló szakemberek, eszközök, idő, pénzügyi forrás) megfelelő értékek szerint szelektálja, feldolgozza, csomagolja és prezentálja a médiatermékeket (médiaüzeneteket)

Kommunikációs képzés az NKE KTK-n Kommunikációs szabályszerűségek tudatosítása, kommunikációs készségek, képességek fejlesztése Interperszonális Szervezeti / társadalmi (közigazgatási: önkormányzatok külső és belső kommunikációja) Társadalmi (politikai kommunikáció, médiakommunikáció

A kommunikatív aktus elemei Adó (beszélő, feladó) Vevő (befogadó, címzett) Üzenet (közlemény, „szöveg”) Csatorna (fizikai közvetítő közeg) Kód (jelrendszer) Szituáció (kontextus)

Beszélő (kommunikátor; adó; feladó) Szerep – szerepelvárás Mit tehet? Önismeret fejlesztése, helyzet ismerete, hallgató ismerete, közös valóságra vonatkozó tudás, kommunikációs ismeretek, empátia, beszédtechnika fejlesztése

Befogadó (vevő, címzett) Szerep – szerepelvárás Mit tehet? Önismeret fejlesztése, beszélő ismerete, helyzet ismerete, közös valóságra vonatkozó tudás, kommunikációs ismeretek, empátia, aktív, értő hallgatás technikájának fejlesztése

Üzenet (szöveg, közlemény) jelölő és jelölt viszonya önkényes

Üzenet értelmezése Poliszémia: minden üzenet többféle értelmezésre nyitott

Elektronikus kommunikáció (1850-től) Számítógépes hálózatok (1970-től) Csatorna Beszéd (30-40000 év) Írás (6000 év) Nyomtatás (1450) Elektronikus kommunikáció (1850-től) Számítógépes hálózatok (1970-től) „A médium maga az üzenet” - McLuhan

Kódok: verbális, paraverbális és nonverbális jelrendszerek Verbális csatorna Para-verbális csatorna hang, hangszín, hanglejtés, szünet, intonáció Non-verbális csatornák Mimikai kommunikáció Kommunikáció tekintet révén Mozgásos/akciós kommunikációs csatornák Gesztusok Testtartás (poszturális kommunikáció) Proxemika (térköz-szabályozás) Intimitás-egyensúly szabályozása Territoriális kommunikáció (hogyan osztjuk fel a teret) Kinezikus kommunikáció Taktilis kommunikáció: (taktilis kommunikáció - bonyolult kulturális konvenciók szabályozzák!) Kémikus kommunikáció kommunikáció a szagok révén, állatvilág és kulturális konvenciók Tárgynyelv Öltözködés, lakberendezés, épületek formái - hatalom és presztizs (énkifejezés módja) Tárgyak (Rolex óra, mobiltelefon), testdíszek (tetoválások), hajviselet

Szituáció (kontextus) Támpont az értelmezéshez

A zavar gyakori forrása Kontextus félreértelmezése (szerepelvárás félreértelmezése következtében inadekvát viselkedés) Kultúraközi kommunikáció esetén még gyakoribb, mivel a megszokott értelmező sémák esetleg nem működnek...

A kommunikáció időbeli lefolyása, dinamikája Belebonyolódás a kommunikáció felépülése Kihátrálás a kommunikáció szertefoszlása A kommunikáció törzse kommunikáció törzse – szerkezetét a kommunikáció során követett kompetitív vagy kooperatív stratégiák határozzák meg

A belebonyolódás A belebonyolódás során kerülnek partneri kapcsolatba a kommunikátorok Definiálják: Saját szerepüket, az egyik résztvevő felkínál egy sajátos szerepet /szerepmegvalósítást, a másik szereplő ezt elfogadja vagy módosítja a szituációt, Pl. információt kérek az utcán – a szituáció adott Barátok között – a szituáció adott Családon belül is adott a szituáció, de lehetnek kivételek és a témát / témák sorrendjét. Ez lehet egyszerűbb (bármiről lehet szó) vagy bonyolultabb (pl. vállalatvezetők közti konferenciahívás)

A kihátrálás A felépült kommunikáció természetes módon megszűnik Ennek jelét adják a kommunikátorok Ahogy a belebonyolódást, úgy a kihátrálást is sajátos nonverbális jegyek segítik Normális esetben gyakoribb a verbális jelzés (megköszönjük a beszélgetést, és mindenki megy a maga dolgára)

A kommunikáció törzse: a stratégiák Stratégia: az a viselkedésminta lánc, amely a kommunikáció törzsének szerkezetét alakítja A stratégiák, minta sajátos viselkedéskészletek lehetnek: kompetitív stratégiák kooperatív stratégiák

A kompetitív stratégiák Alapja a kommunikátorok versengése a vetélkedés során az elérhető nyereség megosztása a tét A partner rovására lehet maximalizálni a nyereséget Az olyan játszmák, amelyek kompetitív stratégiákon alapszanak: „zéró összegű” játszmák: a vetélkedés során az elérhető nyereség állandó, az egyik kommunikátor a vetélkedés annyival többet könyvelhet el magának, amennyit a másik veszít Nyereség egysége: sztrók (nem üres „habcsók”) Játszma: állandó partnerek között, ua. sémára épül, merev szerepekkel; felszínen együttműködés, mélyben versengés Tárgyalás – disztributív

A kooperatív stratégiák A kommunikátorok célja, hogy közös erőfeszítéssel az elérhető nyereséget maximalizálják (nem pedig hogy a partner rovására jussanak nyereséghez >> kompetitív stratégiák) Végeredményként olyan „jövedelmek” is megjelenhetnek, amelyek nem oszlanak meg a résztvevők között, hanem valamennyi résztvevő jövedelmét növelik, a költségek pedig megoszlanak Pl. időtöltés váróteremben, vonaton olyan problémamegoldó interakciók, amely során pl. a felek olyan problémát oldalak meg együtt, amire külön-külön nem lennének képesek A kooperatív stratégiák esetén mindkét résztvevő győztes, még ha a nyereség az egyik résztvevőnél realizálódik is. Tárgyalás – integratív

A kommunikáció funkciója a szociálpszichológiai hagyomány szerint A szociálpszichológia a pszichológia egyik ága, mely azt vizsgálja, hogy az egyes személyek viselkedését hogyan befolyásolja mások, valódi, elképzelt vagy mögöttes jelenléte. Az egyén és a társas környezet kölcsönhatásával foglalkozik. Vizsgálja és értelmezi, hogy a társadalom hogyan hat az egyénre.

A kommunikáció funkciója (szociálpszichológiai megközelítés A kommunikáció szükségletének (kommunikációs éhség) magyarázata „Ingeréhség” – kisgyerekeknél állapot leromlása, betegségek, végzetes lehet Ingerek legkedvezőbb formája: fizikai intimitás Megvonás: lelki zavarok (magánzárka) idegsejtek elsorvadnak az agytörzsben Ingeréhség: biológiai, pszichológiai, társadalmi vetület Gyermek – fizikai ingerekre vágyik Felnőtt – rejtettebb, szimbolikus gondozási formákkal is beéri Sztrók – pozitív vagy negatív inger (Eric Berne)

Kérdések? agnes.jenei@uni-nke.hu