Japán vallási helyzete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

Hagyományos családszerkezet és rokoni kapcsolatrendszer
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Az őskori vallás.
„A történelem az élet tanítómestere.” /régi közmondás/
KOREAI SÁMÁNIZMUS Történeti áttekintés
A hagyományos ünnepi naptár eseményei Janagida Kunio 柳田國男 ( ): japán néprajz megalapítója Néprajzi anyag: kulturális identitás megőrzője 民俗神道 (minzoku.
Melyik vallás az igazi? Előadás Csongrád május 31.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Az Ókori Kelet világnézete
Kultúra – nemzet – emlékezet
Japán és helye a világgazdaságban
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
A vallás, mint világnézet
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
A család szerepe, jellemzői
BOLDOG NŐNAPOT! MÁRC. 8. „„”Oh, a nő jobb, mint a férfiak, Kis világa a szív birodalma, Melynek, mint istenség, édenét S kárhozatát is csak ő alkotja.”
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
Az égtájak védelmezői a buddhizmusban
Vallások a világban Klikk.
A megtisztulás formái és kultuszai Danténál és másutt 15/C.
Összehasonlító gazdaságtan
Összehasonlító gazdaságtan
Észak Korea Dél Korea 조선민주주의인민공화국 대한 민국.
神道 Sintó, a szellemek útja.
Kiszakadás az újjászületésből
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
 Több szövegváltozat  Jóslat: a házasság napja, megszegése  Álom: oszlop körül sárkányok, színes felh ő k és zene  A 7. gyerek is lány  tengerre.
Sintoizmus 神道 shintō 神の道 kami no michi
San-shin, Hegyisten 산신. Eredete: Ősvallásból származik Eredeti koreai istenség Dan-gun mitikus király a visszavonuása után Helyszellem.
Hagyományos kínai ünnepek
A Tangut birodalom 西夏 Birtalan Ágnes.
Sámánizmus és népvallás 3.
Japán teremtéstörténet
A görög és római kultúra
Az ókori India és Kína.
Rajczy Mária Mechtilda
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Általános fordítástechnika III. 3-4/11. 1.Két nyelv összehasonlítása(1) 2. Két nyelv összehasonlítása(2) 3. Két nyelv összehasonlítása(3) 4. Két nyelv.
KERESZTÉNY VALLÁS.
BOLDOG NŐNAPOT! MÁRC. 8..
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Általános fordítástechnika III. 1-2/12. 調査協力のお願 い Japán nemzetközi korpusz kutatás -17 országban, 20 helyszínen gyűjtik össze a japán nyelvtanulók beszélt,
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Kovács Ramóna ELTE BTK Koreanisztika MA II
M ITOLOGÉMÁK ÉS SZIMBÓLUMOK A KOREAI MÍTOSZOKBAN Kovács Ramóna ELTE BTK Koreanisztika MA II
Készítette: Csernátoni Attila
Minta-tanmenet vegyes összetételű 5. osztályosok számára:
18. óra Világvallások.
Erkölcsteológia - II. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
MILYEN AZ ISTEN? Katolikus hitünk és más (ismertebb) felekezetek tanítása Szerepi Imréné KPSZTI, április 11.
Kialakulása, nyugati és keleti
Vallástörténet I. Kína és Japán vallásai
Előadó: Horváth Attila alezredes szeptember 15.
A babiloni fogság.
Vallások a világban Klikk *.
India és Kína.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Ókori India Bácsi Johanna 5.A..
(20. századi művészeti stílusirányzat)
AZ EURÓPAI ZSIDÓSÁG A KÖZÉPKORBAN.
BOLDOG NŐNAPOT! MÁRC. 8..
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
7. Parancsolat „Ne paráználkodj!”.
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

Japán vallási helyzete Szinkretizmus Vallásos és szekuláris szférák átfedése Konkrét vallási felekzethez, irányzathoz tartozás hiánya – vagy fordítva: egyszerre több A gyakorlat prioritása

Vallások, amelyek a történelem során hatást gyakoroltak: Sintoizmus 神道 (shintō) Buddhizmus 仏教 (bukkyō) Konfucianizmus (儒教) (jukyō) Taoizmus (道教) (dōkyō) Kereszténység キリスト教 (kirisutokyō)

Sintó 神道 (神の道 kami no michi) Forrásirodalom (8.század): Kojiki (古事記) 712 i.sz. Nihon shoki (日本書紀) 720 i.sz. Engishiki (延喜式) 10.sz. 4-8. század: buddhizmus, taoizmus Kínából és Kóreából Kami 神 : isteni lény, absztrakt természetfeletti erő, szellemi animisztikus lény, pozitív és negatív tulajdonságokkal természetkultusz az animizmus elemeivel keverve Mágia, sámánista elemek

Kojiki (古事記) és Nihon Shoki (日本書紀) i.sz.712, uralkodó parancsára készült: Japán szigetek és népeinek története a mitikus időktől kezdve a 7. századig Mitológia (Japán isteni eredetének története) Izanagi és Izanami istenpáros Amaterasu Ōmikami (napistennő): uralkodó ház származása, isteni eredete Ise Jingū (Ise szentély) Engishiki (延喜式) 10.sz.: szertartásos litániák (norito) és rítusok leírása is

Alapfogalmak/ alapelvek Család és közösség szerepének fontossága Természettel való közeli kapcsolat, mezőgazdaságban jelentős Rítusok és ünnepek központi jelentősége (Rituális) tisztaság – tisztátalanság kettőssége 清め (kiyome) – 穢れ (kegare)

Szinkretizmus 8. századtól a buddhizmus hatása meghatározó a társadalom felsőbb rétegében, majd alsóbb rétegeiben is Népi hitvilág: sintó elemek yin-yang, tao és mágikus elemekkel keveredve 9-11. század: szinkretizmus kialakulása: shinbutsu shūgō 神仏習合

Szinkretizmus 神仏習合 shinbutsu shūgō Őshonos hitvilág (shintō 神道) és buddhista hit összefonódása... shintō és buddhizmus szinkretizációja (9. sz. első fázis) Kami 神 istenek Buddha megjelenései/ kami istenek Buddha szellemei/ kami istenek Buddha védelmezői

a sintó pantheonjaba beilleszkednek Buddha reinkarnációi sintó istenek megjelennek mint boddhisatwak, Buddha megnyilvánulásai kamik a buddhista tanítások védelmezői jingūji 神宮寺: buddh.templom és sintó szentély egyesítése Tendai és Shingon buddh. iskolák tanításai: honji suijaku 本地垂迹 és ryōbu shintō 両部神道: sintó kami-k integrálásának elméletei

Yoshida Kanemoto (15. sz.): Yoshida sintó szekta megalapítója: buddhista mandalák istenségeivel azonosította a sintó kamikat 15. századtól: emancipációs törekvések: sintó helyzetének megerősítésére irányultak: pl. Ise iskola (császári ház isteni erdete, stb.) 18-19. sz.: sintó „megtisztításának” szorgalmazói: Motoori Norinaga (Kojiki kommentárja)

Sintó mint államvallás (1868-1945) Kokka shintō 国家神道 nacionalista politika fő eszköze buddhizmus és a sintó különválasztása császári ház tekintélyének megerősítése sintó mint vallás legnagyobb mértékű rendszerezése, szervezett egyházzá való átalakítása szentélyek állami ellenőrzés alá vonása

1945- napjainkig háború utáni új alkotmány kihirdette a vallás és az állam elkülönülését megszűnt a sintó állami finanszírozása megszűnt a sintó státusza mint államvallás ma minden vallás egyenrangúként van elismerve az állam nem finanszíroz egyetlen vallásos intézményt sem

Sintó főbb jellemzői Sintó hatásköre: az emberi élet ügyes-bajos dolgai (életciklus, mezőgazdaság) (Buddhizmus: az élet utáni lét kérdesei (halál), vallásbölcseleti kérdések, filozófia) Természetvallás Animizmus Tabuk betartása: tisztátlanság kegare elkerülése Doktrínák hiánya – intézményesítés alacsony foka (szentélyek, papok, rítusok)

Ősök kultuszának és a császári ház ideológiájának alapját képezi Élőlényeknek és élettelen dolgoknak lelkük van (reikon, tamashii) Eltávozott lelkek újraszületnek, de hiányzik a pokol és mennyország rendszere (buddhista szemlélettől –lélekvándorlás, samsara - különbözik) Rítusok központi jelentősége

ALAPFOGALMAK (rituális) tisztaság – tisztátalanság 清め (kiyome) – 穢れ (kegare) Purifikáció 祓い(harai): víz, só, rítus 氏神 (ujigami) védőszellem/védőistenség 氏子 (ujiko) ujigami védelme alatt álló közösség tagjai 晴れ(hare) és け(ke) kettőssége: ünnepek és hétköznapok ünnepek 祭り (matsuri ) 年中行事 (nenchū gyōji) életciklushoz kapcsolódó események

Szentélyek Jinja 神社, miya宮, yashiro社 Részei: torii鳥居, honden本殿, haiden拝殿, shinden神殿、goshintaiご神体 Egyszerű építményektől a komplex épületegyüttesig Individuális fohász (közös misegyakorlat nincs) Gyakorlat orientált - haszon orientált Áldozatok étel-ital formájában

Rítusok és ünnepek Császári ház rítusai: ōharai (megtisztító-purifikációs rítus) évszakünnepek (nenchū gyōji 年中行事 ) mezőgazdasági ünnepek (nōkō girei農耕儀礼) 3) átmeneti rítusok (tsūka girei 通過儀礼 / jinsei girei人生儀礼)

Évszakünnepek (nenchū gyōji 年中行事 ) FUNKCIÓI Naptári év: aktív és passzív időszakokra osztja fel Aktív = hétköznapok, munkával töltött napok, életenergia felhasználódása (ke) Passzív = ünnepek, rítusok megszakítják az aktív periódust, energiák feltöltődnek (hare)

Shōgatsu (Új Évi ünnepségek) (január) Bon (ősök megemlékezése) (július-augusztus) Sekku: Momo no sekku (hina matsuri): kislányok ünnepe- 03/03 Tango no sekku (koinobori): kisfiúk ünnepe 05/05 (gyereknap) Setsubun (gonosz szellemek kiűzése): február

Átmeneti rítusok a várandóssághoz és a gyermek első éveihez kapcsolódó rítusok obiiwai 帯祝い  shichiya七夜   miyamairi 宮参り  shichigosan七五三 a pubertásból a felnőttkorba való átmenethez kapcsolódó rítusok, beavatási szertartások (coming of age rites)   Ma: seijinshiki成人式 (20 év) Házasság kekkonshiki 結婚式 Szerencsétlen évek yakudoshi 厄年: Férfiak: 25, 42, 61 Nők: 19, 33, 37  Temetés és megemlékező rítusok sōshiki 葬式

IRODALOM Hendry, Joy: Understanding Japanese society Fukutake, Tadashi: Japanese Rural Society Reader, Ian: Religion in Contemporary Japan