Kérdések és dilemmák a Rába tudásmenedzsment stratégiájában Győr, 2012.03.07. Vissi Ferenc Rába Nyrt. HR igazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Advertisements

1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Szervezetfejlesztési Program
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Válságkezelés vállalati lehetőségei Rába Járműipari Holding Nyrt.
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Nyerjünk együtt! TAMOP /
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Rába Futómű Kft. Fejlesztési irányok és kkv-kal közös együttműködési lehetőségek november 12.
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Tárgyi eszközök Készült években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP / azonosítószámú.
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
JVSZ EU Bizottság február 09. „A gazdaságfejlesztési pályázatok módosuló feltételrendszere és a gazdasági válság: könnyítések és kockázatok”
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Tudástranszfer egyetemi városokban
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A válság HR tanácsadása – a HR tanácsadás válsága?
Minőség menedzsment 6.előadás
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Web: Boros Áron ügyvezető OTP Hungaro-Projekt Kft. Félixfürdő, május 18. Egyszerűen a siker felé EU és üzlet.
A HULLADÉKGAZDÁLKODÁS FEJLESZTÉSE Farkas Endre Projekt Iroda vezető.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
PROJEKTZÁRÓ A SZOLGÁLTATÓ KONZORCIUM SZEREPE A TISZK FEJLESZTÉSI FELADATKÖRÉBEN Széchenyi István TISZK, november 16.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Nemzeti Technológiai Platform a
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Dr. Lelkes Márk Rába Fejlesztési Intézet Vezető
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Rugalmas munkavégzési lehetőségek a Grundfosnál
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Országos nagykereskedelmi menedzser
Műszaki Szolgáltató Manager (Technical Service Manager)
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

Kérdések és dilemmák a Rába tudásmenedzsment stratégiájában Győr, Vissi Ferenc Rába Nyrt. HR igazgató

2 A Rába Csoport Fő adatok (IFRS) 2010 (auditált) 2011 (nem auditált) Árbevétel: HUF m HUF m EBITDA: HUF m HUF m Létszám: fő fő Alapítva 1896 Üzletágak Rába Járműipari Holding Nyrt.* Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft. Rába Jármű Kft. Rába Futómű Kft. Ingatlan Vegyesvállalatok Fehrer Automotive - Rába Kft. Fehrer 70% - 30% Rába Közepes sorozatú komplett futóművek, nagysorozatú futóműalkatrészek haszongépjárművek számára Személygépjármű fém alkatrészek a régió piacára Speciális járműgyártás Nem termelő ingatlanok hasznosítása * Budapesti Értéktőzsdén jegyzett Jármű Kft. 14% Alkatrész Kft. 26% Futómű Kft. 60%

3 Belföld Suzuki BPW Dana Honvédelmi Minisztérium GAZ Kamaz EU Dana Meritor Scania Claas USA Marmon-Herrington Meritor Dana John Deere Összesen 2010-ben: m HUF Összesen 2011-ben: m HUF Rába a világpiacon FÁK + nem EU Ázsia

4 Legjelentősebb vevőink

A válság hatásai •Fogyasztás csökken – eltolódás a kisebb járművek irányába •Pénzügyi nyomás erősödik •Élesedő/túlélési verseny – árnyomás •Dráguló/nehezen elérhető hitelek •Várható a műszaki igények megváltozása (termékek a következő időszakra) Beszállítói kör konszolidációja A pénzügyi válság átterjedt a reálgazdaságra Hatásai: •Mindhárom stratégiai piacon csökkenő igények •Instabil deviza árfolyamok •A beszállítók többsége még nem reagált Gazdasági és piaci környezet

A válság túlélése: •pozitív üzemi eredmény, •fizetőképesség megőrzés (cash), •kompetencia megőrzés, •növekedési képesség megtartás, •tudás megőrzés, fejlesztés, •célzott innováció mellett Cél

7 Tudás megőrzés Kompetencia vizsgálat piaci oldalról •gép •szakterület Kompetencia hordozók •MESTEREK •TANÍTÓK

8 RÁBA MESTER Cél: a kulcspozíciót betöltő dolgozók kiválasztásán, megbecsülésén, fejlesztésén, tevékenységének nyomon-követésén, időszakonkénti értékelésén keresztül •tudás-elismerés, -megőrzés, -átadás, •fluktuáció csökkentés Általános követelményrendszer •magas szintű szakmai tudás és speciális helyi ismeretek •meghatározó folyamatok / berendezések felelős szakemberei •átlagon felüli teljesítmény •kialakult kapcsolatrendszer •gazdasági és minőségügyi szemlélet •tudásátadási készség és képesség •példakép •a vállalat, a feladat és a pozitív, célirányos változás / változtatás iránt iránti elkötelezettség Feltételek •a pozíció betöltése, megtartása, újbóli megszerzése éves értékeléshez kötött •kiemelt díjazással jár (megbízás időtartamára, a ledolgozott órára fizetett külön pótlék)

9 TANÍTÓK Oktatási anyag készítés – kollégáktól-kollégáknak Témák: •vállalati és HR stratégia által kiemelt fontosságú kompetenciák megőrzése, •tapasztalati tudás átadás •a gyártási és egyéb üzleti folyamat során felmerülő kérdésekre adott válaszok •hatékony és minőségi munkavégzés elősegítése Folyamat: •témajavaslat benyújtása •cél, vázlat, szakértő, oktatandó kör, terjedelem, képzési feltételek megjelölésével •témajavaslat jóváhagyása •szerződéskötés •kidolgozás •értékelés •oktatás / visszamérés

10 Oktatási anyag Tartalmi elemek: •címlap •tartalomjegyzék •előszó (tanfolyam célja, kiknek szól, szükséges óraszám, felhasználók bemeneti követelményei) •a téma kifejtése •összegzés •ellenőrző kérdések •teszt kérdéssor (vizsgakérdések) megoldó kulccsal együtt •hivatkozások, felhasznált szakirodalom feltüntetése Elvárások: •szakmailag és stilisztikailag is kifogástalan • az alapismeretek mellett részletesen tartalmazza a Rábánál alkalmazott módszereket, eljárásokat, technológiákat •a legújabb módszerek, kutatások eredményeit használja fel a Rábán belüli hatékonyabb munkafolyamatok kialakítása érdekében •terjedelem: A4-es oldal + elektronikus formátum

11 Oktatási anyag Értékelés szempontszintszorzó tartalom/forma 4-5 0,4 nehézségi fok 1-5 0,5 oldalszám 1-5 0,1 Speciális (kimondottan Rábára jellemző), részletes téma kidolgozás, amely a Rábánál kulcskompetenciát képvisel külön díjazást jelent A Rába-nál készült valamennyi oktatási anyag szerzői jogvédelem alatt áll

12 Elkészült tananyagok Alapismeretek •Általános járműipari ismeretek •Kovácsolási alapismeretek •Műszaki rajzolvasás •Hőkezelő túlélő tanfolyam a Kovács üzemben •NC alapok Szakmai ismeretek •Megmunkáló gépek kezelése, programozások (FANUC, Siemens, NCT, Univers) •Szerszámkopás •Hőkezelés •Repedésvizsgálat •Hegesztett hídház gyártástechnológia •Fogyó elektródás védőgázas ívhegesztés •Minőségi gyártás és minőségbiztosítás a Kovács üzemben Általános műszaki ismeretek •Műszaki oktatás nem műszakiaknak •Kovácsolásról nem műszakiaknak

13 •Fenntarthatóság –Innovatív vállalalat az intenztív K+F tevékenységnek köszönhetően –Fenntartható növekedés új üzletekkel, új termékekkel •Magasabb hozzáadott érték –Az innováció révén növekedjen a magas hozzáadott értékű, komplex termékek részaránya –Értékesített fművek számának növelése (2009: fmű/év, 2015 – fmű/év) –A termék részeként, de részben önmagában és szolgáltatásként is hasznosuljon a szellemi hozzáadott érték is •Tevékenységek –Fejlesztési irányok meghatározása (alkalmazott kutatás, előfejlesztés) –Futóműfejlesztés a vállalati stratégiával összhangban •Busz, tgk., mezőgazdasági alkalmazások –Projekt menedzsment, termék élettartam engineering (párhuzamosan 2 nagy, 3-4 közepes projekt) •K+F csapat (a meglévő konstrukciós team mellett) –Az Intézet vezetője (tapasztalt járműipari K+F mérnök, doktori végzettséggel) –Fejlesztő csapat: 5 fő tervező mérnök (ProE mint CAD eszköz, FEM, kerekek, NVH, mechatronika, idegen nyelveket beszélő mérnökök) –Teszt csapat (15 fő, különféle tesztpadok) •Beruházás (3 év) –Program indulása: 2010 július 1. – 8 millió USD –Épület rekonstrukció, infrastruktúra –Modernizált kísérleti üzem, felújított és új tesztberendezések –Új szoftverek (FEM, fogaskerék, további ProE licenszek és modulok) –Új generációs fogaskerékgyártás Célzott innováció - Rába Fejlesztési Intézet

14 Piac ismeret Benchmark Termék (futómű) ismeret Benchmark Gyártás- technológiai és teremlési ismeret Üzleti szemlélet, projekt ezetés, árképzés Speciális tudás FEM fogaskerék zaj Rendszer (jármű) ismeret Kommunikáció Általános fejlesztő- mérnöki képességek Személyes munka Kompetencia profil

15 Tudás megosztás Közös projektek •Termék fejlesztés vevőkkel közösen •Külső kapcsolatrendszer fenntartása –Egyetemi együttműködések – Győr, Budapest, Veszprém (szakmai / Practing gyakorlat, előadás sorozatok, diploma munka készítés, hallgatói versenyek, stb.) –Integrált Járműipari Termék és Technológia Fejlesztő Rendszer Kutatása (IJTTE_08) - a K+F tevékenység magas szintre emelése korszerű tervezési és termelés irányítási eljárások fejlesztése, valamint új termékek, szolgáltatások létrehozása a Nemzeti Technológia Program (NTP) keretében a Nemzeti Kutatási és Technológia Hivatal támogatásával –közreműködés a Járműipari Regionális Egyetemi Tudásközpont létrehozásában

16 Tudásmenedzsment megjelenése a stratégiában ÁrbevételÜzemi eredmény Értékesítés bruttó eredménye* A Rába Csoport eredményterve, [mrd Ft] *Nettó árbevétel – Közvetlen költségek

17 Köszönöm a figyelmet !