A „hétköznapok matematikájának” tanítása az új NAT szellemében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Matematika kompetencia
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Indonézia, 2004 CUNAMI.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Beiskolázási tájékoztató december
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Informatika tanítása ea.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Statisztika Érettségi feladatok
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A NAT és az élő idegennyelvek Az új NAT szükségessége Köznevelés tartalmi egysége Kulturális javak: minden tanuló férhessen hozzá Közös.
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
A kerettantervek fejlesztése
A magyar közoktatás- politika irányvonalának változásai 1998-tól 2006-ig Készítette: Kemenczky Zsuzsanna.
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
„Digitális erőd – információkereső kalandjáték a reneszánsz témakörében ” Készítette: Tóth Krisztina.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
BABITS MIHÁLY GIMNÁZIUM
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
A matematika műveltségi terület a NAT-ban
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Informatika tanítása ea.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
A 2007/2008-as tanév bemeneti kompetenciaméréseinek tapasztalatai a Rétközi Szakiskolában.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Előadás másolata:

A „hétköznapok matematikájának” tanítása az új NAT szellemében Készítette: Tóthné Virág Ágnes Annamária

Alaptantervek átalakulása 1995-ös NAT matematika= tantárgy egymástól teljesen külön kezeli a különböző tantárgyakat pontosan megfogalmazott követelmények tudásalapú nézet kerettantervek (2000) 2003-as NAT matematika= önálló műveltségterület műveltségi terület fogalmának bevezetése alapelvek, célok megfogalmazása fejlesztési feladatok, kompetenciák kerettantervek átdolgozása 2007-es NAT matematika= műveltségterület 9 kulcskompetencia (pl. matematikai kompetencia) kompetencia alapú oktatás előtérbe helyezése kompetencia alapú oktatási programcsomagok 2012-es NAT közműveltségi tartalmak (3 iskolaszakasz szerint rendeződve) kerettantervi mappák helyi tantervek

Ugyanaz a 2003-as, 2007-es, 2012-es NAT-ban Fejlesztési feladatok szerkezete: tájékozódás megismerés az ismeretek alkalmazása problémakezelés és megoldás alkotás és kreativitás akarati, érzelmi képességek és együttéléssel kapcsolatos értékek matematikai tapasztalatszerzés; épülésének elvei

Új elemek a 2012-es NAT-ban Egységes műveltségtartalmak: az a minimális tananyag, amely minden iskoláskorú gyermeknek átadandó, településtől és iskolatípustól függetlenül Alapelvek, célok új eleme: fontos néhány neves matematikus és a tudomány fejlődése során felmerült, érdekes matematikai probléma megismertetése a diákokkal A közműveltségi tartalmakban: új elem: tudománytörténeti és matematikai érdekességek, neves matematikusok változás: hangsúlybeli eltolódások (1-4. és 5-8. évfolyamon)

A 9-12. osztály matematika tanítása A 2007-es NAT előtérbe helyezi a matematikaoktatás nem pusztán számolást, mérést és bizonyítást jelent, hanem egyfajta felkészülést a diák későbbi életére a biztos számolni tudást az érvelést a vitakészséget reformpedagógiai irányzatokat: csoportmunka kooperatív technika Az új NAT előtérbe helyezi a tisztán matematikai problémák helyett a diákok számára valóságközelibb kérdéseket szövegértés lényegkiemelés „hétköznapok matematikáját” az információk matematikai formába öntését a matematikai modell alkotását az algoritmizálhatóságot és kiszámíthatóságot

A kerettantervek tartalmáról… (2000-től változatlan) Tananyagcsökkenés trigonometria lényeges csökkenése (pl. addíciós tételek) hatvány gyök logaritmus (pl. áttérés új alapra) koordináta-geometria (pl. parabola) Új matematikai témakörök statisztikaúj gráfokúj valószínűség- számításúj kombinatorika (részletesebb)

Az „életszerű matematika” tanításának esetleges hátrányai a felsőoktatási intézményekbe felvett tanulóknak nehéz az „átállás” TTK; GTKtudásalapú matematikai szemlélet a szeptemberi 0. matematika zh 40% alatti eredménye kötelező felvenni a „Bevezetés a matematikába” című tantárgyat (a hallgatók kb. 70-80%-a) Pl. emelt szintű történelem és emelt szintű angol érettségi alapján GTK-ra felvett hallgató nagy valószínűséggel felvenni kényszerül a „bevmatekot”

A matematikai modellalkotás veszélyei A modell ne legyen rémisztő, ijesztő, abszurd! Pl: halálos áldozatok számának kiszámolása diagram a kórházban ápoltak számáról a szárazföldön elpusztult terület nagysága valószínűsége, hogy jól adta vissza a pénzt a román pénztáros az unokáját szerető/nem szerető nagymama figyelni kell bizonyos szavak használatára is

2011.október 18.-i érettségi feladat FELADATRÉSZLET: „Szeizmológusok számításai alapján a 2004. december 26-án Szumátra szigetének közelében kipattant földrengés a Richter-skála szerint 9,3-es erősségű volt; a rengést követő cunami (szökőár) halálos áldozatainak száma megközelítette a 300 ezret.” CÉL: logaritmusfogalom és azonosságainak alk. szövegértés ell. EREDMÉNY: Rémület szövegkörnyezet miatt logaritmus miatt nem oldja meg nem ezt a példát választja

2011.május 8.-i érettségi feladat FELADATRÉSZLET: Abban az évben a kórházban ápoltak közül 138 fő volt 18 év alatti, 633 fő 18 és 60 év közötti, a többi idősebb A város lakosságának 24%-a 60 év feletti, 18%-a 18 év alatti. Készítsen kördiagramot a kórházban ápoltak korosztály szerinti megoszlásáról! (A diagram elkészítéséhez szükséges számításokat írja le!) CÉL: statisztika számonkérése, diagramok készítése, táblázatok olvasása problémamegoldó gondolkodásmód, szövegértés társadalmi jelenségekhez illeszkedő modell EREDMÉNY: többség megoldja negatívan értékelik a szövegkörnyezetet

2011.október 18.-i érettségi feladat FELADATRÉSZLET: „A rengés középpontja a sziget partjától 17 km távolságban volt (lásd a felülnézeti ábrán). Mekkora a szárazföldön elpusztult rész területe egész négyzetkilométerre kerekítve?” CÉL: körcikk, körszelet területének számonkérése természeti jelenségekhez illeszkedő modell felismerése EREDMÉNY: rémület nem választják, bár nagyon egyszerű példa lenne nem olvassák el a teljes szöveget

2006. május 9.-i érettségi feladat A feladat szövege: Tagadja az alábbi állítást: „Minden nagymama szereti az unokáját”  Megoldás: „Van olyan nagymama, aki nem szereti az unokáját” vagy „Nem minden nagymama szereti az unokáját” CÉL: a hétköznapok matematikájának alkalmazása a „minden” és a „van olyan” helyes használata állítások logikai értékének értelmezése állítások tagadása EREDMÉNY: többség megoldja a matematikai logikát „életszerűbb” példával is lehetne szemléltetni (tanulói vélemény)

2006. május 9.-i érettségi feladat CÉL: valószínűség kiszámítása a klasszikus modell alapján valóságközelibb problémamegoldás EREDMÉNY: többség megoldja nem jó a példa szövegkörnyezete diplomáciai botrány is bekövetkezhetett volna (tanulói vélemény) FELADATRÉSZLET: Az ÚJ LEJ váltópénze az ÚJ BANI 100 ÚJ BANI = 1 ÚJ LEJ. Egy kis üzletben vásárlás után 90 ÚJ BANI a visszajáró pénz. A pénztáros 1 db 50-es, 3 db 20-as és 4 db 10-es ÚJ BANI közül véletlenszerűen kiemel négy pénzérmét. Mennyi a valószínűsége, hogy jól adott vissza?