Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés Az MKIK megnövekedett szerepvállalása a szakképzésben
Forrás: KSH
Szakmai és vizsgakövetelmények gondozása, karbantartása Központi programok felülvizsgálata Szakmai vizsgák vizsgatételeinek, azok értékelési útmutatójának kidolgozása Szakmai záróvizsgára vizsgaelnöki delegálás Szintvizsgák szervezése, koordinálása SZKTV, WorldSkills, EuroSkills szakmai versenyek szervezése Közreműködés a pályaválasztási és tanácsadási rendszerben A Kormány−Kamara szakképzési keretmegállapodása 125 szakmában: november 11.
1. Gyakorlati óraszámok növelése, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelése, a magyar szakképzés gyakorlatorientáltságának fokozása 2. A szakmai záróvizsgáztatásban a szakma elsajátításához tartozó kulcskompetenciák értékelésének és mérésének előtérbe helyezése, szakmai záróvizsga idejének csökkentése 3. Az OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése olyan formában, hogy a felhasználói szféra számára átlátható, használatra alkalmas legyen. A szakmai tartalmak modernizálása, új technikák, eljárások beépítése a követelményrendszerbe 4. A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében. Szakképzés vonzerejének növelése, a munka világába történő átmenet erősítése. Tanulók és gazdálkodók számának növelése Fő aktivitási területek
• Gyakorlati óraszámok 50%-os növelése, a gazdasági igények szerinti tartalom, nyári gyakorlat óraszámának növelése • Szakmai záróvizsga idejének csökkentése: maximum 2 nap; maximum 4 vizsgafeladat/modul • Modulok számának korlátozása: maximum 6 modul/szakképesítés • Szakmai tartalomfejlesztés: új technikák, technológiák beépítése Modulok tartalmában való duplikációk, átfedések megszüntetése • Kompetenciák számának csökkentése, szakmai kulcs- és cselekvési kompetenciák hangsúlyozása • Új központiprogram-struktúra: helyi tantervi részletességgel való kidolgozás Szakmai fejlesztőmunka eredményei
Az ISZIIR interaktív fóruma: m&pager_limit=&order=&turn=&page=1 Az MKIK által kifejlesztett szakképesítések: szvk-k, központi programok elérhetők voltak április 28-tól Országos konzultációs fórumrendszer Partnerek bevonása, megnyerése Gazdaság közvetlen részvétele: 181 fejlesztő szakértő, amelyből 106 fő a gazdaságot képviselte Érdemi beleszólás lehetősége: 40 szakmai szervezet 4 ezer gazdálkodó, 660 szakképző iskola véleménye
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése április szakképesítés átdolgozott szakmai és vizsga- követelményének, valamint központi programjának átadása a Nemzetgazdasági Minisztérium részére július /2011. (VII. 18.) Korm. rendelet − új OKJ (hatályos VII. 26-tól) augusztus /2011. (VIII. 25.) NGM rendelet az új szakmai és vizsgakövetelményekről (hatályos VIII. 28-tól) augusztus 29.: Központi programok az NSZFI honlapján
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések 48 szakképesítés 3-as szintű 35 db 5-ös szintű 13 db Megszüntetésre, illetve beépítésre került 5 db Új szakképesítés2 db Régi Új 46 szakképesítés 3-as szintű 34 db 5-ös szintű 12 db
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése 4 féle képzési lehetőség szeptember 1-től: Előrehozott (3 éves ):új szvk szerint régi szvk szerint 2+2 formában :új szvk szerint régi szvk szerint Iskolarendszerben összesen 28 szakképesítésben
A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése 2 féle képzési lehetőség szeptember 1-től: 12 szakképesítésben érettségire épülő: új szvk szerint régi szvk szerint Felnőttképzésben 6 szakképesítés
Kimutatás a Kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumokra 2011-ben beiskolázott tanulók létszámáról Képzési időTanulók száma éves2188 Összesen10738
Iskolák és a vállalkozások közötti kapcsolat erősítése Lemorzsolódás csökkenése, tanulók jobb elhelyezkedése Nem lesz több éven keresztül párhuzamos képzési forma Kevesebb modul, egyszerűbb a „tantárgyiasítás”: (46 szakmában 271-ról 203-ra csökkent a modulok száma) Gyakorlatorientált, felhasználóbarát központi programok A kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumok bevezetésének előnyei
Az OKJ felülvizsgálata, továbbfejlesztése Jelentős Eu - s fejlesztések eredményeként alakult ki Hármas elv továbbra is érvényes: modulrendszer, kompetencia elvűség, gyakorlatorientáltság A rendszer nem lett egyszerűbb, átláthatóbb: 429 alap szakképesítés, 1301 kimenet, 2734 modul Cél: egyszerűbb, átláthatóbb, átjárhatóbb, felhasználóbarát, a foglakoztatást jobban támogató keretrendszer Problémák: Elágazások túlburjánzása, rész szakképesítések munkaerő-piaci relevanciája, ráépülések túlzott specializációja szeptembertől kerettantervi rendszer, 8 osztályra épülő 3 éves szakmunkásképzés, szakközépiskolai képzés újra pozícionálása, FSZ képzés új rendszere: Kompatibilis OKJ
Az OKJ felülvizsgálata, továbbfejlesztése Szakmailag megalapozott és vállalható keretrendszer kialakítása, amelynek eredményeként jelentősen csökken az OKJ Fejlesztési koncepció, rendező elvek mentén az új OKJ keret- rendszer kialakítása az MKIK szakmai koordinálásával NGM irányítása mellett komoly partnerség a szakképesítéseket felügyelő minisztériumokkal (14 államtitkárság) és szakmai szervezetekkel (250 szakmai szervezet) Szűrési feltételek, adatbázisok kialakítása, indikátorok Szélesebb alapozású, tudásbázisú, konvertálható ismereteket tartalmazó szakmarendszer az iskolai rendszerben egy szakképesítés több munkakör ellátását biztosítsa Rész szakképesítések, elágazások, ráépülések újradefiniálása
Az OKJ felülvizsgálata, továbbfejlesztése Rész szakképesítés: Az alap szakképesítésnek tartalmaznia kell minden modult, amit a rész szakképesítés tartalmaz, de horizontális szempontok (10 ezer fő speciális szakiskolában) Elágazások kitisztítása: csak ott ahol tényleges funkciója van, Szabályozott, hatósági szakképesítések átgondolása Életpálya modell, zsákutcás jelleg megszüntetése, egymásra épülő szakmarendszer, szintek egymásra épülő rendszere, felülről és alulról történő expanzió Szakközépiskolai képzés beillesztése az OKJ-ba, FSZ képzés kive- zetése Felnőttképzés beillesztése a rendszerbe, 300 órás limit, előírt óraszám meghatározása
A német és a magyar duális szakmunkásképzés Német - döntően vállalati képzés - gyakorlati óraszám 4000 óra - munkaviszony a meghatározó - tanulószerződés 90-95% tanítási-munkanap / év - szakmai elmélet vállalatnál - 9 osztályos általános iskola - közismereti óraszám egységes szakmakép - gazdaság önfinanszírozó Magyar - fele részben vállalati - gyakorlati óraszám 1900 óra - tanulói és munkaviszony - tanulószerződés 55% tanítási-munkanap / év - szakmai elmélet iskolában - 8 osztályos általános iskola - közismereti óraszám moduláris képzési rendszer - gazdaság: szakképzési adó
Teljes képzési idő: 3552 óra/3 év Közismereti, közéleti és életvezetési program és testnevelés Szakmai ismeretek (elmélet+gyakorlat ) 959 óra 2593 óra Szakmai elmélet Szakmai gyakorlat 690 óra 1903 (1603+nyári gyakorlat ( ) 27% 73%
A gyakorlati óraszámok növekedése szakmánként
Gazdálkodók érdekeltségének növelése a gyakorlati képzésben gazdálkodók számának növelése Cél: gazdálkodók számának növelése 9 ezerről 20 ezerre 9 ezerről 20 ezerre Eszközök: Adminisztratív terhek csökkentése Egyszerűbb finanszírozási rendszer Törvényi szabályozás módosítása
A képzési hajlandóságot leginkább befolyásoló tényezők a jelenleg képzők körében bonyolult, időigényes adminisztráció éves visszatérítés esetén jelentős az előfinanszírozás költségeink nem térülnek meg alacsony a gyakorlati órák száma sok a munkafegyelmi probléma a tanulók elméleti és gyakorlati előképzettsége nem megfelelő sok a tanulói hiányzás az átalánydíjas elszámolás esetén alacsony az elszámolható összeg nincs elég tanuló MKIK felmérés 2011.
Kamarai szakképzési feladatok a törvényi változások tükrében A tanulószerződés intézményrendszerének megerősítése: A jogok és kötelességek egyensúlya, munkaalapú társadalom Kamara felelősségvállalása nő: tanulószerződés ellenjegyzése A képzőhelyek szigorúbb ellenőrzése: szankcionálás Szigorúan szabályozott eljárásrendek, határidők Mesterképzettség minimum feltételként támasztása Együttműködési megállapodások szabályozása: A kamara szerepének erősödése, nyilvántartásba vétel
Kamarai szakképzési feladatok a törvényi változások tükrében A szakmai záróvizsgáztatásban a gazdaság szerepvállalása továbbra is érvényesülni fog A szintvizsgáztatás feladatköre megváltozik Az RFKB-k helyett MFKB-k jönnek létre: Az MFKB-k elnöki és munkaszervezeti feladatainak ellátása Szakmaszerkezeti kormánydöntés fenntartókra lebontva Állami finanszírozás e döntések szerint történik
Kamarai szakképzési feladatok a törvényi változások tükrében A szakképzési hozzájárulásban várható változások: A gazdálkodók gyakorlati képzése, mint fő prioritás Szakmacsoportonkénti differenciált fejkvóta rendszer: Gyakorlat−elmélet arányaAnyagigény Eszközigényesség Hiány-szakképesítésOktatóigényesség Jelentős adminisztráció csökkentés, havi elszámolás A saját dolgozók képzési rendszere új struktúrában: TÁMOP A decentralizált szakképzési alap szerepe növekszik: MFKB
Tanulók pénzbeli juttatása Az új rendszerben: 70%-os gyakorlati képzési időarány 92 eFt/hó minimálbér 30%-os járulékos kötelezettség esetén: 1 hónapra: 92 eFt x 0,15 x 1,2 x 1,3 = Ft 1 hónapra: 92 eFt x 0,15 x 1,2 x 1,3 = Ft 12 hónapra: Ft x 12 hó = Ft 12 hónapra: Ft x 12 hó = Ft A jelenlegi rendszerben: 1 hónapra: 78 eFt x 0,23 x 1,27 = Ft 1 hónapra: 78 eFt x 0,23 x 1,27 = Ft 12 hónapra: Ft x 12 hó = Ft 12 hónapra: Ft x 12 hó = Ft
Egyéb költségekre fennmaradó összeg 440 eFt/fő/év alapnormatíva esetén: Ft – Ft = Ft Ft – Ft = Ft (minimálbér 262%-a) a legalacsonyabb – 290 eFt/fő/év – szakmacsoportos normatíva esetén: Ft – Ft = Ft Ft – Ft = Ft (minimálbér 99%-a) 27
Kamarai feladatok a törvényi változások tükrében A Felsőoktatási szakképzés újra pozícionálása: A felsőoktatás szerves részévé válik: nem lesz az OKJ-ban Felsőoktatási intézmény adja ki, államilag elismert felsőfokú szakképzettség, de nem diploma: ISCED 5.5, EQF 5 Kreditbeszámítás lehetősége: helyett kredit Képzési kimeneti követelmény (szvk) miniszteri rendeletben, képzési programot felsőoktatási intézmény adja ki Gyakorlatorientáltság, felsőoktatás szolgáló leánya Versenyhelyzet a szakközépiskolai és technikus képzéssel
Köszönöm a figyelmet!