A fejlődési szakaszok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Marcali; Szalay Miklós pszichológus
Advertisements

Az edzői hatékonyság pszichológiája
Kisgyermekkor (óvodáskor).
Napjaink „népviselete” A katonai gyakorlók utóélete egy Közép- Tisza-vidéki faluban.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Család.
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Szocializáció Fogalmak:
A nevelés stílusa.
Szociális kompetencia
Erik Erikson ( ) 1902-ben született Frankfurtban
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Etikai alapelvek az ápolásban
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Bevezetés a pszichológiába
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁD.
A pszichológiai fejlődés
ANYA –GYEREK KAPCSOLAT Bodor Enikő, szociális munkás
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
SZOCIALIZÁCIÓ A KORTÁRSCSOPORTBAN
Az érzelmek fejlődése.
A gyermek erkölcsi fejlődése
A fejlődéslélektan kialakulása, fő kérdései
FEJLŐDÉSELMÉLETEK ÉS ERKÖLCSI FEJLŐDÉS
Erkölcsi fejlődés iskoláskorban
Fejlődéselméletek, a neveléslélektan szemlélete
Konfliktuskezelés - mediációval
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Szocializáció és személyiségfejlődés
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
Pszichoszociális fejlődésmodell Eric Erikson szerint
Pedagógiai személyiségértelmezések
Egyéb dinamikus elméletek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A deviancia értelmezési kerete
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
Az óvodás gyermekek életkori sajátosságai és egyéni különbözőségei „Az óvónő jobb keze a dajka” II. országos szakmai konferencia, október 27. Dr.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
Az erkölcsi fejlődés.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Egyéb dinamikus elméletek
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
Változó szakma-változó értékek?
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Előadás másolata:

A fejlődési szakaszok

Életkor (év) Köznapi elnevezés Piaget Freud Erikson 0-1 Csecsemőkor Szenzomtoros intelligencia Orális szakasz Alapvető bizalom vs. Bizalmatlanság 1-2 Kisgyerekkor Műveletek előtti kor Anális szakasz Autonómia vs. szégyen és kétség 2-3 3-6 Óvodáskor Fallikus szakasz Kezdeményezés vs. bűntudat 6-12 Kisiskoláskor Konkrét műveletek kora Latencia kora Teljesítmény vs. kisebbrendűség 12-19 Serdülőkor Formális műveletek kora Genitális szakasz Identitás vs. szerepzavar 19-35 Fiatal felnőttkor Bensőségesség vs. elszigetelődés 35-60 Középső felnőttkor Alkotóképesség vs. megrekedés 60 felett Késő felnőttkor Énteljesség vs. kétségbeesés

Freud pszichoszexuális szakaszai Hozzávetőleges életkor Freud (pszichoszexuális) Első év Orális szakasz: A száj a szopás és a harapás által létrehozott élvezetes érzékletek központja. Második év Anális szakasz: A végbélnyílás az élvezetes érzékletek központja az ürítés kontrolljának elsajátítása folyamán. Harmadik év Fallikus szakasz: A gyerekekben a szexuális kíváncsiság alakul ki, és kielégülést érnek el maszturbálással. Szexuális fantáziáikban az ellenkező nemű szülő szerepel, és emiatt bűntudatot éreznek. Hetedik évtől a pubertásig Latencia: A szexuális késztetések elnyomódnak. A gyerekek a felnőttek által becsült készségek elsajátítására összpontosítanak. Serdülőkor Genitális szakasz: A serdülőknek felnőtt nemi vágyaik vannak, és igyekeznek azokat kielégíteni

Hozzá-vetőleges életkor Erikson (pszichoszociális) Erikson pszichoszociális stádiumai Hozzá-vetőleges életkor Erikson (pszichoszociális) Első év Bizalom avagy bizalmatlanság: A csecsemők megtanulnak megbízni abba, hogy mások gondoskodnak alapvető szükségleteikről, vagy bizalmatlanok lesznek. Második év Autonómia avagy szégyen a kétely: A gyerekek megtanulják akaraterejüket és önkontrolljukat gyakorolni, vagy bizonytalanokká válnak, és kételkedni fognak abban, hogy maguk is képesek a dolgokat megcsinálni. Harmadik év Kezdeményezés avagy bűntudat: A gyerekek megtanulnak kezdeményezni, teljesítményüknek örülni és hasznossá válni. Ha nem engedik, hogy saját kezdeményezéseiket kövesség, függetlenségi kísérleteik miatt bűntudatot érezzenek. Hetedik évtől a pubertásig Teljesítmény avagy kisebbrendűség: A gyerekek megtanulják kompetensen és hatékonyan gyakorolni a felnőttek és kortársaik által becsült készségeket, vagy kisebbrendűnek érzik magukat.

Hozzávetőleges életkor Erikson (pszichoszociális) Erikson pszichoszociális stádiumai Hozzávetőleges életkor Erikson (pszichoszociális) Serdülőkor Identitás avagy szerepkonfúzió: A serdülők egyfajta személyes identitást alakítanak ki a társas csoport részeként, vagy összezavarodnak abban a tekintetben, hogy kik ők, és mit akarnak az életben. Fiatal felnőttkor Intimitás avagy izoláció: A fiatal felnőttek intim élettársat találnak, vagy magányt és az elszigeteltséget kockáztatják. Felnőttkor Alkotóképesség avagy stagnálás: A felnőtteknek termékenynek kell lenniük a munkában és fel kell nevelniük a következő generációt, vagy a tespedést kockáztatják. Időskor Integrálás avagy kétségbeesés: Az emberek megpróbálják korábbi tapasztalataikat értelmezni és meggyőzni magukat, hogy az életük értelmes volt.

Középiskola alsó évfolyamai 9,0 14,6 37,1 39,3 A négy identitásszinten levő diákok százalékos megoszlása a hivatásválasztás területén, életkori csoportok szerint Korcsoport Elért identitás Moratórium Korai zárás Diffúz identitás Középiskola előtt 5,2 11,7 36,6 46,4 Középiskola alsó évfolyamai 9,0 14,6 37,1 39,3 Középiskola felső évfolyamai 21,3 13,5 36,0 29,2 Egyetem alsó évfolyamai 22,8 28,3 25,7 23,2 Egyetem felső évfolyami 39,7 15,5 31,3

Döntési pontok Waddington „tájképe”. A lefelé guruló golyó jelzi a fejlődés irányát. Minél több ponton halad át a fejlődés, annál nehezebb az irányt megváltoztatni.

Szocializáció: Elsődleges (első időszak): szignifikáns másik Másodlagos: generalizált másik Az első hatások ideje? A magzat képességei?

Kötődés elméletek A kötődés fogalma, ideje. (8 hónapos korban az anya (a szignifikáns másik) hiánya miatt sír! Freud: A tápláló Erikson: Lehet benne bízni, hogy segít ha baj van. Bowlby: Evolúciós értelmezés. (több jellegzetesség) kötődés mintázata (Mary Ainsworth: „Idegen helyzet”)

Amíg az anya benn van a szobában A különböző kötődési stílusú gyerek viselkedése az idegen helyzetben (Mary Ainsworth: „Idegen helyzet”) Biztonságosan kötődő Amíg az anya benn van a szobában Nyugodtan játszik a játékokkal, nem fél az idegentől. Az anya távozásakor Némelyikük nyugtalan lesz, sír és nem tudja megnyugtatni őt az idegen, míg mások kevésbé nyűgösek. Az anya visszatértekor Örül az anyának, gyorsan megnyugszik, visszatér a játékhoz.

A különböző kötődési stílusú gyerek viselkedése az idegen helyzetben Bizonytalan, elkerülő Amíg az anya benn van a szobában Nem nagyon törődik az anyával, játszik. Az anya távozásakor Vagy sír, vagy nem. Az idegen hatékonyan meg tudja nyugtatni. Az anya visszatértekor Nem megy az anyához elfordul tőle. Játszik.

Bizonytalan, ambivalens A különböző kötődési stílusú gyerek viselkedése az idegen helyzetben (Mary Ainsworth: „Idegen helyzet”) Bizonytalan, ambivalens Amíg az anya benn van a szobában Anyja mellett is szorong keveset játszik. Az anya távozásakor Feldúlt, odavan. Az anya visszatértekor Nem nyugszik meg, állandóan kapcsolatot keres az anyjával, de ellenáll a fizikai érintkezésnek, vigasztalásnak. Karját nyújtva sír, hogy vegye fel, de amint megteszi, lemászik. Nem tér vissza a játékhoz.

Az erkölcsi fejlődés szakaszai Piaget szerint

Heteronóm erkölcsiség Autonóm erkölcsiség A viselkedés elbírálása szélsőséges, vagy pozitív vagy negatív A viselkedés mérlegelésénél különböző szempontokat vesz figyelembe A szabályok megváltoztathatatlanok A szabályok módosíthatók A gyermeknek engedelmeskednie kell, mert azt hatóságok szabták meg A gyereknek azét kell a szabályokhoz alkalmazkodnia, mert azokat közösen alakították ki Következményetika: a bűn mértékét az okozott kár nagysága határozza meg Szándéketika: a bűn mértéke függ a szándéktól Azt, hogy mi rossz, azt dönti el, hogy mi tiltott és büntetendő A szabályok megállapodásokon alapulnak, és meg is változtathatók

Az erkölcsi gondolkodás Kohlberg által azonosított szakaszai Szint és szakasz Mi a helyes? Prekonvencionális 1. szakasz: Heteronómia A büntetés alapozza meg a szabálysértések elkerülését; az engedelmesség önmagáért való. 2. szakasz: Haszonelv A szabályok csak akkor követendők, ha az azonnali haszonnal kecsegtet; úgy cselekedni, hogy az ember érvényesítse saját érdekeit és szükségleteit, és hagyja, hogy mások is ugyanígy tegyenek.

Az erkölcsi gondolkodás Kohlberg által azonosított szakaszai Szint és szakasz Mi a helyes? Konvencionális 3. szakasz: „Jó gyerek”-erkölcs A hozzánk közelállók elvárásainak megfelelően kell élni; ahogy általában az emberek elvárják, hogy egy gyerek, testvér, barát stb. szerep betöltője viselkedjen. 4. szakasz: Rend és fegyelem Teljesíteni kell az elvállalt kötelességeket. A törvényeket minden körülmények között be kell tartani, kivéve az olyan szélsőséges eseteket, amikor azok más társadalmi kötelezettségekkel kerülnek konfliktusba.

Az erkölcsi gondolkodás Kohlberg által azonosított szakaszai Szint és szakasz Mi a helyes? Posztkonvencionális 5. szakasz: Társadalmi szerződés Annak tudatosulása, hogy az emberek különböző értékeket és véleményeket vallanak, és hogy a legtöbb érték és szabály viszonylagos és az azokat hordozó a csoporthoz tartozik. 6. szakasz: Egyetemes etikai elvek Saját magunk által választott etikai elvek követése. Az egyes törvények és társadalmi egyezségek általában azért érvényesek, mert ilyen elveken alapszanak.

A kognitív és erkölcsi fejlődés párhuzamos szakaszai Kognitív szakasz Művelet előtti Van szimbólumhasználat, de a gondolkodást az énközpontúság és a megfordíthatatlanság jellemzi. Konkrét műveleti A tárgy objektív jellemzői elválnak a vele végzett cselekvésektől. Kialakul az osztályozás, a sorba rakás és a konzerváció képessége. A formális műveletek kezdete Megjelenik a propozicionális logika használatának képessége Korai formális műveletek A deduktív problémamegoldás megjelenése, amely a különböző változók közötti feltételezett kapcsolatok felállításának és kísérletének tervezésének képességét is magával hozza. Megszilárdult formális műveletek A műveletek teljeskörűek és módszeresek.

A kognitív és erkölcsi fejlődés párhuzamos szakaszai Erkölcsi szakaszok 1. szakasz: Heteronómia A cselekedetek fizikai következményei és a hatalom parancsszava dönti el, hogy mi jó, és mi rossz 2. szakasz: Csere Helyes az, ami az egyén érdekeit és vágyait szolgálja, és az együttműködés alapja egyszerű csere. 3. szakasz: következmények A „jó gyerek” sztereotípiáinak hangsúlyozása, és a helytelenítés miatti aggodalom. 4. szakasz: Társadalmi rend és lelkiismeret A társadalmi rend fenntartása a cél, ami a törvényeknek való engedelmesség és a kötelesség teljesítése által érhető el. 5. szakasz Alapvető jogok és társadalmi szerződés Azt, hogy mi a helyes, azok a normák határozzák meg, amelyekben a társadalom egésze megegyezett.