Nemzeti Biztonsági Felügyelet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
főigazgató-helyettes
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
Az információbiztonság
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A kormányzat szerepvállalása a kibervédelemben Dr. Rétvári Bence államtitkár Változó környezet, változó biztonság - Kiberfenyegetések kihívásai napjainkban.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
Az Információ fizikai védelme
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
NAV ÁNTSZ OMMF Fogyasztóvédelem Jogszabályfigyelés
Dr. Bozsó Zoltán r.dandártábornok
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
Az anyakönyvi igazgatás
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Önkormányzati hivatalok jogszabályból eredő elektronikus közzétételi kötelezettségei és azok megoldása Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek.
HETESY ZSOLT A TERROR ELLENI HARC ÉS AZ ALAPJOGOK MAGYARORSZÁGON
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Munkahelyi egészség és biztonság
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
Vasútszabályozási Osztály
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Elektronikus információbiztonsági kihívások – új szempontból – a Magyar Honvédségnél
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
DEMOKRATIKUS INTÉZMÉNYRENDSZER -
A rendészet szervei.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
A minősített adat védelme
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Budapest, október 01. A magyarországi kutatás-fejlesztés nemzetbiztonsági vetületei.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Az adatvédelem szabályozása
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Modul bemutatása I. Bevezetés II. Adatvédelem III. Információszabadság IV. Minősített adatvédelem 1.
Úton az elektronikus levéltár felé
Információbiztonsági és adatvédelmi alapismeretek
……………………………… „Titkos!” Rendőr-főkapitányság ig
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
……………………………… „Szigorúan titkos!” Rendőr-főkapitányság ig
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Nagyobb biztonság vagy több adminisztráció? - Górcső alatt a GDPR
TITKOS ÜGYKEZELŐI KÉPZÉS
Előadás másolata:

Nemzeti Biztonsági Felügyelet 2012. március 6.

A Nemzeti Biztonsági Felügyelet megalakulása és feladatainak bővülése 1998. NATO csatlakozás előfeltétele volt a NATO minősített adatok szakmai felügyeletével foglalkozó hatóság kijelölése (A Nemzeti Biztonsági Felügyeletről szóló 1998. évi LXXXV. törvény); 2003. Európai Unióhoz való csatlakozás előestéjén a Felügyelet hatásköre kibővült az EU minősített adatok védelmének hatósági felügyeletével; 2007. a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter feladat- és hatáskörébe kerül a nemzeti minősített adatok védelmének szakmai felügyelete (177/2007. (VII.1) Korm. rendelet); Megalakulás 1998. Miniszterelnöki Hivatal szervezeti keretében, önálló feladattal és hatáskörrel rendelkező szervezet, háttérintézményként, helyettes államtitkári juttatású vezetővel. NATO és az EU is kötelező jelleggel írja elő, hogy valamennyi tagállamban ki kell jelölni egy nemzeti biztonsági hatóságot, mely szavatol ezen nemzetközi szervezetek adatainak biztonságáért. 2003. Ezen követelménynek tett eleget hazánk és a Nemzeti Biztonsági Felügyeletet kijelölte a NATO mellett az EU minősített adatok védelmének felügyeletét ellátó hatóságként. Kétpólusúvá vált a magyar titokvédelem, ugyanis külön jogszabály rendelkezett a NATO és az EU minősített adatok védelméről és két különálló szervezet felügyelte a nemzet és a külföldi minősített adatok védelmét. 2006. Főosztály jogállású szervvé degradálták a Felügyeletet, működésében ezért számos probléma keletkezett. Helyettes államtitkári poszt megszűntetése. 2007. 177/2007. Korm. rendelet a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító miniszterhez utalta a minősített adat védelmének felügyeletét. A miniszter e feladatát megbízólevél formájában a Felügyeletre delegálta. Problémát jelentett, hogy a Felügyeletről szóló törvény szerint az NBF kizárólag a NATO és az EU minősített adatok védelmének hatósági felügyeletét látta el, a nemzeti adatokét viszont nem. Erre hivatkozással a Nemzetbiztonsági Hivatal akkori főigazgatója, a miniszteri döntés (megbízólevél) ellenére sem engedte, hogy a Felügyelet az NBH-ban a nemzeti adatok tekintetében hatósági ellenőrzést hajtson végre. Nemzeti Biztonsági Felügyelet

A Nemzeti Biztonsági Felügyelet megalakulása és feladatainak bővülése 2009. A minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény elfogadása. 2010. A törvény hatályba lépése és végrehajtási rendeleteinek elfogadása. a Nemzeti Biztonsági Felügyelet működésének, valamint a minősített adat kezelésének rendjéről szóló 90/2010. (III.26.) Korm. rendelet; az iparbiztonsági ellenőrzés és a telephely biztonsági tanúsítvány kiadásának részletes szabályairól szóló 92/2010. (III.31.) Korm. rendelet; a minősített adat elektronikus biztonságának, valamint a rejtjeltevékenység engedélyezésének és hatósági felügyeletének részletes szabályairól szóló 161/2010. (V.6.) Korm. rendelet. Már 2004-ben elkezdődött a jogalkotás. 2005-ben az első beterjesztés, majd 2008-ban a következő. A törvény jelentősége: Egységes védelmi követelményeket állapít meg a nemzeti és a külföldi minősített adatokra; A hazai minősített adatok eddiginél jóval magasabb szintű védelme. Magyarországon első ízben szabályozta érdemben az elektronikusan kezelt minősített adat védelmének kérdéskörét; Megteremti annak feltételeit, hogy a magyarországi gazdálkodó szervezetek EU minősített beszerzésekben vegyenek részt; Magasan minősített adatok számának csökkentése. Államtitok, szolgálati titok fogalmak megszüntetése. Biztosítja a magyar EU-elnökség titokvédelmi feladatainak hatékony ellátását, különös tekintettel arra, hogy az elnökség 6 hónapja alatt a rejtjelforgalom a többszörösére fog növekedni.; A hiányzó jogintézmények (pl. nemzeti személyi biztonsági és telephely biztonsági tanúsítvány) megteremtésével lehetőség nyílik Magyarország számára kétoldalú titokvédelmi megállapodások megkötésére. 2010. Három végrehajtási Korm. Rendelet elfogadása. A minősített adat védelmének egységes és a NATO, illetve EU normákkal harmonizáló rendszere alakult ki ezzel hazánkban. Nemzeti Biztonsági Felügyelet

A Nemzeti Biztonsági Felügyelet főbb feladatai Minősített adatvédelem hatósága (hatósági engedélyezés, felügyelet) Rejtjeltevékenység hatósága (hatósági engedélyezés, felügyelet) Állami és kritikus infrastruktúra rendszerek kibervédelme Iparbiztonsági hatóság (minősített beszállító cégek ellenőrzése) NATO és EU minősített adatok védelmének hatósági felügyelete Nemzeti Biztonsági Felügyelet

Szervezeti felépítés Elnök Elnök-helyettes Titkárság E-biztonsági Minősített Adatkezelési és Hatósági Osztály E-biztonsági Osztály Nemzetközi és Jogi Osztály Iparbiztonsági Osztály Kisugárzás Védelmi Osztály Cyber Defence Management Authority Termék-tanúsító Hatósági Osztály Nemzeti Biztonsági Felügyelet 5

Nemzetközi kapcsolatok Nemzetközi feladatok NATO NSC, AHWG, SC4, WG1, Cyber Defence Panel EU CSC, CSPAG, CSCI, SAP, FP7, GNSS, GMES, GSC, DGA5, EDA, EEAS, stb. Bilaterális kapcsolatok Kétoldalú titokvédelmi egyezmények, tagsági felkészítők, cyber defence együttműködések Multilaterális kapcsolatok MISWG, V4, tagsági felkészítők Nemzeti Biztonsági Felügyelet

Együttműködés a hazai felsőoktatási intézményekkel Ösztöndíjasok foglalkoztatása, szakember utánpótlás a Nemzeti Biztonsági Felügyelet és a minősített adatot kezelő szervek részére. Pannon Egyetem (Veszprém) - Kutatási-fejlesztési együttműködés - Nemzeti Kiválósági Központ felállítása Széchenyi István Egyetem Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Nemzeti Biztonsági Felügyelet Nemzeti Biztonsági Felügyelet 7

A minősített adat védelméről szóló új törvény megalkotásának indokai Nemzeti Biztonsági Felügyelet

Minősített adatvédelem I. „Államtitok” és „Szolgálati titok”, mint titokfajták megszűntek; a minősítés szintjét a jogosulatlan hozzáférés által okozható kár mértéke határozza meg; „Szigorúan titkos!” rendkívül súlyosan károsítja a minősítéssel védhető közérdeket „Titkos!” súlyosan károsítja a minősítéssel védhető közérdeket „Bizalmas!” károsítja a minősítéssel védhető közérdeket „Korlátozott terjesztésű!” hátrányosan érinti a minősítéssel védhető közérdeket Nemzeti Biztonsági Felügyelet

Minősített adatvédelem II. „Szigorúan titkos!” a Magyar Köztársaság szuverenitásának megsértése, nagyszámú emberi élet veszélyeztetése; „Titkos!” közvetlen életveszély okozása, ellehetetleníti az állami vagy közfeladatot ellátó szerv rendeltetésszerű működését; „Bizalmas!” az állam érdekérvényesítő képességeit hátráltatja, gátolja valamely legalább öt évi szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény felderítését; „Korlátozott terjesztésű!” gazdálkodó szervezetek részére jogtalan előnyszerzést tesz lehetővé; Nemzeti Biztonsági Felügyelet

Minősített adatvédelem III. Minősítési szint Érvényességi idő Hosszabbítás Alapeset Magánszemély jogos érdekével összefügg. A Magyar Köztársaság - honvédelmi, - nemzetbiztonsági, - bűnüldözési vagy - igazságszolgáltatási érdekére tekintettel „Szigorúan titkos!”, „Titkos!” 30 év 1 x 30 év ∑: 60 év 2 x 30 év ∑: 90 év „Bizalmas!” 20 év 1 x 5 év ∑: 25 év 2 x 20 év „Korlátozott terjesztésű!” 10 év ∑: 15 év ∑: 50 év Nemzeti Biztonsági Felügyelet

Minősített adatvédelem IV. „Szigorúan titkos!” „C” típusú kérdőívhez kötött nemzetbiztonsági ellenőrzés „Titkos!” „B” típusú kérdőívhez kötött nemzetbiztonsági ellenőrzés „Bizalmas!” „A” típusú kérdőívhez kötött nemzetbiztonsági ellenőrzés „Korlátozott terjesztésű!” Nincs szükség nemzetbiztonsági ellenőrzésre Nemzeti Biztonsági Felügyelet

Minősített adatvédelem V. „civil” maximum „hivatalos” maximum Visszaélés szigorúan titkos minősítésű adattal: 2-8 évig 5-15 évig Visszaélés titkos minősítésű adattal: 1-5 évig Visszaélés bizalmas minősítésű adattal: - 3évig Visszaélés korlátozott terjesztésű minősítésű adattal: - 1 évig -3 évig Nemzeti Biztonsági Felügyelet

Összefoglalás, jogszabályok 2009. évi CLV. törvény a minősített adat védelméről 90/2010. (III. 26.) Korm. rendelet a Nemzeti Biztonsági Felügyelet működésének, valamint a minősített adat kezelésének rendjéről 92/2010. (III. 31.) Korm. rendelet az iparbiztonsági ellenőrzés és a telephely biztonsági tanúsítvány kiadásának részletes szabályairól 161/2010. (V.6.) Korm. rendelet a minősített adat elektronikus biztonságának, valamint a rejtjeltevékenység engedélyezésének és hatósági felügyeletének részletes szabályairól Nemzeti Biztonsági Felügyelet

Köszönöm a figyelmet! Nemzeti Biztonsági Felügyelet