A kisgyermek vizuális gondolkodása Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa
egy kis ismétlés … a) SZUBJEKTÍV (SZEMÉLYES) b) OBJEKTÍV (DIREKT) Nevezze meg azt a két nagy vizuális alkotás-csoportot, amelyekbe ezek az alkotások tartoznak! Mi a képfajta pontos/abb neve?
Sorolja fel a vizuális nyelv „elemeit”, tartalmait/kategóriáit! FORMA VONAL - PONT SZÍN FELÜLET FÉNY RITMUS SZERKEZET - ELRENDEZÉS KOMPOZÍCIÓ TÉRÁBRÁZOLÁSI MÓDOK TÉRHATÁSKELTÉS - IDŐÁBRÁZOLÁSI MÓDOK AZ IDŐ/MOZGÁS ÉRZETÉNEK KELTÉSE
Életkori jellemzők 1-3. év: firkakorszak – nyomhagyás öröme, érzelemkifejezés és kommunikáció (Földi Péter: „A dühös nagymama” - történet)
mi az, ami már nem csak firka? a korszak végén: mások számára is beazonosítható elemek
4-6. év: presematikus korszak: változó sémák, figurativitás, szórt formák, formák sorakoztatása
: formák egy vonalra sorolása milyen a térábrázolási mód?
milyen a térábrázolási mód? : nézetek egyesítése (ötvözése)
mi a szokatlan ezen a képen? : átlát-szóság
hogyan ábrázolja a Napot? ember-arc jellemzői
elemezzen!
7-9. év: sematikus korszak: stabil sémák, differenciáltság, formák rendezése, szubjektív méretviszony magyarázza, igazolja! méretvi-szony: szubjektív térábrázolás: formák vonalra sorakozta-tása
mozgalmas témák mesélje el a képet! ← tárgyhoz kötődő színek narrativitás mesélje el a képet!
elemezze!
elemezze! szubjektív formák és színek
tanórai feladat-helyzetben: a kifeje-zés szabadságát kell biztosítani
7-10. életév, 1-4. évfolyam: tanórai feladathelyzetekben a kifejezés szabadsága domináljon
10. év (4/-5. évfolyam) ébredező realitásigény a magyarázó ábrázolásokat mesébe oltjuk, a modell utáni ábrázolást legkorábban 3. évfolyamon kezdhetjük el
Életkori jellemzők - áttekintés év korszak jellemzők pedagógiai elvek 1-3. firkakor-szak nyomhagyás élményétől a kommunikáció öröméig gazdag formák, komponálás kezdetei 1. forma – 2. szín; ösztönös színpreferenciák szabad alkotás sokféle eszköz és anyag kevés, kontrasztos szín 4-6. presemati-kus korszak változó tartalmú sémák, variálható-kombinálható saját alapjelek médiumtól függő szín szimbolikus térábrázolás érzéki élmények kifejezése ábrázolás és játék össze-kapcsolása fantasztikus témák 7-9. sematikus korszak stabil tartalmú geometrikus sémák differenciált részletformák mozgalmas témák, sorozatok plasztika, építés, tárgyalkotás kombinálás 10-12. a realizmus hajnala - a kortársaktól tanul - naturalizmus (emberábrázolás: kor, nem, hangulat) - kulturális környezet hat ér- és színábrázolási konvenciók, kísérletezés gyakran merev, túldíszített - érzelemgazdag témák nemi szerepek, társadalmi akciók ábrázolása csoportmunka mindennapi életből vett tervező, tárgyalkotó, díszítő feladatok
12-14. az értelmezés kora: pszeudo-naturalista korszak önkritikus, elégedetlen az ábrázolás érzelem-levezető szelep erős törekvés a valósághűségre háromdimenziós térábrázolás árnyalatos színkezelés plasztikai és design képességek virágkora életszerű, praktikus vonatkozások külön program: lányok-fiúk, tehetségesek-átlagosak humor, geg, paródia 15-17. döntések kora tervezés:önmaga megalkotása ügyesség, techn. érdeklődés sokféle vizuális nyelv gyermekkorhoz: firka-graffiti szimbólumok hullámzó teljesítmény modern stílusok formanyelve alkotó és bef.képességek társművészetek, interdiszciplináris bef. élmények A rendszer forrása: Löwenfeld, Victor (1970) megtalálható: Kárpáti - Firkák, formák, figurák
„a kisgyermek nem a valóságot ábrázolja”
„a kisgyermek a valóságot ábrázolja” igen??
művészettörténeti párhuzam [?] Barlangfestmények, Lascaux (Franciaország), Kr. e. 30000 k. szórt formák
nézetek egyesítése Nofertari királyné (egyiptomi falfestmény, Kr. e. 1280) nézetek egyesítése
egy pedagógiai intelem:
kreatív, élménygazdag 9 és fél éves: tobzódik az őt érdeklő témában üzenőcédulán, kb. 7,3 x 7,3 cm 9 és fél éves: tobzódik az őt érdeklő témában szekrényajtó tükrére festve és a rajzok a kanapé fölötti kitűzőn kreatív, élménygazdag
… és ilyeneket (is) kellett készítenie 7-8 éves korában a rajzórákon … mechanikus, örömtelen
a gyermekek számára érdekes, mozgalmas, életszerű, élményszerű feladatokat adjunk