A kisgyermek vizuális gondolkodása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év)
Advertisements

Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Színjátékos tehetséggondozó projekt
A képzőművészet-terápia
É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV Rostás Zoltán ÉPÍTÉSZETI PROGRAM GYAKORLAT.
Térábrázolás különböző életkorokban
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A barokk, mint művészeti irányzat
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
Kárpáti Andrea A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A konstruáló képesség fejlődése óvodás korban
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Rajzfejlődés-áttekintés
A évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Kárpáti Andrea KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea
DIZÁJN TÁRGYKULTÚRA tantárgy szemináriumi segédanyag, Sándor Zsuzsa
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
SZÖVEG ÉS KÉP A KÉPMEZŐBEN
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
TÁRGYKULTÚRA tantárgy szemináriumi segédanyag, Sándor Zsuzsa DÍSZÍTETT TÁRGYAK MOTÍVUM – MINTA – DÍSZÍTMÉNY0 Önálló tanuláskor: előbb saját szavaival tegyen.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Gyermekvilág régen és ma
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
LEGO Dacta program.
A vizuális ábrázolóképességek fejlődése
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
A képanyagokat dekoratőr diákjaink készítették 2016-ban.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
A képzőművészet-terápia
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A Biblia és a képzőművészet
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A kisgyermek vizuális gondolkodása Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa

egy kis ismétlés … a) SZUBJEKTÍV (SZEMÉLYES) b) OBJEKTÍV (DIREKT) Nevezze meg azt a két nagy vizuális alkotás-csoportot, amelyekbe ezek az alkotások tartoznak! Mi a képfajta pontos/abb neve?

Sorolja fel a vizuális nyelv „elemeit”, tartalmait/kategóriáit! FORMA VONAL - PONT SZÍN FELÜLET FÉNY RITMUS SZERKEZET - ELRENDEZÉS KOMPOZÍCIÓ TÉRÁBRÁZOLÁSI MÓDOK TÉRHATÁSKELTÉS - IDŐÁBRÁZOLÁSI MÓDOK AZ IDŐ/MOZGÁS ÉRZETÉNEK KELTÉSE

Életkori jellemzők 1-3. év: firkakorszak – nyomhagyás öröme, érzelemkifejezés és kommunikáció (Földi Péter: „A dühös nagymama” - történet)

mi az, ami már nem csak firka? a korszak végén: mások számára is beazonosítható elemek

4-6. év: presematikus korszak: változó sémák, figurativitás, szórt formák, formák sorakoztatása

: formák egy vonalra sorolása milyen a térábrázolási mód?

milyen a térábrázolási mód? : nézetek egyesítése (ötvözése)

mi a szokatlan ezen a képen? : átlát-szóság

hogyan ábrázolja a Napot? ember-arc jellemzői

elemezzen!

7-9. év: sematikus korszak: stabil sémák, differenciáltság, formák rendezése, szubjektív méretviszony magyarázza, igazolja! méretvi-szony: szubjektív térábrázolás: formák vonalra sorakozta-tása

mozgalmas témák mesélje el a képet! ← tárgyhoz kötődő színek narrativitás mesélje el a képet!

elemezze!

elemezze! szubjektív formák és színek

tanórai feladat-helyzetben: a kifeje-zés szabadságát kell biztosítani

7-10. életév, 1-4. évfolyam: tanórai feladathelyzetekben a kifejezés szabadsága domináljon

10. év (4/-5. évfolyam) ébredező realitásigény a magyarázó ábrázolásokat mesébe oltjuk, a modell utáni ábrázolást legkorábban 3. évfolyamon kezdhetjük el

Életkori jellemzők - áttekintés év korszak jellemzők pedagógiai elvek 1-3. firkakor-szak nyomhagyás élményétől a kommunikáció öröméig gazdag formák, komponálás kezdetei 1. forma – 2. szín; ösztönös színpreferenciák szabad alkotás sokféle eszköz és anyag kevés, kontrasztos szín 4-6. presemati-kus korszak változó tartalmú sémák, variálható-kombinálható saját alapjelek médiumtól függő szín szimbolikus térábrázolás érzéki élmények kifejezése ábrázolás és játék össze-kapcsolása fantasztikus témák 7-9. sematikus korszak stabil tartalmú geometrikus sémák differenciált részletformák mozgalmas témák, sorozatok plasztika, építés, tárgyalkotás kombinálás 10-12. a realizmus hajnala - a kortársaktól tanul - naturalizmus (emberábrázolás: kor, nem, hangulat) - kulturális környezet hat ér- és színábrázolási konvenciók, kísérletezés gyakran merev, túldíszített - érzelemgazdag témák nemi szerepek, társadalmi akciók ábrázolása csoportmunka mindennapi életből vett tervező, tárgyalkotó, díszítő feladatok

12-14. az értelmezés kora: pszeudo-naturalista korszak önkritikus, elégedetlen az ábrázolás érzelem-levezető szelep erős törekvés a valósághűségre háromdimenziós térábrázolás árnyalatos színkezelés plasztikai és design képességek virágkora életszerű, praktikus vonatkozások külön program: lányok-fiúk, tehetségesek-átlagosak humor, geg, paródia 15-17. döntések kora tervezés:önmaga megalkotása ügyesség, techn. érdeklődés sokféle vizuális nyelv gyermekkorhoz: firka-graffiti szimbólumok hullámzó teljesítmény modern stílusok formanyelve alkotó és bef.képességek társművészetek, interdiszciplináris bef. élmények A rendszer forrása: Löwenfeld, Victor (1970) megtalálható: Kárpáti - Firkák, formák, figurák

„a kisgyermek nem a valóságot ábrázolja”

„a kisgyermek a valóságot ábrázolja” igen??

művészettörténeti párhuzam [?] Barlangfestmények, Lascaux (Franciaország), Kr. e. 30000 k. szórt formák

nézetek egyesítése Nofertari királyné (egyiptomi falfestmény, Kr. e. 1280) nézetek egyesítése

egy pedagógiai intelem:

kreatív, élménygazdag 9 és fél éves: tobzódik az őt érdeklő témában üzenőcédulán, kb. 7,3 x 7,3 cm 9 és fél éves: tobzódik az őt érdeklő témában szekrényajtó tükrére festve és a rajzok a kanapé fölötti kitűzőn kreatív, élménygazdag

… és ilyeneket (is) kellett készítenie 7-8 éves korában a rajzórákon … mechanikus, örömtelen

a gyermekek számára érdekes, mozgalmas, életszerű, élményszerű feladatokat adjunk