Az új tanárképzésről Különös tekintettel a természettudományra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Advertisements

Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Nyíregyházi Főiskola Pedagógusképző Kar.
A tanári munka értékelése
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Aktualitások a felsőoktatási felvételiben
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, tanárképzés az ELTE-n
Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
Vegyész és kémiatanár mesterképzések
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 18. Tanulmányi és Információs Központ: Kongresszusi terem.
Tanári mesterszakok Felvételi eljárás Bartáné Kustár Katalin
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
Mesterképzés az EKF-en
„Tanár leszek!” Hogyan tovább?
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
A megújuló tanárképzés
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
LEGYÉL TANÍTÓ!.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
PÁLYAVÁLASZTÁS.
Kommunikáció az egyetemen
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
TANÁRKÉPZÉS A BOLOGNAI RENDSZERBEN Gaál István DE TEK oktatási és tanárképzési elnökhelyettes.
A kerekasztal résztvevői
Tanárképzés a Debreceni Egyetemen Prof. Dr. Gaál István Prof. Dr. Gaál István TEK oktatási és tanárképzésielnökhelyettes
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
A tanárképzés szerkezete
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Tájékoztató az Angoltanári MA-ról
OSZTATLAN TANÁRKÉPZÉS
F AKULTÁCIÓ A P ÉCSI L EŐWEY K LÁRA G IMNÁZIUMBAN Tájékoztató a 10.a, 10.b, 10.d és 10.f osztályokban tanulók és szüleik számára.
Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Vegyész szak.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
A BSc-MSc rendszerű tanulmányok tapasztalatai a műszaki és a természettudományi felsőoktatásban II. MŰHELYKONFERENCIA AZ ELTE BOLYAI KOLLÉGIUMÁBAN 2008.
2016. január 29. Dr. Szabolcs Éva egyetemi tanár Neveléstudományi Intézet Neveléstudományi mesterszak az ELTE Pedagógiai és.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
Közösségszervezés BA.
A tanárképzésről Tél Tamás ELTE.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Tanári mesterszakok Felvételi eljárás Bartáné Kustár Katalin
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
Tájékoztató a felsőoktatási felvételi eljárásról és az emelt szintű képzés választásról február 21.
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Előadás másolata:

Az új tanárképzésről Különös tekintettel a természettudományra Tél Tamás ELTE Fizikai Intézet tel@general.elte.hu

A jelenleg még érvényes (Bologna-) rendszer I. Hogyan lehet valaki pl. fizikatanár? Úgy, hogy a fizika alapszakra jelentkezik, amire pl. a kutatók is (nem lehet tanárszakot megjelölni). Egy év elteltével jelezheti tanári érdeklődését, amikor a fizika mellé egy mellékszakot (pl. kémia) vesz fel. Tanári pályaválasztása csak a mesterképzésre való belépéssel dől majd el (a 3. év végén). Az addig hátralevő két évben a tanárszakot bármikor leadhatja, sokan le is adják.

A harmadik év végén fizika szakdolgozatot kell írnia. Felvételiznie kell a mesterképzése mindkét választott szakjából (fizika és kémia). A 4. év elején, a mesterképzésre történő felvétel után dől csak el, hogy tanárjelölt. A 4.-5. évben mindkét szakjából több hetes tanítási gyakorlat valamelyik gyakorló iskolában (az ELTE esetén: Trefort, Apáczai, stb) vezető tanár felügyelete mellett. Az 5. év végén még ½ év rezidensképzésben vesz részt: nem gyakorló iskolákban, „mentor tanár” felügyelete mellett. Itt már egy-egy tantárgyat „önállóan” is taníthat. A képzés 5,5 éves. Diplomát januárban kap.

II. A két tanárszak viszonya A mellékszak (kémia) órái a fő szak (fizika) óráinak csak kb. 2/3-a. A Bologna-tanárok tehát csak fő szakukon teljes értékűek: A képzés súlyosan aszimmetrikus!

III. A pedagógia szerepe A Bologna-rendszerben egyetlen tanári mester szak létezik, a középiskolai tanár, bölcsész diplomát ad (Master of Arts). Az, hogy a tanár milyen tárgyak tanítására jogosult, az elvégzett szakterületi modulok megjelölésével kerül be a diplomába, mintegy mellékesen A megjelölés: tanár-fizikatanár tanár-magyar tanár tanár-oboatanár … és még 150 lehetőség! Több 10 000 párosítás lehetséges.

A magyar Bologna-filozófia: a megnövekedett nevelési kihívások miatt a tanároknak elsősorban konfliktuskezelési módszereket kell ismerniük, szakmai képzésük másodlagos. Léteznek speciális pedagógiai modulok (SPM, népnyelv SPAM): Pl.: a multikulturális nevelés tanára, család- és gyermekvédő tanár, játék- és szabadidő-szervező tanár, minőségfejlesztés-tanár, tanulási- és pályatanácsadási tanár, az inkluzív nevelés tanára, kollégiumi nevelőtanár, a pedagógiai értékelés és mérés tanára, tantervfejlesztő tanár Ezek mind tantárgy nélküli tanári mesterszakok!

A Bologna-hátrányok összefoglalása: I. Az alapszakon nincs tanári motiváció, az érdeklődés csökken, II. a mellékszak szignifikánsan kevesebbet nyújt, III. a pedagógia irracionális túlsúlya. Ezeket a tanárképzéssel kapcsolatos problémákat (l. pl. a következő diát is) a Bologna-rendszer kozmetikázásával nem lehetett megoldani.

Bologna-effektus fizika tanárjelöltek az ELTE-n Országos számok 2009-ben fő szakként, azaz végzős 2011-ben: biológia: 9, fizika: 4, kémia: 1, környezettan: 0, informatika: 10 Ugyanezekből nyugdíjba: több száz. A felvett magyar, történelem tanárok száma 100 nagyságrendű

Az új tanárképzés Egyívű képzés, az elejétől szakpárokra szól, pl. fizika-kémia, sok különböző tanárszak, nincsenek tárgy nélküli (SPM) szakok. A két szak súlya azonos a képzésben. A 3. év után nincs szakdolgozat, felvételi vizsga. Az általános iskolai tanár is mester diplomát kap. Az általános és a középiskolai tanár közötti különbség csökken, a fő különbség, hogy az általános iskolai nem érettségiztethet. A képzések hossza: általános iskolai: 4+1 év, középiskolai 5+1 és (a + év rezidens képzés)

Végzés: nyáron. Az első 3 év lényegében azonos. Az utolsó, rezidens év része a tanári életpályának (fizetéssel jár). A rezidens képzés mellett továbbra is van gyakorló tanítás (a 4. ill., az 5. évben). Az alsó években iskolalátogatások: segítik a döntést az általános, ill. középiskolai választás között (a korosztályok gondolkozásmódja nagyon más). Továbbra is sok pedagógia, pszichológiai óra, de nő a két szak tanításának (szakmódszertanának) súlya. Az alapszakok (pl. fizika) megmaradnak, de nem tanároknak.

Új vonások Minden tanárképzés tandíjmentes (azok számára, akiknek még nincs diplomájuk) . Ennek ellenére meghatározásra kerül a féléves tandíj, ami 300 000-400 000 Ft közötti. Ez bekerül a hallgatói szerződésbe, és akkor fizetendő vissza, ha pl. a hallgató idő előtt abbahagyja a tanulmányait. A tanári hiányszakokon tankerületi munkavállalásra szóló előtanulmányi szerződés ajánlható fel, s ezzel jelentős havi Klebelsberg-ösztöndíj jár (1668/2012 kormányhatározat, részletek március 1.-re). A tanári életpályamodell bevezetésre kerül (remélhetőleg idén szeptemberben), fokozatosan emelkedő fizetési lépcsőfokokkal.

Mire figyeljünk? A felvételi tájékoztatóban az egyes intézmények tanárszakjai csak január 31-én jelennek meg (felvi.hu). Sok szakpár lesz, szinten minden józanul kigondolható párosítás. Célszerű nem egyedit választani, hanem olyat, amire igény lehet. Az egy karhoz tartozó szakpárok tanrendjei össze lesznek hangolva, a többi nem. A karok messze lehetnek egymástól. Az egyszerűség kedvéért feltehetően csak az általános iskolai szakpárt írja ki a „felvi”, de abba beleértendő a középiskolai is. Felelősen kell dönteni (hasonlóan az orvosokhoz, jogászokhoz): nehogy tandíj-visszafizetésre kerüljön sor. Szakváltás: tanári->nem tanári lehetséges, de nem egyszerű.

Természettudományos szakok: fizika, kémia, biológia, földrajz, környezettan, matematika, informatika Már most nagyon sok betöltendő tanári állás van. Az állam részéről: hiányszakma-ösztöndíj A természettudományi karok részéről: szakkollégiumi törődés: közösség-építő programok havonta egy-két alkalommal: meghívott előadások környezeti problémák kirándulások múzeum-, színház-, koncertlátogatás, sportrendezvények, (oktatás)politika, stb

Doktori képzés a természettudományok tanítása programokban A kutatás tárgya: hogyan lehet új tudományos eredményeket iskolában tanítani? A kutatás színhelye ezért a jelölt saját iskolája. Csak diploma után, néhány év tanítási gyakorlattal kezdhető el. A képzés 3-4 év. Fizikából: http://fiztan.phd.elte.hu/ A végzettek a tudós tanárok, PhD diploma, a legmagasabb besorolást biztosítja az életpályában.

Ki legyen természettudományos tanár ? Aki „inkább enciklopedista, mint specialista” a kutató apró részletekig kíván megérteni, a tanár a lényeg átadására képes, nem veszíti el a türelmét, fenn tudja tartani az érdeklődést szereti a fiatalokat, szót ért velük, és segíteni kíván abban, hogy eligazodjanak – akár kísérletek segítségével is – a természet dolgaiban: „otthon lehessenek benne”. meg tudja győzni a családját ennek a szolgálatnak a fontosságáról szereti és megfigyeli a természetet, tiszteli a tudományt

- szereti és használja a matematikát, ami a „természet nyelve” a világgal kapcsolatos tiszta, tényeket tisztelő gondolkodásra törekszik. Most új, jobban átgondolt tanárképzés kezdődik, melyre minden oktató figyel, mert nagy szükség van tanárokra. Minden képzési intézmény: Bp., Pécs, Szeged, Debrecen, Nyíregyháza, Eger, Szombathely örömmel várja a jelentkezőket. Kérdések: tel@general.elte.hu 372 2524