Az új tanárképzésről Különös tekintettel a természettudományra Tél Tamás ELTE Fizikai Intézet tel@general.elte.hu
A jelenleg még érvényes (Bologna-) rendszer I. Hogyan lehet valaki pl. fizikatanár? Úgy, hogy a fizika alapszakra jelentkezik, amire pl. a kutatók is (nem lehet tanárszakot megjelölni). Egy év elteltével jelezheti tanári érdeklődését, amikor a fizika mellé egy mellékszakot (pl. kémia) vesz fel. Tanári pályaválasztása csak a mesterképzésre való belépéssel dől majd el (a 3. év végén). Az addig hátralevő két évben a tanárszakot bármikor leadhatja, sokan le is adják.
A harmadik év végén fizika szakdolgozatot kell írnia. Felvételiznie kell a mesterképzése mindkét választott szakjából (fizika és kémia). A 4. év elején, a mesterképzésre történő felvétel után dől csak el, hogy tanárjelölt. A 4.-5. évben mindkét szakjából több hetes tanítási gyakorlat valamelyik gyakorló iskolában (az ELTE esetén: Trefort, Apáczai, stb) vezető tanár felügyelete mellett. Az 5. év végén még ½ év rezidensképzésben vesz részt: nem gyakorló iskolákban, „mentor tanár” felügyelete mellett. Itt már egy-egy tantárgyat „önállóan” is taníthat. A képzés 5,5 éves. Diplomát januárban kap.
II. A két tanárszak viszonya A mellékszak (kémia) órái a fő szak (fizika) óráinak csak kb. 2/3-a. A Bologna-tanárok tehát csak fő szakukon teljes értékűek: A képzés súlyosan aszimmetrikus!
III. A pedagógia szerepe A Bologna-rendszerben egyetlen tanári mester szak létezik, a középiskolai tanár, bölcsész diplomát ad (Master of Arts). Az, hogy a tanár milyen tárgyak tanítására jogosult, az elvégzett szakterületi modulok megjelölésével kerül be a diplomába, mintegy mellékesen A megjelölés: tanár-fizikatanár tanár-magyar tanár tanár-oboatanár … és még 150 lehetőség! Több 10 000 párosítás lehetséges.
A magyar Bologna-filozófia: a megnövekedett nevelési kihívások miatt a tanároknak elsősorban konfliktuskezelési módszereket kell ismerniük, szakmai képzésük másodlagos. Léteznek speciális pedagógiai modulok (SPM, népnyelv SPAM): Pl.: a multikulturális nevelés tanára, család- és gyermekvédő tanár, játék- és szabadidő-szervező tanár, minőségfejlesztés-tanár, tanulási- és pályatanácsadási tanár, az inkluzív nevelés tanára, kollégiumi nevelőtanár, a pedagógiai értékelés és mérés tanára, tantervfejlesztő tanár Ezek mind tantárgy nélküli tanári mesterszakok!
A Bologna-hátrányok összefoglalása: I. Az alapszakon nincs tanári motiváció, az érdeklődés csökken, II. a mellékszak szignifikánsan kevesebbet nyújt, III. a pedagógia irracionális túlsúlya. Ezeket a tanárképzéssel kapcsolatos problémákat (l. pl. a következő diát is) a Bologna-rendszer kozmetikázásával nem lehetett megoldani.
Bologna-effektus fizika tanárjelöltek az ELTE-n Országos számok 2009-ben fő szakként, azaz végzős 2011-ben: biológia: 9, fizika: 4, kémia: 1, környezettan: 0, informatika: 10 Ugyanezekből nyugdíjba: több száz. A felvett magyar, történelem tanárok száma 100 nagyságrendű
Az új tanárképzés Egyívű képzés, az elejétől szakpárokra szól, pl. fizika-kémia, sok különböző tanárszak, nincsenek tárgy nélküli (SPM) szakok. A két szak súlya azonos a képzésben. A 3. év után nincs szakdolgozat, felvételi vizsga. Az általános iskolai tanár is mester diplomát kap. Az általános és a középiskolai tanár közötti különbség csökken, a fő különbség, hogy az általános iskolai nem érettségiztethet. A képzések hossza: általános iskolai: 4+1 év, középiskolai 5+1 és (a + év rezidens képzés)
Végzés: nyáron. Az első 3 év lényegében azonos. Az utolsó, rezidens év része a tanári életpályának (fizetéssel jár). A rezidens képzés mellett továbbra is van gyakorló tanítás (a 4. ill., az 5. évben). Az alsó években iskolalátogatások: segítik a döntést az általános, ill. középiskolai választás között (a korosztályok gondolkozásmódja nagyon más). Továbbra is sok pedagógia, pszichológiai óra, de nő a két szak tanításának (szakmódszertanának) súlya. Az alapszakok (pl. fizika) megmaradnak, de nem tanároknak.
Új vonások Minden tanárképzés tandíjmentes (azok számára, akiknek még nincs diplomájuk) . Ennek ellenére meghatározásra kerül a féléves tandíj, ami 300 000-400 000 Ft közötti. Ez bekerül a hallgatói szerződésbe, és akkor fizetendő vissza, ha pl. a hallgató idő előtt abbahagyja a tanulmányait. A tanári hiányszakokon tankerületi munkavállalásra szóló előtanulmányi szerződés ajánlható fel, s ezzel jelentős havi Klebelsberg-ösztöndíj jár (1668/2012 kormányhatározat, részletek március 1.-re). A tanári életpályamodell bevezetésre kerül (remélhetőleg idén szeptemberben), fokozatosan emelkedő fizetési lépcsőfokokkal.
Mire figyeljünk? A felvételi tájékoztatóban az egyes intézmények tanárszakjai csak január 31-én jelennek meg (felvi.hu). Sok szakpár lesz, szinten minden józanul kigondolható párosítás. Célszerű nem egyedit választani, hanem olyat, amire igény lehet. Az egy karhoz tartozó szakpárok tanrendjei össze lesznek hangolva, a többi nem. A karok messze lehetnek egymástól. Az egyszerűség kedvéért feltehetően csak az általános iskolai szakpárt írja ki a „felvi”, de abba beleértendő a középiskolai is. Felelősen kell dönteni (hasonlóan az orvosokhoz, jogászokhoz): nehogy tandíj-visszafizetésre kerüljön sor. Szakváltás: tanári->nem tanári lehetséges, de nem egyszerű.
Természettudományos szakok: fizika, kémia, biológia, földrajz, környezettan, matematika, informatika Már most nagyon sok betöltendő tanári állás van. Az állam részéről: hiányszakma-ösztöndíj A természettudományi karok részéről: szakkollégiumi törődés: közösség-építő programok havonta egy-két alkalommal: meghívott előadások környezeti problémák kirándulások múzeum-, színház-, koncertlátogatás, sportrendezvények, (oktatás)politika, stb
Doktori képzés a természettudományok tanítása programokban A kutatás tárgya: hogyan lehet új tudományos eredményeket iskolában tanítani? A kutatás színhelye ezért a jelölt saját iskolája. Csak diploma után, néhány év tanítási gyakorlattal kezdhető el. A képzés 3-4 év. Fizikából: http://fiztan.phd.elte.hu/ A végzettek a tudós tanárok, PhD diploma, a legmagasabb besorolást biztosítja az életpályában.
Ki legyen természettudományos tanár ? Aki „inkább enciklopedista, mint specialista” a kutató apró részletekig kíván megérteni, a tanár a lényeg átadására képes, nem veszíti el a türelmét, fenn tudja tartani az érdeklődést szereti a fiatalokat, szót ért velük, és segíteni kíván abban, hogy eligazodjanak – akár kísérletek segítségével is – a természet dolgaiban: „otthon lehessenek benne”. meg tudja győzni a családját ennek a szolgálatnak a fontosságáról szereti és megfigyeli a természetet, tiszteli a tudományt
- szereti és használja a matematikát, ami a „természet nyelve” a világgal kapcsolatos tiszta, tényeket tisztelő gondolkodásra törekszik. Most új, jobban átgondolt tanárképzés kezdődik, melyre minden oktató figyel, mert nagy szükség van tanárokra. Minden képzési intézmény: Bp., Pécs, Szeged, Debrecen, Nyíregyháza, Eger, Szombathely örömmel várja a jelentkezőket. Kérdések: tel@general.elte.hu 372 2524