Tatabánya Város klímavédelmi törekvései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
OGY Környezetvédelmi Bizottság ülése október 5.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Egy kis település lehetőségei a környezet- tudatossá válás útján napjainkban Pirtyák Zsolt Lajoskomárom polgármestere.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
Lepenye Ambrus Mátyás Király Általános Iskola Pomáz
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
III. Magyarországi Klímacsúcs Szakmai Konferencia
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Környezeti szemléletformálás
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Európai Autómentes Nap és Mobilitási Hét Tatabányán Oláh András
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
 integratív szakpolitika  ’90-es évek: átértékelt szerep  miért szükséges a környezetvédelmi politika integrációja?  a gazdasági növekedés önmagában.
Az ÚMVP intézményrendszere
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Mi is az igazi cél? Különféle díjak a megelőzés szolgálatában Szilágyi László civil munkacsoport Termékdíjas workshop január 21.
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
C2ENET: Közép-Európai Környezetvédelmi Hálózat ERFA, Interreg III.B. Cadses, európai uniós támogatással (2007. január – március) Dr. Zongor Gábor,
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Energia konferencia Székesfehérvár 2008 Dr. Tiborcz Péter Fejér Megyei Önkormányzat alelnök.
A Cseh - Magyar Üzleti Klub. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
„Megújuló energiaforrások a térségfejlesztés szolgálatában” Gulyás Gréta 12.a Bartha Szabolcs 10.a Hegedűs Márton 10.a Gyöngyösi József Attila Szakközépiskola,
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
Gondolatok az MKE Kémiatanári Szakosztályának működéséhez Vezetőségújító taggyűlés március 8. Szalay Luca, ELTE Kémiai Intézet.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
ZÖLDEK Klaszter Nemzetközi Konferencia A megújuló energia jövője a Közép-dunántúli régióban Edutus Főiskola,
A tudatos fogyasztói magatartás kultúrájának terjesztése, a civil kezdeményezések fontossága Boczné Lakatos Vanda Pécsi Zöld Kör Egyesület – egyesületi.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
KEHOP azonosítószámú, „Veszprém Megyei Klímastratégia” című projekt bemutatása Takács Balázs Veszprém, április 25.
Helyi Fejlesztési Stratégia intézkedéseinek bemutatása
TOP vas megyei aktualitásai
Helyi védett értékek bemutatása a
Előadás másolata:

Tatabánya Város klímavédelmi törekvései Oláh András 2010.03.23.

Tatabánya Város klímavédelmi törekvései Előzmények: A bányászat felszámolása a 90-es évek közepén Az ipar és a gazdaság szerkezeti átalakítása A környezet- és természetvédelem előtérbe kerül (rekultiváció, vízbázis védelme, barnamezős beruházások)

Tatabánya Város klímavédelmi törekvései Előzmények: -1998 Nyitott Kapuk Rendezvénysorozat -2003 Autómentes Nap -2004 Levegőtisztaság-védelmi Terv (Szmog-riadó Terv, megújítva 2009-ben) 2004 előkészítő munkák 2005 elfogadott 5 éves környezeti nevelési intézkedési terv (Dr. Botos Barbara vezetésével, összhangban a Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégiával) - Megyei Környezeti Nevelési Konferencia -2005 Környezeti Nevelési pályázat -2005 „Zöld Ág” Díj -2006 Örökbefogadási program

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Előzmények: -2007 január: Együttműködési Megállapodás az MTA Szociológiai Kutatóintézetével A települési stratégiák kidolgozása, együttműködve a közintézmények, szolgáltatók, hatóságok munkatársaival, a Klímakör formálódása -2007 december: Tatabánya Város Települési Klímastratégiája -2008 január: Csatlakozás az ICLEI-hez és a CCP kampányhoz -2008 február: Települési Hőség és UV-Riadó Cselekvési Terv A Klímabarát Települések Szövetsége alakulása (Tatabánya, Hosszúhetény, Pomáz, Albertirsa és Pilis )

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Előzmények: -2008 március: klímareferensi pozíció meghirdetése kísérleti jelleggel Elsődleges feladatok: -A települési éghajlat-változási stratégia cselekvési programjának készítése, Hőség- és UV-riadó terv, Szmogriadó-terv végrehajtása, környezetvédelmi program, környezetállapot értékelés, lakosság tájékoztatása -Városi energiahatékonysági felülvizsgálat készítése, felmérés indítása (megújuló energiaforrások alkalmazásának feltérképezése) -Rendezési tervek éghajlatvédelmi véleményezése -A tevékenységével összefüggő közgyűlési, bizottsági anyagok elkészítése és ehhez kapcsolódó rendeletek, rendeletmódosítások elkészítése -A természetvédelem érdekében végzi feladatait -A költségvetési keretek és egyéb erőforrások szabályos és takarékos felhasználása -Szaktanácsadás szakterületét érintő kérdésekben -Tájékoztató kiadványok megjelentetésének előkészítése, melyek a lakosságot környezet- és természet-központú cselekvésre orientálják -A városban működő környezet- és természetvédelemmel foglalkozó öntevékeny szervezetek, klubok, szakkörök munkájának megismerése, segítése

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Későbbi, stratégiai feladatok: -Nyilvántartja a különböző városi pályázatokkal kapcsolatos projekteket, és megkeresi azok (lehetőség szerinti) pályázati kapcsolódásait -Folyamatosan figyelemmel kíséri a pályázati lehetőségeket: Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Önkormányzati Minisztérium Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium Oktatási és Kulturális Minisztérium -Összegyűjti és elemzi az Operatív Programok Irányító Hatóságai által közzétett pályázati információkat -Részt vesz pályázati projektek előkészítésében és benyújtásában -Az irodák által kezelt és az intézmények által megpályázni kívánt pályázatok nyilvántartása, az esetleges párhuzamok feltárása -Kapcsolattartás a pályázatban résztvevő partnerekkel -A pályázatok pénzügyi teljesítésének figyelemmel kísérése -Részt vesz a 2009-2010-es Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) megvalósítandó pályázati projektjeinek előkészítésében, lebonyolításában

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Nyitott Kapuk Rendezvénysorozat: 1998-tól Közintézmények, szolgáltatók, hatóságok közös részvétele -Nyitókiállítás -Nyitott Kapuk fogadóórák -Záróvetélkedő Európai Autómentes Nap-Mobilitási Hét: 2003-tól Városi nagyrendezvény útlezárással, sport, környezet-, természetvédelem, egészségvédelem

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Levegőtisztaság-védelmi Terv 2004-től: -Adatok napi figyelése, közzététele Tájékoztatás-Riadó elrendelése, ha szükséges Környezeti Nevelési Intézkedési Terv 2005-től: -Tartalmazza a már elkezdett rendezvényeket, akciókat -Jeles napok kiterjesztése -Nevelési bemutató programok támogatása az oktatási intézményekben -Versenyek támogatása -Környezeti Nevelési Alap létrehozása -Környezet- és természetvédelmi adatbázis létrehozása

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Környezeti Nevelési Pályázat 2005-től: -Tatabánya civil szervezetei, közintézményei, kisebbségi önkormányzatai pályázhatnak -nyári tematikus tábor, kapcsolódó esemény „Zöld Ág Díj” 2005-től: -A város fejlődéséért legtöbbet tévő személy, vagy szervezet Örökbefogadási Program 2006-tól: -A település közterületeit gondozásba veszik a csatlakozók

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Tatabányai Klímakör Közhasznú Egyesület létrehozása, a klímastratégia kidolgozása 2007-től: -Együttműködés az MTA, az önkormányzat, a civilek, a szolgáltatók, a közintézmények, a hatóság szakembereivel -önkormányzat, mentők, tűzoltóság, vízmű, rendőrség, polgári védelem, ÁNTSZ, tanárok, óvónők, egyesületek, MTESZ -Havonta rendszeres találkozók, megbeszélések -Tagok: mérnökök, nyugdíjasok, tanárok, pedagógusok, egyetemi hallgatók, magánszemélyek -Együttműködik az önkormányzattal, más szervezetekkel -Honlapján tájékoztatja a lakosságot -Rendezvényeken, oktatóanyagok megírásában segít

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Klímastratégia összefoglalása: A nemzetközi szakirodalom szerint a települési klímaprogramok sikerének egyik fontos feltétele, hogy az adott településen létezzenek már olyan környezetvédelmi programok, intézkedések, amelyek a klímaprogram alapjaiul szolgálhatnak. Tatabánya teljesíti ezt a kritériumot, hiszen a városban az utóbbi években környezetvédelmi téren fontos előrelépések születtek.

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései általános elvek Az éghajlatváltozás Tatabányát is érinti, méghozzá döntően negatívan. a negatív hatások mérséklése, erkölcsi kötelessége, hogy lehetőségeihez mérten visszafogja azokat a tevékenységeket, amelyek hozzájárulnak az éghajlat megváltozásához 2. A klímaprogram pártoktól független kezdeményezés. Másképpen: minden párt támogatására igényt tart, hiszen megvalósulása egész Tatabánya érdeke 3. A klímaprogram határozatlan időre szól. Egészen addig tart, amíg a város elkötelezett a klímavédelmi cselekvések mellett. 4. Bár a program Tatabányára fókuszál, a város nyilvánvalóan nem más településektől elszigetelten létezik. A vonzáskörzetébe tartozó kisebb települések mindenképp figyelembe veendők a programban. 5. A város éves költségvetését ezentúl „klímabarát” módon szükséges megalkotni. Azaz a költségvetés elkészítésekor figyelembe kell venni a városi klímastratégiát, illetve az éghajlatváltozási szempontokat. 6. Az előző ponttal szoros összefüggésben az új fejlesztéseknél, illetve közbeszerzéseknél ezentúl mindig szükséges vizsgálni az éghajlatváltozási szempontokat is. 7. A jövőben elkészítendő önkormányzati programokat minden esetben a klímastratégiával összhangban kell megalkotni.

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései kormányzási eszközök: Az Önkormányzat alapvetően négyféle kormányzási eszköz segítségével ösztönözheti a klímaprogram megvalósulását: 1. Intézkedéseket tehet saját intézményein belül, például az önkormányzati tulajdonú épületekben. 2. Közvetlen szolgáltatásokat, illetve forrásokat nyújthat. 3. Tervezés és szabályozás révén próbálhat eredményeket elérni. 4. Segíthet más szereplőket (különösen a civil és a vállalati szférából) abban, hogy azok képessé váljanak klímavédelmi cselekvések végrehajtására.

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Elemek: A megelőzés a katasztrofális hatásokkal járó éghajlati változások elkerülését célozza: egyrészt az üvegházhatású gázok légkörbe bocsátásának visszafogását, másrészt a már a légkörben található üvegházgázok elnyeletését jelenti. Mivel az éghajlatváltozás már jelenleg is zajlik, és bizonyos további éghajlati módosulások szintúgy elkerülhetetlenek, szükség van az alkalmazkodásra is. Az alkalmazkodás a már kiküszöbölhetetlen éghajlatváltozás hatásainak mérséklését (a kárenyhítést és a helyreállítást) jelenti. A megelőzésnek és az alkalmazkodásnak soha nem szabad ellentmondásba kerülnie egymással. (Például az erősödő hőhullámok ellen nem az elektromos légkondicionáló berendezések használatának fokozása a megfelelő védekezés, hiszen ezáltal tovább növekedne az Üvegházhatású gázkibocsátás.) A megelőzés és az alkalmazkodás egyaránt lényeges, a települési programoknak mindkettőt tartalmazniuk kell.

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései A megelőzés lehetőségei Az üvegházhatású gázkibocsátás 1.Közlekedés visszafogásának lehetőségei 2.energia-felhasználás 3.hulladékgazdálkodás 4.a gazdaság térbeli szerkezete Az első három terület mindegyikénél érvényes, hogy alapvetően kétféle stratégia alkalmazható az üvegházgázok kibocsátásának visszafogására. Az első az elegendőség stratégiája, amely gyakorlatilag teljesítmény-visszafogást jelent: például a közlekedés csillapítását, energiatakarékosságot, illetve a keletkező hulladékmennyiség csökkentését. A második a hatékonyság stratégiája, amely az egységnyi teljesítményre jutó anyagigényt, energiaigényt, illetve szennyezést igyekszik csökkenteni: például üzemanyag-takarékos autókkal, energiahatékonysággal vagy szelektív hulladékgyűjtéssel.

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései közlekedés Elegendőségi stratégia: 1. Szükséges kialakítani minél több állandóan és/vagy időszakosan autómentes, illetve csökkentett forgalmú zónát a városban. 2. Célszerű parkolási díjat bevezetni a város forgalmas területein. 3. Fontos a teljes kerékpárút-hálózat kiépítése a már meglévő tervek segítségével. 4. Szükséges minél több kerékpár-tároló létesítése, különösen a város leginkább látogatott intézményeinél. 5. A várostervezésben szükséges, hogy kiemelt szempont legyen a közlekedési igény csökkentése. Hatékonysági stratégia: - elsődleges a tömegközlekedés előnyben részesítése a személygépkocsikkal szemben Vonzóbbá kell tenni a Vértes Volán Zrt. szolgáltatásait: célszerű volna a járatok sűrítése, a menetrend összehangolása a vasúti menetrenddel, a szolgáltatások olcsóbbá tétele, valamint az utazás kényelmesebbé tétele. - másodlagos a minél klímakímélőbb autózás 1. Telekocsi-rendszerek létrehozására volna szükség. 2. Elő kell segíteni a Green Plus égéskatalizátor széleskörű használatát: érdemes elérhetővé tenni az üzemanyagtöltő-állomásoknál, illetve alkalmazni lehet a Vértes Volán Zrt. járatainál. 3. Szükséges az üzemanyag-takarékos vezetési stílus propagálása (autósiskolákban, külön tanfolyamokon, illetve kiadványok segítségével).

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései energia-felhasználás Elegendőségi stratégia: energiatakarékosság 1. Mind a távfűtésű, mind pedig az egyéni fűtésű lakásokban megfontolandó a fűtés mértékének csökkentése. Ennek érdekében minden távfűtésű lakásban fontos lehetővé tenni a fűtés egyéni mérhetőségét és szabályozhatóságát, és ezáltal az egyéni számlázást. 2. Fontos, hogy az elektromos légkondicionáló berendezések helyett alternatív, energiatakarékosabb épülethűtési módszerek terjedjenek el Tatabányán (pl. árnyékolás, zöldtetők, éjszakai szellőztetés). 3. Szükséges megvizsgálni, hogy hol és mikor van fölösleges közvilágítás a városban, és ezt érdemes megszüntetni. 4. Ahol lehetőség van rá, közlekedési lámpák helyett körforgalmakat kell kialakítani a forgalmas kereszteződésekben. Ez jelentheti már létező közlekedési lámpák megszüntetését is. Hatékonysági stratégia: - az energiahatékonyság fokozása (ugyanakkora teljesítmény előállítása kevesebb energiával) 1. Szükséges minél hatékonyabb hőszigetelés kialakítása a város minden épületénél (a panelházak esetében a panelprogram folytatása révén). 2. Szükséges minél hatékonyabb fűtési és hűtési rendszerek alkalmazása a város minden épületénél. 3. Minden esetben fontos betartatni, és szükség esetén szigorítani is kell az építészeti energiahatékonysági normákat. 4. Energiatakarékos világítótesteket kell használni az épületekben, a közvilágításnál, továbbá a közlekedési lámpákban. a fosszilis tüzelőanyagok részesedésének csökkentése – helyettük a lehetőleg minél inkább helyben előállított megújuló energiák előnyben részesítése Fontos a Tatabányán szóba jövő mind a négy megújuló energiaforrás (napenergia, szélenergia, biomassza-energia és geotermikus energia) százalékos részesedésének növelése a város energia-felhasználásában.

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései hulladékgazdálkodás Elegendőségi stratégia: Lényeges a Tatabányán keletkező hulladék mennyiségének csökkentése elsősorban a pazarló fogyasztás lefaragása és a komposztálás elősegítése révén. Előbbihez elengedhetetlen a tudatos vásárlási szokások népszerűsítése. Hatékonysági stratégia: 1. A város teljes területén szükséges megoldani a keletkező hulladék minél nagyobb hányadának szelektív gyűjtését, valamint minél inkább helyi újrahasznosítását. 2. A depóniagáz-hasznosítás révén a lehető leghamarabb csökkenteni kellene a hulladéklerakókból fölszabaduló metán mennyiségét.

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései A gazdaság térbeli szerkezete A szállításokból fakadó üvegházgáz-kibocsátás csökkenthető a gazdaság lokalizálása (helyivé tétele) révén. Ennek lényege, hogy a Tatabányán elfogyasztott javakat a városhoz minél közelebb (legkedvezőbb esetben helyben) termeljék meg, minél inkább helyi természeti erőforrások fölhasználásával. A különböző gazdasági szektorok közül elsősorban a mezőgazdaság esetében lehetséges a lokalizáció – együttműködésben a környékbeli mezőgazdasági termelőkkel. 1. Új gazdasági szereplők városba települése esetén előnyben kell részesíteni a helyi anyagokat és energiaforrásokat felhasználó, illetve helyi fogyasztásra termelő vállalkozásokat. 2. Szükséges elősegíteni, hogy a környékbeli mezőgazdasági termelők képesek legyenek Tatabányán értékesíteni áruikat.

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései II. Az üvegházhatású-gázelnyeletés lehetőségei 1. Célszerű további fákat (erdőket, parkokat) telepíteni a városban (pl. tájrendezett bányakáros területeken). 2. Szükséges megőrizni a már meglévő fák (erdők, parkok) lehető legnagyobb hányadát. 3. Célszerű zöldtetőket létesíteni minél több házon. Az üvegházhatású gázkibocsátás monitorozása Az üvegházhatású gázok légkörbe bocsátásának visszafogása, illetve elnyeletésük terén a város által elért eredményeket külső szakértők bevonásával nyomon kell követni – lehetőleg évenként megismételt számolás segítségével. A városnak célt kell kitűznie maga elé: széndioxid-egyenértékben számolva hány százalékos üvegházhatású gázkibocsátás csökkentést akar elérni és milyen időtávon. Ezt a célt egy, a város által kijelölt szakértői bizottságnak kell meghatároznia a kibocsátás-csökkentés lehetőségeinek alapos fölmérése után.

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Az alkalmazkodás lehetőségei A már elkerülhetetlen környezeti hatásokhoz az alábbi módokon lehet alkalmazkodni: a.) hőhullámok 1. Kiemelten fontos annak elérése, hogy a hőhullámok hatására ne következzenek be zavarok a „kritikus infrastruktúrákban”, de legalábbis e zavarok minél kisebb mértékűek legyenek. 2. Szükséges a városi hőségriadó-terv elfogadása, végrehajtása 3. Lényeges az árnyékolás megoldása mindenhol, ahol erre szükség lehet Valamint a korábban már említett javaslatok közül a hőhullámokhoz való alkalmazkodás szempontjából is fontosak lennének az alábbiak: - faültetés (mivel a fák nagymértékű párologtatásuknak köszönhetően csökkentik a nappali maximum-hőmérsékleteket, és így a városi klíma mérséklődik); alternatív épülethűtési módszerek elterjesztése b.) erdőtüzek Fenn kell tartani, és szükség esetén javítani kell a tűzoltósági oltókapacitást (esetleg önkéntes tűzoltók bevonásával) c.) extrém csapadékesemények 1. Kiemelten fontos annak elérése, hogy az extrém csapadékesemények hatására ne következzenek be zavarok a „kritikus infrastruktúrákban”, de legalábbis e zavarok minél kisebb mértékűek legyenek 2. Lényeges a nagymennyiségű csapadékvíz elvezetésének megoldása

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései A fentieken túl az alkalmazkodáshoz kellene tartoznia a víztakarékosság fokozásának is. Noha Tatabányán a jelentős karsztvíz-kincs miatt édesvíz-szűkösség nem igazán fenyeget, arra számítani kell, hogy erre a vízkészletre aszályos időszakok esetén nagy igény nehezedik majd helyből és a környékről. Mivel ezt a vízbázist fenntartható módon kell használni (vagyis az utánunk jövő nemzedékek számára is meg kell őrizni), fontos, hogy a városban csökkenjen a vízfelhasználás, illetve a vízszükséglet kielégítéséhez más forrásokat is minél inkább igénybe vegyenek. A csapadékvíz összegyűjtésétől kezdve a nem vízöblítéssel (de legalábbis nem ivóvízzel) működő angol WC-k elterjesztéséig minderre rengetegféle lehetőség áll rendelkezésre, amelyek részletes vizsgálatára volna szükség.

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Járulékos hasznok -A városi légszennyezés csökkenése, -A város autonómiájának növekedése -UV-sugárzás elleni védelem erősödése, -Hírnév a városnak A közösségek megerősödése Együttműködő partnerek a tatabányai klímaprogramban A nemzetközi tapasztalatok alapján a klímaprogram annál sikeresebb lesz, minél több helyi szereplőt sikerül bekapcsolni a programba. Az Önkormányzat munkatársain túl az alábbiaknak kellene a tatabányai klímaprogram kulcsszereplőinek lenniük: - helyi sajtó; - tatabányai székhelyű, illetve tevékenységüket itt kifejtő ipari és szolgáltató cégek; - helyi és országos civil szervezetek és kezdeményezések (különös tekintettel a tatabányai Klímakörre és egyéb újonnan alakuló, az éghajlatváltozásra fókuszáló közösségekre); - orvosok, egészségügyi szakemberek; - katasztrófavédelmi szakemberek; - pedagógusok (óvodákban és iskolákban); - egyházak; - művészek.

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Települési Hőség és UV Riadó cselekvési Terv -Együttműködés a Klímaprogramban résztvevő szervezetekkel -Folyamatos lakossági tájékoztatás -Napozási Jótanácsok kiadvány elkészítése A Klímabarát Települések Szövetsége (www.klimabarat.hu) -A 2007-2008-as formálódás után hivatalosan 2009-ben lett bejegyezve -Céljait alapszabályába foglalta össze -A nemzetközi szervezetekhez (ICLEI, Climate Alliance stb.) hasonlóan, de nemzeti szinten fogja össze a csatlakozókat, fő irányvonala a lokális Cselekvés elősegítése

Brüsszeli elismerés a városnak, a települési szinten országosan elsőként bevezetett hőség- és UV riadó tervért

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései KEOP 6.1.0/B 2008-0016-os konstrukció A fenntartható életmódot és az ehhez kapcsolódó viselkedésmintákat ösztönző kampányok (szemléletformálás, informálás, képzés) Cím: Önkéntes alapon működő széndioxid-semlegesítési rendszer létrehozása a Tatabányai kistérségben Együttmüködő Partner: EMAK Intézet Honlap: www.noco2.hu Cél: Gazdasági szféra, lakosság, szervezetek, közintézmények környezettudatosságának növelése egy kalkulátor (számítási módszer segítségével) Bekapcsolódás a cégek CSR tevékenységébe

Tatabánya Város Klímavédelmi törekvései Klímajegy rendszer (KJR) A klímajegy rendszer alapvetően 3 pilléren alapszik: CO2 kalkulátor A CO2 kalkulátor a nemzetközileg is elfogadott módszertant követi, használatával meghatározható a direkt és indirekt kibocsátások. Direkt kibocsátások: fa,- szén égetése, gázhasználat, gépjárműhasználat, repülés Indirekt kibocsátások: áramhasználat A módszertan a nemzetközi sztenderdek (IPCC 2007) számítását követi, de vannak olyan szektorok, amelynél speciálisan a magyarországi értékeket (Energia Hivatal) használtuk fel. Támogatott semlegesítési beruházások Önkéntes semlegesítési beruházások

Köszönöm a figyelmet! Elérhetőségek: www.tatabanya.hu /környezetünk menüpont www.kornyezetvaltozas.lapunk.hu Klíma Magazin(www.klimakor.lapunk.hu) www.noco2.hu Oláh András +36-30-549-2006 klima@tatabanya.hu