Kooperatív tanulási módszer

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

2. osztályos példa Bubernik Eszter
Médiapedagógia.
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
„Ezt egy életen át kell játszani”
VI. Interaktív Tábla Konferencia
Együtt könnyebb? – Csoportmunka a matematika órán
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Angol nyelvi kompetencia
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Matematika kompetenciaterület
Mitől működik? Az optimális tanóra modellje A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Szakmai információs nap a tanítási gyakorlatokról TÁMOP – 08/1/B
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
Műveletek logaritmussal
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
A szervezeti problémák kezelése
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Microsoft Excel Függvények VII..
Szeretet, türelem, tolerancia
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Kompetensek lettünk? június 27..
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Pedagógus értékelési rendszer
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Tanulásszervezési módszerek
LEGO Dacta program.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
E-HÓD HÓDítsd meg a biteket!.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Alaptézéseink A tervezés közösségi ügy és kulturálisan értelmezett fejlesztő tevékenység A tervezési folyamatban való részvétel, az érintettség kompetenssé.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Előadás másolata:

Kooperatív tanulási módszer

Mi a kooperatív tanulás? A kooperatív tanulás nem csoportmunka Kooperatív tanulásról beszélhetünk, ha a következő négy alapelv teljesül: Építő egymásrautaltság Egyéni felelősség Egyenlő részvétel Párhuzamos interakció

A kooperatív tanulás jellemzői Nem a tanár a tudás forrása (frontális) , hanem a csoport valamennyi tagjának érdeke, hogy valamit közösen megtanuljanak Együttműködő készség fejlesztését tartja szem előtt Egyenlő esélyt biztosít minden gyerek számára függetlenül tudás szintjüktől, etnikumuktól, nemüktől Közösségépítő szerepe is van A csoport tagjainak aktív részvételét teszi lehetővé

6 kulcsfogalom Csoport Kooperatív tanulásszervezés Együttműködési szándék Együttműködési készség Alapelvek Módszerek

Csoport A csoport lehet: Heterogén vagy Homogén csoport Módszerek csoportalakításra 4 tagú csoport ajánlott a szakértők szerint

Kooperatív tanulásszervezés Amire oda kell figyelnünk: Az asztalok-padok elrendezése (4-es csoport alkotására alkalmas legyen, mindenki számára látható legyen a tábla) Eszközök előkészítése az óra-tevékenység előtt Csendjel

Együttműködési szándék Az együttműködés fenntartásához használt módok: Közösségépítés Kooperatív feladatok Jutalmazási/értékelési rendszer

Alkalmazhatóság Minden tanórán alkalmazható A tanóra minden részében használható Több felkészülést, kidolgozottabb munkatervet igényel Nem minden pedagógiai cél elérésében alkalmazható Nem kell új iskolát alapítani, egyetlen tanár is alkalmazhatja Nem szükséges hozzá megfizethetetlen eszközkészlet

Negatív oldalai Vannak esetek mikor nem alkalmayható ( például tehetséggondozásra) Komplex tervezést igényel és több didaktikai eszközt A terv nem módsoítható tanóra közben, nem rugalamas

Néhány kooperatív tanulási módszer Gondolkodó kalapok Szemafor Szerepjáték Kerekasztal Kvartett Három megy, egy marad Ablak Belső kör, külső kör Gyors léptek Mozaik

Ablak módszer A résztvevők, 3-4 es csoportokban, egy –egy feladatlapon dolgoznak: 1 1 2 vagy 2 3 4 3 Az első lépésben a résztvevők felsorolják gondolataikat a témával kapcsolatban az 1, 2, 3, 4-eshez. A következő lépésben a vélemények cseréje valósul meg.A felsorolt gondolatok közül konszenzus alapján kiválasztanak 3-at melyet a legfontosabbank tartanak.(ezek kerülnek a lap közepén szereplő ablakba) A kiválasztott gondolatok felkerülnek a táblára, majd ezek közös megvitatása következik.

Fürt módszer A fürt módszer egy típusa a brainstormingnak. Előnye, hogy segít megjeleníteni grafikusan az összefüggéseket , a logikai kapcsolatokat a téma fogalmai és gondolatai között. Felírunk egy témát vagy egy szót (melyről szeretnénk többet megtudni) a tábla vagy egy lap közepére. Feljegyezzük az összes témával, szóval kapcsolatos ismeretet, gondolatot, összekötve ezeket a megadott szóval. A felírt gondolatok között is összefüggéseket keresünk, összekötjük őket vonalakkal. Addig folytatjuk, míg kimerítjük a témát, vagy míg letelik a foglakozásra szánt időnk.

Belső kör, külső kör A résztvevők két koncentrikus körben rendeződnek el A külső és belső kör tagjai egymással szemben állnak Az aktuális párok megbeszélnek egy adott témát (amit a pedagógus javasolt), ezután a külső kör tagjai egy lépést tesznek jobbra, ezáltal új párt kapnak A témát megbeszélik az új párral Ismételhető többször, a célkitűzésektől függően

Gyors léptek A gyors léptek módszer véleményeket ütköztet, egy témát több oldalról dolgoz fel. A módszer lényege a vélemények cseréje. A résztvevők három csoportra oszlanak. Minden csoport kap egy lapot, melyen szerepel a téma egy feldolgozása egy adott szempontból.Minden tagja a csoportnak feljegyzi a poszterre a gondolatait, kérdéseit a témáról. A következő lépésben, minden csoport átül egy másik csoport poszteréhez, ahol a téma egy másik szempontból való bemutatása szerpel. A csoport tagjai itt is kifejtik gondolataikat a témával kapcsolatban. A csoportok addig folytatják mozgásukat, míg eljutnak eredeti helyükre. A résztvevők ezután felolvassák az elkészült posztereket, összesítik a különböző nézőpontok szerint, kiemelik a legfontosabb gondolatokat.

Szakértői mozaik Egy szakértői lapot állítunk össze, melyen 4-5 téma szerepel a csoportok számára. 4-es, 5-ös csoportokat képzünk, majd a csoportok minden tagjához rendelünk egy számot 1-4-ig (vagy 5-ig). A csoporton belül, minden tag kap egy témát a fenti listáról Az azonos számmal rendelkező tagok - az adott téma szakértői- összegyűlnek, hogy megbeszéljék a kapott témát. A kapott anyagok segítségével megbeszélik a témát. Azt a módot is kidolgozzák, mely segítségével a szakértők az ismeretetket átadják. A szakértők visszatérnek eredeti csoportjukhoz és bemutatják a csoport többi tagjának a tanult ismereteket. Lehetőség van kérdések feltételére is, melyeket a szakértő válaszol meg. A csoportok bemutatják eredmémnyeiket.

Füllentős A résztvevőket 4-es csoportokra osztjuk. Minden csoport kap egy A4-es lapot, melyet 4 egyenlő részre tépünk. Minden kapot lapot megszámozunk, 1-4-ig, ezek lesznek a szavazó lapok. Minden csoport megfogalamaz 4 kijelentést egy adott témával kapcsolatban, melyek közül 3 igaz és egy hamis.A kijelentéseket felírják a kapott lapokra. A csapatok felmutatják a kijelentéseket é többi csapat pedig ki kell találja, melyi kijelentés hamis. Fel kell mutatniuk a hamis kijelentés számát. A csoport, amelyik a kijelentéseket fogalamzta meg elfogadja vagy elutasítja a válaszokat, majd meg is indokolja válaszát. (miért igaz, illetve hamis a válasz).

Színes kalapok módszere Eszközként 6 kalapot használunk, melyek különböző hozzáállást képviselnek az adott témában , az alábbiak szerint: Fehér kalap: objektív és semleges Piros kalap: Az érzelmeknek és a képzeletnek szabad utat enged Fekete kalap: pesszimista, negatív Sárga kalap: pozitív és konstruktív Zöld kalap: új gondolatokat fejez ki, kreatív Kék kalap: Kontroll alatt tartja a gondolati folyamatot. 6-os csoportokat alkotunk, minden tag különböző színű kalapot kap. A csoport tagjai együttműködnek a feladat megoldásában, kalapjuk színét (viszonyulásukat a témához) figyelembe véve.

Jelzőlámpa A résztvevők, 4-es csoportokban (melyeket véletlenszerűen választunk meg) egy adott témát dolgoznak fel. A csoport gondolataikat, ismereteiket feljegyzik Minden csoport kap egy jelyőlámpát kartonból (piros, sárga, zöld színekkel) A pedagógus felolvassa a csoportok által feljegyzetteket és kéri a csoportok véleményét a feljegyzettekről. Minden csoport szavaz a kapott jelzőlámpával. Zöldet mutat, ha egyetért, pirosat, ha nem és sárgát, ha vannak kérdései. A gondolatok vagy ismeretek, melyek meg lettek szavazva felkerülnek a táblára vagy egy poszterre.

Szerepjáték A szerepjáték egy helyzet szimulációja, melyben a szereplők, számukra ismeretlen helyzetekbe kerülnek, ez által jobban megértik az illető helyzetet és a benne szereplőket. A szerepjáték után hasznos a történtek átbeszélése a szereplők és a megfigyelők szempontjából.

Kóborlás a teremben A gyerekek 3-4-es csoportokaban dolgoznak egy olyan feladaton, melynek van egy végterméke (pl. egy poszter) A termékeket (posztereket) kiállítjuk a teremben A csoportok körbejárják a termet, megtekintik a kifüggesztett munkákat, megjegyzésket fűznek hozzájuk. A teremben való kóborlás után a csoportok elemzik saját munkájukat és megbeszélik a kapott véleményeket.

Kerekasztal A pedagógus javasol egy olyan témát-feladatot, melynek több megoldása-válasza van A pedagógus elindít egy listát, melyre minden résztvevő felírja válaszát-megoldását a feladatra. Miután a lista mindenkihez eljutott, a pedagógus összesíti a résztvevők által adott válaszokat(megoldásokat).

Diák kvartett A kvartett módszer lépései: A gyerekek 4-es csoportokban dolgoznak Minden csoporttag kap egy sorszámot A pedagógus bemutatja a megoldandó feladatot A csoportok minden résztvevője elsajátítja a feladat megoldását A pedagógus választ egy sorszámot, az adott sorszámú csoporttag, minden csoportból, bemutaja a feladat megoldását.

Három megy, egy marad A résztvevők 4-es csoportokban dolgoznak A feladat megoldása után hárman a csoport tagjai közül a szomszéd csoporthoz ül át, egy tag viszont marad csoportjánál, hogy bemutassa a feladat megoldását. Miután a 3 csoporttag visszaül eredeti csoportjához, a ciklust megismételjük, de egy másik csoporttag marad az asztalnál, bemutatni a feladatot. Addig ismételjük a tevékenységet, míg minden csoporttag volt a bemutató szerepében.

Beszélő korongok Megadjuk a témát, amiről beszélni szeretnénk Minden résztvevő kap egy meghatározott számú korongot (2-3 darabot). Ha egy résztvevő hozzá akar szólni a témához egy korongot helyez el az asztalra. Minden résztvevő korongja az asztalra kell kerüljön, vagyis minden résztvevő annyiszor kell hozzá szóljon a témához, ahány korongja van. Ha egy résztvevő korongjai elfogynak, többet nem szólhet hozzá a témához.

Indián beszélgetés A módszer lényege, hogy a csoport tagjai, mielőtt elmondanák véleményüket a témáról, össze kell foglalják a csoport többi tagja által elmondottakat. A módszer erőssége, hogy a csoport minden tagjának figyelnie kell a többiekre, valamint a visszacsatolás is megvalósul, az által, hogy kiderül mennyire volt érthető és világos a tagok által elmondott információ.

Kíváncsi riporter A csoport egy adott témán dolgozik Minden csoportból egy tag információkat gyűjt a többi csoporttól. A kíváncsi riporter visszatér csoportjához, megosztja a csoport többi tagjával a megszerzett információkat, mellyel hozzájárul a feladat megoldásához.

Konkrét példa Szakértők: Mit kell tenni mikor egy diák AIDS-es lesz? Szakértői mozaik Mit kell tenni mikor egy diák AIDS-es lesz? Szakértők: Iskolaigazgató Szülő Orvos Osztályfőnök Szakértőcsoportban megbeszélik és felkészülnek, majd mindenki visszatér saját csoportjához és megtanítja a többieknek, amit tanult.

Egyszerű csoportalakítási módszerek irányított csoportok Nevekkel ellátott puzzle Nevekkel ellátott kártyák véletlenszerű csoportok Kártyák Számozott kártyák Szimbólumokat tartalmazó kártyák Puzzle Sorozatok család

Könyvészet Dr. Spencer Kagan: Kooperatív tanulás, Ökonet KFT Kiadó, Budapest, 2001 P. Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv, Alexandra Kiadó, Pécs, 2007 *** Együtt-működik, Kooperatív foglalkozástervek 1.-2. osztály, FüPI Kiadó, Budapest, 2004 *** Együtt-működik, Kooperatív foglalkozástervek 5.-8. osztály, FüPI Kiadó, Budapest, 2004 www.scribd.com/doc/3670453/Metode-6-palarii-ganditoare Baranyai Tünde, Tempfli Gabriella: Kooperatív módszerek bevezetésének lehetőségei a matematika órákon, 2o1o, Státus Kiadó, Csíkszereda