Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével
Goronné Ondré Katalin Mentor fogalma az értelmező kéziszótár szerint : - idősebb tanácsadó, pártfogó, atyai jóbarát - az Odüsszeiában szereplő Mentórnak, Télemakhosz nevelőjének a nevéből
Goronné Ondré Katalin A Wikipédia szerint ( lásd Internet ) : •Munkahelyi környezetben olyan személyt jelent, aki egy munkatársa számára tanácsadóként áll rendelkezésre, pl. szakkérdésekben. A mentor elkíséri a munkatársat szakmai fejlődése során és példát mutat neki. •Itt már meg is jelenik az IT mentor fogalma, azaz, az informatikai társadalom mentora. Az IT mentorok feladata elsőrendűen az, hogy az e-Magyarország pontokon segítsék azokat az embereket, akik önállóan nem képesek igénybe venni az információs társadalom nyújtotta szolgáltatásokat, nem tudják (ki)használni az információs és komunikációs technológiák kínálta lehetőségeket.
Goronné Ondré Katalin Mik az IT mentor fő feladatai ? •problémás élethelyzetek felismerése, •szükségletek feltárása, •meghatározza, hogy ki tud segíteni az adott probléma megoldásában, •tervet dolgozhat ki, ha erre szükség van, •felhasználja az információs hálózat adta lehetőségeket a probléma megoldásában, •folyamatosan fejleszti saját képességeit, •tapasztalatait megosztja másokkal, ezzel részt vesz az információs hálózat kialakításában, •elemzi a tipikus élethelyzeteket és problémákat és a speciális célcsoportok szükségleteit, •elősegíti a célcsoport helyzetének javítását az információs társadalomban, a „digitális” esélyegyenlőség megteremtésében. Az IT mentorok speciális hálózatot jelentenek és teremthetnek meg az információs társadalom keretein belül. Kialakult hálózatuk csökkenheti az különböző társadalmi csoportok közti egyenlőtlenségeket.
Goronné Ondré Katalin Milyen tulajdonságokkal rendelkezzen egy IT mentor ? •logikus gondolkodás •kreativitás •kapcsolatteremtő képesség •jó kommunikációs képesség ( ami gyakorlattal fejleszthető ) •fejlődési, tanulási képesség •empátia •asszociációs készség •némi műszaki érzék •LEGFONTOSABB : TÜRELEM
Goronné Ondré Katalin Milyen területekről jöttek a részvevők ? •családsegítő szolgálat •gyermekjóléti szolgálat •önkormányzat •munkaügyi központ •művelődési intézmény •oktatási intézmény •teleház •HEFOP program •kisebbségi önkormányzat •magánszemély
Goronné Ondré Katalin •Ezen területen dolgozó résztvevőkkel már a képzés során kialakult egy mini közösség, amely képes egymásnak segíteni a problémás helyzetek kezelésében. Ilyen, organikusan kialakult közösségek képesek a leghatékonyabb segítő tevékenységre. •Saját területükön való tájékozottságuk és a képzés teszi alkalmassá őket a „hálózatban” való munkára.
Goronné Ondré Katalin Milyen területekkel foglalkoztunk a képzés során ? ECDL képzés 4 modullal ( alapvető információ technológiai ismeretektől a prezentáción keresztül az Internet használatáig ) Foglalkoztatási mentor képzés = munkaügyi ismeretek = szociális ismeretek = információs társadalommal kapcsolatos ismeretek = pályázati ismeretek
Goronné Ondré Katalin Mire lettünk képesek ? •információs társadalomban való eligazodás, tájékozódás, •hatékonyabb segítség nyújtás IT eszközök segítségével, •integrációra képes gondolkodás alkalmazása a gyakorlatban, •„szociális munkásba oltott informatikus” szemlélet megvalósítása a gyakorlati munkánkban, •informatikai eszközök használata az általános célok megvalósítása érdekében.
Goronné Ondré Katalin Záró gondolat : Összejönni – jó kezdés. Együtt maradni – haladás. Együtt dolgozni – siker. ( Henry Ford ) Csak az nem követ el hibát, aki nem csinál semmit. ( Theodore Roosevelt )
Goronné Ondré Katalin Köszönöm a figyelmet. Goronné Ondré Katalin mentor