Dr. Révai Róbert Ph.D. Osztályvezető főorvos, főtanácsos

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MIGRÁCIÓ ÉS MUNKAERŐPIAC A SAJTÓBAN ( )
Advertisements

Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A biztonság, a határbiztonsági, határrendészeti rendszer
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Az uniós csatlakozás után, Schengen előtt
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Munkavédelmi előírások rendszere
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
NAV ÁNTSZ OMMF Fogyasztóvédelem Jogszabályfigyelés
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Nemzetközi migráció az Európai Unióban
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A MIGRÁCIÓS EGÉSZSÉGÜGYI KIHÍVÁSOK A SCHENGENI HATÁRNYITÁS UTÁN
Az OTH feladata közegészségügy (környezet- és település-, élelmezés- és táplálkozás-, munka-, sugáregészségügy és sugárbiológia, toxikológia), a járványügy.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Az OEP regionalizációja
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Az orvos szabálysértési felelőssége
A HATÓSÁG SZEREPE AZ ÉLELMISZERLÁNC-BIZTONSÁG MEGTEREMTÉSÉBEN Biztonságos élelmiszerlánc - GeoExpo Dr. Búza László Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal.
Önkormányzatok szerepe és feladatai a menekültpolitikában Gödöllő, április 16. Készítette: Balla Jánosné Nyírbátor Város Polgármestere.
Mi is az a társadalmi integráció?
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
A bevándorlási politika néhány kritikus pontja az Európai Unióban Szalayné Sándor Erzsébet PTE ÁJK november 5.
Az agroturizmus és a vidékfejlesztés sokszínűsége Európában.
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
A rendészet szervei.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Munkavállalás az Európai Unióban
„Vám-és Pénzügyőrség - A gazdaság védelmében, mindannyiunk érdekében”
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Nemzetközi migráció és az Európai Uniós választások
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
MIGRÁCIÓS SZAKIRÁNY Nemzeti Közszolgálati Egyetem
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
A évi allokáció általános bemutatása- zárása
Az ivóvíz ellátás hatása a világ migrációs folyamataira
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
- A Magyarországon észlelt áldozatok eljárásjogi helyzete
Út a szabadsághoz 1. Téma plakát feladatai. A totaliarianizmus A totalitarizmus csak a XX. században (az olasz fasizmus idején) jelent meg – először a.
Civil és állami partnerek együttműködése a kísérő nélküli kiskorúak érdekében SUBTITLE.
Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság Határrendészeti Kirendeltség Szeged Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság Határrendészeti Kirendeltség Szeged Ásotthalom.
Az emberkereskedelem kérdései az áldozatok szempontjából Gál Eszter Európai Együttműködési Főosztály október 21. Belügyminisztérium.
1 Egészségvédelem a munkahelyen II. Stresszmentes munkahelyek. Prof. Dr. Ungváry György.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Dr. Vadasi Vivien BM, Európai Együttműködési Főosztály A migráció és mobilitás átfogó megközelítése az Európai Unióban (GAMM) Az Európai Unió Menekültügyi,
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Alapvető fogalmak és tények a bevándorlás megértéséhez
Migráció és gyermekvédelem
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Helyzetjelentés a menekültkérdésről:
A széchenyi Programiroda szerepe a régióban
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Lisszaboni Szerződés tükrében
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Dr. Révai Róbert Ph.D. Osztályvezető főorvos, főtanácsos "A migrációs kihívások az egészségügy területén, az általa okozott veszélyhelyzetek kezelésének egészségügyi aspektusai" 2011. szeptember 6-7.

Az előadás tartalma A XX. század eseményeinek hatásai A migráció okai Magyarország szerepe a migrációs politikában Kockázatok: célországok és tranzitállamok Követelmények A felkészülés szempontjai A jelenlegi helyzet Komplex ellenőrzési rendszer Checknet

A XX. század eseményeinek hatásai globális kihatású, földcsuszamlásszerű társadalompolitikai változások zajlottak le a világban megszűnt a Varsói Szerződés, felbomlott a Szovjetunió, véget ért a hidegháború, minimálisra csökkent a fegyveres konfliktus veszélye a gyors ütemű gazdasági-társadalmi átalakulás régóta elfojtott problémákat hozott felszínre: a szomszédos államok közötti rendezetlen viszonyok, az államokon belüli nemzetiségi, nyelvi, vallási, kulturális ellentétek

A migráció okai tömeges és illegális migráció a régió instabilitása, szegénység, túlnépesedés, fegyverkezés, tömegpusztító fegyverek birtoklása, vallási ellentétek, fundamentalista iszlám, a terrorizmus, népirtás, diktatorikus vezetés gazdasági okok, konfliktus, munkanélküliség, jobb élet reménye prostitúció tömeges és illegális migráció

Magyarország szerepe a migrációs politikában 1. Hazánk mindeddig csak tranzit ország volt; De a nyugat-európai országok szigorodó bevándorlási politikája és az ország „nyugatosodása” miatt egyre inkább célországgá is válunk; Magyarország az illegális migráció elleni küzdelem tekintetében az egyik legfontosabb tagállam az Európai Unión belül; A meglehetősen hosszú külső határ mellett az Európán keresztülhúzódó migrációs útvonalak jelentős része itt találkozik, halad keresztül.

Magyarország szerepe a migrációs politikában 2. Az Unió felé irányuló négy fő migrációs csatorna közül kettő hazánkon, illetve a Kárpát-medencén keresztül éri el a Nyugatot. Hazánk a közép-balkáni útvonal mentén helyezkedik el, amely Törökországból indul ki, és Bulgárián, Szerbia-Montenegrón, vagy Románián át éri el hazánk határait. Az útvonal az országon áthaladva Ausztrián, kisebb arányban Szlovénián és Szlovákián keresztül vezet Nyugat-Európába. A Távol- és Közel-Keletről, a volt szovjet utódállamokon keresztül nyugatra irányuló illegális migránsok jelentős része is hazánkon áthaladva jönnek a célországba.

Kockázatok: célországok és tranzitállamok 1. Embercsempészek által magukra hagyott nincstelen migránsok; Fertőzések, kórokozók hordozói lehetnek; Visszatoloncolás. A migráció jelentős hatással van a bevándorlók egészségi állapotára, a befogadó országok népegészségügyi rendszerére és végső soron a népesség egészének az egészségére is. Lényeges kérdésről van tehát szó, annál is inkább, mert Európa várhatóan továbbra is vonzó célpont marad a szegényebb övezeteket elhagyni szándékozók számára.

Kockázatok: célországok és tranzitállamok 2. Egészségügyi szempontból a legnagyobb gondot az illegálisan érkezők és az ideiglenes szállásokat elhagyók okozzák, mert nem esnek át orvosi vizsgálaton és eredetük, hollétük ismeretlen. A schengeni határnyitás után eleget kell tenni az Európai Unió elfogadott értékeinek, a szolidaritás, a demokrácia, a diszkrimináció ellenzése és az emberi jogok érvényesítéséért. Az egészséghez való jogot alapvető emberi jognak tekintjük. Unióba érkező személyeknek magas szintű egészségvédelemben kell részesülniük, tekintet nélkül arra, hogy honnan érkeztek, vagy mi a foglalkozásuk, magasan képzett munkavállalók, szakemberek, vagy éppen menedéket kérők.

Követelmények az irreguláris migránsok kellő és adekvát egészségügyi ellátása nem csupán a „közönséges” fertőző betegségekre való felkészülés, hanem az újra támadó TBC, az AIDS, a hepatitis B és C, vagy a szexuális úton terjedő fertőzések is. (A „kibocsátó”, származási országokban a közegészségügyi hálózat fejletlen, vagy lerombolódott ezért az immunizációval megelőzhető betegségek újból megjelenhetnek az EU-ban is, ahol az egészségügy erre nincs felkészülve, gyakorlati tapasztalata hiányzik, csak tankönyvi ismeretekkel rendelkeznek); a leghatékonyabb közegészségügyi intervenció és prevenció ha már a határövezetben fel vagyunk készülve a kellő és adekvát egészségügyi vizsgálatokra és a szükséges ellátásra.

A felkészülés szempontjai a kockázat nagyságának és természetének ismerete és a kockázat kezelésére való felkészülés; a migránsok speciális ellátási igényére felkészült szakemberek (mind a szomatikus, mind a mentális egészség terén) és azok könnyű elérhetősége a menekült és menedékes ellátás intézményeiben; a határőr személyzet munkaegészségügyi felkészítése már az alapképzésben és speciális igényének, egészségügyi kockázatának figyelembevétele az egészségügyi/munkaegészségügyi ellátás tervezése során.

A jelenlegi helyzet jelenleg nincs a migráció egészségügyi kérdései vonatkozásában egységes, EU szinten koordinált, harmonizált politika; a Schengen protokoll nem tartalmaz egyáltalán humán közegészségügyi szempontokat; súlyos hiány van megfelelően képzett egészségügyi szakemberekből, minimális standardokból; EU szinten harmonizált standardok, megfelelő szakemberképzés és felkészült rendszerek jelenthetnek csak hosszú távú és sikeres megoldást. Az egészségügyi szerveknek csatlakozni kellene a határőrség által az illegális migráció elleni hatékony fellépés céljából kialakított rendszerhez.

Komplex ellenőrzési rendszer a felelős rendészeti és munkaügyi szervek feladatainak összehangolása és az ország teljes területét átfogó idegenrendészeti szűrő-ellenőrző rendszer; mélységi mobil egységek, bevetési szervek; korszerű technikai eszközök: mobil bevetés-irányítási központok, számítástechnikai eszközök, az embercsempészek követésére alkalmas gépjárművek; Integrált Vezetési Központ (amely a Határőrség, 2008. január 1-jétől a Rendőrség vezetésével, a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal, a Vám- és Pénzügyőrség, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség illegális migráció elleni feladatainak koordinálását hajtja végre, összekötő feladatokat ellátó személyek segítségével, központi és területi szinten)

Checknet 1. Szükséges egy illegális migrációt ellenőrző háló (Cheknet) kialakítása, – melyben részt vesznek az egészségügyi szervezetek is – mely biztosítja a szűrő/felderítő feladat eredményes végrehajtását. Célja, hogy: a schengeni zónában való szabad és akadálymentes mozgás biztosítása érdekében a szolgálati és hatósági tevékenység időben, térben és módszereiben történő összehangolásával, az információcsere felgyorsításával, a totális ellenőrzés mellőzésével a rendelkezésre álló erők és eszközök leggazdaságosabb felhasználásával a jogérvényesítési képességet fenntartva az illegális migráció és a hozzá kapcsolódó más jogellenes cselekményekkel szemben;

Checknet 2. komplex mélységi ellenőrző rendszer keretében működtetett migrációs háló a fentebb felsorolt szervezetek és intézmények részére jelent kiemelt feladatot; a migrációs szűrő-ellenőrző rendszer hálószerű kialakításával a meglévő szervek végrehajtó egységei tevékenységüket – térben és időben, valamint alkalmazott rendszerek szerint – egy szerv által koordináltan egy rendszerbe szervezve hajtja végre; a szervek az illegális migráció áthaladási csomópontjaiban (nagyvárosok, vasútállomások, buszpályaudvarok, szálláshelyek), útvonalain (vasút, közút), munkahelyeken (építkezések, mezőgazdasági területek), áruházakban, vásárcsarnokokban, piacokon végzik idegenrendészeti szűrő tevékenységüket.

Checknet 3. Ebben a rendszerben helye lenne az egészségügyi hatóságnak is! A feladat végrehajtása során a nemzetközi feladatokat érintő tevékenységek biztosítása érdekében támaszkodni lehet az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, Határrendészeti feladatokat ellátó szervek, a Rendőrség és egyéb szervek által kiépített együttműködési rendszerre.

Köszönöm a figyelmet!