Dorner Helga CEU Center for Teaching and Learning Online kollaboratív szeminárium: Amikor a csoport másik fele egy kontinensnyire van… Dorner Helga CEU Center for Teaching and Learning E-learning a felsőoktatásban: utak, gyakorlatok, dilemmák PTE Felnőttképzési és Emberi ErőforrásFejlesztése Kar , Pécs, 2013. május 31.
West façade, Frederick R West façade, Frederick R. Weisman Art Museum, University of Minnesota Tervezte: Frank O. Gehry
Online, kollaboratív, szeminárium
Online, kollaboratív, szeminárium Aktív, szinkrón és aszinkrón tanulási folyamat online tanulási környezetben és videókonferencián keresztül. Önálló (egyéni) tudásalkotás (is) zajlik, személyes tudások és ismeretek jönnek létre. Az online tanulás szerves, támogató eleme a „jó interaktív online tanítás” is [good interactive online instruction] (Ally, 2004, 19. o.). Online, kollaboratív, szeminárium
Online, kollaboratív, szeminárium Szervezett, szinkrón tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul (Roschelle és Teasley, 1995). A kollaboráció, a közös tudásépítés és a résztvevők együttes tevékenysége, mint az interakciók egy különleges formája jelenik meg (Dillenbourg, 1999; Dillenbourg, Baker, Blaye, és O’Malley, 1996; Engeström, 1992; Lipponen, 2002). A tanulók a tudásközösség tagjává válnak (Jonassen és Land, 2000; Lave, 1991; Rogoff, 1990; Scardamalia és Bereiter, 1994; Vigotszkij, 1978). Online, kollaboratív, szeminárium
Online, kollaboratív, szeminárium Egyetemi, formális, face-to-face oktatási keretek, a kurzus a mesterképzési szak képzési tervének része. A hallgatók a tanítás-tanulás folyamatának aktív résztvevői, amelynek az interakciók, az értelmezés és a véleményalkotás szerves részét képezik. Egy adott probléma megoldására irányuló kollaboratív tudásépítő folyamat, amelynek során a résztvevők a probléma megoldásával összefüggő elméleteiket megosztják és egyeztetik egymással. Online, kollaboratív, szeminárium
A tanítás-tanulási folyamat F2F és online (web konferencia) Szemináriumi beszélgetés – csoportok/hallgatók közötti interakció. Szinkrón Kollaboratív és egyéni tanulást támogató feladatok az online tanulási környezetben vagy azon kívül. Aszinkrón A tanítás-tanulási folyamat
Interakció = Kollaboráció = Tanulás? A produktív interakció, amelynek eredményeképpen a tudás és az aktív tanulás létrejön, nem alakul ki automatikusan (Berge, 1999; De Smet, Van Keer és Valcke, 2008; Dillenbourg, 1999; Liaw és Huang, 2000; Northrup, 2001; Rourke, 2000). A kollaboráció sem feltétlenül eredményez tanulást (Dillenbourg, 2002). Interakció = Kollaboráció = Tanulás?
A kollaboratív tanulás megtervezése Tanulási célok; Feladattípusok; Tervezés mértéke; Csoport mérete; Számítógép által nyújtott támogatás. (Strijbos, Martens, és Jochems, 2004) A kollaboratív tanulás megtervezése
A kollaboratív tanulás megtervezése Tanulási célok: Zárt készségek (closed skills) és a nyitott készségek (open skills). A nyitott készségek azonban komplex interakciók végrehajtásához nyújtanak segítséget: vita és egyeztetés, amelyek során a csoporttagok hozzászólásai egymásra épülnek, szorosan összefüggenek (Strijbos és mtsai, 2004). Feladattípusok: Strukturált feladatok (well-structured tasks) és kevésbé strukturált feladatok (ill-structured tasks): Az interakciókat a strukturált feladatok kevésbé támogatják, hiszen ezen feladatok esetében egy korrekt megoldás létezik (Jonassen és Kwon, 2001). Tervezés mértéke: A facilitátori instrukciók, a moderálás és a megfelelő tanulási környezet biztosításával a kölcsönös függőség és a csoporton belüli egyéni számonkérhetőség elősegítése. A tervezés mértéke ennek megfelelően lehet alacsony vagy magas. A kollaboratív tanulás megtervezése
A kollabortív tanulás megtervezése Csoport mérete: Négy-fős csoportok esetében a csoporton belüli kommunikáció több kognitív konfliktust eredményez, mint a pármunka (Fuchs, Fuchs, Kazdan, Karns, Calhoon, és Hamlett, 2000) . Számítógép által nyújtott támogatás: A „technológiák kollaboratív módon történő felhasználása” és a „kollaboratív technológiák” közötti különbségtétel (Lipponen, 2001). Az előbbi a kommunikációt és a kollaboratív tevékenységet elősegítő integrált funkciók. A kollabortív tanulás megtervezése
Kollaborációt támogató feladatok és a munka értekelése “Heti gondolatok” Rövid (250-300 szavas) reflexió és/vagy kritika a heti kötelező irodalommal kapcsolatban. Feedback: Minden téma esetében az adott oktatótól és alkalmanként a társaktól is. A heti közös videókonferencián a hozzászólások megvitatása. Érdemjegy 20%-a “Terepgyakorlat” 1. fázis kollaboratív dokumentum a két csoport városairól. 2. egyéni online dokumentáció a terepgyakorlatról. Formátum: audio-vizuális, szöveges, statikus, animált stb. Érdemjegy 10%-a Kollaborációt támogató feladatok és a munka értekelése
Kollaborációt támogató feladatok és a munka értekelése “Csoport projekt” 4-5 fős csoportok, 1 hónap közös kutatás - forrásfeldolgozás és disszemináció a hallgatók által kiválasztott szemináriumi témák közül. Az oktatók mindegyike 2-2 témáért felelős. Online kommunikáció és a projektek megvalósítása IKT/online eszközök támogatásával történik. Pl. Google hangout, online fórum, Google docs, Google sites, video, prezentáció stb. Érdemjegy 20%-a Kollaborációt támogató feladatok és a munka értekelése
A tanítás-tanulási folyamat Szinkrón F2F és online (web konferencia) Szemináriumi beszélgetés – csoportok/hallgatók közötti interakció. Aszinkrón Kollaboratív és egyéni tanulást támogató feladatok az online tanulási környezetben vagy azon kívül. A tanítás-tanulási folyamat
A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata Egy elméleti modell és mérési eszköz, amely az online tanulóközösség tervezett és szervezett kialakítását veszi alapul; a tanulást támogató tudásépítő interakciókra helyezi a hangsúlyt; meghatározza az online kollaboratív környezetben zajló sikeres tudásépítést segítő fogalmi keretét. A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata
A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata Kérdező közösség [community of inquiry] (Garrison, Anderson és Archer, 2000) A tudásépítés az online tanulóközösség tagjai között létrejött kollaboratív munka eredménye. A tudásépítést segítő folyamatokat ún. jelenlétek formájában írja le. Ennek szerves része a segítő instrukciók összehangoltsága (tanári jelenlét), a támogató kollegiális légkör (társas jelenlét), valamint a kognitív jelenlét, amely az ún. praktikus kérdésfelvetések [practical inquiry] folyamatán keresztül mélyebb tudás elsajátítását és alkalmazását jelenti az online tanulóközösségekben. A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata
A tanítás-tanulási folyamat vizsgálata Kognitív jelenlét Társas jelenlét Tanári jelenlét Diskurzus támogatása Tartalom kiválasztása A tanulás élménye Tanulási légkör Kérdező közösség (Garrison, Anderson és Archer, 2000) A tanítás-tanulási folyamat vizsgálata
A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata Milyen a hatásrendszere a szervezett aszinkrón és szinkrón fázisokból álló tanítás-tanulási folyamatnak? Mi jellemzi az aszinkrón és a szinkrón folyamatokat a kognitív, társas és tanári jelenlét dimenzióját tekintve? Segíti-e a kollaboratív tanulást ez a strukturált tanítás-tanulási folyamat? Támogatja-e az egyén tudásgyarapodását? Milyen mértékben? Támogatja-e az online tanulóközösség kialakulását? Milyen mértékben? A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata
Online, kollaboratív, szeminárium
Köszönöm a figyelmet! Dorner Helga dornerh@ceu.hu Center for Teaching and Learning Video case studies in technology-supported teaching and learning