Dorner Helga CEU Center for Teaching and Learning

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Az „Y generáció” egyeteme
Virtuális oktatási környezet kialakítása
„A MUNKA NEMESÍT II.” "A programot az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja."
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
„Kutatás az atipikus tanulási formák (távoktatás/e-learning) modelljeinek kifejlesztésére célcsoportonként, a modellek bevezetésére és alkalmazására” Megbízó:
Drajkó László Microsoft Magyarország
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
E-learning és a multimédia
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Hunya Márta módszertani szakértő
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
e-Learning a tanárképzésben
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Felsőoktatási portálok lehetőségei a hatékony tudásépítésben
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az E-TANÁR portál.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Virtuális tanulási környezet kialakítása és projektmódszerek alkalmazása Erasmus+ KA1 mobilitás program Disszemináció Százhalombatta, november 24.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
European Distance and E-Learning Network
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Előadás másolata:

Dorner Helga CEU Center for Teaching and Learning Online kollaboratív szeminárium: Amikor a csoport másik fele egy kontinensnyire van… Dorner Helga CEU Center for Teaching and Learning E-learning a felsőoktatásban: utak, gyakorlatok, dilemmák PTE Felnőttképzési és Emberi ErőforrásFejlesztése Kar , Pécs, 2013. május 31.

West façade, Frederick R West façade, Frederick R. Weisman Art Museum, University of Minnesota Tervezte: Frank O. Gehry

Online, kollaboratív, szeminárium

Online, kollaboratív, szeminárium Aktív, szinkrón és aszinkrón tanulási folyamat online tanulási környezetben és videókonferencián keresztül. Önálló (egyéni) tudásalkotás (is) zajlik, személyes tudások és ismeretek jönnek létre. Az online tanulás szerves, támogató eleme a „jó interaktív online tanítás” is [good interactive online instruction] (Ally, 2004, 19. o.). Online, kollaboratív, szeminárium

Online, kollaboratív, szeminárium Szervezett, szinkrón tevékenység, amely egy adott problémára vonatkozó közös elgondolás kialakítására és fenntartására irányul (Roschelle és Teasley, 1995). A kollaboráció, a közös tudásépítés és a résztvevők együttes tevékenysége, mint az interakciók egy különleges formája jelenik meg (Dillenbourg, 1999; Dillenbourg, Baker, Blaye, és O’Malley, 1996; Engeström, 1992; Lipponen, 2002). A tanulók a tudásközösség tagjává válnak (Jonassen és Land, 2000; Lave, 1991; Rogoff, 1990; Scardamalia és Bereiter, 1994; Vigotszkij, 1978). Online, kollaboratív, szeminárium

Online, kollaboratív, szeminárium Egyetemi, formális, face-to-face oktatási keretek, a kurzus a mesterképzési szak képzési tervének része. A hallgatók a tanítás-tanulás folyamatának aktív résztvevői, amelynek az interakciók, az értelmezés és a véleményalkotás szerves részét képezik. Egy adott probléma megoldására irányuló kollaboratív tudásépítő folyamat, amelynek során a résztvevők a probléma megoldásával összefüggő elméleteiket megosztják és egyeztetik egymással. Online, kollaboratív, szeminárium

A tanítás-tanulási folyamat F2F és online (web konferencia) Szemináriumi beszélgetés – csoportok/hallgatók közötti interakció. Szinkrón Kollaboratív és egyéni tanulást támogató feladatok az online tanulási környezetben vagy azon kívül. Aszinkrón A tanítás-tanulási folyamat

Interakció = Kollaboráció = Tanulás? A produktív interakció, amelynek eredményeképpen a tudás és az aktív tanulás létrejön, nem alakul ki automatikusan (Berge, 1999; De Smet, Van Keer és Valcke, 2008; Dillenbourg, 1999; Liaw és Huang, 2000; Northrup, 2001; Rourke, 2000). A kollaboráció sem feltétlenül eredményez tanulást (Dillenbourg, 2002). Interakció = Kollaboráció = Tanulás?

A kollaboratív tanulás megtervezése Tanulási célok; Feladattípusok; Tervezés mértéke; Csoport mérete; Számítógép által nyújtott támogatás. (Strijbos, Martens, és Jochems, 2004) A kollaboratív tanulás megtervezése

A kollaboratív tanulás megtervezése Tanulási célok: Zárt készségek (closed skills) és a nyitott készségek (open skills). A nyitott készségek azonban komplex interakciók végrehajtásához nyújtanak segítséget: vita és egyeztetés, amelyek során a csoporttagok hozzászólásai egymásra épülnek, szorosan összefüggenek (Strijbos és mtsai, 2004). Feladattípusok: Strukturált feladatok (well-structured tasks) és kevésbé strukturált feladatok (ill-structured tasks): Az interakciókat a strukturált feladatok kevésbé támogatják, hiszen ezen feladatok esetében egy korrekt megoldás létezik (Jonassen és Kwon, 2001). Tervezés mértéke: A facilitátori instrukciók, a moderálás és a megfelelő tanulási környezet biztosításával a kölcsönös függőség és a csoporton belüli egyéni számonkérhetőség elősegítése. A tervezés mértéke ennek megfelelően lehet alacsony vagy magas. A kollaboratív tanulás megtervezése

A kollabortív tanulás megtervezése Csoport mérete: Négy-fős csoportok esetében a csoporton belüli kommunikáció több kognitív konfliktust eredményez, mint a pármunka (Fuchs, Fuchs, Kazdan, Karns, Calhoon, és Hamlett, 2000) . Számítógép által nyújtott támogatás: A „technológiák kollaboratív módon történő felhasználása” és a „kollaboratív technológiák” közötti különbségtétel (Lipponen, 2001). Az előbbi a kommunikációt és a kollaboratív tevékenységet elősegítő integrált funkciók. A kollabortív tanulás megtervezése

Kollaborációt támogató feladatok és a munka értekelése “Heti gondolatok” Rövid (250-300 szavas) reflexió és/vagy kritika a heti kötelező irodalommal kapcsolatban. Feedback: Minden téma esetében az adott oktatótól és alkalmanként a társaktól is. A heti közös videókonferencián a hozzászólások megvitatása. Érdemjegy 20%-a “Terepgyakorlat” 1. fázis kollaboratív dokumentum a két csoport városairól. 2. egyéni online dokumentáció a terepgyakorlatról. Formátum: audio-vizuális, szöveges, statikus, animált stb. Érdemjegy 10%-a Kollaborációt támogató feladatok és a munka értekelése

Kollaborációt támogató feladatok és a munka értekelése “Csoport projekt” 4-5 fős csoportok, 1 hónap közös kutatás - forrásfeldolgozás és disszemináció a hallgatók által kiválasztott szemináriumi témák közül. Az oktatók mindegyike 2-2 témáért felelős. Online kommunikáció és a projektek megvalósítása IKT/online eszközök támogatásával történik. Pl. Google hangout, online fórum, Google docs, Google sites, video, prezentáció stb. Érdemjegy 20%-a Kollaborációt támogató feladatok és a munka értekelése

A tanítás-tanulási folyamat Szinkrón F2F és online (web konferencia) Szemináriumi beszélgetés – csoportok/hallgatók közötti interakció. Aszinkrón Kollaboratív és egyéni tanulást támogató feladatok az online tanulási környezetben vagy azon kívül. A tanítás-tanulási folyamat

A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata Egy elméleti modell és mérési eszköz, amely az online tanulóközösség tervezett és szervezett kialakítását veszi alapul; a tanulást támogató tudásépítő interakciókra helyezi a hangsúlyt; meghatározza az online kollaboratív környezetben zajló sikeres tudásépítést segítő fogalmi keretét. A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata

A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata Kérdező közösség [community of inquiry] (Garrison, Anderson és Archer, 2000) A tudásépítés az online tanulóközösség tagjai között létrejött kollaboratív munka eredménye. A tudásépítést segítő folyamatokat ún. jelenlétek formájában írja le. Ennek szerves része a segítő instrukciók összehangoltsága (tanári jelenlét), a támogató kollegiális légkör (társas jelenlét), valamint a kognitív jelenlét, amely az ún. praktikus kérdésfelvetések [practical inquiry] folyamatán keresztül mélyebb tudás elsajátítását és alkalmazását jelenti az online tanulóközösségekben. A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata

A tanítás-tanulási folyamat vizsgálata Kognitív jelenlét Társas jelenlét Tanári jelenlét Diskurzus támogatása Tartalom kiválasztása A tanulás élménye Tanulási légkör Kérdező közösség (Garrison, Anderson és Archer, 2000) A tanítás-tanulási folyamat vizsgálata

A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata Milyen a hatásrendszere a szervezett aszinkrón és szinkrón fázisokból álló tanítás-tanulási folyamatnak? Mi jellemzi az aszinkrón és a szinkrón folyamatokat a kognitív, társas és tanári jelenlét dimenzióját tekintve? Segíti-e a kollaboratív tanulást ez a strukturált tanítás-tanulási folyamat? Támogatja-e az egyén tudásgyarapodását? Milyen mértékben? Támogatja-e az online tanulóközösség kialakulását? Milyen mértékben? A tanítás-tanulás folyamatának vizsgálata

Online, kollaboratív, szeminárium

Köszönöm a figyelmet! Dorner Helga dornerh@ceu.hu Center for Teaching and Learning Video case studies in technology-supported teaching and learning