Gondolatok a határon átnyúló együttműködések finanszírozásáról Hatvan, október 4.
1.Határon átnyúló civil együttműködés az Ister-Granum régióban 2.A határon átnyúló fejlesztések forrásai Új fejlemények
1. Határon átnyúló civil együttműködés az Ister-Granum régióban
Határon átnyúló civil együttműködés az Ister-Granum régióban
Regionális fejlesztési terv A regionális nonprofit integráció kialakítása és működtetése • A regionális civil parlament létrehozása és működtetése • Regionális civil szolgáltatói irodahálózat kialakítása és működtetése • Civil alap létrehozása • Nonprofit portál létrehozása és működtetése • Civil újság megjelentetése • Regionális rádió alapítása, működtetése Határon átnyúló civil együttműködés az Ister-Granum régióban A civil szektor forrásbevonási képességének növelése • Regionális nonprofit képzési központ kialakítása • Regionális civil képzési program elindítása • Akciók, kampányok, tanulmányutak A hátrányos helyzetűek támogatása a civil szektoron keresztül • Képzési, szakképzési programok elindítása • A munkába való visszajutás támogatása • Hátrányos helyzetű személyek foglalkoztatása • Szociális és egészségügyi szolgáltatásokat nyújtó szervezetek támogatása
Regionális fejlesztési terv A regionális nonprofit integráció kialakítása és működtetése • A regionális civil parlament létrehozása és működtetése • Regionális civil szolgáltatói irodahálózat kialakítása és működtetése • Civil alap létrehozása • Nonprofit portál létrehozása és működtetése • Civil újság megjelentetése • Regionális rádió alapítása, működtetése A civil szektor forrásbevonási képességének növelése • Regionális nonprofit képzési központ kialakítása • Regionális civil képzési program elindítása • Akciók, kampányok, tanulmányutak A hátrányos helyzetűek támogatása a civil szektoron keresztül • Képzési, szakképzési programok elindítása • A munkába való visszajutás támogatása • Hátrányos helyzetű személyek foglalkoztatása • Szociális és egészségügyi szolgáltatásokat nyújtó szervezetek támogatása Határon átnyúló civil együttműködés az Ister-Granum régióban
Matra-KAP: 3,49 M Ft ( ) NCA Civil Szolgáltató: 0,5 M Ft ( ) NCA Civil Szolgáltató: 1,5 M Ft ( ) Határon átnyúló civil együttműködés az Ister-Granum régióban NCA Civil Önszerveződés: 1,55 M Ft ( )
NCTA: 5,2 M Ft ( ) Határon átnyúló civil együttműködés az Ister-Granum régióban A) 3 szolgáltató iroda elindítása Minőségbiztosítási rendszer kialakítása Az iroda munkatársainak képzése Arculatterv és arculati tárgyak Információs kiadványok B) Portálfejlesztés C) Civil adattár D) Társadalmifelelősség-stratégiai képzés (vállalkozók, civilek)
Irodahálózat Térségi lehatárolás Esztergomi Környezetkultúra Egyesület Párkányi RRA Ipolymenti Kulturális és Turisztikai Társulás Sorskerék Alapítvány Szőgyén Jövőjéért Alapítvány Máriahalmi Faluvédő Egyesület Határon átnyúló civil együttműködés az Ister-Granum régióban
Határon átnyúló civil együttműködés NCA Civil Önszerveződés: 2 M Ft ( ) NCA Nemzetközi: 1 M Ft ( ) NCA Nemzetközi: 0,8 M Ft ( ) NCA Demokrácia: 1,4 M Ft ( ) NCA Civil Szolgáltató: 5,8 M Ft ( )
2. A határon átnyúló fejlesztések forrásai
Interreg- és ETE-keretek A határon átnyúló fejlesztések forrásai
Támogatható térségek A határon átnyúló fejlesztések forrásai
Ágazati jellegű források A CBC-programok jövője • IPA, ENPI • Twinning, ESPON • Culture, Health, FP7, URBACT, Intelligent Energy (Save, Altener, STEER) • Europe for Citizens, Youth in action • V4 • Svájci hozzájárulás (9. prioritás) • TÁMOP, LEADER
3. Új fejlemények
A határon átnyúló együttműködések evolúciója Informális együttműködés Funkcionális régiók Normatív háttér Új fejlemények
A z Interreg -programok célja i : * a különböző szintű európai entitások közötti együttműködés erősítése * a határok elválasztó hatásainak csökkentése * a gazdasági, társadalmi és területi kohézió erősítése az EU-ban Az Interreg-program fejlődése: : közösségi kezdeményezés, csak határ menti, „esetleges” prioritások (pl. turizmus és agroturizmus, halászat, szennyezések megelőzése és ellenőrzése, helyi víz-, gáz- és elektromos hálózatok kiépítése stb.), interregionális együttműködések PILOT-ként : tematikus bővítés (pl. nyelvi képzések) és a transznacionális aspektus megjelenése (REGEN folytatása + IIC: 1997-től 7 transznacionális program (CADSES), 2 árvízvédelmi program) A CBC-programok szigorodása Új fejlemények
Az Interreg-program fejlődése: : 64 CBC-program, ENPI, IPA, ESPON, INTERACT elindulása, kialakul a három prioritási tengely (A, B, C), a CBC- programoknál egyértelműbbé válik az intézkedések rendszere és a négyféle projekt (egyedi, kiegészítő, tükör, közös) : ETE, csak közös projektek A CBC-programok szigorodása A CBC-programok jövője
A CBC-programok célja i : a gazdasági és társadalmi kohézió erősítése a határtérségekben Eszközei: közös programozás és végrehajtás közös pályázat = közös fejlesztés, közös megvalósítása, közös menedzsment, közös finanszírozás Lead Partner-elv: megalapozott partnerség CBC-hatás fontossága A probléma: Valódi közös projektek alacsony száma A probléma oka: A területi kohézió hiánya A CBC-programok szigorodása Új fejlemények
1.A programok megmaradnak (HU-SK) 2.Az ETE-keretek bővülnek 3.Minden program igazodik a makroregionális stratégiához, minden programnak az EU2020 Stratégia célkitűzéseinek elérését kell segítenie 4.Stratégiai szemléletmód és integrált megközelítés 5.Külön megállapodás (nem a Partnerségi Szerződés keretében) 6.Évenkénti pénzügyi zárás, n + 3-as szabály 7.Csökken a közösségi társfinanszírozás mértéke: 75 % 8.Új eszközök: közös akcióterv (JAP), közösségvezérelt helyi fejlesztés (CLLD, 85%), integrált területi beruházás (ITI) 9.Kötelező tematikus koncentráció Az új rendelettervezetek és a CBC-programok Új fejlemények
(1) a kutatás, technológiai fejlesztés és innováció erősítése; (2) az információs és kommunikációs technológiák hozzáférhetőségének, használatának és minőségének javítása; (3) a kis- és középvállalkozások, a mezőgazdasági (az EVMA esetében) és a halászati és az akvakultúra-ágazat (az ETHA esetében) versenyképességének javítása; (4) az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság felé történő elmozdulás támogatása minden ágazatban; (5) az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, a kockázatmegelőzés és –kezelés ügyének támogatása; (6) a környezetvédelem és az erőforrás-hatékonyság propagálása; (7) a fenntartható szállítás támogatása és kapacitáshiányok megszüntetése a főbb hálózati infrastruktúrákban; (8) a foglalkoztatás előmozdítása és a munkaerő mobilitásának támogatása; (9) a társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem; (10) beruházások az oktatás, készségfejlesztés és élethosszig tartó tanulás területén; (11) az intézményi kapacitás javítása és hatékony közigazgatás. Új fejlemények
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! OCSKAY Gyula