Nem szakrendszerű oktatás és múzeumpedagógia
József Attila Általános Iskola Nem szakrendszerű oktatás 2 éve Múzeumpedagógia 10 éve Adaptivitás
A nem szakrendszerű oktatás célja és jellemzői Alapvető készségek és képességek fejlesztése Élményközpontúság Nincs szükség tantárgyi tagolásra Holisztikus szemlélet kialakítása Kulcskompetenciák fejlesztése
A múzeumpedagógia célja A különböző korosztályú gyermekek múzeumlátogató felnőttekké való nevelése Cselekvő, érdeklődő magatartás kialakítása élményeken keresztül Komplex hatás az emberi tudatra, a múzeumlátogatás kultúrájának kiépítésével Határozott céllal történő kiállításnézés, egy témára koncentráltan A kulcskompetenciák fejlesztésén keresztül az önálló ismeretszerzés képességének elsajátíttatása Holisztikus szemlélet kialakítása
Kapcsolódási pontok NAT Pedagógiai program Helyi tanterv
Amit csinálunk, amire törekszünk Játék a matematikában, matematikával, matematikáért Konkrét, a mindennapi életben használható tudás Keretek szétfeszítése-nyitás a holisztikus szemlélet felé Új módszertani eszközök alkalmazása Élményközpontúság
Megvalósulási forma Péntek-nem szakrendszerű nap Órakeret lazítása - tömbösítés Projektnapok Humán terület (magyar nyelv- és irodalom, idegen nyelv, testnevelés) Reál terület (matematika, idegen nyelv, testnevelés) Kiegészítés: múzeumi foglalkozások
Lebonyolítás – 5. osztály Óraszám Foglalkozás témája Kapcsolódó témakör Szükséges eszközök 1-2. szept. Lehetőségek a matematikában Bemeneti mérés Előkészítés, felkészítés Alapművelet Feladatlap 3-4 szept. Mennyi az annyi? Számok, mennyiségek és jelölésük Egyiptomi számok és rovás 5-6. okt. Messzi-e még a messzi? Milyen hosszú a Kosuti? Mérések (hosszúság) Mérőszalag 7-8 okt. Szörnyek (törtek) a matematikában Műveletek tizedes törtekkel Aplikációk (kisördög, számok) ŐSZI SZÜNET 9-10. nov. Múzeumi előkészítő óra Síkidomok, egyenesek helyzete, egybevágóság feltételei Vonalzó, síkidom ábrák, fényképek 11-12. nov. Múzeumi záróóra Műveletek törtekkel Mi valószínűbb 13-14. dec. Rajzolt matematika Ábrák, vonalzó, körző, szögmérő TÉLI SZÜNET 15-16. jan. Mekkora a sárkány barlangja Terület mértékegységek Kocka, téglatest 17-18. jan. Hetedhét határon Terület, kerület 19-20. febr. Tördelt törtek reparálása Törtek összeadása, kivonása, szorzása, osztása 21-22. febr. Tized - század - ezred Tizedes törtek, Közönséges törtek 23-24. márc. A furfangos szegényember Humoros szöveges feladatok Mesekönyv 25-26. márc. A szögről ugrott körző meséi Kör, gömb, háromszög és létrehozói Táblavonalzó, táblakörző, szögestábla TAVASZ SZÜNET 27-28. ápr. Amiről a térkép mesél Helymeghatározás tájoló segítségével Térkép, iránytű, szögmérő, vonalzó 29-30. ápr. A semmin túl Alapműveletek negatív számokkal Táblavonalzó 31-32. máj. Add meg a koordinátáid Tájékozódás koordináta rendszerben 33-34. máj. Gyakorlat teszi a mestert Egész számok összeadása és kivonása, abszolútérték 35-36. jún. Kis matematikatörténet Diák kiselőadások Laptop, projektor 37-38. jún.
Programok Modern mítoszok – Az ezeregy éjszaka meséi – A Pál utcai fiúk Az ezeregy éjszaka meséi – A szőnyegkereskedő segédje A Gyermekvasút – Tájékozódási gyakorlatok
A Pál utcai fiúk Tananyaghoz kapcsolt Több helyszínen zajló Füvészkert, Magyar Nemzeti Múzeum, séta a városban, a Grund Mérési feladat Számolás,mértékváltás, méretarány Alaprajzkészítés
Az ötödikes irkalapok
Lebonyolítás – 6. osztály
Lebonyolítás – 6. osztály
Programok Harci túra a kultúráért - Hadtörténeti Intézet és Múzeum - Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Ludwig Múzeum - Csörgő Attila:Archimédészi pont Túraverseny – Hárs-hegy
Az irkák 6. osztályban
Csörgő Attila Időszaki kiállítás-felfedezés Képzőművészet és geometria találkozása Előkészítés az iskolában Szemléletes, szemléltető oktatás, gyakorlati megvalósítás – múzeum Zárás az iskolában
Akadályok A diákokkal, szülőkkel, kollegákkal elhitetni, bebizonyítani, hogy ez is matematika Magunknak minden alkalommal megújulni Feltételek, eszközök, anyagok hiánya
Összegzés A szokásostól eltérő megközelítés Műhelymunka Szemléletformálás Elfogadtatás= apró lépések technikája Kooperativitás hiánya Szociális kompetencia fejletlensége
A matematika mindenütt jelen van A matematika mindenütt jelen van. Megjósolja, fog-e esni az eső, megmondja hány óra van, és elárulja, mennyi pénzünk van. A matematika segítségével bűnügyeket elemzünk,mintákat fedezünk fel,és kiszámítjuk egyesek viselkedését. A számok megoldják a legnagyobb rejtélyeket.
Köszönjük a figyelmet!