Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségirányítás a felsőoktatásban
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Szervezetfejlesztési Program
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Minőségdíjak.
Controlling a gyakorlatban
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Minőség menedzsment 6.előadás
LB felkészítő: március
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
Mottó: A tudás gyakorlatban történő alkalmazása
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Intézményi minőségbiztosítás, és a második körös intézményi akkreditáció január 17. Páczelt István.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
1 A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA AZ AKKREDITÁLÓ SZEMÉVEL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem 2008.augusztus 27.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
DEBRECENI EGYETEM AGRÁRTUDOMÁNYI CENTRUM AGRÁRGAZDASÁGI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI KAR VEZETÉSI ÉS MUNKATUDOMÁNYI TANSZÉK Üzleti kiválóság Dr. Gályász József.
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A FELNŐTTKÉPZÉSBEN
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József

Törvényi háttér 110. § Intézményműködéssel kapcsolatos minőséghitelesítés A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság az intézményműködéssel kapcsolatos minőséghitelesítés keretében nyolcévenként munkaterve szerint vizsgálja: u a képzés, tudományos kutatás, művészeti alkotó tevékenység feltételeinek meglétét; u azt, hogy a felsőoktatási intézmény mely képzési, ill. tudományterületen, képzési szinten rendelkezik a szükséges feltételekkel; u a felsőoktatási intézményben megfelelő módon működik-e az intézményi minőségfejlesztési program u végrehajtották-e a minőségfejlesztéssel kapcsolatosan kidolgozott intézkedési tervben foglaltakat.

3 Felsőoktatás - Minőségbiztosítás Minőségbiztosítási rendszer ? Minőségmenedzsment – Minőségbiztosítási rendszer ? u ISO 9001 u TQM n Szervezeti kultúra u egyetem –főiskola u hagyományok u integráció u BSc – MSc – PhD u Felsőoktatási Törvény

4 Felsőoktatás - Minőségbiztosítás Minőségmenedzsment rendszer – VEZETÉSI RENDSZER Intézményi minőségbiztosítási rendszer Egységes rendszer? Intézmény specifikus? Egységes alapelvek alapján kialakított intézményi rendszer?ENQA?

Akkreditációs útmutató használata n Útmutató!!!!!, ennek megfelelően használják! Hibák, nyelvezet, szakmai kompromisszumok n Intézményi autonómia n Intézmények sajátosságai n Hagyományos képzés – lineáris képzés n PDCA bemutatása a különböző területeken, konkrét példákon keresztül n Mérőszámok, trendek n Az önértékelési jelentés megállapításait használjuk fel munkánk fejlesztésére – közzététel, kommunikáció n Reális értékelés

Önértékelés –LB értékelés n Önértékelés – tükör! n Milyen szinten? u Intézmény!!! u Kar n Önértékelésben résztvevők köre? u Szenátus, Tanácsok, Bizottságok u Munkatársi minta u Teljes körű

Önértékelési modell  EFQM  CAF  Malcolm Baldrige kritérimok  ENQA  ?????

ENQA irányelvek ( European Association for Quality Assurance in Higher Education) 1. Intézmények rendelkezzenek minőségbiztosítási irányelvekkel és eljárásokkal. 2. Legyen rendszere a döntések jóváhagyásának értékelésének, ellenőrzésének és időszakos felülvizsgálatának. 3. A hallgatók értékelése következetesen alkalmazott kritériumok alapján, a jóváhagyott szabályzatokon és folyamatokon keresztül történjen.

ENQA irányelvek 4. Tanárokra vonatkozó minőségbiztosítási követelmények. 5. A képzéshez szükséges források és eszközök biztosítása, a tanulás támogatása. 6. Információk gyűjtése, elemzése és felhasználása a folyamatok fejlesztésében. 7. Az intézmények programjaira, döntéseire vonatkozó információk nyilvánosságának biztosítása.

Önértékelés megalapozása  Oktatás, képzés – értékrend kialakítása  Értékelő skálák  Értékelés + konszenzus  Adatok, elemzések hozzáférhetővé tétele  Önértékelés eredményei – intézkedési tervek – folyamatos fejlődés

Útmutató II.1. Intézményi, kari szintű vezetés és szervezet n Döntési rendszer n A források elosztásának rendszere n A személyi kiválasztás rendszere n Az intézmény külső kapcsolatainak rendszere

Útmutató II.2. Oktatás-, kutatásvezetés és –fejlesztés n Az oktatás, a hallgató segítése oktatáson kívüli eszközökkel n A kutatás és az oktatás kapcsolata n A hallgatók részvétele, szerepe az intézmény működésében n Az intézmény adminisztrációja és infrastruktúrája hogyan segíti az oktatást? n Javaslatok az intézmény stratégiájának kialakítására

Útmutató II.3. Minőségbiztosítás és -fejlesztés 1. Minőségpolitika, -stratégia és eljárások a minőség biztosítására a) Az intézmény/kar küldetése, jövőképe, értékrendje b) Az intézménnyel (vagy egységeivel, meghatározóan karaival) szemben támasztott jelenlegi és jövőbeli igények, elvárások ismertsége, a tájékoztatás lépései, formái, szintjei

Útmutató II.3. Minőségbiztosítás és -fejlesztés c) Az intézmény vezetési rendszere d) Az intézményi stratégia megvalósításához illeszkedő minőségbiztosítási rendszer kialakítása és működtetése e) Az intézmény, kar, esetleg más szervezeti egység minőségbiztosítási rendszerének szervezete f) Az intézmény (egységei) működésének értékelése

Útmutató II.3. Minőségbiztosítás és -fejlesztés g) A vezetés külső, belső kapcsolatainak kiterjedtsége h) A munkatársak tevékenységének figyelemmel kísérése

Útmutató II.3. Minőségbiztosítás és -fejlesztés 2. Képzési programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése 2.1 Képzési programok létesítésével, indításával kapcsolatos általános technikák jellemzői u Az új képzési programok u Programok összeállításának technikája u A képzési és kimeneti követelményekben megfogalmazott kompetenciák fejlesztésének általános metodikája, technikája

2.2. Az oktatás eredményessége. A programok eredményességének követése, értékelése. Az intézmény (karok, szervezeti egységek) ez irányú folyamatainak módszeres megtervezése és menedzselése 2.3. A felhasználói partnerek véleménye a szervezetről és teljesítményéről 2.4. Hallgatói elégedettség mérése Útmutató II.3. Minőségbiztosítás és -fejlesztés

3. A hallgatói teljesítmények értékelése (A hallgatói teljesítmények értékelési rendszere) 4. Az oktatás?! minőségének biztosítása (Az oktatók!!!) 4.1. Az intézmény emberi erőforrásainak tervezése, irányítása és továbbfejlesztése 4.2. Az oktatási tevékenység értékelése Útmutató II.3. Minőségbiztosítás és -fejlesztés

5. Tanulástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások 5.1.Intézményi szinten végzendő vizsgálatok, minősítések (támogató szolgáltatások, könyvtár, nyelvi képzés, sport, kollégium, öntevékenység támogatása……) 5.2.Az intézményi erőforrások kezelése (menedzselése) Útmutató II.3. Minőségbiztosítás és -fejlesztés

6. Belső információs rendszer 6.1.Az intézmény kulcsfontosságú eredményeinek mutatói 7. Nyilvánosság, a közvélemény tájékoztatása Útmutató II.3. Minőségbiztosítás és -fejlesztés

LB feladata? n Intézményi önértékelés – LB értékelés n Objektív megítélés? n Minősítés? Tényekkel alátámasztott bizonyítékok gyűjtése és értékelése az intézmény, kar működéséről: n Megfelel-e a törvényi, jogszabályi előírásoknak n Minőségbiztosítási rendszer működése n Intézményi önértékelés megállapításainak valóság tartalma, megerősítése vagy módosítása

LB vizsgálat alapelvei n Etikus magatartás n Valósághű beszámolás n Függetlenség n Bizonyítékokon alapuló megközelítés n Bizalom légköre n Segítés, támogatás n Folyamat centrikus értékelés

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! Kérdéseikkel ne kíméljenek!