Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos Egyesülete Elnök Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia
2 A fogyasztók oktatásának fontossága A fogyasztó mint „gyengébb fél” helyzetének erősítésére különleges védelmi intézkedésekkel kell kiegyenlíteni az erőviszonyokat. Európai Bizottság –„szokásosan tájékozott, ésszerűen figyelmes és körültekintő átlagos fogyasztó” fogalma Az új elv a fogyasztó helyzetében visszalépés, de: éppen ezért fokozottabb jelentőséget kap a fogyasztói tudatosság növelése, az oktatás és tájékoztatás
A hazai szabályozás Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 3 Fogyasztóvédelmi törvény - A fogyasztók oktatása 17. § (1) A fogyasztóval iskolai és iskolán kívüli oktatás keretében meg kell ismertetni az igényei érvényesítéséhez szükséges jogszabályokat. (2) A fogyasztóvédelmi oktatás elsősorban állami feladat. (3) Az iskolai fogyasztóvédelmi oktatás a Nemzeti Alaptanterv részét képezi. A Nemzeti Alaptanterv fogyasztóvédelemmel kapcsolatos követelményeinek a Kormány részére történő benyújtása előtt be kell szerezni a fogyasztói érdekek országos képviseletét ellátó társadalmi szervezetek véleményét is. (4) A Nemzeti Alaptanterv elvei és követelményei szerint a fogyasztóvédelemért felelős miniszter közreműködik a közoktatás intézményei számára készülő fogyasztóvédelmi tantervi követelmények meghatározásában. (5) Az állam az iskolai fogyasztóvédelmi oktatással kapcsolatos feladatait az oktatási intézményeken keresztül, a fogyasztóvédelmi hatósággal és a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetekkel együttműködve látja el.
A megvalósulás I. (NAT) A fogyasztóvédelmi oktatás célja „ A fogyasztóvédelem célja a fogyasztói kultúra fejlesztése, és a tudatos kritikus fogyasztói kultúra fejlesztése, és a tudatos kritikus fogyasztói magatartás kialakítása és fejlesztése a tanulókban” A fogyasztóvédelmi oktatás tartalmi elemei · Szükséges a társadalmi és állampolgári kompetenciák kialakításának elősegítése, a jogaikat érvényesíteni tudó, a közéletben részt vevő és közreműködő fiatalok képzése. · A szociális és társadalmi kompetenciák fejlesztése, · a versenyképesség erősítésével kapcsolatos területek, mint például a vállalkozási, a gazdálkodási és a munkaképesség szoros összefüggése, · cselekvési kompetenciák fejlesztése, döntés mérlegelés képessége Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 4
A gyakorlati megvalósulás az iskolai oktatásban Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 5 Dilemmák: Minden gyermek képes az ismereteket megfelelően szintetizálni? A fogyasztói jogokat milyen módon ismerik meg? Az oktató személy maga rendelkezik-e a fogyasztói jogokra vonatkozó komplex ismeretekkel?
Iskolarendszeren kívüli oktatás Körülmények: Eltérő és differenciált a fogyasztók tájékozottsága, iskolázottsága, anyagi, szociális stb. helyzete Nem mindenki számára jelent megoldást hozzáférhető az internethez való hozzáférés Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 6 Következtetés: Az egyes célcsoportok számára differenciált oktatás szükséges. De! Az erőforrásokat nem szabad szétaprózni!
Szemléletváltás szükséges A fogyasztók oktatását végzők megfelelő szakmaisággal rendelkezzenek. A képzési programok igazodjanak az abban résztvevők adottságaihoz Az iskolarendszeren kívüli képzésben meghatározó szerepet kellene kapniuk a fogyasztóvédelemmel foglalkozó társadalmi szervezeteknek, amennyiben az egyes célcsoportokhoz igazodó akkreditált képzési programjuk van Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 7
Hatékonyabb módszerek az iskolarendszerű képzésben A Nemzeti Alaptanterv megfelelő átdolgozása a fogyasztóvédelmi ismeretek külön történő oktatása (6-8 tanóra/év) Papír alapú és interaktív, életkorra szabott oktatási anyagok készítése Vetélkedők, kampányok szervezése (Pl. sulitotó, rajzpályázat stb.) A modern, informatikai eszközök alkalmazása, melyen keresztül közvetlenül elérhető a fiatal generáció Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 8
A fogyasztói tudatosság növelése az iskolarendszeren kívül Célzott fogyasztói kampányok Követelmény: o hatékonyság (célcsoport elérése és ismereteinek növelése a legkisebb fajlagos költséggel) o átláthatóság, ellenőrizhetőség Speciális képzések o Fogyasztóvédelmi oktatást végzők képzése, továbbképzése o Fogyasztóvédelmi szakemberek képzése, továbbképzése Vállalkozások bevonása (ÚJ) Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 9
Köszönöm figyelmüket! Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 10