Internetes banki szolgáltatások, elektronikus ügyintézés
Egyre több bank nyújt Magyarországon is internetes banki szolgáltatást, ahol ugyanolyan szolgáltatások érhetők el, mint bármely bankfiókban. Az internetes banki szolgáltatások használatának legfőbb előnye, hogy nem kell hosszú ideig várakozni, amíg sorra kerülünk. Az egyes tranzakciók díjtételei minden esetben alacsonyabbak a fiókban kezdeményezetteknél. A bankon belüli átutalások, lekötések, egyéb megbízások azonnal feldolgozásra és végrehajtásra kerülnek. Ez a kényelmes és praktikus szolgáltatás elnyerte az ügyfelek bizalmát
INTERNETES BANKOLÁS (VAGY E-BANKOLÁS) Az internetbanki szolgáltatások általában lehetőséget nyújtanak a számlaegyenleg lekérdezésére, átutalásra, betétlekötésre, betétfelbontásra, bankkártyalimitek módosítására, bankkártya és hitel igénylésére, a mobiltelefon egyenlegének feltöltésére és befektetések kezelésére. EZ AZ ÜGYINTÉZÉSI FORMA • megbízható, hiszen saját maga jár el ügyeiben, nincs külön ügyintéző; • egyszerû – ha figyelmesen végigolvassa és követi a felhasználási útmutatót; • gyors – nem kell sorban állni, másokra várni, a mûveletek 1-2 perc alatt végbemennek; • olcsóbb a bankfióki szolgáltatásnál,
INTERNETES BANKOLÁS (VAGY E-BANKOLÁS) VALAMINT: • nincs időbeli korlát (a nap 24 órájában él aszolgáltatás); • nincs térbeli korlát (a világ bármely pontjáról elérhető a szolgáltatás); • biztonságos (titkosított adatkapcsolat,nemzetközi szabványok alkalmazásával). • Az internetbankon keresztül beküldött megbízásokat a bank a személyes ügyintézéssel azonos tartalmi követelményeknek megfelelően fogadja be és kezeli. Hasonló feltételekkel mûködnek az internetes befektetési szolgáltatások, e-biztosítások, amelyekről bővebb információt a honlapunkon talál.
MIRE VAN SZÜKSÉGE AHHOZ, HOGY AZ INTERNETEN INTÉZHESSE PÉNZÜGYEIT? TECHNIKAI FELTÉTELEK: • számítógép, internetes kapcsolattal (modem, adsl, kábel, Wi-Fi, hotspot stb.), • a pénzügyi szervezet által meghatározott böngészőprogram (MS Explorer, Firefox stb.). • Ezek a feltételek többnyire minden átlagos technikai színvonalú rendszerben adottak, és nem igényelnek bonyolult beállítást, különösebb szakértelmet.
A TECHNIKAI FELTÉTELEKEN TÚL A SZOLGÁLTATÁS IGÉNYBEVÉTELÉHEZ AZ ALÁBBIAKRA VAN SZÜKSÉG: 1. Az ügyfél és a pénzügyi szolgáltató köt egy szerződést, amelyben a felek pontosítják, hogy az ügyfél milyen szolgáltatást kíván igénybe venni az interneten keresztül. (Amennyiben az ügyfél az adott szolgáltatónál már rendelkezik bankszámlával, illetve befektetési szolgáltatások esetén értékpapírszámlával, akkor nem kell új számlát nyitnia). 2. A szolgáltató elkészíti a személyre szóló felhasználónevet és a hozzá tartozó jelszót, valamint az ügyfél rendelkezésére bocsátja az ügyintézéshez szükséges esetleges biztonsági eszközöket és tudnivalókat. Az azonosítás módja és a nyújtott biztonsági szint bankonként eltérő lehet. Néhány pénzügyi szervezet a hagyományos felhasználónév, illetve jelszó-azonosítást – az ügyfél biztonsága érdekében – kiegészítette: SMS-azonosítással (az ügyfél minden belépéshez egy egyedi kódsort kap a mobiltelefonjára), chipkártyás azonosítással (pénzügyi tranzakcióit digitális aláírással történő védelem szavatolja) 3. Szerződéskötést követően a szolgáltatás rövid időn belül már igénybe is vehető.
HOGYAN MÛKÖDIK AZ INTERNETES BANKOLÁS A GYAKORLATBAN? A bank, biztosító vagy befektetési szolgáltató weboldalán az ügyfél a felhasználónevét és titkos jelszavát a megfelelő helyen megadva léphet be a rendszerbe. Ez az azonosítási eljárás kiegészülhet a szolgáltató által nyújtott fentebb felsorolt, egyéb biztonsági elemekkel. Az interneten keresztül leadott megbízások a pénzügyi szervezet rendszerébe kerülve teljesülnek. A mûveletről interneten keresztül visszaigazolás érkezik. A visszaigazolásokat érdemes elmentenie a saját számítógépén, esetleg kinyomtatnia, arra az esetre, ha adategyeztetésre lenne szüksége a szolgáltatóval. Most pedig áttekinthetjük az egyik bank online banki ügyintézésének menetét egy példán keresztül: https://ibank.budapestbank.hu/
e-bankok online banki szolgáltatások Magyarországon CIB Bank Rt. Citibank Rt. HBW Express Takarékszövetkezet Inter-Európa Bank Rt. Kereskedelmi és Hitelbank Rt. OTP Bank Rt. Raiffeisen Bank Rt. Budapest Bank Stb.
Internetes banki ügyintézés – néhány jótanács A pénzintézet szolgáltatásainak igénybevétele előtt nézze át annak adatvédelmi nyilatkozatát Ellenőrizze, hogy a pénzügyi intézet megbízható cég hírében áll-e A biztonság növelését segítő szokások Készítsen erős jelszót, és tartsa titokban. Tanulja meg, hogyan lehet olyan erősebb jelszókat készíteni, amelyeket mások nehezen tudnak kitalálni. Mindent őrizzen meg papíron is. Minden internetes tranzakció adatait nyomtassa ki, és a kinyomtatott példányt őrizze meg.
Elektronikus ügyintézés Az elektronikus ügyintézés formái a következő területeken valósulhatnak meg elsősorban: Telefonos ügyintézés (Call Center / IVR); Információs kioszkok (Teleház, E-Magyarország pontok, Internet café); EDI (Electronic Data Interchange); Elektronikus levelezés (e-mail); Web alapú adatszolgáltatás (Információk biztosítása statikus adatközléssel, kereséssel, vagy dinamikusan, adatbázisokon keresztül, összetett lekérdezések alapján); Web alapú kommunikáció (formanyomtatványok és egyéb anyagok letöltése, majd hagyományos kitöltése és beadása); Könyvtárszolgáltatások, adatbázis és nyilvántartás szolgáltatások.
Az Ügyfélkapu Az Ügyfélkapu a magyar kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere. Biztosítja, hogy felhasználói a személyazonosság igazolása mellett egyszeri belépéssel biztonságosan kapcsolatba léphessenek elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel. Az Ügyfélkapu a www.magyarorszag.hu Kormányzati Portálon található. Az Ügyfélkapu használatához az ügyfélnek létre kell hozni saját ügyfélkapuját, mely a következő lépésekből áll: regisztrációt kell indítania, igazolnia kell személyazonosságát (hitelesítés), alá kell írnia az Adatszolgáltatási nyilatkozatot, majd személyes ügyfélkapuját aktiválni kell egyszer használatos kódjával.
Az Ügyfélkapu célja A közigazgatási ügyintézésben célszerű és hasznos az egységes, könnyen áttekinthető ügymenet. Ezt az egységességet az Interneten az Ügyfélkapu valósítja meg, egyfajta egyablakos ügyintézésként. Amennyiben az ügyfél létrehozta személyes ügyfélkapuját, azzal olyan elektronikus szolgáltatásokat használhat a Kormányzati Portálon keresztül, amelyeket a különböző közigazgatási szervek nyújtanak. Az ügyfélkapu létrehozása tehát még nem jelenti a portálon elérhető szolgáltatás igénybevételét is, az csupán a "kapu" ezekhez. A közigazgatás internetes szolgáltatói - például az APEH vagy a BM Központi Hivatal- szolgáltatásaikkal az Ügyfélkapu mögött várják - az Ügyfélkapun keresztül belépő – internetes ügyfeleiket. Ügyfélkapuja létrehozásakor az ügyfélnek (egy okmányirodában) egyszer át kell esnie egy azonosítási eljáráson, kivéve ha meghatározott minősítésű elektronikus aláírással rendelkezik.
Az Ügyfélkapu létrehozása Ügyfélkapu létrehozását bármely természetes személy kezdeményezheti. A személyes ügyfélkapu létrehozásához azonban azonosítani kell magát. A felhasználó személyazonosságát igazolhatja: 1. személyazonosító igazolvánnyal, 2. útlevéllel, 3. 2001. január 1. után kiállított vezetői engedéllyel.
A regisztráció Az elektronikus közigazgatási ügyintézéshez Ügyfélkapu létesítésekor szükséges az Ön azonosítása. A regisztráció során a következő adatokat kell megadni: családi és utónév, születési családi és utónév, születési hely, születési idő, anyja születési családi és utóneve, állampolgársága, neme, felhasználói név, elektronikus levélcíme. Amennyiben a megadott adatokban változás következne be, azt az eredeti regisztrációs szerv (okmányiroda) előtt be kell jelenteni. A személyi adatok megváltozását csak személyesen, az elektronikus levélcím változtatására vonatkozó igényt elektronikus formában, az Ügyfélkapun keresztül is be lehet jelenteni.
Egyéb elektronikus ügyintézési lehetőségek: Pénzintézetek Hivatalok Biztosítók Önkormányzatok Közmű szolgáltatók Egyéb szolgáltatások