Szalkai Gábor A járások kialakításának módszertani lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Hírközlés – Hatóság Szabó Tibor Kompetenciaközpont vezető
A célcsoport munkaerő-piaci helyzetét és életminőségét javító információk az interneten és azok használata Tapolcai-Hatházi Andrea főigazgatói PR tanácsadó.
Területi államigazgatási szervek
Kiss János Péter - Mattányi Zsolt
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A járási rendszer megújítása
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
Körzetközpontok és vonzáskörzetük viszonya, perspektívái a jogszabályi változások tükrében DR. KOVÁCS FERENC NYÍREGYHÁZA MJV POLGÁRMESTERE.
A környezetvédelem intézményrendszere
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
Közigazgatási alapismeretek
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Településmarketing Értékaudit.
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
A potenciál-modell.
Dr. Bozsó Zoltán r.dandártábornok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatalok és a kormányablakok
Rigó Csaba kormánymegbízott Zala Megyei Kormányhivatal .
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
KORMÁNYABLAK, JÁRÁSI HIVATALOK- ÚJ UTAKON A KÖZIGAZGATÁS
Új kihívások a katasztrófavédelemben
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Finta István Ph.D. tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP.
A járási rendszer megújítása
A régió és ezen belül a kistérség munkaerő-piaci helyzete, hiányszakmák a régióban, a foglalkoztatáspolitika aktuális kérdései.
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
A rendészet szervei.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
EKOP projektek jelene és jövője
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
Dr. Nagy Szabolcs Mérlegen a revízió: Esettanulmányok megtörtént adóellenőrzések alapján. Mit tegyünk és mit ne tegyünk a vizsgálat során.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
 1960-ig növekedett a népességszám f ő volt a maximum  f ő  f ő  Az ország legritkábban lakott megyéje  Magas településs.
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
A modern kori államigazgatási járások terület- lehatárolásának elméleti és módszertani kérdései Oláh Miklós, továbbá Csite András, Szalkai Gábor „ELSŐ.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
Az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer területi tervezést, elemzést támogató térinformatikai alkalmazásai Eger, 2017.
Szélessáv minden háztartásba 2018 végéig!
A településhierarchia és a településhálózat
Az ügyészi szervezet és feladatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
A nagyvárosok, mint az európai térszerkezet kitüntetett pontjai
Digitális témahét.
A közigazgatás szervezete
„Út a munkához”program
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Előadás másolata:

Szalkai Gábor A járások kialakításának módszertani lehetőségei ELTE TTK, Regionális Tudományi Tanszék

Peremfeltételek megyehatárok sérthetetlensége Budapest figyelmen kívül hagyása a járások lehetséges száma 100 és 400 között folyamatosan változtatható, paraméterezhető dinamikus modellek „települési igények” kevés térkapcsolati mutató népszámlálási adatok 10 évesek elérhetőség (szinte) csak közúti modell alapján állami adatszolgáltatás akadozása

Módszertani alapok 1.) központok sorrendjének meghatározása 2.) központok kiválasztása 3.) központokhoz tartozó körzetek kijelölése

Bibó féle alapelvek - optimális megközelíthetőség - egységek arányosságának elve (elsősorban népességi szempontból) - igazgatási területrendezés egységének elve (egy központban legyen intézhető minden ügy) - alsóbb és felsőbb szintű területi egységek egymásba illeszthetőségének elve - a célszerű területi hovatartozás szintenkénti eltérése és összeütközése (magasabb központba is a legjobb eljutást kellene biztosítani, de az ellentétben állhat az egymásba illeszthetőséggel) - súlypontok váltakozásának elve (egymás melletti szintek nem lehetnek egyformán erősek)

Központok kijelölése 1.) központsorrend meghatározása a települések népessége a településekhez rendelhető ingázási volumen a kereskedelmi egységekkel való ellátottság (nem napi igények) a meglévő közfunkciók száma (15 mutató alapján)

Kereskedelmi egységekkel való ellátottság állatgyógyászati termékek üzleteinek száma bútor-, háztartási-cikk- és világítástechnikai szaküzletek száma egyéb iparcikk-szaküzletek száma elektromos háztartási készülékek szaküzleteinek száma festékek, vasáruk, barkács- és építési anyagok szaküzleteinek száma gépjárműalkatrész-szaküzletek száma gépjármű-szaküzletek száma használtcikk-szaküzletek száma kölcsönzőhelyek száma összesen motorkerékpár- és alkatrészszaküzletek száma nagykereskedelmi raktárak száma összesen

Közigazgatási funkciók önálló jegyzőségi, illetve körjegyzőségi központok ÁFSZ Munkaügyi Központok földhivatalok NAV kirendeltségek OEP kirendeltségek Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság kirendeltségei Állami Népegészség-ügyi és Tisztiorvosi Szolgálat kirendeltségei Magyar Államkincstár kirendeltségei elsőfokú építésügyi hatósági hatáskört gyakorló (körzetközponti) települések rendőrkapitányságok hivatásos önkormányzati tűzoltóságok bíróságok ügyészségek gyámhivatalok okmányirodák

Közigazgatási funkciók

Módszertani kérdések 1.) központok sorrendjének meghatározása 2.) központok kiválasztása 3.) központokhoz tartozó körzetek kijelölése Bibói elvek szerint, optimális megközelíthetőség alapján legkisebb „lehetséges” járásméret kérdése

Módszertani kérdések 2.) központok kiválasztása legkisebb „lehetséges” járásméret kérdése 20, 25, 30, 40 km (perces?) maximális ingázási távolság

Távolság a városoktól A városoktól 267 település van 20 km-nél távolabb, itt 168 ezer ember él

Járásközpontok: miből lehet válogatni? Vámosmikola, Galgamácsa, Rakaca, Tiszabecs

2.) Központok kiválasztása 20, 25, 30, 40 km-es maximális ingázási távolság központ kiválasztó almodulok: csak hierarchikusan tesztelő modell : addig választja ki a központokat, amíg minden település egy központ x km-es vonzáskörzetébe kerül visszatesztelő (elérhetőség optimalizáló) modell: az x km teljesítéséhez szükséges településeket hagyja bent, „tekintet nélkül” azok településhierarchiában elfoglalt helyzetére hibrid modell: visszatesztelő modul, korlátozott kiejtéssel a lehetséges tudományos megoldás: az ellátandó népességszámmal súlyozott utazási távolság minimalizálása

Eltérés a modellek között

20 km

25 km

30 km

40 km

3. A központokhoz tartozó körzetek kijelölése elérhetőségi adatok alapján ennek korrekciója a munkavállalási célú ingázással

Ingázási céltelepülések, 2001

A központokhoz tartozó körzetek kijelölése elérhetőségi adatok alapján elérhetőség korrekciója a munkavállalási célú ingázással manuális ellenőrzés tömegközlekedési kapcsolatok

Áttekintő adatok /átlagértékek/

Áttekintő adatok

20 km Járásszám: 325 – átlagnépesség: 25,6 ezer Átlagos távolság 9,9 km Átlagos eljutási idő 11,1 perc

30 km Járásszám: 161 – átlagnépesség: 51,8 ezer Átlagos távolság 14,1 km Átlagos eljutási idő 15,5 perc

40 km Járásszám: 105 – átlagnépesség: 79,4 ezer Átlagos távolság 18,0 km Átlagos eljutási idő 19,6 perc

Az első döntés kiépítettség – költségalapú központkijelölés A Kormány 1299/2011. (IX. 1.) Korm. határozata a járások kialakításáról „A járáson belül a székhelytől legtávolabb levő település lehetőség szerint ne legyen messzebb 30 kilométernél”

Járás 160

A közfunkciók és a településszámok összefüggése Meglevő közfunkciók száma Települések száma Települések aggregált száma 15 23 14 6 29 13 58 12 30 88 11 7 95 10 9 104 110 8 119 128 16 144 5 174 4 82 256 3 269 2 102 371 1 1481 1852 1302 3154

Járás 160 – a járásközpontok távolsága 8 település: 40 km felett +119 település: 30 km felett

Járás175: A legközelebbi központ másik járásban – távolság a saját központhoz Tállya (Gönci járás), Szerencshez 22 km-el közelebb

Átlagos utazási távolság a központba Járás 175 – jellemzők legnagyobb kimaradó népességű: Budaörs (30 ezer fő) legtöbb közfunkcióval rendelkező kimaradó: Dorog (12 közfunkció) súlyozott utazási távolság: Gönci járás (18 km), Debreceni járás (1 km) legnagyobb népességű járás: Miskolci 251 ezer fő legkisebb népességű járás: Bélapátfalvi 8800 fő Átlagos utazási távolság a központba súlyozott átlag súlyozatlan átlag járás 160 7,4 15,0 járás 175 6,9 14,6 kistérség 175 (174) 7,1 14,5

A járás160 és járás175 eltérései

A KSH175 és a járás175 eltérései

A KSH175 és a járás175 eltérései

A legközelebbi központ másik megyében – távolság a saját központhoz Egyek (Balmazújvárosi járás <40 km; Tiszafüred 13 km)