Metanyelvi vizsgálatok Szociolingvisztika. Mit vizsgálunk?  „Nyelvhasználat társas közegben”  nagyon tág megfogalmazás  bár van autokommunikáció, a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Képességszintek.
Értékelés a pedagógiában
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A nevelés stílusa.
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
MTA-DE-PTE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport Szegedi Munkacsoport 2007–2011 Bibok Károly, Maleczki Márta, Nagy Katalin, Németh T. Enikő, Vecsey Zoltán.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Csoport, szervezet, hálózatok
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
LEXINFO Az Informatikai Szaknyelvi Vizsga sajátosságai Babos Krisztina Dunaújváros, május 09.
Térképészet és térinformatika
Többváltozós adatelemzés
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
A Számvitel Didaktikája
A deviancia értelmezési kerete
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Elektronikus tanulási forráskezelő keretrendszer, kompetencia-fejlesztő program adatbázis létrehozása Calderoni program.
Az alapvető kommunikáció
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
,,Szent László”Római Katólikus Gimnázium Készitette:Kurucz Brigitta Kállai Dóra Kállai Dóra Mateoc Teodor-Dávid Mateoc Teodor-Dávid 2011 Február 16.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A generatív nyelvelmélet
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom október 21.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Dialektika, logika, retorika, avagy miről lesz szó
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Előadás másolata:

Metanyelvi vizsgálatok Szociolingvisztika

Mit vizsgálunk?  „Nyelvhasználat társas közegben”  nagyon tág megfogalmazás  bár van autokommunikáció, a nyelvhasználat elsősorban társalgás közben (interakcióban) – tehát társas közegben – hagyományozódik és változik  Témák:  amit mondanak  ahogy mondják  amit mondanak arról, amit és ahogy mondanak

Miért vizsgáljuk?  „Csak úgy” (korlátozottan legitim megoldás)  Nyelvi nevelési céllal (pedagógiai orientáció)  Nyelvművelő, nyelvvédő, nyelvi tervezési céllal (preskriptivizmus)  (Rendszer)leírási céllal (deskriptivizmus)

Kikkel együtt vizsgáljuk?  A vizsgálatok mindig valamilyen tudományos diskurzusban zajlanak, amit az adott téma kutatói tartanak fenn  Ugyanaz a téma vizsgálható eltérő diskurzusokban is:  elfogadott kiindulópont: pl. mi tekinthető adatnak  elfogadott érvelési technika: az elmélet vagy az adat az elsődleges (dedukció – indukció)  Az egyes diskurzusok különböző politikai, kulturális stb. hagyományokba illeszkednek

Nincsen elfogulatlan kutatás  „amikor kifejezik ezeket a nézeteket, e nyelvészeknek igenis van ideologikus céljuk: a nyelvhasználatról való közvélekedés megváltoztatása. E tekintetben nem érdek nélkül vizsgálódó tudósok, és a közösség ezt helyesen veszi észre” (J. Milroy 2001: 538)  „az alkalmazott próba kiválasztása és eredményének interpretálása – legalábbis bizonyos határig – köztudottan a kutató döntésén alapul, továbbá más próba alkalmazása más eredményhez vezethet, azaz ellentmondást generálhat” (Kertész–Rákosi 2008: 393)

Kutatások, 2002–2009  Téma: szabálytanulás, szabálykövetés, szabályközvetítés  Kiindulási cél: a fogalmi gondolkodás, a tanulási folyamat jobb modellezése anyanyelv-pedagógiai céllal

Anyanyelv-pedagógiai cél  Leírni a szabálytanulás folyamatát  Modellezni, hogyan követik a szabályokat a beszélők  Felmérni, milyen módon hagyományozódnak a szabályok  Cél: a hatékonyabb szabálytanulás, a fogalmi gondolkodás átalakítása  Hipotézisek alapja: a szabálytanulás stb. mechanizmusait társadalmi tényezők határozzák meg

Módszerek  Kérdőívek  mire vagyok kíváncsi? (hipotézis VAGY kérdések)  kérdések, feladatok megfogalmazása  tesztelés ismerősök, kollégák körében (15-20 fő) •felhasználói tapasztalatok: érthető-e a feladatsor, nem befolyásol-e nagyon, jól olvasható-e stb. •előzetes eredmények  tesztelés kis mintán (40-50 fő)  újratervezés  újratesztelés  végső, nagymintás adatfelvétel •mintavétel: véletlen, reprezentatív, kvóta, hólabda...

Módszerek  Interjúk  a tematika meghatározása  döntés: kötött vagy félig strukturált interjú  próbainterjúk (1-2), majd végleges kérdéssor  interjúkészítés nagy mintán •mintavétel... •jegyzetelés és/vagy hangfelvétel és/vagy képfelvétel

Módszerek  Óralátogatás  megfigyelési szempontok kidolgozása  próbalátogatások  végső adatfelvétel •mintavétel... •jegyzetelés és/vagy hangfelvétel és/vagy képfelvétel

Adatkezelés, adatfeldolgozás  Etikai szempontok, kutatási és felhasználási engedélyek (kutatás és/vagy közlés...)  Számítógépes rögzítés  nemzetközileg elterjedt szoftverek  elterjedt formátumok (pl. xml)  Kvantitatív elemzés: számadatok, szövegelemzés  Kvalitatív elemzés: szövegelemzés

Érvelés  A tudományos érvelés során az adatok elméletek alátámasztását, illetve cáfolását szolgálják  Az adatrögzítés, az adatelemzés és az adatok bemutatásának módja (pl. egy előadásban, egy cikkben) is az érvelés része  Mi mellett érveljek?

Adathalmaz 1.  [gimnáziumban ha] az ember valamit nákolva mondott, akkor a tanár kijavította. De hát itt már Pécsen nem javítanák ki az embert [...]. Azt mondanák, hogy ez illeszkedés. [...] Vagy annak ellenére, hogy nem a Tiszántúlon vagyunk, attól még simán eszek, iszok akár. Emellett ugyanúgy mehet az ikes forma is  nem is tudom, azt ki írta, aki [...] a magyar nyelvből vezeti le a latintól kezdve [a többi nyelvet]: nem biztos, hogy itt minden olyan légből kapott  kutyaszorítóba kerültem, mert [...] a konkrétumok azok meg mégiscsak [...] a Nádasdy [...] mezejében tartoznak [!] (Interjúrészlet: egyetemista férfi)

Adathalmaz 2.  Most már egyre kritikusabb vagyok, tehát volt egy idő, amikor én is úgy gondoltam, hogy [javítani kell másokat]: ha Péchy Blankára gondolunk, a magyar szép beszéd meg hogy műveljük, ápoljuk nyelvünket, [de] végül is nem kell ahhoz mindenkit meglincselnünk, aki esetleg nem úgy beszél. [...] vigyázni kell ezekkel a dolgokkal, hogy ne bélyegezzünk meg senkit. [A másik] lehet, hogy nem azért beszél másképpen, mert műveletlen, [...] hanem lehet, hogy csak egy más tájegységről származik, és ott más dolgok ismertek. De egyébként csak már mint nyelvész meg érdeklődő szoktam hallgatni meg figyelni ilyen dolgokat, mert ugye elég sok kritikával illetik őket, meg a nyelvművelők is elég sokakat kritikával illetnek.  [Az egyetemi órákon] megmutattuk a nyelvművelők álláspontját [...] meg a másik oldalt is, [...] végül is persze a nem nyelvművelők, tehát akik [...] nem akarják, hogy hassanak a nyelvre, azoknak az álláspontjára jutottunk, [...] de szerintem megpróbáltuk körüljárni a problémát, tehát nem volt sarkított vagy egyoldalú. (Interjúrészlet: egyetemista nő)

Kutatói dilemmák  Adott az elméleti keret: a gondolkodás működését kellene vizsgálni  Alkalmasak az adatok a gondolkodás működésének vizsgálatára?

A tanulás a pedagógiai (szociál)konstrukti- vizmusban (Nahalka 2002: 55) Vö. Szabó 2006

Szélsőségek kellenek  Ha fontos az elemzési koherencia, dönteni kell, mit mondanak az adatok:  vagy mindent gondolkodási folyamatok kivetüléseként értelmezek  vagy semmit  harmadik út azért nincs, mert akkor esetleges lenne a kutatói érvelés  Ha kell: újraelemzés új elméleti keretben

1. D 2. D 1. D 3. D n. D 2. D 3. D n. D 1. D 2. D 3. D n. D n + 1. D A tanulás a diskurzív szociálpszicholó- giában (Potter–Edwards 2001, Hopper 1998 stb.)

Adathalmaz 1.  [gimnáziumban ha] az ember valamit nákolva mondott, akkor a tanár kijavította. De hát itt már Pécsen nem javítanák ki az embert [...]. Azt mondanák, hogy ez illeszkedés. [...] Vagy annak ellenére, hogy nem a Tiszántúlon vagyunk, attól még simán eszek, iszok akár. Emellett ugyanúgy mehet az ikes forma is  nem is tudom, azt ki írta, aki [...] a magyar nyelvből vezeti le a latintól kezdve [a többi nyelvet]: nem biztos, hogy itt minden olyan légből kapott  kutyaszorítóba kerültem, mert [...] a konkrétumok azok meg mégiscsak [...] a Nádasdy [...] mezejében tartoznak [!] (Interjúrészlet: egyetemista férfi)

Adathalmaz 2.  Most már egyre kritikusabb vagyok, tehát volt egy idő, amikor én is úgy gondoltam, hogy [javítani kell másokat]: ha Péchy Blankára gondolunk, a magyar szép beszéd meg hogy műveljük, ápoljuk nyelvünket, [de] végül is nem kell ahhoz mindenkit meglincselnünk, aki esetleg nem úgy beszél. [...] vigyázni kell ezekkel a dolgokkal, hogy ne bélyegezzünk meg senkit. [A másik] lehet, hogy nem azért beszél másképpen, mert műveletlen, [...] hanem lehet, hogy csak egy más tájegységről származik, és ott más dolgok ismertek. De egyébként csak már mint nyelvész meg érdeklődő szoktam hallgatni meg figyelni ilyen dolgokat, mert ugye elég sok kritikával illetik őket, meg a nyelvművelők is elég sokakat kritikával illetnek.  [Az egyetemi órákon] megmutattuk a nyelvművelők álláspontját [...] meg a másik oldalt is, [...] végül is persze a nem nyelvművelők, tehát akik [...] nem akarják, hogy hassanak a nyelvre, azoknak az álláspontjára jutottunk, [...] de szerintem megpróbáltuk körüljárni a problémát, tehát nem volt sarkított vagy egyoldalú. (Interjúrészlet: egyetemista nő)

Alapfogalmak

Metanyelv REPREZENTÁCIÓ  a vizsgálat tárgyát képező természetes v. mesterséges nyelv valamennyi elemét (kifejezését, nyelvtani és jelentéstani jellemzőjét) magasabb logikai szinten egyértelműen meghatározó fogalomrendszer (IdSz. 1976) INTERAKCIÓ  a nyelvről mint rendszerről vagy mint kommunikációs gyakorlatról szóló, társasan létrehozott, (ön)reflexív diskurzus (beszéd arról, hogyan beszélünk, miért úgy beszélünk stb.)  a nyelvtan nem egységes, hanem igazodik a kontextushoz (Hopper 1998: 162)

Nyelvi ideológia REPREZENTÁCIÓ  az emberek gondolkodásában megjelenő ismeretelemek valamely kombinációja INTERAKCIÓ  explicit metanyelvi diskurzus, illetve a nyelvről mint rendszerről és a nyelvhasználatról mint cselekvésről megfogalmazott közlés (magyarázat arra, hogy miért így vagy úgy beszélünk mi vagy beszélnek mások)  rekonstruálható  dekonstruálható

Nyelvi nevelés IDEOLÓGIAÉPÍTÉS  a diákok nyelvi kompetenciájának fejlesztése gyakoroltatással és – főleg – tudatosítással  nyelvtantanítás, tudományos modellek megismertetése, gyakoroltatással (húzd alá az alanyt...) GYAKORLÁS  „a tanulásból nem lesz nyelvelsajátítás” (Krashen 1982/2009: 83)  „Nyelvi tartalommal sem lehet nevelni. […] Ez a tényleg beszélt nyelv [ti. a tanár és a diák valódi párbeszéde], ez nevel. Az, amit beszélnek, csak azzal hat nevelőleg, hogy beszélnek.” (Karácsony 1938: XIV, XV)  „Problémáinkat megosztjuk” (Kontra György 2008: 101)

Nyelvművelés MINT CÉLVEZÉRTELT FOLYAMAT  nyelvi elemek értékelése a nyelvhasználat befolyásolásának (nyílt vagy rejtett) szándékával  létjogosultsága az elmúlt évtizedekben megkérdőjeleződött, vö. MINT HAGYOMÁNY  nyelvi elemek értékelése mint kommunikációs gyakorlat  nem cél a bírálata

Regiszterek kutatása CÉLOK, OKOK FELTÉTELEZÉSÉVEL  alapvető nyelvi jegyek (névmások, igék stb.) vizsgálata a kommunikációs célok és a kommunikációs helyzet mint kontextus viszonyában: annak feltételezése hogy ezek a célok és a kontextus meghatározta funkcionális okokból variálódnak a felismert módon (Biber–Conrad 2009)  Labov: formális–informális skála CÉLOK, OKOK FELTÉTELEZÉSE NÉLKÜL  nem vagy alig használatos fogalom  vizsgálhatók a nyelvhasználat számszerű vagy minőségi különbségei, az interakció jellegzetességei (fordulók, szomszédsági párok stb.)  a formális–informális skála nem használható

Funkcionális-szituatív kettősnyelvűség REPREZENTÁCIÓ  rendszerszerűnek feltételezett regiszterváltásokra való képesség: a beszélő felismeri a kontextust, aminek hatására beszédmódot vált (azonos nyelven belül)  nyelvi tudatosságot fejlesztő programok INTERAKCIÓ  nem használatos fogalom

Nyelvi szabályok REPREZENTÁCIÓ  a nyelvhasználat jellemzőinek formalizált leírása  konstitutív: X itt Y  restriktív (regulatív): ha P, akkor Q  a vizsgálat célja a szabályleírás – a szabály a kutató ideológiája INTERAKCIÓ  ha egy megfigyelő az általa megfigyelt személy viselkedését valamilyen szabály segítségével formalizálja, az nem a megfigyelt személy viselkedéséről árul el valamit, hanem a megfigyelőéről (Kripke 1982; Miller 2006)

Nyelvi szabálytanulás SZOCIÁLKONSTRUK- TIVIZMUS IMPLICIT  a nyelvi kompetencia fejlődése EXPLICIT  a kompetencia adott fokának kifejeződése DISKURZÍV SZOC. PSZICHOLÓGIA IMPLICIT  nem használatos fogalom EXPLICIT  nyelvi ideológiák rekonstrukciója

Nyelvi szabálykövetés SZOCIÁLKONSTRUK- TIVIZMUS  a nyelvi kompetencia adott fokán megvalósuló igazodás a nyelvhasználat bizonyos jellemzőihez  az igazodás mértéke alapján szokás a kompetenciát meghatározni (körkörösség) DISKURZÍV SZOC. PSZICHOLÓGIA  nem használatos fogalom

Nyelvi szabályközvetítés SZOCIÁLKONSTRUK- TIVIZMUS IMPLICIT  mintaadás EXPLICIT  a nyelvi tudatosság fejlesztése a jobb kommunikációs gyakorlat érdekében DISKURZÍV SZOC. PSZICHOLÓGIA IMPLICIT  nem használatos EXPLICIT  mintaadás abban, hogyan kell egyes nyelvi ideológiákat rekonstruálni, illetve dekonstruálni

Nyelvhelyesség 1. (Preston 2004: 90)

Nyelvhelyesség 2. (Preston 2004: 90)

Stigmatizáció  egy indexikus jelentés ikonikussá válik. A nyelvi ideológiák szempontjából ez azt jelenti, hogy pl. egyes nyelvi változók használójuk emblematikus ismertetőjelévé válnak  „rendszerint iskolázatlan emberek mondanak X szót” [indexikus]  „aki X szót mond, az iskolázatlan” [ikonikus] – sokan szeretnék elkerülni, hogy ebbe a csoportba sorolják őket

Lingvicizmus  nyelvhasználatuk alapján előnyös vagy hátrányos megkülönböztetésben részesülnek a beszélők. A megkülönböztetés indoklása (ideológiája) az, hogy az adott illető jól/rosszul beszél egy bizonyos nyelvet. (vö. Skutnabb-Kangas 1997: 20)  A mai nyugateurópai típusú társadalmakban szocializálódott beszélők elsajátítják, hogy diszkriminatív megnyilvánulásaik nyelvi tematikával kevésbé tűnnek diszkriminatívaknak  A lingvicizmus negatívnak minősítése értéktulajdonítás, nem a lingvicizmus visszaszorítása. A visszaszorítás úgy lenne lehetséges, ha a sztenderd létét vonnák kétségbe, illetve nem használnák magát a fogalmat és nem hivatkoznának arra az ideológiára, amelynek kontextusában létjogosult.

További információ A diák letölthetők: