Az érzelmi agy és az emberi viselkedés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Csoport munka.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Isten hozott! A társas intelligencia Uzsalyné Dr. Pécsi Rita.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
interperszonális személyiség-koncepciója
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Családi vállalkozás.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Közösségi portálok használata
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A főútvonal szerepe A főútvonalunk rendelkezik az ösztönös késztetések leküzdéséhez szükséges erővel Feladat: érzelmi távolságot tartani Támasz: amikor.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Konfliktuskezelés - mediációval
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Vérmérsékletem képekben
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
Az emberi agresszió.
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
Mindennapi veszteségeink
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
A deviancia értelmezési kerete
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Speciális gyermekvédelem
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
Érzelmi intelligencia
Maximális teljesítmény
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyközpontú gondozás
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Értékek.
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

Az érzelmi agy és az emberi viselkedés

Hogy jellemezhető korunk? Az ész „diadala”?- informatika kora. Az érzelem csapdája? –féktelen érzelmi szélsőségek mindennapisága. Manipulálás művészete.

Megdöbbentő események Szögi Lajos agyonverése, Olaszliszka Két gimnazista előre megfontolt szándékkal, kegyetlenül meggyilkolta egyik osztálytársukat, barátjukat. Lövöldözés, erőszakos halál az iskolákban Miért történt? Ki a felelős? Mindig voltak megdöbbentő esetek!!!

Mindennapi afférjaink Utálat egyes tantárgyak, emberek iránt. Emberek közötti verbális és fizikai agresszió terjedése ( fájdalomokozásra irányuló indulat, szándékos károkozás). Drukkerek durvaságai Tanár/diák verés stb. stb. Túláradó szeretet, megértés (érzelgősség) Konfliktusok gondolatok és érzelmek között.

Mit tudunk saját érzelmeinkről? Melyik a legkellemesebb érzelmünk, melyik a legfélelmetesebb? Miért kell törekedni, hogy pozitív érzéseket éljünk át? Figyelünk- e mások érzelmeire? Sodortak már bajba érzelmeink? Könnyebb lenne érzelmek nélkül?

Az ember egésze Értelem Érzelem Viselkedés egysége Egyensúly

Az érzelem evolúciós adottság Megmaradásunkat szolgálja (veszélyérzet) Genetika adottság – megosztott kockázat Mindenki másképp egyforma! Konfliktus veszély!!!

Az ember társas lény Biztonságérzet, a közösség megtartó ereje Együttműködés képessége csoporton belül és csoportok között.(érzelmeink legyőzése, mások érzelmeinek megértése) Agresszió más csoportokkal szemben. Az érzelmek ebben Segítenek vagy Gátolnak

Ember nincs érzelem nélkül Érzelmeinket 12-14 gén irányítja Neurobiológiai alapja van Megjelenítését a kultúra befolyásolja

Érzelem fűződik A környező világ Önmagunkhoz jelenségeihez eseményeihez emberekhez Önmagunkhoz Létrehozott érzelmek (mikor tudatosan mosolygunk) Jellemzője: Bipoláris, átmenetek. Ambivalens (pl. szeretet és gyűlölet együttese)

Az érzelem agyműködés terméke Az agy felosztható: Gondolkodó, tudatos részre Érző elme részre megelőzi a gondolkodó elme működését Oka: evolúciós,növeli a túlélés esélyét A két agytevékenység együttműködése alkotja belső életünket. Minél áthatóbb az érzés, annál jobban eluralkodik az érzelmi agy.

Az érző elme sajátossága Kötődésre teremtettünk. Első látásra - nem tudatosan - interakció jön létre az agyak között. Az érzelmek ragadósak. Az érzelmek vírusként terjednek. (Pl.mosoly, mosolyt vált ki, az idegesség ragadós) Építő emberi kapcsolatok jótékonyan hatnak az egészségi állapotunkra.

Az érzelmekért az amygdala a felelős

Amygdala A középagy mandula formájú része ( a félelem és a harag hat rá leginkább) mozgósítja az agy többi részét. Radarként működik, éberen figyel és jelez. (pl. a személyes tér és távolságot is meghatározza)

Az érzelmek két úton terjednek Fő út: Száraz és hűvös. Mérlegelő és „lassú”. Objektívabb. (pl. meggondoljuk, hogy kimutassuk haragunkat v. nem) Mellék út: a biztonságunkért felelős, ezért elsőnek lép működésbe. (Kommunikáció alapszabálya)

Mellékút Szűri és előállítja a nem verbális üzeneteket, még a látottak tudatosítása előtt. (tekintet, hangszín, arc kifejezés) Érzelmektől „csöpögő”. Pontatlan(első benyomás) Extra gyors működés ( szerelem O,2 mp,12 agyi terület együttműködése) Nem tudatos

Mellékút felelős Arcizmaink öntudatlan mozgásáért (árulkodó jelek) Át nem gondolt kijelentések Elhamarkodott döntések Meglátni és megszeretni érzése

Cél A mellékút érzelmeit fő útra terelni. Felismerni és uralkodni tudjunk az itt megjelent érzelmeinken. Együtt tudjunk élni és együtt tudjunk dolgozni másokkal.

Érzelmek forrásuk szerint Alapérzelmek (arcon megfigyelhetők) Félelem Harag Szorongás Öröm Boldogság Élvezet Undor Szégyen/bűntudat Szeretet????? Magasabb rendű érzelmek

Magasabb rendű érzelmek Morális érzelmek Erkölcsi normák, értékekhez való stabil viszony Lelkiismeret: az egyénnek a saját tetteihez való érzelmi, értékelő viszonya. (10 parancsolat) Intellektuális érzelmek: csodálkozás,kíváncsiság Esztétikai érzelmek: a természeti és művészi szépséghez való vonzódás Praxikus érzelmek: akarati tevékenység, az akadályok leküzdése. Pl. bátorság

Érzelmek kifejezése A különféle érzelmek mindenkiben megvannak, de a kiváltó okban és tartósságban eltérések vannak Megjelenésük tudatosan befolyásolható Az érzelmek információt hordoznak, tájékoztatnak Nem verbálisan kódoljuk Fontos sajátunk közlése, mások érzelmeinek felismerése. Ez segít hozzá a társas helyzetek kezeléséhez. (empátia)

Következmény Ahogy viselkedünk, a hogy beszélünk születésünknél fogva behatárolt, de a gének nem azonosak a végzettel!!! A környezet, a táplálék hatnak a génekre, befolyásolják érzelmeinket. Az agy a felgyülemlett tapasztalatokra reagálva változik, alkalmazkodik.

Az emberek közti összhang receptje Melegség, őszinteség, megértés Hatékonyabbá és kreatívabbá válunk a döntéshozatalnál. Létrejötte három tényezőtől függ Kölcsönös figyelem (empátia) Pozitív érzelmekben való osztozás Non verbális duett koordináltsága (metakommunikáció)

Érzelmi intelligencia Intraperszonális terület: önmegvalósítás, függetlenség, érzelmi tudatosság Személyközi terület: empátia, társas felelősség, nyitottság a kapcsolatteremtésre. Problémamegoldás, a valóság pontos észlelése Stresszel való bánás Boldogság és optimizmus

Egy életen át tartó tanulás Önnevelés Szocializáció szerepe: Család Iskola Társközösségek Minél biztosabb vagyunk érzéseinkben, annál határozottabban irányítjuk életünket!!!!!

Nevelés - család Cél: asszertivitásra nevelés. Akarat érvényesítés és konfliktuskezelés, mások érdekeinek figyelembe vétele. Családi minták: Szülőknek a gyerek felé irányuló magatartása Két szülő egymással szembeni magatartása Szülök nagyszülőkkel szembeni akaratérvényesítése

Asszertív nevelés Nem jó, hanem együttérző Nem szófogadó, hanem együttműködő gyereket formál. Egyensúly a szigor és engedékenység között, ami kizárólag a szülő, mint vezető minta adásával érhető el.

Emóciók zavarai Depresszió Agresszió

Hangulat Rátelepednek az érzelmekre. Tartósabbak, mint az érzelmek. Senki nem tud egy álló napig dühöngeni, de morgolódni igen.

Temperamentum (vérmérséklet) Hajlam egy bizonyos érzelemre vagy hangulatra

Jellem Önfegyelmen nyugszik Önmagunk irányításának, motiválásának képessége (időben megcsináljuk a feladatainkat) Társadalmilag felnőtt személy Önállóság Felelősség önmagamért Társadalomért Környezetért A szüntelen változáshoz való pozitív viszonyulás,azaz tanulásra való hajlandóság

Az érzelmek szerepe a tanulásban A pozitív érzelmek javítják a szellemi teljesítményt, fokozzák az érdeklődést Zaklatottság leküzdése, a „nem segítő” késztetések megzabolázás Figyelem összpontosítása, külvilág kizárása A munkához való felelős viszonyulás kialakítása

A következő irodalmakat ajánlom Aronson,E: Columbine után. Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. Ab Ovo K. Simon,G: Báránybőrben. A nyílt agressziótól a manipulációig. Háttér K. Kohlrieser,G: Túszok a tárgyalóasztalnál. Háttér K. Ciarrochi – Forgas - Mayer:Érzelmi intelligencia a mindennapi életben. Kairosz Goleman,D: Érzelmi intelligencia a munkahelyeken. SHL könyvek