Milyen szankciókat von maga után a betegek tájékoztatása a gyógyászati segédeszköz ellátásban?.,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben''

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Kommunikáció a gyógyszertárban Dr. Hankó Zoltán alelnök (MGYK) Gárdony.
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
Áttekintés a gyógyászati segédeszközök költségvetési helyzetéről Dr. Cserháti Péter Egészségpolitikáért felelős helyettes államtitkár FORGALMAZÓK AZ EGÉSZSÉGÉRT.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Egészségvédelem Egészség, vagy használható állapot, együttélés a természettel, vagy önérdekű pusztítás? Veled Európa, de nélküled EU!
G M P Dr. Hetényi László.
Gyógyszerár-támogatás Budapest, október 30. Lovas Kornélia.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Európai Betegjogi Karta. Európai Betegjogi „Karta” Célja: A betegek tizennégy jogának proklamációja, alapvető jogok gyakorlati megvalósíthatóságát szolgálják.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
Különös tekintettel a gyógyszerekre
1 GYÓGYSZERFORGALMAZÁS GYÓGYSZERTÁRON KÍVÜL. 2 Nem-gyógyszertár gyógyszert forgalmazhat: ha erre a Kormányhivatal helyi népegészségügyi szakigazgatási.
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Nemzeti Egészségügyi Számlák
Budapest, február 25. Kötik-e a cégek termékeikhez a fogyasztót, és ha igen hogyan?,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’ VIII.
A reklámozás lehetőségei és korlátai a hazai gyógyszerpiacon Abádiné dr. Erdei Ildikó Csakurdáné dr. Harmathy Zsuzsanna Országos Gyógyszerészeti Intézet.
,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XII. Országos Konferencia Felnőttképzés jelentőssége az egészségügyi szakdolgozóknál.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Balázs György Ferenc főosztályvezető
Az orvostechnikai eszközök marketingje
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
2014. január 1. TERMÉKELHELYEZÉSI LEHETŐSÉGEK KIEGÉSZÍTŐ AJÁNLAT.
Szike helyett machate-t? avagy lesz-e kiút a „protokoll- dzsungelből”?
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Az EEM helye a menedzsmentben
Államháztartási reform Egerekről és emberekről Draskovics Tibor
2006. évi XCVIII. törvény A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól.
1 GYÓGYSZERFORGALMAZÁS GYÓGYSZERTÁRON KÍVÜL. 2 Nem-gyógyszertár gyógyszert forgalmazhat: ha erre ÁNTSZ-engedélye van, amit az üzlet működését engedélyező.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A gyógyszercsomagolás formai, grafikai megjelenése
Támogatott döntéshozatal
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
Reklámpapír A kötelezettek teljesítési fegyelme Viszkei György ÖKO-Pannon Kht. Budapest, január 21.
21 a 100-ból: egészségügy Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. Hova jutunk 100 lépéssel? GKI Rt. Ützleti konferencia Június 24.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Az adatvédelem szabályozása
Családtámogató ellátások
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Horváth-Sziklai Attila hivatalvezető Gyógyszerészek az egészségfejlesztésben Budapest szeptember 29.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés és az arról szóló tájékoztatás törvényi feltételeinek való megfelelés dr. Szikora Tamás jogász Nemzeti.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Előadás másolata:

Milyen szankciókat von maga után a betegek tájékoztatása a gyógyászati segédeszköz ellátásban?.,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XIII. Országos Konferencia Budapest, február Elek Erika Forgalmazók az Egészségért

Gyógyszer és gyógyászati segédeszköz közös szabályozás  A törvény célja, hogy garantálja a kötelező társadalombiztosítás körében igénybe vehető ellátások meghatározásának átláthatóságát, kiszámíthatóvá és biztonságossá tegye a rendszer szereplőinek működését, valamint a kötelező társadalombiztosítás rendelkezésére álló források felhasználásának méltányosságát, gazdaságosságát és szakmai hatékonyságát, valamint meghatározza a közvetlen lakossági gyógyszerellátó tevékenység folytatásának alapvető feltételeit évi XCVIII. Törvény Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

Mi is gyógyászati segédeszköz… Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika  (Gytv) gyógyászati segédeszköz: átmeneti vagy végleges egészségkárosodással, fogyatékossággal élő ember személyes használatába adott orvostechnikai eszköz (beleértve az önellenőrzési célt szolgáló in vitro diagnosztikai orvostechnikai eszközt is), vagy orvostechnikai eszköznek nem minősülő ápolási technikai eszköz, amely használata során nem igényli egészségügyi szakképesítéssel rendelkező személy folyamatos jelenlétét. Személyes használatnak minősül az eszköz természetes vagy mesterséges testfelszíni nyílással rendelkező testüregben, vagy testen történő viselése, alkalmazása, valamint a test megtámasztására, mozgatására szolgáló eszköz igénybevétele diagnosztikus, terápiás, rehabilitációs, vagy ápolási céllal

Gyógyszer és gyógyászati segédeszköz : miért ugyanaz a szabályozás? Gyógyszer homogén közvetlen hatás, mellékhatás alkalmazási kockázat magas beteg csak korlátozottan dönt ellátási kötelezettség, ügyeleti igény helyigény kicsi egy betegre fordított tanácsadási idő hányad alacsony Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika Gyse heterogén nincs közvetlen hatás, mellékhatás alkalmazási kockázat alacsony beteg aktív közreműködését igényli nincs ellátási kötelezettség helyigény nagy egy betegre fordított tanácsadási időhányad magas

Gyógyászati segédeszköz reklám – diszkrimináció? Tilos Gytv 17§(4) Tilos a gyógyszertárból kizárólag orvosi vényre kiadható, társadalombiztosítási támogatásba befogadott gyógyszerek, továbbá a társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyászati segédeszközök reklámozása Gyógyászati segédeszközök rendelvény nélkül, teljes áron is megvásárolhatóak Gyógyászati segédeszközök esetében az eszközök kivétel nélkül orvosi rendelvény nélkül, teljes áron is megvásárolhatóak, erre vonatkozó tilalmat ugyanis nem tartalmaz a jogszabály! Ezt a gyógyszer esetében a jogszabály lehetővé teszi:  3/2009. (II. 25.) EüM rendelet 3. § A fogyasztóknak olyan gyógyszer reklámozható, amely összetételére és alkalmazási céljára tekintettel az orvos – akár a diagnózis felállítása, akár a kezelés elrendelése vagy nyomon követése céljából történő – közreműködése nélkül, szükség szerint gyógyszerész tanácsa alapján alkalmazható Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

Tájékoztatás szakmai jellegű tényszerűen informál érdeklődőnek szól tárgyszerű Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika Reklám populáris ösztönöz, motivál nyilvános marketing elemeket tartalmaz Mi a betegtájékoztatás szankciója? Van-e más típusú értékesítési ösztönzés is? Szankcionálható-e az, ami nem nyilvános? Segédeszköz üzletben lefolytatott NFH eljárásban a forgalmazót Ft -ra büntették Ft -ra büntették, mert támogatott segédeszközről szóló prospektust a vásárló számára hozzáférhetővé tette az üzletben -A jegyzőkönyv szerint büntetés „méltányos”, ugyanis a büntetési tétel Ft sérült a betegek tájékoztatásához fűződő alapvető joga…” Továbbá „A jogsértés súlyára vonatkozóan értékeltem, hogy sérült a betegek tájékoztatásához fűződő alapvető joga…”

Kinek tilos? Mi a tilos? A támogatott termékekkel kapcsolatos információ tilalma a szigorú szakmai feltételrendszerben működő gyógyászati segédeszköz forgalmazót bünteti, működését lehetetleníti el, miközben szakértő tanácsadást igénylő, támogatott funkcióhoz hasonló segédeszközök – rossz minőségben – kontroll nélkül szupermarketekben árusíthatók Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

Segédeszköz szabályozás nemzetközi gyakorlata  Minősítést szabályoz, ellátást nem  Az ellátás – elsősorban finanszírozási – kérdései a biztosítási rendszerbe tartoznak  A biztosítási rendszer nem egységes  A biztosítási szemlélet általában biztosított- központú Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika a gyógyászati segédeszközök egy részét érintő reklámtilalom nem uniós jogi elvárás.

Egy kis statisztika…  2008: M Ft   41 finanszírozás csoport, összesen 3966 termék  Szélsőértékek (éves kiadás/csoport): 590 e – e 590 e – e Ft (10.000x)  Csoporton belüli termékek száma:  5 60%  5 termékcsoport költségvetési aránya: 60% Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

Mi kell a jó marketinghez?  Megengedő jogszabályi környezet  Kultúra  Kreativitás  Financiális háttér Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika  Tájékoztatás elismerés  CSR – társadalmi és betegtudatosság  Speciális média és módszer alkalmazások  Források megteremtése – piaci átalakulás

Kinek van szüksége az információra?  orvos Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika  gyártó forgalombahozó  forgalmazó

Szabályozási háttér motiváció – avagy: miért?  Látens kiadás korlátozási szándék  Politikailag kellemetlen lépések kerülése  Struccpolitika: valós „betegségpiaci” felmérések és tervezési metódusok hiánya  Transzparencia hiány: nem tudni mi a potenciális piac, miért, mennyire lenne szükség, mik az elosztás szempontjai és metódusa, stb.  Bürokratikus reakciók: vállalkozás regulázás, büntetés és regisztrációs díjak költségvetési bevételi tényezőkként való kezelése  Versenyre gyakorolt hatás kedvezőtlen: nem piaci eszközök erősödése, kontraszelektív folyamatok lehetősége Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

Merre tovább?  Alkotmányírósági beadványban Forgalmazók az Egészségért  Alkotmányírósági beadványban a Forgalmazók az Egészségért kéri a támogatásban részesülő gyógyászati segédeszközök tájékoztatási- és reklámtilalmának felülvizsgálatát, mivel ◦ szükségtelenül és aránytalanul korlátozó ◦ a korlátozást alkotmányosan megalapozó indokok a gyógyászati segédeszközök reklámja kapcsán nem állnak fenn ◦ a szabályozás diszkriminatív (az AB beadványra február 9-én került sor) Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika

Csak a példa kedvéért…  A reklámtörvény szerint „tilos fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszköz reklámja”, viszont nem kell alkalmazni ezt a tilalmat a fegyverszaküzletben, illetve engedélyezett lőfegyver-kiállításon elhelyezett reklámra!  A gyógyászati szaküzletben kihelyezett prospektusok és tájékoztató anyagok a jogalkalmazók büntetését vonják maguk után.  Láthatóan a „társadalomra veszélyesség” szempontjából össze sem mérhető gyógyászati segédeszközöknél még a fegyverekre vonatkozó szabályoknál „is szigorúbb reklámtilalmak érvényesülnek, alkotmányosan igazolható indok nélkül” Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika 

Tud-e változni a szabályozás mechanizmusa…? Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika A termodinamika törvényének társadalmi analógiája -Everitt szerint (Murphy tvkönyve) A rendezetlenség a társadalomban állandóan növekszik. Ezt a rendezetlenséget csak egy-egy korlátozott tartományban, és csak igen kemény munkával lehet a rend állapotába kényszeríteni. A rendezetlenség felszámolására irányuló erőfeszítés végül azonban csak növelni fogja a teljes társadalmi rendezetlenség mértékét. Részlet a FESZ petícióból: A gyógyászati segédeszköz forgalmazó kisvállalkozások alkotmányos jogaiknál fogva szeretnének olyan szabályozást, amely a beteg érdekében, hatékony támogatás mellett a vállalkozások számára biztosítja a tervezhető versenysemleges átlátható és felesleges bürokráciától mentes, korrekt működés feltételeit

Segédeszköz tájékoztatás, reklám Elek Erika Megtisztelő figyelmüket köszönve kívánom, hogy ne legyen szükségük gyógyászati segédeszközre!