DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)
A négyütemű benzinmotor működése Asztalos Panna 10.D Miskolc, 2014.
Nicolaus August Otto a négyütemű benzinmotor feltalálója német feltaláló a 19. században élt jó tanuló volt, de ott hagyta az iskolát és dolgozni ment irodalmi alkalmazott kereskedelmi utazó
Étienne Lenoir gázmotorjának tökéletesítése (nem gázzal, hanem folyékony üzemanyaggal működik) Nagy sikere volt Négyütemű benzinmotor megalkotása A kétütemű motor elavul
A négyütemű benzinmotor felépítése
A négyütemű benzinmotor működése 1.ütem: szívás: Az alsó holtpont felé mozgó dugattyú a porlasztóból a nyitott szívónyíláson keresztül benzin-levegő keveréket szív a hengerbe. 2.ütem: sűrítés (kompresszió): A dugattyú a felső holtpont felé halad, és a zárt hengertérben a keveréket összesűríti. Minél kisebb térfogatra sűrítjük a keveréket, annál nagyobb lesz az égéskor keletkező gáznyomás
3. ütem: terjeszkedés (munkaütem): A sűrítési ütem végén, a felső holtpont előtt nagyfeszültségű villamos szikra meggyújtja a keveréket, amely igen gyorsan elég, miközben a tüzelőanyag kémiai energiája hőenergiává alakul át. A négy ütem közül csak a terjeszkedéskor van hasznos munka.
4. ütem: kipufogás: A dugattyú alsó holtpontja előtt nyit kipufogószelep, a túlnyomás hatására megindul az égéstermékek kiáramlása a hengerből. A felső holtpont felé haladó dugattyú a hengerben visszamaradt égéstermékeket kinyomja a szabadba.
Régen az Otto-motor Ma Jövőben Készítette: Asztalos Panna 10.D
DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)
A diesel-motor működése Valkó Zalán 10.D
Rudolf Diesel Német mérnök Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg (MAN) 1897: Sulzer, Diesel motor gyártásának kezdete
A diesel-motor alapkoncepciója Hatásfoka magasabb, mint a benzinmotoré Tiszta levegőt szív be és azt sűríti össze A forró levegőbe az adagolószivattyú dízelolajat fecskendez be, amely magas hőmérsékleten gyertya nélkül meggyullad.
Felépítése és működése
1. ütem: Szívás
2. ütem: Sűrítés
3. ütem: Munkavégzés
4. ütem: Kipufogás
Alkalmazási területei
Köszönöm a figyelmet!
DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)
A Stirling-motor Kölönte Csenge 10.D
1. Általános leírás Zárt ciklusú hőerőgép Energiamegújuló külsőégetésű motor Nincs kipufogás és levegő/gőz beáramlása Adott tömegű, a környezettől elzárt gáz van benne, általában levegő, hidrogén, hélium A gáz ciklusosan áramlik
2. Története Más néven hőlégmotor Hasonló gépek már 1699-től voltak Cél a biztonságosabb hőerőgép kifejlesztése Robert Stirling, skót lelkész találta fel 1816-ban Első gépeken lényeges újításokat dolgozott ki Később mérnök fivérével, James Stirlinggel tovább fejlesztette
3. Jellemzöi A hőforrások széles skálája Tiszta kipufogó gáz Nem csak táguló üzemanyagot használhatnak Bármilyen éghető anyagot pl.:fa Nem üzemanyag jellegű hőforrásokat is pl.: a Föld hője, meleg légáramlat és napfény Tiszta kipufogó gáz az üzemanyag elégetése a motoron kívül történik Copyright© 2006-2008 Company name . All rights reserved
Nagyon halk üzem Magas hőhatásfok A nyomáskülönbség nagyon finoman alakul ki Nincs szükség összetett szelepmechanizmusra sem Magas hőhatásfok A Stirling körfolyamat hőhatásfoka megegyezik a Carnot körfolyamat hatásfokával, mely elméletileg a legjobb
4. A Stirling körfolyamat állandó térfogatú melegítési folyamatból izotermikus tágulási folyamatból állandó térfogatú hűtési folyamatból izotermikus összehúzódási folyamatból áll külső erővel hajtva hűtőként is viselkedhet.
5. Változatok Alfa Stirling Két külön dugattyúval rendelkezik Egyik a meleg hőcserélőben, a másik a hideg hőcserélőben. Egységnyi térfogatra eső teljesítménye nagy nehézségek merülnek fel a tömítéssel, mivel az egyik dugattyú állandó magas hőmérsékleten üzemel
Béta Stirling a kiszorító és munkavégző dugattyúk egy közös hengerben találhatók Nem szolgáltat hasznos munkát Ez a konstrukció elkerüli az alfa változatnál felmerülő problémákat.
Gamma Stirling a munkadugattyú és a terelődugattyú két különálló hengerben mozog ugyanahhoz a forgattyús tengelyhez csatlakozik
6. Hátrányai Költséges Lassan indul be Nehéz a hidrogént szivárgás nélkül benntartani A leadott teljesítményt nehéz változtatni Hőveszteség
7. Elönyei Az égés kívül zajlik le az elégetlen füstgázok mennyisége elenyésző Kisebb nyomáson üzemel Egyszerűbb a szerkezete Alkalmazása ígéretesnek tűnik repülőgépeken
Köszönöm a figyelmet!
DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.május 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)