EURÓPAI ÜZEMI TANÁCS MIRE VALÓ? Jogi keretek. 2 ● EÜT szabályozás: három jogi dokumentum ● A 1994/45 és a 2009/38 direktíva ● A nemzeti jogba való átültetés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.

A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
Egészségügy Betegjogok.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Európai Üzemi Tanács Konferencia Magyar szerepvállalás a Schneider Electric Európai Üzemi Tanácsában, különös tekintettel a magyarországi munkavállalók.
EU alapismeretek E-Learning.
A Multinacionális Társaságcsoportok hatása az érdekvédelemre Magyarországon.
Michael Wolters, Abt. Internationales.Europa 1 Szociális párbeszéd Németország vegyiparában Budapest, november 27.
EU II..
Menedék - Migránsokat Segítő Egyesület
1 © kurtán sándor 2011 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban munkaadói szervezetek az EU-ban.
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Több nemzetre kiterjedő programok lehetősége GRUNDTVIG Pécs, január 27. Szellő János osztályvezető.
1 Az európai csoportbizottság munkájának bemutatása Európai Csoportbizottság.
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
2010. Június A multinacionális társaságok működési modellje (RWE, E.ON)
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Magyar szerepvállalás az EDF Európai Üzemi Tanácsában, különös tekintettel a magyarországi munkavállalók érdekeinek megjelenítési lehetőségeire. Dr. Kurunczi.
Európai Üzemi Tanács tevékenysége a magyar szakszervezetek szemszögéből november 16. Északdunántúli Villamosenergia-ipari Szakszervezet.
Munkavédelmi Képviselők XVII. Országos Fóruma
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
EEM. 10. A munkaügyi kapcsolatok és az érdekegyeztetés
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Az AQUAPOL együttműködési hálózatot 2003-ban, az Európai Unió támogatásával hozták létre Hollandia, Belgium és Németország.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
A GÁZSZOLGÁLTATÓK JOGI SZÉTVÁLASZTÁSA MIATTI VÁLTOZÁSOK
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
A klaszterek jogi szabályozottsága
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Üzemi Tanács Általános ismertető
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Előadó: dr. Kártyás Gábor
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Orova Piroska XIII. VIMFÓ április
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
Előadás másolata:

EURÓPAI ÜZEMI TANÁCS MIRE VALÓ? Jogi keretek

2 ● EÜT szabályozás: három jogi dokumentum ● A 1994/45 és a 2009/38 direktíva ● A nemzeti jogba való átültetés ● A saját szerződéseitek

3 Jogi keretek A DIREKTÍVÁK ● 94/45 vagy 2009/38 ? ● előtt kötött szerződések: “13. cikkely” nincs kötelező újratárgyalás semmilyen direktívából adódó kötelezettségnek nincs alávetve meg lehet újítani, vagy átalakítani ● és között kötött szerződések: “6. cikkely” nincs általános kötelezettség az újratárgyalásra A 2009/38. direktíva alá tartoznak ● és között kötött szerződések: 94/45 direktíva hatálya alá rendelve meg lehet újítani, vagy átalakítani ● től megkötött szerződések 2009/38 direktíva hatálya alá tartoznak

4 Jogi keretek A DIREKTÍVÁK ● Létező szerződések 13. cikk6. cikk Ha a szerződés lejártakor nincs módosítandó vagy megújítandó szerződés Jelentős strukturális változások (összeolvadás, akvizíció, szétválás) és nincs rendelkezés vagy konfliktus a létező szerződésekkel kapcsolatban 2009/38 alkalmazása 100 (+)  or adaptáció + min. minden működő EÜT-ben SNB A létező EÜT folytatja működését a tárgyalások alatt

5 Jogi keretek A DIREKTÍVÁK ● Az érintett vállalatok 150 (+)   1000 (+) 

6 Jogi keretek A DIREKTÍVÁK ● “ellenőrző vállalkozás”      

7 Jogi keretek A DIREKTÍVÁK ● A tárgyalások kezdete és a kezdődő tárgyalásokra szükséges információk megszerzése és átadása a partnereknek   (+)  vagy SNB

8 Jogi keretek A DIREKTÍVÁK ● A különleges tárgyaló testület 2009 / /45  12%  5%  28%  55%  5%  12%  28%  55% 2/3 NEM ! szakértők Szakszervezeti szövetségek Előtte és utána

9 ● Tartalom és megállapodás ● vagy... Tájékoztatási és konzultációs eljárás + kiegyensúlyozott képviselet tevékenységre munkakörre és nemre való tekintettel Jogi keretek A DIREKTÍVÁK          Hatálya alá tartozó vállalatok x2 A tárgyalások helyszíne, gyakorisága, időtartalma Pénzügyi és anyagi erőforrások Összetétel Tájékoztatási és konzultációs eljárás + megállapodások, az európai és a nemzeti törvényhozáshoz kapcsolódóan A különbizottság tevékenysége időtartalom és az újratárgyalás eljárásrendje + megállapodások a kiegészítésre, befejezésre illetve újratárgyalásra.

10 Jogi keretek A DIREKTÍVÁK ● Transznacionális + ? Bevezetés : a munkavállalókat megfelelően tájékoztatni kell és konzultálni kell velük, amikor foglalkoztatási helyüktől eltérő országban olyan döntések születnek, amelyek érintik őket. Olyan ügyek, a vállalkozáscsoport egészét érintik vagy legalább két telephelyét, amely két különböző tagállamban helyezkedik el Bevezetés : olyan ügyek, amelyek függetlenül attól, hány országot érintenek, kiterjedésükénél és lehetséges hatásuknál fogva meghatározóak a munkavállalókra vagy amelyek a tevékenység áthelyezését vonhatják magukkal két tagállamban  

11 ● meghatározások ● tájékoztatás ● konzultáció véleménycsere és párbeszéd létrehozása Jogi keretek A DIREKTÍVÁK olyan időben módon és tartalommal hogy véleményt alkossanak a javasolt intézkedésről amelyet figyelembe lehet venni adatközlés megfelelő időben módon és tartalommal történik amely lehetővé teszi hogy megismerhessék és megvizsgálhassák az adott témát a lehetséges hatás alapos elemzését konzultációk előkészítését

12 Jogi keretek A DIREKTÍVÁK ● A képviselők szerepe A helyi képviselőt vagy az összes munkavállalót tájékoztatni A direktívából eredő szükséges eszközöket birtokolni Kollektívan képviselni a munkavállalók érdekeit Képzést biztosítani bérveszteség nélkül

13 Jogi keretek A DIREKTÍVÁK ● Az EÜT és a nemzeti testületek közötti kapcsolat ● Kiegészítő előírások : kérelem a szerződés által biztosított megállapodások a nemzeti gyakorlatra való tekintet nélkül ha nincsenek ilyen megállapodások: mindkét szinten tájékoztatás és konzultáció előszó: az EÜT korábbi vagy egy időben történő tájékoztatása SNB 6 hónap 3 év

14 Jogi keretek A DIREKTÍVÁK ● Másodlagos követelmények: az EÜT kompetenciája A csoport struktúrája A helyzet és a foglalkoztatási trendek összeolvadás, termelés- visszafogás vagy vállalatbezárás Gazdasági és pénzügyi helyzet Új munkamódszerek Szervezeti változások befektetések €€ Csoportos létszámleépítés € Tevékenységfejlesztés, termelés és eladások Termelés- áthelyezés tájékoztatás tájékoztatás + konzultáció találkozó a menedzsmenttel, bármely véleményre motivált választ kapni

15 Jogi keretek A DIREKTÍVÁK ● Másodlagos követelmények: gyakorlati megállapodások EÜT Országonként egy (3 – 30) A mv. 10% után egy vagy hányada után (min. 10) Különbizottság max. 3, a mérettől függően max. 5, where size 1 találkozó / év Belső előkészítő találkozó 1 fizetett szakértő Rendkívüli ülés Pénzügyi és anyagi erőforrások Munkavállalók tájékoztatása 10. cikk

16 ● Milyen jogalkalmazás? ● Az EÜT/SNB ellenőrző hatóságának országa ● A tagokat jelölő/megválasztó országok ● Franciaország : november 12-i törvény ● Néhány kiegészítő előírás ● Szakszervezet általi jelölés a vállalatnál vagy a vállalkozáscsoportnál megválasztott tagok, és a szakszervezeti delegáltak közül; ha nincs szakszervezeti képviselet a francia vállalatcsoportban az összes munkavállaló választ. ● Más országok képviselői (nem EU, nem EGT) csatlakozhatnak, szavazati jog nélkül. ● Évi 120 óra a titkárnak és a különbizottság tagjainak, amely időtartamba nem számít bele az ülések ideje. Jogi keretek NEMZETI JOG Hatékony, arányos és visszatartó erejű szankciók SNB

17 Jogi keretek NEMZETI JOG ● Néhány példa ● Hollandia környezetvédelem napirendi pontonként egy szakértő ● Belgium a szakszervezetek panaszt tehetnek a munkavállalók tájékoztatásához szükséges idő ● Svédország évenként még egy belső találkozó a bíróság előtti jogorvoslat lehetősége ● Spanyolország minden tag számára 60 óra évenként súlyos és nagyon súlyos jogsértések felsorolása ● Portugália 25 óra havonta enyhe, súlyos és nagyon súlyos jogsértések minden cikkelynél

18 Jogi keretek A SZERZŐDÉSED Lásd a “a szerződésed minőségének elemzése” feladatot

EURÓPAI ÜZEMI TANÁCS MIRE VALÓ? Néhány informális előírás

20 ● A 1994/45 és 2009/38 direktívák ● Nemzeti jogba való átültetés ● Saját szerződésed EÜT = KÜLÖNBÖZŐ ORSZÁGOK AZONOS VÁLLALATÁNÁL KÉPVISELETET ELLÁTÓ KÉPVISELŐINEK KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓZATA ● „Kis” országok tájékoztatása, amelyek az EÜT nélkül elszigetelve lennének ● Az A ország és  B, C... ország közötti információ azonnal továbbításra kerül ● Nem lehet csak transznacionális kérdésekre szorítani ● Az üléseket a menedzsment fizeti ● A jó példák cseréje ● Transznacionális szolidaritás ● Transznacionális megállapodások? Informális előírások EZ MINDEN?

21 Informális előírások témák Termelés és eladás Gazdasági és pénzügyi helyzet struktúra összeolvadás, termeléscsökkentés vagy bezárás Kollektív elbocsátások befektetések Új munkamódszerek Munkaszervezeti változások Transzferek Foglalkoztatás

22 Informális előírások Más kérdések Szülői szabadság profit megosztás NOYES !?! Szakszervezeti jogok környezet Szociális felelősség, fenntartható fejlődés szakképzés Egyenlő jogok Kutatás fejlesztés munkavédelem munkaidő alvállalkozók, kiszervezés

23 Informális előírások működés kommunikáció Üdvözlet az új tagoknak Belső szabályok EÜT Az EÜT összetétele Hozzáférés a céghez Képzések a tagoknak különbizottság szakértők

24 Informális előírások ● Transznacionális szerződések? ● Nincs jogi keret, az EÜT-nek nincs kompetenciája! ● Globális keretszerződések a nemzetközi szakszervezeti szövetségek tárgyalják, például az EMF : “Az EMF támogatja a tárgyalások szerepének fejlesztését a multinacionális vállalatoknál. Az EMF mind európai mind nemzetközi szintű keretszerződésekről szóló tárgyalásokon át keresi a lehetőségét, hogy a munkavállalók számára minimumfeltételeket biztosítson, arra való tekintettel, hogy fejlessze a munkafeltételeket és elkerülje a társadalmi vívmányok aláásását” ● Az EÜT szerepe? ● Lhoist – alvállalkozói Charta ● Mikor lehetséges? ● Milyen feltételekkel lehet alvállalkozói szerződést kötni? ● Megelőző tájékoztatás és konzultáció ● General Motors ● Európai restrukturációs keretszerződés 2008 ● Válasz a belső versenyre ● Elkerülni az elbocsátásokat és a vállalatbezárást

25 Informális előírások ● Az EÜT lehetséges fejlődése Szimbolikus EÜT = Üres doboz M Passzív EÜT = Információs forrás szolgáltatás biztosító M EÜT alapú projekt = Belső konzisztencia M Résztvevő EÜT = A munkavállalók és a menedzsment Közötti interaktivitás M

26 Informális előírások EVÜT EÜT SC Központi m.Helyi m. Nemzeti képviselők Helyi alkalma- zottak Országos szakszer- vezetek Európai Szakszervezeti Szövetség Felügyelő bizottság EÜT = a kommunikációs hálózat központja

27 Szeretnél többet tudni?