Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Ügyfélkapu az E-kormányzat 2005 stratégia E-szolgáltatások átfogó program 4.A „Elektronikus közmű” akciójának legfontosabb eleme célkitűzése: az állampolgárok, szervezetek egykapus, kényelmes online ügyintézése a közigazgatásban igazodik az eEurope 2005 programtervhez
Definíciók Egykapus ügyintézés: Lehetővé teszi az állampolgárok számára, hogy ügyeiket elektronikus úton egyetlen belépéssel egyetlen integrált alkalmazás futtatásával intézzék. Feltétele: a háttérintézmények és az állampolgárok közötti elektronikus tranzakciók biztonságának biztosítása szabvány az egységes hiteles elektronikus kommunikációra Ügyfélkapu
Definíciók Ügyfélkapu: Eszköz, amely biztosítja, hogy az ügyfél egyedileg azonosított módon biztonságosan léphessen kapcsolatba a központi rendszer - Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (infrastruktúra), Kormányzati Portál, Kormányzati Ügyféltájékoztató Központ (call center), valamint azok szolgáltatásai - útján az elektronikus közigazgatási ügyintézést, illetve elektronikus közigazgatási szolgáltatást nyújtó szervekkel.
Működési modell Háttérintézmények Okmányiroda Azonosítás és hitelesítés (authentikáció) Ügyfélkapu - Természetes azonosító adatok (jogszabályok szerint) - Biztonságos ideiglenes tárolóhely Authorizáció (szükség esetén: viszontazonosítás) Regisztráció Háttérintézmények APEH Okmányirodák stb. Okmányiroda
Ügyfélregisztráció elektronikusan (elektronikus aláírás alkalmazásával) Természetes azonosító adatok megadása a Kormányzati Portál felületén Az ügyfél elektronikus aláírásával ellátott regisztrációs kérelem elküldése a központi rendszeren keresztül a hatósághoz A hatóság az aláírás érvényességét és az aláíró természetes azonosítóit ellenőrzi A hatóság az elektronikus aláírásával ellátott belépéshez szükséges adatokat megküldi az ügyfél részére személyes megjelenéssel (okmányirodákban személyes azonosító okmányok bemutatásával, e-mail cím megadásával)
Ügyfélkapu feladatai Az ügyfél biztonságos beléptetése a Kormányzati Portálon a bejelentkezési adatokkal: azonosítás felhasználói névvel és autentikáció (hitelesítés) jelszóval vagy egyéb módon.
Ügyfélkapu feladatai Kapcsolatteremtés az ügyfél és az elektronikus szolgáltatást nyújtó intézmény alkalmazásai között. A rendszer a jogszabályban meghatározott adatokat továbbítja az intézmény felé, aki ennek alapján elvégzi az authorizációt (feljogosítást) az adott szolgáltatás igénybevételére.
Ügyfélkapu feladatai Viszontazonosítás: az a folyamat, amikor egy alkalmazás, illetve az intézmény a részére megadott adatokból előállítja a központi rendszerben tárolt természetes személyazonosítókat, és visszaküldi a központi rendszernek adategyeztetés céljából. Egykapus ügyintézés (Single Sign On - SSON): intézmények és ügykezelések közötti átjelentkezés újabb azonosítási eljárás nélkül Biztonságos ideiglenes tároló: a felhasználók számára érkezett hatósági döntések azok átvételéig történő tárolása számára Az ügyfelek a rendszert böngészőn keresztül érik el (kiegészítve esetleges letöltődő alkalmazásokkal) Szabványos elektronikus aláíró alkalmazások fogadása A rendszer legyen felkészülve a jövőbeni alternatív aláíró eszközök (pl. mobiltelefon) használatára, szabványos kapcsolódási felületek kialakításával Időbélyegszolgáltatás: elektronikus érkeztető számot tartalmazó automatikus értesítés
Jogi háttér 1959. évi IV. törvény a Polgári Törvénykönyvről 1992. évi LXIII. tv. a személyi adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról 2003. évi XLVIII. törvény a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény módosításáról 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról, a 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelettel együtt 43/1994. (III. 29.) Korm. rendelet a rejtjel tevékenységről 2001. évi XXXV. törvény az elektronikus aláírásról (2004. évi LV.) 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól annak hatálybalépésétől 184/2004. (VI. 3.) Kormány rendelet az elektronikus közigazgatási ügyintézésről és a kapcsolódó szolgáltatásokról
Várható eredmények több elektronikus ügyintézés konzultatív, partneri viszony kialakulása a közigazgatás egységesülési folyamatának erősödése transzparensebb közigazgatás az állampolgárok és szervezetek elégedettsége nő „új demokrácia” megteremtése