Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium
A tankönyv… Biblia? Útmutató? Mankó? Szükséges rossz? Teher? ……………?
Kérdések Miből tanítsak? vagy Milyen módszertani alapelveket vallok a kisgyerekek nyelvoktatásában?
Hogyan tanulnak idegen nyelvet a kisgyermekek? •a megértésre való törekvés képessége •minimális szókincs kreatív használata •indirekt tanulás •a játszás öröme •a képzelőerő kiemelkedő szerepe
Hogyan tanulnak idegen nyelvet a kisgyermekek? •a beszédre való hajlandóság •egyéb sajátosságok: utánzásra való hajlandóság ismétlésre való hajlandóság (Halliwell 1992)
Módszertani alapelvek •Életkori sajátosságokat figyelembe vevő nyelvtanítási eljárások: tevékenység- központú módszerek •Egész személyiség fejlesztése, holisztikus megközelítés •Kommunikatív kompetenciák fejlesztése: szóbeli készségek •Középpontban a célnyelvi kommunikáció
Módszertani alapelvek •Tantárgyközi tartalmak integrálása: jelentés > nyelvtani struktúra •Autentikus anyagok integrálása •Motiváció fenntartása •Differenciált készségfejlesztés •Önálló nyelvtanulási stratégiák kialakítása
Nyelvet tanulók aránya az alsó tagozaton a 2002/2003-as tanévben
Tankönyvvel vagy tankönyv nélkül? Mit nyújthat egy tankönyv a tanárnak és a tanulónak? Miben jobb a tanár a tankönyvnél?
Tankönyvvel: előnyök és hátrányok •átgondolt, rend- szerezett program •összegyűjtött tananyag •biztonságot ad •felkészülés idő csökken •önálló munka •‘zsákbamacska’ •nem megfelelő a tanulócsoportnak •adaptálni kell
Hogyan adaptálhatjuk a tankönyvet?
Tankönyv nélkül: előnyök és hátrányok •figyelembe veszi a tanulók haladási ütemét, érdeklő- dését •folyamatosan formálódik •közös munka öröme •‘ijesztő szabadság’ •terhelő gyűjtő- munka •időigényes fel- készülés
A tananyagválasztás feltételei •NAT kompatibilis •készségfejlesztésre épülő •fokozatos felépítésű •tantárgyközi tartalmakat magában foglaló •érdeklődést felkeltő •változatos nyelvi input: forrás, szóbeli/írásbeli, mennyiség, forma •gondolkodási és nyelvi szintnek együttesen megfelelő
Tervezés tankönyv nélkül Témakör Tevékenység Nyelvi funkció Nyelvi input