Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
„Ezt egy életen át kell játszani”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel
Angol nyelvi kompetencia
Fontosabb fogalmak Képesség :
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A közoktatás intellektuális infrastruktúrája Magyar Bálint oktatási miniszter.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
A NAT és az élő idegennyelvek Az új NAT szükségessége Köznevelés tartalmi egysége Kulturális javak: minden tanuló férhessen hozzá Közös.
Nyelvtanárok szemléletbeli paradigmaváltása Győr, október.26 Rusznak Karolina Dr. Végvári Valentyina PTE BTK Szláv Filológia Tanszék Pécsi Orosz.
A történelemtanítás általános funkciói, módszerei
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Kuti Zsuzsa szakmai vezető.
Projektmunka.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése, valamint az intézményeken belüli implementáció és megyei szaktanácsadás. KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, 2006.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban: Élő idegen nyelvek
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Harmadik matematikakönyvem
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Felnőttoktatás, felnőttképzés Dr. Tóth András. FelnőttoktatásFelnőttképzés IskolarendszerűIskolarendszeren kívül Tanulói, hallgatói jogviszonyTanuló szerződés.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A programcsomag Felépítése Előnyei Használata. A programcsomag összeállítása Alapja: kompetencia alapú oktatás, koncepció (gyakorlati haszon); Programtanterv:
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Alkalmazott nyelvészet I.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Út a sikeres tanuláshoz
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Graciela Sbertoli / Vox A kisebb települések önkormányzatainak támogatása az életen át tartó tanulás szemléletének népszerűsítésében MANORKA – zárókonferencia.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
Általános iskolai német sorozatok
DARUS a gyermekekért.
Általános kerettantervű képzés emelt szintű biológia oktatással
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Előadás másolata:

Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium

A tankönyv… Biblia? Útmutató? Mankó? Szükséges rossz? Teher? ……………?

Kérdések Miből tanítsak? vagy Milyen módszertani alapelveket vallok a kisgyerekek nyelvoktatásában?

Hogyan tanulnak idegen nyelvet a kisgyermekek? •a megértésre való törekvés képessége •minimális szókincs kreatív használata •indirekt tanulás •a játszás öröme •a képzelőerő kiemelkedő szerepe

Hogyan tanulnak idegen nyelvet a kisgyermekek? •a beszédre való hajlandóság •egyéb sajátosságok: utánzásra való hajlandóság ismétlésre való hajlandóság (Halliwell 1992)

Módszertani alapelvek •Életkori sajátosságokat figyelembe vevő nyelvtanítási eljárások: tevékenység- központú módszerek •Egész személyiség fejlesztése, holisztikus megközelítés •Kommunikatív kompetenciák fejlesztése: szóbeli készségek •Középpontban a célnyelvi kommunikáció

Módszertani alapelvek •Tantárgyközi tartalmak integrálása: jelentés > nyelvtani struktúra •Autentikus anyagok integrálása •Motiváció fenntartása •Differenciált készségfejlesztés •Önálló nyelvtanulási stratégiák kialakítása

Nyelvet tanulók aránya az alsó tagozaton a 2002/2003-as tanévben

Tankönyvvel vagy tankönyv nélkül? Mit nyújthat egy tankönyv a tanárnak és a tanulónak? Miben jobb a tanár a tankönyvnél?

Tankönyvvel: előnyök és hátrányok •átgondolt, rend- szerezett program •összegyűjtött tananyag •biztonságot ad •felkészülés idő csökken •önálló munka •‘zsákbamacska’ •nem megfelelő a tanulócsoportnak •adaptálni kell

Hogyan adaptálhatjuk a tankönyvet?

Tankönyv nélkül: előnyök és hátrányok •figyelembe veszi a tanulók haladási ütemét, érdeklő- dését •folyamatosan formálódik •közös munka öröme •‘ijesztő szabadság’ •terhelő gyűjtő- munka •időigényes fel- készülés

A tananyagválasztás feltételei •NAT kompatibilis •készségfejlesztésre épülő •fokozatos felépítésű •tantárgyközi tartalmakat magában foglaló •érdeklődést felkeltő •változatos nyelvi input: forrás, szóbeli/írásbeli, mennyiség, forma •gondolkodási és nyelvi szintnek együttesen megfelelő

Tervezés tankönyv nélkül Témakör Tevékenység Nyelvi funkció Nyelvi input