Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÚJ PEDAGÓGUS ELŐMENETELI RENDSZER
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
1. A családpolitika társadalmi hatásai
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
VII. Nevelésügyi Kongresszus 7. Szekció
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
A tanítási gyakorlat életkor szerinti különbségei nemzetközi összehasonlításban Hermann Zoltán MTA KTI Oktatás, foglalkoztatás, versenyképes gazdaság Magyarországon.
Ösztönzési problémák a hazai kiegyenlítő energia piacon
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Európai Uniós Támogatás EU URBAN Program: EU célzott programja Lokális városfejlesztés között Célja: Gazdasági - társadalmi regeneráció Fejlődés.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Nemzeti Egészségügyi Számlák (NESZ) május 23. Mentusz Zsófia Központi Statisztikai Hivatal.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika.
A lengyel oktatási szerkezet változásai a rendszerváltás óta
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Kormányszóvivői tájékoztató Közmegbecsülés a köz szolgálatáért.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
A régió  A régiót három megye, Fejér, Veszprém és Komárom-Esztergom megye alkotja. Fejér 10, Veszprém 9, Komárom-Esztergom pedig 7 kistérségre tagolódik.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Az esélyteremtés lehetőségei a kistelepülési iskolákban
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Példa egy ppt prezentációhoz
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
Új egyensúly Tervezettnél jobban csökken az államháztartás hiánya.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
KISTELEPÜLÉSEK ÉS KISISKOLÁK – TÁRSULÁSOK 2. szekció Jankó Krisztina Ph.D jelölt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, november 30.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
Polónyi István A hazai felsőoktatás kondíciói a 2000-es évek második évtizedének közepén Felsőoktatás a koncepciók keresztútján Magyar Felsőoktatás 2015.
„Út a munkához” program tapasztalatai
SZAKEMBERKÉRDÉS AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETI SZAKKÉPZÉSBEN
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
„Út a munkához”program
Előadás másolata:

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási reform: az állam szerepe a köz -és a felsőoktatás területén Budapest, december 10.

Két (nem csak) finanszírozási probléma 1. Tanár-túlfoglalkoztatás -Trendek -Okok -Közvetlen és hosszú távú következmények -Változások a finanszírozásban az elmúlt években 2. Kiadási egyenlőtlenségek -Trendek -Okok -Következmények -Változások a finanszírozásban az elmúlt években

Tanár-túlfoglalkoztatás:trendek Általános iskolai oktatásKözépfokú oktatás ▲: iskoláskorú népesség, ●: nappali diák, +: összes diák, ■: tanár, 1990=100% forrás: Oktatás-statisztikai évkönyv, 2005/2006, 2006/2007, KSH T-STAR • A tanárok száma nem követte az iskoláskorú népesség / diákok létszámának változását • Az egy tanárra jutó diákok száma nemzetközi összehasonlításban is alacsony

Tanár-túlfoglalkoztatás:okok 1. Diák-tanár arány a települési önkormányzati általános iskolai oktatásban ▲: városok, ● : falvak, - - -: összes települési önkormányzati iskola forrás: MÁK önkormányzati adatbázis • A tanár-túlfoglalkoztatás NEM döntően falusi kisiskola-probléma

Tanár-túlfoglalkoztatás:okok 2. VárosokFalvak Diák-tanár arány a települési önkormányzati általános iskolákban a városok és a falvak gyereklétszám-változás szerinti ötödeiben forrás: MÁK önkormányzati adatbázis • A tanár-túlfoglalkoztatás csak kisebb részben helyi alkalmazkodási probléma • Nagyobb részben egységes folyamat

Tanár-túlfoglalkoztatás:következmények 1. • A tanár-bérek a versenyszférához mérten alacsonyak, különösen a fiatalok és az egyetemi diplomával rendelkezők esetében (Varga, 2005a, 2007) • A tanár-bérek nemzetközi összehasonlításban alacsonyak Az egyetemi végzettségűek keresete az egyetemi végzettségű tanári kereset %-ában forrás: Varga, 2007, Közgazdasági Szemle, 611. o. Tanári kereset és diák-tanár arány az OECD országokban (ISCED 1-2) forrás: OECD EAG 2006, Mexikó, Töröko. és Korea nélkül

Tanár-túlfoglalkoztatás:következmények 2. Negatív szelekciós tendenciák a tanárok körében (Varga, 2005a,b, 2007) • Az érettségizők közül jellemzően a rosszabb képességű diákok választják a főiskolai szintű tanárképzést • A diplomát szerzők közül nagyobb valószínűséggel a rosszabb képességűek helyezkednek el tanárként, ill. maradnak a tanári pályán • Az egyetemi diplomával rendelkezők nagyobb arányban hagyják el a tanári pályát, nő a főiskolai végzettségű tanárok aránya a középfokú oktatásban is • Feltehetően romlik a tanári munka minősége

Tanár-túlfoglalkoztatás: változások az elmúlt években Normatív támogatási rendszer: új formula az alap-normatívák esetében Tanári óraszám emelés Központi támogatás csökkentése Falusi kisiskolák: minimumlétszám-követelmény Hatások: • Támogatási formula: a támogatások alapelve változatlan, de: közvetlen kapcsolat az osztálylétszám- és óraszám szabályozással, világosabb üzenetek • Tanárok számának egyszeri csökkentése a támogatások csökkentésének hatására – mérték? folyamatos alkalmazkodás? • Létszámcsökkentés minőségi szelekció nélkül • Negatív szelekciós tendenciák: nincs változás

Kiadási egyenlőtlenségek:trendek és okok • Számottevő kiadási különbségek a városok között a jövedelmi különbségek hatására • A falusi általános iskolákban kb. 10%-kal alacsonyabb fajlagos kiadások, mint a városokban (az iskolaméret hatását kiszűrve) • A támogatási rendszer nem biztosítja az oktatási kiadások kiegyenlítését (méltányossági célok: értékválasztás) Becsült fajlagos iskolai kiadások a városok átlagjövedelem szerinti ötödeiben, a középső ötöd arányában forrás: MÁK önkormányzati adatbázis

Kiadási egyenlőtlenségek:következmények A hátrányos helyzetű diákok oktatására nem jut elég pénz • A városi iskolák között a hátrányos helyzetű diákokat nagy arányban oktató iskolák kiadásai átlagos szintűek - a települések között: alacsonyabb kiadások - a településeken belül: magasabb kiadások • A falusi iskolák között a hátrányos helyzetű diákokat nagy arányban oktató iskolák kiadásai az átlagnál alacsonyabbak • Az összes általános iskolát tekintve a hátrányos helyzetű diákokat nagy arányban oktató iskolák kiadásai az átlagnál alacsonyabbak, miközben: - nemzetközi összehasonlításban nagy teljesítménykülönbségek - az eredményesség javításának szükséges (de nem elégséges) feltétele a jelentős többlet-kiadás

Kiadási egyenlőtlenségek:változások az elmúlt években Az önkormányzatok közötti kiegyenlítő támogatások súlya nőtt Integrációs- és képesség-kibontakoztató normatíva Kistérségi társulások Hatás: • Az általános kiegyenlítés csak szélsőséges esetben biztosíthatná a kiadási különbségek megfelelő kiegyenlítését • A többlettámogatás mértéke nem elegendő ahhoz, hogy a hátrányos helyzetű diákok oktatására elég pénz jusson • Az egységes bérskála nem ösztönzi a jó tanárokat arra, a hátrányos helyzetű diákokat nagy arányban oktató iskolákban vállaljanak munkát • Társulások: nincs garancia arra, hogy nem a legszegényebb települések maradnak ki

Összegzés • Tanár-túlfoglalkoztatás, települések közötti kiadási egyenlőtlenségek: nem csak finanszírozási probléma • A közoktatás eredményességének és méltányosságának jelentős javítása elképzelhetetlen ezen problémák kezelése nélkül • A megoldás egyik esetben sem triviális: - a foglalkoztatás csökkentését eddig csak jelentős költségvetési megszorításokkal sikerült elérni - folyamatos alkalmazkodásra lenne szükség - hogyan fordíthatóak meg a negatív szelekciós folyamatok a tanárok körében? ki garantálhat hosszabb távon magasabb béreket? - hátrányos helyzetű diákok oktatása: hogyan teremthető egyensúly a többlettámogatások és az integráció ösztönzése között? - biztosítható-e a jelenlegi önkormányzati finanszírozási rendszer keretein belül az, hogy a hátrányos helyzetű diákok oktatására elegendő pénz jusson?