Nehézségek és lehetőségek a régóta munka nélkül levők elhelyezkedésének segítésében Régi-új alapvetések Források: HEFOP Kun Zsuzsa Esély Családsegítő Szolgálat
Kivel foglalkozzunk? Munkaerőpiaci szempontból hátrányos helyzetű csoportok Aktív korú nem foglalkoztatottak Tartós (1 éven túl) munkanélküliek Pályakezdők Szakképzettséggel nem rendelkezők Elavult szakmával rendelkezők Gyesről, gyedről visszatérni szándékozó nők 45 év felettiek Fogyatékossággal élők, megváltozott munkaképességűek, tartós betegek, szenvedélybetegek, pszichiátriai betegek, stb. Kun Zsuzsa 2007
Kivel foglalkozzunk? a munkaerőpiacról tartósan távolmaradók aktív korú inaktívak ellátással vagy ellátás nélkül mintegy ezer fő, akik nem tanulók, nem nyugdíjasok, nem részesülnek gyermekgondozási ellátásban, sem munkanélküli ellátással nem rendelkeznek. ha be is kerülnek a munkaerőpiacra, tartósan megragadni nem képesek Hátrányaik folyamatosan nőnek Többszörös, ill. specifikus hátránnyal küzdenek: nehezen elérhetők, nehezen szólíthatók meg, lassan kiilleszkednek. Egyszerre sokféle speciális szükséglettel bírnak. Kun Zsuzsa 2007
•Többszörös, ill. specifikus hátránnyal küzdenek: nehezen elérhetők, nehezen szólíthatók meg, lassan kiilleszkednek. • Egyszerre sokféle speciális szükséglettel bírnak. •Mind munkaügyi, mind szociális – és sok más – szolgáltatásra, segítségre, támogatásra is szükségük van. Horváth-Kun 2006 A célcsoport jellemzői
Gátak a munkaügyi intézményrendszerben •Hatósági feladatok és szolgáltatás egyszerre vannak jelen a rendszerben, •Módszerei, gyakorlatai a motivált álláskeresőkre adekvátak, •az aktív foglalkoztatásból kikerülők számára szerveződött: álláskereső az a személy, aki a munkaviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel rendelkezik •18/2005(X.188.) FMM rendelet 2. § 2. bek., 4. § 1. bek.: aktív munkahelykeresőnek az tekinthető aki 30 napon belül képes, és kész munkába állni. Aki erre nem képes, vagy elveszti ezen képességét azt törölni kell a nyilvántartásból! Horváth-Kun 2006
Gátak a munkaügyi intézményrendszerben 2. •az inaktív, a munkaerőpiactól tartósan kiszorult emberekkel gyakran semmilyen kapcsolata sincs. ha van, akkor eszközei nincsenek, •a munkanélküliek jelentős rétegei meg sem jelennek a regisztráltak körében, vagy egy év után elveszítik jogosultságukat, a továbbiakban róluk a hálózat egyáltalán nem „gondoskodik”, a munkaerőpiac számára széles tömegek tűnnek el. •Fontos különbség a szociális ellátórendszerrel szemben: egységesen szabályozott rendszer, egységes nyilvántartások Horváth-Kun 2006
Gátak a szociális szolgáltatásokban •A szolgáltatások és ellátások nem szükséglet -specifikusak, szűkmarkúak, ugyanakkor pazarlók –A szolgáltatások kevésbé a rászorulók szükségleteitől/ igényeitől, hanem a szolgáltatók lehetőségeitől függnek. –Szűkös szolgáltatáskínálat, rossz hozzáférési esélyek, •Intézményrendszere rendkívül heterogén, egyidejűleg van jelen diverzifikáltság és a központosítás iránti igény –nincs egységes nyilvántartási rendszer, –kiépítettség, felszereltség, szakmai felkészültség eltérő, –szolgáltatások egymást erősítő funkciója hiányzik, –„elkallódnak” azok, akik leginkább rászorulnak a célzott és összehangolt segítésre. •Nincs együttműködés a szolgáltatások között •Módszerbeli eltérések, definíciós problémák, •Társadalmi integráció igénye, munkaerő-piaci integráció nélkül. Horváth-Kun 2006
Mi a teendő? •Bővíteni szükséges a szolgáltatások kínálatát •Javítani kell a hozzáférési esélyeket: el kell azokat is érni, akik maguk nem jelentkeznek •Fejleszteni kell a szolgáltatások egymást erősítő szerepét •Javítani kell a szolgáltatások kiépítettségét, felszereltségét, a szolgáltatók szakmai felkészültségét •Intézményesült kompetencia-alapú együttműködés szükséges minden érdekelttel az egyéni esetkezelés szintjén •Ki kell dolgozni a szolgáltatások módszertanát, •Társadalmi integráció igénye csak a munkaerő-piaci integrációval együtt fogalmazódhat meg Horváth-Kun 2006
Továbblépés: a munkapiaci részvételhez szükséges feltételek biztosítása, a szolgáltatások integrációja •az önálló életvitelre képessé tevő programok indításával önmenedzselési képesség kialakítása, •hiányzó szolgáltatások elérhetővé tétele: hozzáférés biztosítása (információszolgáltatás, akadálymentesítés), •a pénzbeli ellátások munkára ösztönző elemeinek fejlesztése, •Egyéni szükségletekhez/igényekhez igazodó, személyre szabott, komplex szolgáltatások biztosítása. Egyéni esetkezelés a két szakterület szakembereinek együttes részvételével. ESETMENEDZSMENT: a szükséges szolgáltatások és ellátások szervezése, közvetítése, Horváth-Kun 2006
A munkaerőpiaci befogadás feltétele a foglalkoztathatóság egy munkahely,állás megszerzésére és megtartására való képesség Elemei: Alapszükségletek kielégítettsége Megfelelő lakhatás Megfelelő egészségi állapot Megjelenés A munkahelyre való eljutás lehetősége Ellátásra szoruló hozzátartozó gondozásának megoldottsága Kommunikációs készség Együttműködési készség Munkabírás Terhelhetőség Motiváltság Reális énkép Utasítások megértése és betartása Szaktudás, szakismeretek Tanulás képessége Munkavállalói jogok és kötelezettségek ismerete Kun Zsuzsa 2007