Antoni Rita (SZTE) és Gál Attila (DE): A magyar goth szubkultúra sajátosságai az amerikai és a nyugat-európai színtérrel való összehasonlításban Szeged,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
A kiáltó világ.
Mosolyogj 12. Winston Churchill.
A szubkultúrakutatás új útjai
Jó Karma Ez egy jó kis olvasmány, de rövid! Élvezd! A Dalai Láma üzenete a világ számára 2012-ra. Mindössze néhány percig tart elolvasni és végiggondolni!
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
A kolerikus vérmérséklet
A rock forradalma Az 1950-es évek.
Egy csoport sikeres ember, karrierjük csúcsán, mindegyiküknek jó állása, álom autók és házak tulajdonosai, meglátogatták hajdani egyetemi professzorukat.
A Biblia Isten szava.
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Húsvét az élet ünnepe.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
„Férfinak és nőnek teremtette”
Műveletek logaritmussal
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Albert Schweitzer Tucy
A romantika irodalmából
Személyiség Teszt Klikkeljen a legrokonszenvesebb ábrára.
A művészetek születése Bevezetés az irodalomtörténetbe I.
Környezetértékelési módszerek
Média és Gazdaság, ha a keresztény hit számít NymE-SEK, Szombathely, május 9. Dr. Németh Norbert.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
A GÖMBÖC A bemutató a BME és a wikipedia anyagának felhasználásával, Várkonyi Péter előadása alapján készült.
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
Szigeti Eszter PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék 2011
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
munkahelyi kommunikáció PéPéeS
A GYÖNYÖRŰ NŐ Életfilozófia.
IgenNem Kattints egyenként sorban a számokra 1-től 24-ig.
Napra Valentin.
A 2. ZH eredményei.
szakmérnök hallgatók számára
A romantika.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Bemutatókészítés Takács Béla
Életige október.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
MÁS-KÉPp 60 Esély a tanulásra – csatlakozás a jövőhöz Hatvanban Hatvan Város Önkormányzata Hatvan Városi Művelődési Központ és Könyvtár Grassalkovich Oktatási.
„Mi dolgunk a világban?”
A HAJÓTÖRÖTT
Vérmérsékletem képekben
Nevelés és nevelői attitűdök
NŐ A GYÖNYÖRŰ Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
A deviancia értelmezési kerete
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
Információáramlás és kommunikáció 2010/2012. Ön szerint az információ-átadás mely formáját helyezi előtérbe az intézményvezető? (fő) (fő)
Mai üzenetünk Szeretni kell?.
Milétoszi filozófusok
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
1Mózes2,16-17; Jób1,6-22 Ter 2, Az Úristen parancsot adott az embernek: „A kert minden fájáról ehetsz. De a jó és rossz tudás fájáról ne egyél, mert.
GLOBÁLIS FALU A Globális Falut, úgy kell elképzelni , hogy az ott élő 100 ember arányosan reprezentálja a Földünk teljes népességét, amely az alábbi populációs.
Minden nap egy (újabb) ajándék. Mit tennél? - 24 óra alatt - Mit bánnál a legjobban hogy nem tettél meg? - Lenne még időd rá?
HOL VAGYUNK?. HOL VAGYUNK TESTILEG? JELEN VAGYUK A TESTÜNKBEN. Érzékenységünk jelzi, hogy minden porcikánkban jelen vagyunk, aki megszúr engem szúr meg.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Első zenés bemutatóm magasröptű gondolatokkal és mandalákkal.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Ránk ömlik a rózsaszín m ű anyag? A hagyományos és az elektromos játékipar hasonlóságairól és különbségeiről.
Stílustanfolyam nőknek
Fekete Afrika A 2. Világháború jelentős hatással volt Afrikára. A háború után a legtöbb afrikai országban napirendre került a függetlenség kihívása. A.
A romantika.
Előadás másolata:

Antoni Rita (SZTE) és Gál Attila (DE): A magyar goth szubkultúra sajátosságai az amerikai és a nyugat-európai színtérrel való összehasonlításban Szeged, 2010

A szubkultúrakutatás hagyományos útjai 50-es évektől 80-as évekig, esetenként napjainkban is: szubkultúra = anyakultúrával való szembehelyezkedés, lázadás, normaszegés, deviancia (Cohen, Rácz József) a tagok cselekedetei a társadalmi folyamatokba integráltak, a tagok személyes megnyilatkozásai háttérbe szorulnak, vagy hiányoznak Új megközelítések: 2000-től napjainkig középpontban a kulturális autonómia fenomenológiai megközelítés fő hangsúly a tagokkal készített interjúkon (őket hiteles ágensnek tekintve – noha egyidejűleg a társadalmi hatások továbbra is a figyelem fókuszában maradnak) pl. Amy C. Wilkins, Carol Siegel + újszerű jelenség az „insider”, a „bennfentes” kutató, pl. Paul Hodkinson (Anglia), Joshua Gunn (USA), Dr. Katarzyna Ancuta (Lengyelo.)

Viktoriánus goth

A goth szubkultúra számomra a romantika feltámadása XX-XXI. században A goth szubkultúra számomra a romantika feltámadása XX-XXI. században. Csupa olyan fogalommal tudnám körülírni, melyek a romantikához is kapcsolódnak:”elvágyódás az ismeretlenbe, misztikumok, rejtélyek kedvelése, szabadság, kötetlenség, lázadás, minden szabállyal, konvencióval szemben, személyes intimitás, érzelmek szenvedélyes kiélése (…) a művészet tárgykörétől addig idegen, különleges élmények megragadása”(Dobák Pál: A romantikus zene története) (Szahmet, 21N) „A romantikának nincs vége, elvágyódók mindig lesznek.” (Ultraturul 31F) „A huszadik század végén a Gothic átvette annak a kulturális paradigmának a helyét, mely korábban társult a lázadáshoz és a fiatalsághoz: a romantikáét. Szemlátomást az utóbbi évtizedekben néhány fiatal az által fejezte ki a késő-kapitalista posztmodern nyugati világgal szembeni ellenérzéseit, hogy újra felfedezték maguknak a Gothic központi gondolatát, és gótikus (azaz, felforgató) életmódot vettek fel.” (Sara Martin, „Gothic Scholars Don’t Wear Black”, p. 38.)

“egyszerűbb együtt mosni az egyszínűeket :-)” (Lorretine 34N) “A fekete vonzza legjobban a hőt, a fényt, de az is fizikai tény, hogy a fekete is adja le legjobban. Szerintem mi érzékenyebbek vagyunk, de többet vissza is adunk az energiáinkból. Elsősorban a pozitívakból.” (Krupcheck, 20F) “Szerencsére ritkán tesznek fel ilyen kérdéseket (ti. hogy miért járok feketében). Egyszer valaki megkérdezte, hogy sátánista vagyok-e. Azt feleltem "igen" erre, szerencsére faképnél hagyott.” (Edeneye, 22F) “Mert nincs más. És ez igaz is.” (v. Birken 30N)„Védelem, kívülállás.” (Krupcheck, 20F) “Mert elegáns, letisztult és szép” (Girl 23N) “Komfortérzetet nyújt” (Holló, (17F) “én nem negatív jelentést tulajdonítok a fekete színnek (keresztény kultúrkörben a gyász színe /negatív/, természetvallásokban a termékeny föld szimbóluma /pozitív/).” (Kárhozottak Királynője 20N) „Mert ez vagyok én. A színes ruhákban kellemetlenül érzem magam.” (BloodGoth 17N.) “egyszerűbb együtt mosni az egyszínűeket :-)” (Lorretine 34N) “Ez tetszik, ebben érzem jól magam. Nem tudnék magamra venni egy cukimuki rózsaszín felsőcskét.” (Lady88, 21N)

„És mi a helyzet a külsővel, az öltözködéssel „És mi a helyzet a külsővel, az öltözködéssel? Fekete selymek és bársonyok, komor csipkék, jéghideg ezüstök, a fekete szivárvány minden árnyalatában... Olykor elegáns, olykor korabeli, sokszor groteszk, baljós és dekadens... Miért is? A testünk olyan, mint egy szoba, amiben mi vagyunk az albérlők: a főbérlőnk - talán egy felsőbb hatalom, talán a természet - kialakított egy végleges, megváltoztathatatlan alapberendezést, s miután beköltöztünk, igyekszünk azt a lehető legmegfelelőbben átalakítani a saját ízlésünk szerint; s minden szobán tükröződik a benne lakó ember mivolta.” (Von Birken, 30N)

Gyakran olyan emberek ítélnek meg a ruhám alapján, akik nem is ismernek, csupán egy jelképrendszerre támaszkodva ide-oda sorolnak be, anélkül, hogy megismernének. (Béla, 15F) „Anyukámat a gimi osztályfőnök megkérdezte, hogy nem beteg-e ez a gyerek, hogy feketében jár” (Sanyi, 26N, kiemelés tőlem) „Tanszékvezetőm: – Szóval még mindig nem nőtte ki a stílusát a nyáron?.” (Vika, 23/N) „Szerintem akinek munkahelye van, az már rég túl van ezeken a gyerekes "stílus"-okon (ahol mindenki tök egyforma, de egyik nagyobb egyéniségnek tartja magát mint a másik). Ezek inkább a középiskolás, max. főiskolás, egyetemista korosztályra jellemző dolgok. Amúgy engem nem zavarna, ha lenne így öltözködő kollegám, de szerintem semmi értelme felnőttkorban a zenei ízlést kimutatni a ruházatban. Nem ez a fő meghatározója valakinek.” (internetes fórumhozzászóló, nem adott meg nemet és kort)

„[A goth szubkultúra] kifejezésmód, amihez némi exhibicionizmus elengedhetetlen. Jelenléttel tüntetni, az arctalanság, szürkeség, a hajszoló-hajszolt élet ellen.” (Fenan, 19N) „Nagyon fontos momentum még a szellemiség és a hasonló lelkivilág is. Hogy bebizonyítsuk, a megjelenés egy igen magas intelligenciát és fontos erkölcsi értékeket takar.” (Dark Heart, 21F) „Ez az egész egy életérzés... a gothnak nem az a lényege hogy feketében járj (…) Gothnak lenni az jelenti hogy átérzem a dolgok lényegét és tisztában vagyok a stílussal, és a személyiségem kivetítem a külsőmre.” (Luna Aeternus, 18F)

Köszönjük a figyelmet. antoni.rita@gmail.com galatt@gmail.com