Az e-befogadásról másképpen Gáspár Mátyás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
 A felkereső ifjúsági munka gyűjtőfogalom, amely mindazon megközelítéseket magában foglalja, amelyek során az ifjúságsegítők, a fiatalokkal foglalkozók.
Advertisements

A szélsőjobboldal magyarországi megerősödése Reiner Roland Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 15.
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Van-e jövője a teleházaknak?. Ki mit gondol a teleház mozgalomról, a teleházak jövőjéről? A) Aki nem tudna hatékonyan érvelni egy szakmai vitában a teleházak.
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Közigazgatási reform és távmunka
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
IT-mentor és a képzés gyakorlati kérdései
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
?. Forrás: gemius/Ipsos Audience – szeptember.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
Kecskemét, április 2O.Készítette: Ramháb Mária A kistelepülési könyvtári ellátás korszerűsítésének lehetőségei Informatikai és Könyvtári Szövetség.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Humánkineziológia szak
Regionális gazdaságtan 4.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Dr. Bakonyi Péter helyettes államtitkár Az információs társadalom kialakításának kiemelt feladatai Agrárinformatikai Fórum Budapest, 2003.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
NAT 2007 kompetenciák.
Digitális szolidaritási háló – a szerves megoldás Gáspár Mátyás
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Veszélyes webes világ? Aggódnak-e a szülők gyermekük internethasználata miatt?
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Legjobb_kor. Az eMunka, dMunka, sikeres alkalmazásának társadalmi és technológiai feltételei megteremtődtek. dr. Mlinarics József ügyvezető elnök Magyar.
Az IKT-metria mérőeszköz
Az információs társadalom esélye Magyarországon, a Teleházak szerepe Molnár Szilárd „A jövő teleháza” - Szakmai konferencia és kiállítás február.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
2004. November 11.MTA Felolvasóterem Kőhalmi Zsolt.
Mi is az a társadalmi integráció?
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Digitális kompetencia-fejlesztés TÁMOP /3
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Kutatási alkomponens Összegzés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Visegrád,
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Előadás másolata:

Az e-befogadásról másképpen Gáspár Mátyás

Internet-használat Európában 2007-ben – 43,4 %, a prognózisok 2015 után is tartós, kb. 20 %-os lemaradást jósolnak a fejlettek átlagához képest, ha … Norvégia88.0 %Szlovénia62.2 %Lettország47.4 %Bulgária30.0 % Hollandia87.8 %Monaco61.2 %Ciprus45.2 %Jersey29.6 % Izland85.4 %Észtország57.8 %Szlovákia41.4 %Törökország22.5 % Svédország77.3 %Olaszország57.0 %Montenegró38.8 %Gibraltár22.2 % Portugália73.1 %Ausztria56.7 %Horvátorsz.37.5 %Boszn.Herc.20.9 % Luxembourg70.6 %Spanyolorsz.56.5 %Lengyelorsz.36.6 %Oroszország20.8 % Svájc69.2 %Belorusszia56.3 %Görögorsz.35.5 %Macedonia19.1 % Dánia68.8 %Franciaorsz.54.7 %Magyarorsz.35.2 %Moldva16.8 % Anglia66.4 %Belgium52.8 %Litvánia34.2 %Szerbia13.8 % Németország64.6 %San Marino52.0 %Andorra32.3 %Albánia13.1 % Lichtenstein64.2 %Írország50.1 %Málta31.7 %Vatikán12.1 % Finnország62.7 %Cseh Közt.49.9 %Románia31.4 %Ukrajna12.0 %

A magyar információs társadalom rétegződése. Kinek segítsünk? Nem anyagi, hanem tudatbeli akadályok. Hogyan segítsünk?

A nem használat, elutasítás materiális és kognitív szempontjai. A probléma megértése.

A növekvő különbség, távolság ma már életminőséget és versenyképességet befolyásoló tényező Netizen: mobil, nyitott a legújabb innovációk iránt, kapacitásnövelő tevékenység jellemzi, IKT eszközök komplementer használata, kiterjedt társadalmi kapcsolat-rendszer A kettő közötti távolság a rémisztően nagy! Netless: immobil, rekreációs tevékenység jellemzi, kizárólag a TV-ből tájékozódik, beszűkült társadalmi kapcsolatrendszerrel rendelkezik. A Netizenek: 25%-a igénybe vesz e-közigazgatási szolgáltatást 18%-a online bankol 13 %-a távoktatásban részt vett 8%-a blogot ír A Netlessek: 60%-át még senki nem biztatta személyesen, hogy használja az internetet. 50%-a még nem gondolt arra, hogy kipróbálja az internetet százaléka lakik olyan háztartásban, ahol sem internet, sem számítógép, sem internetező nincs.

Miért fontos a társadalmi kapcsolatrendszer? Mert az egészségi állapotot meghatározó tényező – „Az egészségi állapotot a maga teljességében három dimenzió – testi, lelki, szociális – együttesen határozza meg. Leggyakoribb mutatójának a társas integráció foka tekinthető, amelyre a társas támogatás mértéke, a társas kapcsolatok minősége, a kontaktusok száma alapján következtethetünk.” (Bennett, Perkins, Helgeson, Pikó) Mert az elégedettség meghatározó forrása – „Az elégedettséget a legerősebben a tágabb társasági- közösségi kapcsolatok, a közösségi integráció fokozza. A társasági-közösségi kapcsolatok bőségével ezért nagy eséllyel válnak az emberek elégedetté.” (Utasi Ágnes, Éltető kapcsolatok, 2008.) Megj.: a magyar társadalom kapcsolati integráltsága Európában a legalacsonyabbak között van a kutatási adatok szerint.

Közösségi kapcsolatok, inkluzív, szolidáris társadalom, szociabilitás és e-befogadás Molnár Szilárd, Szociabilitás és Internet, BME- UNESCO, ITTK, 2004.

A hiányzó láncszem: társadalmi közvetítők és a közösségi informatika, digitális szolidaritás – a tudományos következtetés Az IKT eszközök társadalmi haszna csak akkor maximalizálható, ha általuk sikerül egyfajta közösségi, társadalmi tőke növelő hatást elérni! A kapcsolathiányos magyar társadalomban csak a közösségi hozzáférési helyek támogatása révén lehet eredményeket elérni. Az internet-használat szempontjából nem elsősorban a kapcsolatok mennyisége, hanem azoknak minősége, személyessége számít döntő befolyásoló tényezőnek: a használat elkezdése vonatkozásában elsősorban az ún. gyenge kötések (barát, kolléga, szomszéd, ismerős) szerepe tűnik kiemelkedőnek. Ehhez viszont elengedhetetlen a „társadalmi beruházások” támogatása, digitális szolidaritás: oktatás, tartalomfejlesztés, IT-mentori szolgálat

Új, személyes módon segíteni közvetítéssel – netsegéd IT-mentor szakképesítéssel Közvetítő Nevelő Tanító Segítő Betanító Tanácsadó Mentor A. Javítani az ellátást (szolgáltatás minősége, hozzáférhetősége stb.) (20 %) B. Bemutatni a szolgáltatás előnyeit, közvetlenül az ügyfelekkel kommunikálni (9 %) C. Oktatni, felkészíteni, megfelelő támogatás biztosítani (4 %) D. Különösen az idősebb emberekre jellemző közösségekben vagy családokban és ott kell közvetítőket megnyerni (13 %) E. Hozzáférést - közösségi hozzáférést - biztosítani azok számára, akik anyagi okokból nem jutnak internethez (6 %) F. Meggyőzni a szolgáltatás előnyeiről és alternatív hozzáférést biztosítani (3 %) G. Olyan közösségi hozzáférési pontokat biztosítani, ahol megfelelő segítség áll rendelkezésre a kezdők számára (5 %) H. Ha egyik sincs – a többcsatornás elérés lehetőségeit kell biztosítani. Közvetítőkön (ügysegédeken) keresztül biztosítani az ellátást (41 %) E Face-to-face, személyes bevonás!

Segítő szakmák és egyes szerepeik erőssége Átfogó kompetencia-, kultúra-fejlesztés- -+(+)+ + Ismeretátadás (részkompetencia)(+) Konkrét helyzetmegoldás, akciós jelleg(+) + ++ Személyesség (face-to-face)(+) Példaadás, a személyiség mint erőforrás - ---(+)++ Részvétel a megoldásban- --(+)- + Szocializációt erősítő- ---(+)++ Erősség Közvetítő Nevelő Tanító Segítő Betanító Tanácsadó Mentor

A sikeres és gyors e-bevonás és közösségi befogadás kulcsa most a személyes bevonási módszerek alkalmazása * Ez a küldetése az IT-kommunikációs szolgáltató OKJ-s szakmának három elágazással * Közösségi hozzáférés üzemeltető IT-mentor és szakmentor Oktatási kommunikációs szolgáltató

Gáspár Mátyás

Köszönöm a figyelmet!