Beszámoló az EG1 „Európai utazási információk és ko-modalitás”” szakértői csoport munkájáról, és az információs szolgáltatások témájához kapcsolódó „Alkalmazási.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék.
S 1SCM© Siemens AG All rights reserved Útmutató a click4suppliers easy használatához Szállítói regisztráció.
ADATBÁZISOK.
Kliens-szerver architektúra
Beszámoló az EASYWAY EG2 „ Beszámoló az EASYWAY EG2 „Európai forgalmi és hálózati menedzsment és ko-modalitás” szakértői csoport munkájáról Nagy Ádám forgalomszabályozási.
Web2 a mobilon: mégis, kinek az érdeke? Méhes Krisztián Neo-Play Entertainment Kft.
„Mérd az időt!” Csatlakozz az OMSZ és a KvVM programjához!
GPS Nap - CHS Hungary Kft Június 16.. A Mio Spirit sorozat.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Navigáció mobiltelefonnal
A GPSGames.hu bemutatkozik GPSGames.hu – Játék műhóddal! GPSGames.hu GPSGames.hu – Játék műhóddal! GPSGames.hu.
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
Önkormányzati informatika ASP alapokon
Nyilvánossági és tájékoztatási kötelezettségek Ékes Gyula, Váti Nonprofit Kft. Mátészalkai Területi Iroda Információs nap magyar partnerek részére, Békéscsaba.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
ITS EasyWay workshop A közönségtájékoztatás lehetőségei.
„Alkalmazási útmutatók szerepe és jelentősége az EasyWay projektben – kapcsolat az ITS Direktíva specifikációival” július 11. ITS Hungary Egyesület.
Beszámoló az EG1 „European wide traveller information continuity & co-modality ” szakértői csoport munkájáról. Siegler Vera, ügyvezető, Topolisz Kft.
Egy helyzetfelmérés terepmunkája, a kerékpáros útvonaltervezés bemutatása kerékpáros szemmel.
Mobil eszközök alkalmazása vállalati környezetben
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Adatvédelmi Nap A kamerás megfigyelés Magyarországon
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
Az EasyWay „Alkalmazási Útmutatók” jelentősége, szerepe, elfogadásuk folyamata március 8. KKK – ITS Hungary Egyesület workshop Dr.- habil. Lindenbach.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
ITS Budapesten.
ITS fejlesztések az ÁAK zrt. hálózatán
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
OSI Modell.
Logisztika 6.előadás.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
Hálózati architektúrák
17. tétel.
Közlekedésmodellezés Készítette: Láng Péter Konzulens: Mészáros Tamás.
Számítógép-hálózatok
Copyright © Siemens Zrt All rights reserved. CONNECT III. program DATEX alapú kommunikációs pilot rendszerek kialakítása – taktikai együttműködés,
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
Hazai ITS alkalmazások az európai tendenciák tükrében – EasyWay projekt június 17. Magyar Közút Nonprofit Zrt. Dr.- habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
Beszámoló az EG 4 „Változtatható jelzésképű táblák harmonizációja” szakértői csoport munkájáról Tomaschek Tamás forgalomszabályozási csoportvezető Állami.
A CONNECT és az Autópálya TOMASCHEK Tamás forgalomtechnikai mérnök CONNECT projekt II. fázis – GKM,
Antal Csaba.  A TMC egy olyan rendszer, ami közlekedésre vonatkozó információkat gyűjt össze, kódol és továbbít.  Elméleti szinten a TMC a következőképpen.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
Budapest forgalomkezelése és a CITY LOGISZTIKA ITS alkalmazásai
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
TMC: aktuális közelekedési hírek GPS-re
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
SZIMULÁCIÓ A BIZTONSÁGÉRT
Intelligens közlekedési rendszerek a forgalombiztonság szolgálatában
IDMSYS projekt GOP Akkreditált innovációs klaszterek közös technológiai innovációjának támogatása, GOP pályázati ablak A.
KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.
A web site minősítése Források: Bokor Péter szakdolgozata (2002) és a benne megadott hivatkozások: Dotkom Internet Consulting: Üzleti weboldalak elemzése,
IKTA-FÓRUM Fehér Éva Projektmenedzser Budapest IKTA-2000 Négyrétegű Regionális Információs Rendszer tervezése és fejlesztése DARFT Informatikai.
Assoc. Prof. Ján Gunčaga, PhD. Faculty of Education Catholic University in Ružomberok Nyílt forráskódú szoftverek és IKT az oktatásban.
Interoperabilitási megoldások az e-közigazgatási keretrendszerben Hirling László
1 Tematikus utak Hatások és lehetőségek Puczkó László, PhD CMC.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Intelligens közlekedési rendszerek
Baross Gábor Program – EM_ITN3_07 NAVENTER (Földcímke) NAVENTER
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
Útmutató a click4suppliers easy használatához
Mobilkommunikáció Eszközök és hálózatok
DRUPAL Előadja: Nagy Nikoletta :05.
HUNGIS – a Magyarországi Térinformatikáért Alapítvány
Előadás másolata:

Beszámoló az EG1 „Európai utazási információk és ko-modalitás”” szakértői csoport munkájáról, és az információs szolgáltatások témájához kapcsolódó „Alkalmazási útmutatókról”. (Siegler Vera, ügyvezető, Topolisz Kft.)

Alkalmazási útmutatók a TIS –Utazási Információs Szolgáltatások témakörben: • DG02 Előrejelzések és valós idejű események információk (41 o.) • DG03 & DG05 Közlekedési kondíciók & várható utazási idő információs szolgáltatásai (49 o.) • DG04 Sebességszabályozás információs szolgáltatásai (36 o.) • DG06 Időjárás előrejelzés (96 o.) • DG07 Ko-modális utazási információs szolgáltatások (57 o.) Követelményrendszert dolgoztak ki, „kell”,”szükséges”,”tilos”,”nem szükséges”,”lehetséges” jelölésekkel. Minden téma végén „checklist” található.

DG02 Előrejelzések és valós idejű események információk Két kategória: • Tervezett események (útügyi munkálatok, lezárások, rendezvények, megmozdulások) – utazás előtt információs szolgáltatások • Váratlan események ( balesetek, torlódások, látási viszonyok megváltozása, csúszós útviszonyok, emberek/állatok/tárgyak feltűnése) – utazás közbeni információs szolgáltatások Harmonizációs fókusz: • Internet alapú szolgáltatásoknál a térképen megjelenő esemény piktogramok • VJT-ken megjelenő esemény jelzések • Útoperátorok és közlekedési információt sugárzók, valamint on-board navigációs rendszerek közötti interfész

Funkcionális követelmények (F): • FR1: Funkcionális architektúra kialakítása, alfunkciókra osztás, hogy több szervezet tudjon bekapcsolódni (kell), lehetőleg olyan egyszerű elemekre bontani, hogy később is bekapcsolódhassanak újabb szervezetek (szükséges) Adatgyűjtés alfunkció: • FR2: A gyűjtött vagy generált adatok, információk konzisztens földrajzi referencia modellre épüljenek, az időadatok validálása egységes legyen (kell) • FR3: A felhasznált térképadatbázis lehet különböző (TomTom, Navteq, Google, TopMap) (lehetséges) • FR4: A különböző hisztorikus adatokból esemény előrejelzéseket lehet generálni (lehetséges) Adatfúzió és adatfeldolgozás alfunkció: • FR5: A szolgáltatáshoz felhasználta adatok forrását,hitelességét, minőségét definiálni kell, és ezt szerepeltetni kell az adatinterfész leírásban is (kell) Információ ellátás • FR6: Az információ szórás területi hatályát az alkalmazott media határozza meg (főként a rádió estében) (szükséges)

Interfész követelmények: • FR7: DATEXII-profile technikai leírásban található 1. interfészt kell alkalmazni az automatikus esemény detektáláshoz (adattípustól függően) (kell) – hurokdetektor, radar esetén – Fcd (Taxi FCD, navigációs rendszerek, mobiletel. adatok) • FR8: DATEXII-profile technikai leírásban található 2. interfészt kell alkalmazni a következő esemény struktúráknál (kell) – Közlekedési helyzet várható hatása – Az esemény kezdete és várható befejezése – Az esemény helye és becsült kiterjedése – Az esemény típusa, oka – Megjegyzés (szabad szöveg) – Az információ forrása

Szervezeti követelmények (O) • OR1: Szervezeti és működési struktúrát és az egyes résztvevő szervezetek pontos szerepét és feladatát definiálni kell (kell) • OR2: Partneri együttműködési megállapodásban rögzíteni kell a vállalásokat és kötelezettségeket, hogy a működési lánc ne sérülhessen (kell) • OR3: A privát beszállítókkal külön szerződést kell kötni és rögzíteni kell, hogy az előrejelzés privát adatokon nyugszik (kell) • OR4: A partneri együttműködéshez szükséges a teljes munkafolyamatot rögzíteni (kell) • OR5: Érdemes menedzsment tervet készíteni, amit az útügyi hatóságoknál vagy a közlekedési felügyeletnél használnak (szükséges) • OR6: Két v. több szervezet együttműködése esetén érdemes két életciklust megkülönböztetni: ITS-szolg. kidolgozása, ITS-szolg. működtetése (szükséges)

Technikai követelmények (T) • TR1, TR2: DATEXII interface 1 és interface 2 szabvánnyal biztosítani kell az interoperabilitást a különböző szervezetek által biztosított adatfolyamban (kell) • TR3: Az események térképi ábrázolása esetén a TPEG, ALERT-C szabvány használata ajánlatos (szükséges) Egyforma ábrázolás, megjelenítés (CL&FR) • CL&FR1: Médiától és készüléktől függetlenül a megjelenített információ legyen egyértelmű a végfelhasználó számára (szükséges) • CL&FR2: A VJT-k jelzései, piktogramjai igazodjanak a bécsi konvencióhoz és az EasyWay VJT Harmonizációs ajánlásához (szükséges)

Szolgáltatási szintek A/B/C: • User interface (nyelv)- hivatalos nyelv (A), további elfogadott nyelv (angol) (B), soknyelvű (C) • Információk kiterjesztése – nincs információ csere(A), információ csere a szomszédos szolgáltatókkal(B), tágabb információ csere (C) • Információs hálózat – csak a TEN-T utakra terjed (A), főútvonalra is kiterjed (B), helyi utakra is szolgáltat (C) • Megjelenítési szintek – út vagy helység megnevezés(A), útszakasz megjelölés két csomópont között (B), útszegmens kb.1 km-es szakaszra vagy pontos hely (C)

INRIX rendszer okostelefonos alkalmazás (iPhone, Android, Blackberry, Windows 7). Valós idejű eseményszolgáltatás és előrejelzés. 8 órával indulás előtt már kérhető a szolgáltatás. Közösségi szolgáltatás, a sofőrök is szolgáltatnak. Ingyenes. Flandria TEN-T úthálózat. RDS-TMC, website, mobile. Előrejelzés kérhető. Csúcsidőben SMS szolgáltatás.

2007 óta működő web alkalmazás Spanyolo.ban. Google maps térképen ábrázol. A beérkező eseményadatokon felül a hisztorikus adatokat is feldolgozza. Több szervezet részvételével DATEX adatcserével érkeznek az adatok. Valós idejű esemény információ website-ja Svédországban. Az adatszolgáltatók között DATEXII szabványt alkalmaznak.

DG03 & DG05 Közlekedési kondíciók & várható utazási idő információs szolgáltatásai A szolgáltatás két szintje: • Jelenleg érvényes helyzet bemutatása és a várható utazási idő becslése ennek alapján – utazás előtti információ • Pillanatnyi változások közvetítése, a várható utazási idő módosulása ennek függvényében – utazás alatti információ Adatforrások: • Pontszerű mérések: radar, hurokdetektor, kamera • Pályagörbület mérések • FCD: Taxi FCD, Navigációs rendszerek, Mobiltelefon adatok • Esemény alapú információk, bejelentések: rendőrség, tűzoltóság, közlekedési hatóságok • Hisztorikus adatok Fentieket kell összefésülni és feldolgozni. Többszintű időbecslés létezik: nyers adatok alapján gyors időbecslés, hisztorikus adatok bekapcsolásával finomított, egyszerű/bonyolultabb algoritmusok felhasználásától függ a válaszidő.

Végfelhasználói készülékek: • Útmenti információs panelek (pl. VJT) • Internet alapú rendszerek (Pl. PC, mobiltel.,tablet, okostel.) • Navigációs rendszerek (PND,PDA, automotive) • TV, radió (videotext, közl. csatorna) Funkcionális követelmények (F): • FR1: Alfunkciókra osztás, hogy több szervezet tudjon bekapcsolódni (kell), lehetőleg olyan egyezrű elemekre bontani, hogy később is bekapcsolódhassanak újabb szervezetek (szükséges) • FR2: Az adatok konzisztens földrajzi referencia modellre és időbélyeg modellre épüljenek, amit az adatleírásban fel kell tüntetni (kell) • FR3: A valós idejű adatokon túl a különböző hisztorikus adatokból közlekedési előrejelzéseket és időbecsléseket lehet generálni (lehetséges) • FR4: A szolgáltatáshoz felhasználta adatok forrását,hitelességét, minőségét definiálni kell, és ezt szerepeltetni kell az adatinterfész leírásban is (kell)

• FR5: Különbséget kell tenni a nagyközönség számára szolgáltatott információk (közösségi szervezetek által finanszírozott) és egyének számára testreszabott információk (felhasználói díjhoz kötött) szolgáltatásában. Amennyiben az értékláncban privát szervezet is közreműködik, szerepét pontosan tisztázni kell (szükséges) • FR6: Az információ szórás területi hatályát az alkalmazott media határozza meg (főként a rádió estében) (szükséges) • FR7: DATEXII-profile technikai leírásban található 1. interfészt kell alkalmazni az automatikus esemény detektáláshoz (adattípustól függően) (kell) – hurokdetektor, radar esetén – pályainformációk – Fcd (Taxi FCD, navigációs rendszerek, mobiletel. adatok) – Események bejelentése – Hisztorikus adatok • FR8: DATEXII-profile technikai leírásban található 2. interfészt kell alkalmazni a következő esemény struktúráknál (kell) – Szolgáltatási szint – Aktuális közl.helyzet és előrejelzés 30’, 1óra, 7 nap múlvára – Utazási idők

Szervezeti követelmények (O) • OR1: Szervezeti és működési struktúrát és az egyes résztvevő szervezetek pontos szerepét és feladatát definiálni kell (kell) • OR2: Partneri együttműködési megállapodásban rögzíteni kell a vállalásokat és kötelezettségeket, hogy a működési lánc ne sérülhessen (kell) • OR3: A privát beszállítókkal külön szerződést kell kötni és rögzíteni kell, hogy az előrejelzés privát adatokon nyugszik (kell) • OR4: A partneri együttműködéshez szükséges a teljes munkafolyamatot rögzíteni (kell) • OR5: Menedzsment tervet kell készíteni, amit az útügyi hatóságoknál vagy a közlekedési felügyeletnél használnak (kell) • OR6: Két v. több szervezet együttműködése esetén érdemes két életciklust megkülönböztetni: ITS-szolg. kidolgozása, ITS-szolg. működtetése (szükséges) Technikai követelmények (T) • TR1, TR2: DATEXII interface 1 és interface 2 szabvánnyal biztosítani kell az interoperabilitást a különböző szervezetek által biztosított adatfolyamban (kell) • TR3: Az események térképi ábrázolása esetén a TPEG, ALERT-C szabvány használata ajánlatos (szükséges)

Egyforma ábrázolás, megjelenítés (CL&FR) • CL&FA1: Médiától és készüléktől függetlenül a megjelenített információ legyen egyértelmű a végfelhasználó számára (szükséges) • CL&FR1: A VJT-k jelzései, piktogramjai igazodjanak a bécsi konvencióhoz és az EasyWay VJT Harmonizációs ajánlásához (szükséges) • CL&FR2: A digitális térképen történő megjelenítéshez a következő színeket használják kötelező jelleggel (kell) – fehér, szürke, kék – nincs elérhető információ – zöld – a közlekedés szabad áramlása – sárga/narancs – telített – piros – torlódás – fekete – beállt közlekedés • CL&FR3: VJT-n a várható utazási idő és az esetleges késé megjelenítési formája: min (+YY) (szükséges) • CL&FR4: Egyértelműen jelezni kell a helyet (kereszteződést, kijáratot, települést, stb.), amire vonatkozik az időbecslés (szükséges)

Szolgáltatási szintek A/B/C: • User interface (nyelv)- hivatalos nyelv (A), további elfogadott nyelv (angol) (B), soknyelvű (C) • Információk kiterjesztése – nincs információ csere(A), információ csere a szomszédos szolgáltatókkal(B), tágabb információ csere (C) • Információs hálózat – csak a TEN-T utakra terjed (A), főútvonalra is kiterjed (B), helyi utakra is szolgáltat (C) • Részletesség szintek (referencia hely) – nincs (A), útszakasz két csomópont között (B), kb.1 km-e útszegmens(C) • Statikus/dinamikus - statikus/hisztorikus (A), statikus/hisztorikus részben dinamikus (B), statikus/hisztorikus és teljesen dinamikus (C)

VJT Madrid mellettVJT Frankfurt am Main mellett bayerninfo.de webportal bemutatja a környék közlekedési helyzetképét Közlekedési helyzetkép mobiltelefonon

Skócia közlekedési webportálja Valós idejű közlekedési információ internetes megjelenítés A szolgáltatás elérhetősége Közlekedési helyzet, időbecslés, képi megjelenítés iPhone-on

DG04 Sebességszabályozás információs szolgáltatásai Cél: A statikusan és dinamikusan érvényes megengedett sebesség értékek folyamatosan eljussanak a közlekedőkhöz. (Baleseti kockázat csökkenése) A statikus sebességadatok elsősorban a térképszolgáltatókon keresztül jutnak el az alkalmazásokhoz, ezért az útoperátoroknak feléjük kell eljuttatni a változásokat. Funkcionális követelmények (F): • FR1: A seb.értékek forrása, hitelessége, minősége az adattulajdonostól az adatszolgáltatóig legyen definiálva és kerüljön be az adat interfész leírásba (kell) • FR2: Az adatok konzisztens földrajzi referencia modellre és időbélyeg modellre épüljenek, ezt az érdekeltek egyeztessék, és az adatleírásban fel kell tüntetni (kell) • FR3: A seb.adatbázis frissítéshez tartozó adatcsere platformját egyeztessék az útoperátorok és a szolgáltatók (szükséges) • FR4: A frissítések gyakoriságát egyeztessék a résztvevők, valamint egyezzenek meg kinek-kinek a feladatában (szükséges) • FR5: Legyen visszacsatolás a szolgáltatók felől az útoperátorok felé (szükséges)

• FR6: Az interoperabilitás biztosításához a megfelelő adatstruktúrával készüljön interfész leírás a dinamikus seb. leírására (szükséges) • FR7: Az interoperabilitás biztosításához a megfelelő adatstruktúrával készüljön interfész leírás a statikus seb. leírására (szükséges) Szervezeti ajánlások (O): • OA1: A hivatalos hatóságok bekapcsolása szükséges (kell) • OA2: Kötelező szolgáltatásként kell kezelni (kell) • OA3: A privát forrásokból származó dinamikus seb.változások adatait hitelesíteni kell. (szükséges) Dinamikus seb.korl. Kommunikálása VJT-vel (szükséges) • OA4: Sokszor más források (események, közl.körülmények) generálnak seb.korlátozási adatokat • OA5: A VJT-ket olyan sűrűn kell elhelyezni, hogy a seb.korl. kezdete, vége egyértelmű legyen • OA6: A VJT-k vezérlését a közl.központ végezze • OA7: Különböző médiumokat lehet bevonni a kommunikációba Végleges seb.értékek kommunikálása autón belül – OA8-OA11 Adatbázisban tároljuk. • OA12: A seb.korl. szolgáltatásait tilos egy megbízható minőség- ellenőrzést megelőzően nyújtani (tilos)

Technikai követelmények (T) • TR1: DATEXII interface 1 szabvánnyal biztosítani kell az interoperabilitást az értékláncban résztvevő különböző szervezetek között (Traffic Management Sevices – Variable Speed Limits TMS-DG02 útmutatóban leírtak szerint) (kell) Egyforma ábrázolás, megjelenítés (CL&FR) • CL&FR1: Médiától és készüléktől függetlenül a megjelenített információ legyen egyértelmű a végfelhasználó számára (kell) • CL&FR1: A seb.korlátozást kiegészítő információk jelzése legyen nyelvfüggetlen (kell)

Szolgáltatási szintek A/B/C: • User interface (nyelv)- hivatalos nyelv (A), további elfogadott nyelv (angol) (B), soknyelvű (C) • Információk kiterjesztése – nincs információ csere(A), információ csere a szomszédos szolgáltatókkal(B), tágabb információ csere (C) • Részletesség szintek (referencia hely) – • Infrastruktúrán való megjelenés: földrajzi terület (A), útszakasz két csomópont között (B), kb.10 km-e útszegmens(C) • Navigációs rendszerekben: sok kihagyás (A), néhány kihagyás (B), folytonos (C) • Statikus/dinamikus - statikus (A), statikus részben dinamikus (B), statikus és teljesen dinamikus (C)

DG06 Időjárás előrejelzés Az időjárási információk tartalmazzák a látási viszonyokat, útviszonyokat, az útburkolat állapotát, egyes útszakaszok (pl. hidak, felüljárók) járhatóságát. Utazás előtt és utazás közbeni szolgáltatásnál egyformán fontos. A szolgáltatás kiterjed: • egyeztetett időjárási információk/adatok, mint hőmérséklet, szélirány, szélerősség • időjárási előrejelzéssel kapcsolatos figyelmeztetések, mint köd, jegesedés, zápor • időjárásra érzékeny útszakaszokra, hidakra, veszélyeztetett területekre vonatkozó kiemelt időjárási szolgáltatás

Funkcionális követelmények (F): • FR1: A rendszernek tudni kell folyamatosan időjárási információkat szolgáltatni a közlekedők számára (kell) • FR2: A szolgáltatásnak min. a helyi nyelven kell információt szolgáltatnia, de lehetőleg a felhasználó választása szerint más idegen nyelven is (szükséges) • FR3: A szolgáltatás térképen vagy szövegesen legyen elérhető. (szükséges) • FR4: Az értéklánc résztvevői (tartalomszolgáltatók, operátorok és szolgáltatók) közötti adatcsere az FP7-ben létrejött In-Time projektben kidolgozott interfész szerint történjen (szükséges) • FR5: Megadott információs halmaz minden elemének adatát szolgáltatni kell, két szint létezik: normál végfelhasználói szint, szakértői szint. (szükséges) • FR6: Utazás előtti szolgáltatásokban (pl. web alapú) és utazás közbeni szolgáltatásokban (pl. VJT, mobil internet) is lehetővé kell tenni. (szükséges) • FR7: Az interoperabilitáshoz megfelelő alfunkciókra osztás, szabványos interfészek alkalmazása szükséges hogy több szervezet tudjon részt venni (kell), lehetőleg olyan egyezrű elemekre bontani, hogy később is bekapcsolódhassanak újabb szervezetek

Szervezeti követelmények (O)

Technikai követelmények (T) • TR1: EN 15518:2011 Winter Maintenance Equipment – Road Weather Information Systems európai szabvány használata szükséges az időjárás állomások adatgyűjtésénél (szükséges) • TR2: Az értékláncban résztvevő szereplők DATEXII szabvány szerint, az eMOTION projektben kialakított adatmodellt használják (kell) • TA1: Az útfelszínre, az atmoszféra időjárás adataira vonatkozó adatjellemzők javasolt egységeit sorolja fel (ajánlás) Egyforma ábrázolás, megjelenítés (CL&FR) • CL&FR1: 0-3 fokozatban kell szöveges üzenetet küldeni a gk. vezetők felé az esemény súlyosságát ól függően. (szükséges) • CL&FR2: A grafikus megjelenítésnél a piktogram mellett adott színnel jelezze a veszélyességi fokozatot (zöld/sárga/narancs/piros) (szükséges) • CL&FR3: Az egyes eseménytípusok jelzése azonos piktogrammal történjen (köd, erős szél, vihar, zápor, stb.) (szükséges)

Szolgáltatási szintek A/B/C: • User interface (nyelv)- hivatalos nyelv (A), további elfogadott nyelv (angol) (B), soknyelvű (C) • Információk kiterjesztése – nincs információ csere(A), információ csere a szomszédos szolgáltatókkal(B), tágabb információ csere (C) • Információs hálózat – csak a TEN-T utakra terjed (A), főútvonalra is kiterjed (B), helyi utakra is szolgáltat (C) • Információs szintek – időjárás jelentés (A), időjárás jelentés és figyelmeztető szolgálat (B), figyelmeztető szolgálta és előrejelzés (C)

ASFINAG web-es és mobile-os időjárási helyzetkép Dán időjárási webportál Időjárás kamerák Dél-Finnországban UTMET rendszer (Magyar Közút)

DG07 Ko-modális utazási információs szolgáltatások Az információszolgáltatás kiterjed a tömegközlekedésre, beleértve a gyalogos közlekedést, az autós és kerékpáros közlekedésre. Két fő szint: • Adatgyűjtés, adatfeldolgozás, adattovábbítás – háttér rendszer • A feldolgozott adatok átadása a felhasználó felület számára szabványos formában – frontend rendszer Funkcionális követelmények (F): • FR1: Közös, interoperabilis földrajzi referencia modellre kell építeni, hogy a különböző forrásból származó, különböző adottságú adatok földrajzilag összefésülhetők legyenek (kell) • FR2: Az adatcseréhez, adatátadáshoz közös adatformátumot kell alkalmazni (kell) • FR3: A tartalom és szolgáltatás platformjának minden szolgáltatási módhoz tartozóan harmonizált adatmodellen kell alapulni (kell) • FR4: Egyforma ábrázolást és megjelenítést kell követni (kell)

Szervezeti követelmények (O)

Szervezeti struktúra megegyezik az Időjárási előrejelzéseknél használt sémával. • OR1: A ko-modális szolgáltatás köré az A1,A2,A3 vagy A4 szerinti szervezeti struktúrát kell felépíteni (ne legyen teljesen magán szervezet) (kell) • OR2: Megengedhetetlen, hogy egy adott business modell alapján valamelyik közlekedési mód preferált legyen, a ko-modális szolgáltatástól elvárt az objektivitás (kell) • OR3: Az alapszintű ko-modális szolgáltatások ingyenesek és nem kereskedelmiek. (szükséges) • OR4: A minimum és optimum szolgáltatási szintet definiálja. A minimum szinthez a közösségi szervezetek bekapcsolása, felügyelete, adatszolgáltatásban történő részvétele szükséges, a szolgáltatás ingyenes (ajánlott) • OR5: A közösségi közl. operátorok szerződéses kötelezettsége, hogy az adataikat egy előírt formátumban definiálják és továbbítsák. (szükséges) • OR6: A ko-modális szolgáltatók vegyék figyelembe az „ITS akció tervet”, amely előírja keretrendszer szerkezetét. (kell) • OR7: A ko-modális szolgáltatás kifejlesztésénél a 2010/40/EU ITS direktívát kell figyelembe venni, amely a multimodális közl. inforációs szolgáltatások követelményeit tartalmazza. (kell)

Technikai követelmények (T): • TR1: A ko-modális szolgáltatásoknak integrálni kell a közúti adatokat, a tömegközl. adatokat és be kell tartani az átfogó rendszerkövetelményeket (kell) • TR2: A sok adatösszetevő okán a legmegfelelőbb szabványok kiválasztása szükséges (pl. térkép-Mapinfo Interchange Format, úthálózat-GDF, dinamikus adatmodell- DATEXII,TPEG,TMC, két PT útvonal összekapcsolása-DELFI, stb.) (szükséges) Egyforma ábrázolás, megjelenítés (CL&FR) • CL&FR1: Vegye figyelembe a színvak/színtévesztő és egyéb látásproblémákkal küzdők szempontjait (kell) • CL&FR2: Adott színkonvencióval jelenítse meg az egyes közl.módokat ( gyalogos-sötét zöld, autó-barna,kerékpár-narancs, hév-türkiz,villamos-piros,busz-kék, vonat- fekete,taxi-sárga) (szükséges) • CL&FR3: A különböző közl.módokat eltérő színnel kell ábrázolni (kell) • CL&FR4: Az internetes képernyőn, telefonon és nyomtatásban azonos színkonvenciót kell használni (kell) • CL&FR5: A POI-kra vonatkozó ikon-készletre tett ajánlásokat be kell tartani (szükséges) • CL&FR6: A közl.információkra vonatkozó ikon-készletre tett ajánlásokat be kell tartani (szükséges) • CL&FR7: A parkolási formákra (pl. P+R,K+R,B+R) vonatkozó megjelenítés legyen egyértelmű (kell) • CL&FR8,9: A már létező, megszokott rendszerek attributumait át kell venni (kell)

Szolgáltatási szintek 0-4 (0=nincs szolgáltatás): Általános kritériumok: • User interface (nyelv)- hivatalos nyelv (1), további elfogadott nyelv (angol)(2) angol+szomszédos régiók nyelve (3), soknyelvű (4) • Információk kiterjesztése – csak helyi(1), regionális(2), országos(3), teljes Európa(4) • Információs hálózat –csak a TEN-T utakra terjed (1), főútvonalra is kiterjed (2), fő és mellékútvonalakra (3), teljes hálózatra (4) Intermodális gráfra vonatkozó szolgáltatási szintek: • Gyalogos információk – autós gráf speciális attributumokkal(1), autós gráf kiegészítve gyalogos gráffal fontosabb csomópontokban(pl.nagyobb parkok, terminálok)(2), autós gráf kiegészítve gyalogos gráffal teljeskőrűen (3), épületen belüli gárffal kiegészítve (4) • Kerékpáros információk - autós gráf speciális attributumokkal(1), autós gráf kiegészítve bicikliutakkal nagyvárosokra (2), teljes bicikliúthálózat (3), bicikli parkolási helyekkel kiegészítve(4) • Autós információk – teljes autós úthálózat (1), valós idejű szolg. autópály/főútvonal (2), valós idejű szolg. teljes hálózatra (3), 3+előrejelzés a főútvonal hálózatra (4) • Tömegközlekedés – csak statikus és valós idejű menetrendek megjelenítése (1), inter- modális útvonal információ statikus menetrendekkel (2), inter-modális útvonal információ valós idejű menetrendekkel (3), inter-modális útvonal információ térképi megjelenítéssel (4) • Épületen belüli információk – Nagy terminálok(1), Nagyobb épületek(2), minden terminál, üzletközpont(3)

• Címinformációk – „tól/ig” házszám (1), egzakt házszámok (2), pontos bejárat pontok(3) • Megállóhelyek – egy pont koordináta párral(1), kiterjesztéssel(2), bejárati információkkal(3), gyalogos gráffal összekapcsolva (4) • Közlekedésükben gátoltak részére – tömegközl. feltüntetve a korlátokat (1), tömegközl. kifejezetten ezen kőr számára (rámpák, lépcsők, liftek feltüntetése) (2), tömegközl.+épületen belüli közl. (3), tömegközl., épületek+teljes gyalogos gráf • POI – kevesebb, mint 4 kategória (1), több, mint 4 kategória (2), alapkategóriák + több,mint 4 kategória (3), minden POI kategória a POI szolgáltatóktól (4) Baleseti információk és dinamikus mérések szolgáltatási szintjei: • Útlezárások: tervezett hosszútávú lezárások autópályán, főútvonalon (1),elsőrendű utakon és agglomerációban is(2), rövid ideig tartó, napi lezárások (3), valós idejú információszolgáltatás a lezárásokról (4) • Útidő becslés – hisztorikus adatok alapján (1), hisztorikus és mért adatok alapján (2), kiegészítve FCD adatokkal (3), teljeskörű FCD+hisztorikus adatok (4) • Információk megjelenítése – Építkezés, közl.kondíciók csak elvétve (1), Vagy építkezések vagy egyéb közl.infók a teljes szolgáltatás területén(2), mindkettő (3) • Időjárási adatok – időjárási infók.(1), időjárással kombinált útinformációk (2), helyi mérésekkel kombinálva (3) Használhatósági szintek: • Út vizualizáció - lista(1), lista+statikus interaktív térkép(2), lista+interaktív térkép(zoom, shift,stb.)(3), változtatható térképi megjelenés(4) • Mobil tel.támogatás – web.interface optimalizálása (1), mobile op.rsz.alkalm.(2), készülék típusok szerinti optimalizálás(3)

Magyar példa: utvonalterv.hu, pedroute.hu

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!