Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség REGIONÁLIS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
IT-mentor és a képzés gyakorlati kérdései
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Kamarai prioritások Foglalkoztatottság növelés Képzési szükséglet meghatározása Szakképzés nemcsak oktatáspolitikai kérdés, hanem foglalkozáspolitikai,
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Az informatikai és hírközlési szakképzés jelenlegi helyzete és a fejlesztés készültségi foka (OKJ és modul rendszer helyzete, a szakmai alapozás és képzés.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Drajkó László Ügyvezető igazgató Microsoft Magyarország KFT.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
DAT’2006 – Budapest, november 21. CompTrain projekt ismertetése - együttműködés a szakképzés fejlesztésében.
A régió informatikai ágazati és szakképzési fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség 2008 évi Informatikai Regionális Szakképzési.
A régió informatikai ágazati és szakképzési fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség 2008 évi Informatikai Regionális Szakképzési.
2008. március 27. Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT mentor projekt.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Legjobb_kor. Az eMunka, dMunka, sikeres alkalmazásának társadalmi és technológiai feltételei megteremtődtek. dr. Mlinarics József ügyvezető elnök Magyar.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
A képzett szakemberekért HEFOP központi program „ KORSZERŰ FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOK KIDOLGOZÁSA ÉS ALKALMAZÁSA” Záró rendezvény MEGNYITÓ.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Ágazati szakképzés változásai
A SZAKKÉPZÉSI MUNKA KORSZERŰSÍTÉSE A STRATOSZNÁL TÁJÉKOZTATÓ DIASOROZAT A STRATOSZ KORSZERŰSÍTETT SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁNAK KIDOLGOZÁSÁHOZ KÉSZÜLT: AZ.
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ KUTASOKRÓL ÉS ESZMECSERÉKRŐL Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
A STRATOSZ regionális SZERVEZETI struktúráját megteremtő szervezési projekt előkészítése (2. RÉSZ) ADOTTSÁGAINK FELADATAINK KÖTELEZETTSÉGEINK Készült a.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
Informatikai szakképzés 2011 dr. Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség - MATISZ Hírközlési Ágazati Párbeszéd Bizottság - HÁPB.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április 15.

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Munkaadói szervezetek feladatai az informatikai szakképzésben 1.A képzés tartalmi elemeinek (Szakmai Vizsgakövetelmények- SZVK, gyakorlati képzés szervezésében való közreműködés, Vizsga Bizottsági tagok küldése stb.) meghatározása; 2.A képző szervezetekkel együttműködve a képzés minőségi és mennyiségi kereteinek meghatározása; 3.Közreműködés a tanárképzésben; 4.A képzés tartalmának, rendszerének fejlesztésében és a gyakorlati képzésben való részvétel (közös érdekeltség); 5.EU Képzési Keretrendszer hazai megfeleltetésének kidolgozása; 6.Az informatikai szakképzés társadalmi megítélésnek növelése.

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Válság és munkaerő IKT piac és a munkaerő alakulása válság hatására. Forrás: IVSZ + Insead e-Lab

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Versenyképesség “A magasan képzett és alkalmazkodó képes munkaerő lesz Európa versenyképességének és jólétének alapja a XXI. században, és ennek legkritikusabb építőköve az információtechnológiai képzettség.” Günther Verheugen, az Európai Bizottság Alelnöke

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Oktatási rendszer és a piaci elvárások Oktatási rendszer és a piaci elvárások negatív trend

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Felsőoktatás igazodása a piaci igényekhez 2009

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Kiváló magyar műszaki szakemberek 2009 – negatív trend

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április A digitális elvárások kiegyenlítődése Jelenleg több (15-27%) CEE állás tölthető be digitális írástudás nélkül, míg nyugat-európa (14%) 2015-re az e-készséget nem igénylő állások aránya 10% alá esik EU- szinten – kiegyenlítődik a régiós különbség (magyar prognózis 8%) Hazánkban igen erős az alapfokon IKT-képzett munkavállalók iránti várakozás és régiós összehasonlításban a jó tudású IT- szakemberek iránti várakozás (24%)

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április A munkaadók elvárásai Közép-Kelet EurópaNyugat-Európa

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Állások megoszlása e-készség szempontból

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Szkepszis a képzésben A magyar munkaadók sokkal szkeptikusabbak a jelen továbbképzési rendszer tekintetében, mint például cseh társaik, fokozva a lemaradást – tudatosítani kell a munkaadókban, hogy LLL a fejlődés iránya Itthon 35%, míg Csehországban 65% bízik az alapvető e-készségek fejlesztését célzó tanfolyamokban (EU-átlag 47%) Technológiai eszközök oktatása: Csehország 75%, hazánkban 34% tartja ezeket szükségesnek (EU- átlag 43%)

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Informatikai szakképzés irányítás múltja es évek SZÁMOK – KSH – nagygépes rendszerek állami nagyvállalati irányítás; as évek vége – 1990-es évek eleje, asztali gépek elterjedése – gazdasági/politikai rendszerváltás – OKJ kialakítása- minisztériumi (OM) irányítás – 7. Informatikai Szakmacsoport; es évek eleje minisztérium váltások (IHM, GKM, MEH) – képző intézeti irányítás; év szociális partnerek (munkaadók, munkavállalók) + képzők + szakigazgatás (SZMM, GKM, MEH, OKM + NSZFI)- együttműködése; eKészség – eSkills együttműködés.

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Mi történt idáig ? – NSZI informatikai szakmák validálása (Gegesi Kiss Pál) nem került bevezetésre; IHM korszerűsíti a régi SZVK szerinti informatikai szakmákat, nem került bevezetésre; NSZI, NFT I. HEFOP kompetencia alapú, modulrendszerű új informatikai szakmák fejlesztése, részlegesen bevezetve a GKM által aug. végén; 4.Az Informatikai Szakmacsoport Bizottság (a munkaadói képviselők irányításával, képző szervezetek képviselőinek támogatásával) évtől folyamatos korrekcióra „kényszeríti” a szakigazgatást év végétől a Hírközlési Ágazati Párbeszéd Bizottság tagjai (IVSZ, MATISZ, szakszervezetek) és munkaadókkal (MGYOSZ, VOSZ, MKIK) és képzők képviselőivel együttműködve, kezdeményezik az informatikai szakképzés irányításnak, a szakképzési törvény szerinti részleges átvételét a GKM-től MKIK-MGYOSZ-IVSZ-MATISZ-HÁPB munkaerő-piaci szükségletek kérdőíves felmérése

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április TITAN program PROTEUS: Nemzetközi Versenyképesség/Innováció/Krea tív ágazatok fő/év DIGIT: Költségcsökkentés/ Hatékonyságnövelés / Versenyképesség fő/év DIGIT-ALL: Munkahelymegtartás/ Tömeges munkahelyteremtés fő/év Rövid távon: munkahelymegtartás, költségcsökkentés Középtávon: munkahelyteremtés, hatékonyságnövelés, KKV- versenyképesség Hosszútávon: nemzetközileg megerősített pozíciók a technológia-intenzív húzóágazatokban Szakember KKV vezető Munkaképes lakosság

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április évi MKIK szakképzési igényfelmérés tapasztalatai 1.A gazdasági és társadalmi szükséglettel szemben az iskolai rendszerű informatikai szakképzésbe belépők (a felsőfokú képzés elszívó hatása, a vonzó karrier pályák ismeretének hiánya következtében) száma és minősége drasztikusan csökken. 2.Az új OKJ szakmastruktúra sajnálatos módon nem ismert az érintettek körében. 3.Alapvetően az informatikai szakképzés területén túlképzésről nem lehet beszélni. Ahol foglalkoztatási problémák észlelhetők, ott ez a bemeneti minőségi hiányosságok megmaradásának és a gyakorlat orientált képzés és a foglalkoztatók információ hiányának tudható be. (pl.: multimédia alkalmazás-fejlesztő)

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április évi MKIK szakképzési igényfelmérések tapasztalatai 4.Az informatikai szakképzésben (iskola rendszerű szakképzést, a felsőoktatást, a felnőttképzést és az informális ismeretszerzést is átfogó) a korábbi felmérések által megalapozott, a globális kihívásoknak és az EU irányelveknek (i2010, eSkills, eInclusion) is megfelelő fejlesztéseket javasolnak a szervezők. 5.Sajnálatos módon a regionális fórumokat „megalapozó” felmérés módszertani, szervezési és súlyos tárgyi hiányosságai miatt nem alkalmas a döntések előkészítésre, így az előzetes javaslatunk a szakértők becslésein alapul. 6.A munkaadói szervezeteknek egy-két RFKB-vel együttműködve Szabó András Petrik TISZK által javasolt kereslet felmérési módszerrel (hirdetések elemzése), valamint egyedi szakmai felmérést (pl. tartalomipar) célszerű végezni.

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Javaslatok: Nemzeti Képzési Keretrendszer – átlátható/átjárható informatikai/digitális média képzést! EQF-Code projekt Szakmai képzések irányítását a szakma kezébe kell adni! Született informatikus kampány Digitális ébresztő - nyilatkozat az európai e-Skills hét alkalmából

REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely április Kapcsolat: Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség H-1012 Budapest, Kuny Domokos u. 13, Az előadáshoz felhasználásra került Drajkó László a MEFIT Alapítvány kuratóriumának elnökének, az E-skills week zárókonferencián elhangzott előadása (3-11, oldalak)