Iszlamizmus.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Kis-Benedek József c. egyetemi tanár
Advertisements

A változó NATO  2009-ben volt 60 éves  Hogyan tudott fennmaradni ennyi ideig?
Az arab változások és Izrael terrorfenyegetettsége
Libanon és Szaúd-Arábia
Új típusú biztonsági kihívások. A nemzetközi rendszer átalakulása •Hogyan fogtuk fel a világot 1989 előtt? –Államok –ENSZ –Bipoláris világ –NATO – VSZ.
Ács Tamara – Tóth Cseperke bemutatja. “Mindannyiunknak hatalmunkban áll választani egészség és betegség, gazdagság és szegénység, szabadság és szolgaság.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
A brit Konzervatív Párt megújulási kísérlete: A progresszív konzervativizmus.
AZ ISZLÁM.
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
Diktatórikus rendszerek, II.
Demokrácia és diktatúra
Dr. Bóka János - Dr. Mezei Péter Szeged, november 23.
Zsidóság geopolitikája
A SZENT SZÖVETSÉG EURÓPÁJA
AZ ŐSZIRÓZSÁS FORRADALOM
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Nemzetközi kapcsolatok története
1)A SZÖVETSÉGI ÁLLAMBERENDEZÉS ORSZÁGUNKBAN V.rész A LEGÚJABB KORI HAZAI ALKOTMÁNYOSSÁG ÉS ÁLLAMISÁG TÖRTÉNETE.
Államszervezet és közigazgatás
Politológia előadás A Politikai Pártok. Politológia előadás A Politikai Pártok.
A közép-kelet európai politikai átmenetek sajátos vonásai a 80-as évek második felében. A rendszerváltozások történelmi háttere,közös előzményei, nemzetközi.
Politológia előadás A Pártrendszerek. Politológia előadás A Pártrendszerek.
Jinnah ellentmondásos álma: Pakisztán. Az államiságra nézve veszélyt jelentő kihívások -politikai válság -szeparatista törekvések -korrupció a problémák.
Rasid Gannusi és a tunéziai iszlamista mozgalom diskurzuselméleti megközelítése OTDK 2011 Csiszár Esztella.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Közel-Kelet és Észak-Afrika. Iszlám fundamentalizmus XIX. Század eleje – szembesülés az elmaradottsággal. Két lehetőség a kitörésre: a/
Izrael.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
A hidegháború után… Titkosszolgálatok a században  kurtán 2010.
A terrorizmus elleni küzdelem, avagy a 22-es csapdája 7.
A háború és a modern fegyveres erő
A társadalom környezetvédelmi aktivitása Humánökológia 10. előadás.
Ideológiák.
Nyers Rezső, az „új mechanizmus” egyik legjelentősebb ösztönzője
Izrael születése -britek elleni terrorista akciók(Dávid Károly Hotel felrobbantása) novemberében az ENSZ döntése értelmében Palesztinát két részre.
A világ képe az arabokról
Szeiman József A Közel-Kelet 2012-ben.
Az Arab Liga és az Iszlám Tanács
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
A mérsékelt és a radikális politikai iszlám a Közel-Keleten KIDMA, Itt a terror? Hol a terror? c. konferencia október 1. Csicsmann László, PhD egyetemi.
A CSECSEN HÁBORÚK ÉS A HAN-UJGUR KONFLIKTUS Rigó Márta NT/I (MA) Stratégia és válságkezelés Budapesti Corvinus Egyetem.
Egyház és a politika kapcsolata
NKE Nemzetközi Intézet; Biztonsági kihívások és stratégiai válaszok
Az igazságszolgáltatás szociológiája
A NÁCI DIKTATÚRA
Nemzetközi migráció és az Európai Uniós választások
A SZENT SZÖVETSÉG EURÓPÁJA MOZGALMAK ÉS ESZMÉK A XIX. SZÁZADBAN
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
SZUDÁN A DARFÚRI KONFLIKTUS OKAI ÉS NEMZETKÖZI VONATKOZÁSAI Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
1. Magyarország Európában
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Winnie the pooh & friends
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
Út a szabadsághoz 1. Téma plakát feladatai. A totaliarianizmus A totalitarizmus csak a XX. században (az olasz fasizmus idején) jelent meg – először a.
Iszlám és migráció I. Kivándorlás és kisebbségi lét az iszlám szemszögéből Külügyi és Külgazdasági Intézet ELTE Bölcsészettudományi Kar – Arab Tanszék.
Arab diktatúrák megdöntése Farkas Bertalan Politikai földrajz és globalizáció
Az Iszlám Állam és a Boko Haram Készítette: Papp Anita Geográfus MSc
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
Az iszlám megjelenése és térhódítása Az arab-félsziget VII. sz.
Napjaink terrorizmusának iszlám gyökerei
ISZLAMISTA INDÍTTATÁSÚ RADIKALIZÁLÓDÁS EURÓPÁBAN
Európán kívüli világ.
A „népek tavasza” Forradalmak ben
AZ ŐSZIRÓZSÁS FORRADALOM
ALSONANA INTERNATIONAL FORUM
Előadás másolata:

Iszlamizmus

Iszlám és iszlamizmus különbsége iszlám = vallás és civilizáció iszlamizmus (iszlám fundamentalizmus) = politikai ideológia, átpolitizált iszlám eszmetörténeti áramlat szervezett, aktivista, cselekvő mozgalom (“iszlám mozgalom”)

Eltérő álláspontok iszlamizmus - modernitás/modernizáció okok: szegénység - demokrácia hiánya legnagyobb fenyegetés a Nyugat számára (“fő ellenség”) differenciáltság működőképes modell vagy ellenség hanyatlik vagy fejlődik

Az iszlám differenciálódása Iszlám fundamentalizmus (politikai hatalmat támadó) Intézményes iszlám (politikai hatalmat legitimáló) Liberális iszlám (iszlám modernizmus)

Iszlám fundamentalizmus “első generációs” szervezetek (Testvérek) “második generációs” (neo-fundamentalizmus), 70-es - 80-as évek, “iszlám mozgalom” - “iszlamizmus” “harmadik generációs” - “neo-iszlamizmus” mérsékelt radikális (nemzetközi iszlamizmus, dzsihádista szalafizmus) “sivatagi iszlám”, tálibok - iszlamizmus határa konzervatív “intézményes iszlám” (szaudi vahhábizmus)

A fundamentalizmus értelmezései “Egy embercsoport abszolút igazsággá nyilvánít egy credót, egy tézist vagy dogmagyűjteményt és ragaszkodik ahhoz, hogy az igazi politikát ezekre kell alapozni” (Heller Ágnes) “A vallás kierőszakolt visszatérése a politikába” (Heller Ágnes)

“Olyan magatartás, amely menekül vagy kitér az igazról és helyesről folytatott diskurzus elől és ehelyett vélt vagy állított igazságokat megingathatatlan és vitathatatlan fundamentumnak nyilvánít” (Heinz Holley)

“Jelzős” fundamentalizmusok piaci kulturális a “modernség fundamentalizmusa” vallási iszlám protestáns zsidó

Iszlám fundamentalizmus: fogalmi zűrzavar fund. = tradicionalizmus fund. = reformizmus fund. = tradicionalista reformizmus fund. = integrizmus fund. = revivalizmus fund. = iszlamizmus fund. = radikális/aktivista iszlamizmus

Eltérő értelmezések vallási: az alapvető hitelvekhez való visszatérés politikai: aktivista/extremista csoportok törekvése az iszlám állam megvalósításáért egyéb: tradicionalizmussal, fejlődésképtelenséggel való azonosítás

Fő célok fundamentum = alapzat, alapelv az iszlám eredeti, “tiszta” forrásaihoz, alapelveihez való visszatérés “uszúlíja” - uszúl ad-dín, a vallás gyökerei aranykor: első négy “igaz úton járó” kalifa (al-khulafá ar-rásidún) az iszlám hassa át az élet valamennyi aspektusát (politikát, társadalmat, gazdaságot is) - “iszlám állam” szervezett, aktivista tevékenység, “élcsapat” iszlám eleve organikus vallás - minden hívő muszlim “fundamentalista” - totalitás

Az “igaz úton járó” kalifák 632: Mohamed halála Abu Bakr (632-634) Omar (634-644) Oszmán (644-656) Ali (656-661) - síiták 661-749: Omajjáda dinasztia - mulk

Modern fundamentalizmus történelmi gyökerei az iszlám története fundamentalista mozgalmak története “belső indíttatású” reformtörekvések Muhammad ibn Abd al-Wahháb (1703-1792) - vahhábizmus 1798-tól válasz-kísérletek a Nyugat kihívásaira

Abd al-Wahháb és a vahhábizmus Ibn Tajmíjja forrás csak Korán és szunna középkori idzsmá és kijász eltávolodás az eredeti iszlámtól - morális süllyedés idzstihád nagy szerepe Wahháb - Szaúd szövetség hanbalita jogi iskola konzervativizmus - liberalizmus

Az iszlám (jog)rendszerének forrásai Korán Szunna (és hadísz) Konszenzus (idzsmá) Analógia (kijász) (idzstihád - ?)

Dzsamál ad-Dín al-Afghání (1839-1897) a modern iszlám reformmozgalom “atyja” iszlám modernizálása = eredeti alapelvekhez való visszatérés iszlám és modern tudományok összeegyeztethetősége szembenállás a kolonializmussal

19. sz-i iszlám reformmozgalom kettéválása Fundamentalizmus kiindulópont az iszlám (“saját”) társadalmi-gazdasági viszonyok megváltoztatása “iszlám” fejlődési út Modernizmus kiindulópont a modernizáció (“idegen”) az iszlám megváltoztatása nyugati minták és modellek

Első teoretikusok Muhammad Abduh (1845-1905) az iszlám megtisztítása Muhammad Rasíd Ridá (1865-1935) 1923: A kalifátus vagy a legfelső imamátus

Első szervezet: a Muszlim Testvérek Dzsamáat al-Ikhván al-Muszlimín 1928, Iszmáílíja, Egyiptom Ahmed Haszan al-Banná

“A muszlimok késettségének oka a vallástól való eltávolodásban rejlik “A muszlimok késettségének oka a vallástól való eltávolodásban rejlik. A valóságos újjászületés egyetlen lehetséges útja … ha visszatérnek az iszlámhoz.” Ahmed Haszan al-Banná

A Muszlim Testvérek először vallási mozgalom társadalom és politika megváltoztatása komoly társadalmi program 40-es évek végén 1 millió fő együttműködés Szabad Tisztekkel erőszak alkalmazása kormány kemény fellépése

Szajjid Kutb (1906-1966) tradicionális vallási nevelés két év USA-ban Testvérek vezető teoretikusa több mint 20 könyv radikalizálódás (“kutbizmus”)

Kutb fő nézetei iszlám komplex, integráns rendszer nyugati civilizáció hegemóniája, negatívumai Jó vs. Rossz - Isten pártja vs. Sátán pártja ami nem iszlám - dzsáhilíja elkülönülés, “élcsapat”, állandó dzsihád cél: Isten törvényén alapuló társadalom létrehozása Isten abszolút szuverenitása a hit és a materiális szféra elválasztása - erőszak

emberek felszabadítása társadalmi igazságosság megteremtése lelkiismeret, lélek szabadsága emberek egyenlősége társadalmi szolidaritás

Rúh Alláh al-Múszáví al-Khomeini (1902-1989) 1924: sah ellenes demonstráció 60-as évek: sah ellenes ellenzék vezetője 1963: letartóztatják, majdnem kivégzik 1964: száműzetés: Irak 1979-től iráni iszlám forradalom vezetője

Vilájat-e fakíh vallásjogi tudósok vezetése politikai (váli-e fakíh) spirituális (mardzsa-e taklíd) feladat felügyelet, isteni törvény végrehajtása vezető: törvény ismerete + igazságosság vallás és politika szerves egysége nyugatosítás okozta károk iszlám politikai forradalom elnyomás, kizsákmányolás, zsarnokság, korrupció elleni küzdelem dzsihád

Abú’l Alá Mawdúdí (1903-1979) tradicionális vallási nevelés Dzsamáat-i-Iszlámí - pakisztáni szárny 138 mű, több mint 1000 beszéd és cikk, 700 kazetta

Mawdúdí fő nézetei iszlám mindent átfogó univerzális jellege isteni törvény, Allah kizárólagos szuverenitása lassú, fokozatos, intellektuális változás idzstihád “iszlám demokrácia” - “teo-demokrácia”, “isteni demokratikus kormányzás” népszuverenitás h. isteni szuverenitás nép nem hoz törvényt, az isteni törvényt követi kormány nem a nép akaratát valósítja meg, h. a kormány és a nép Isten akaratát teljesíti

1967: re-iszlamizáció kezdete függetlenné válástól nacionalizmus/szocializmus a vezető ideológia nasszerizmus, baathizmus, algériai szocializmus ezekre épülő társadalmi-politikai rendszerek nyugati minták követése kudarc 1967-es vereség tudatosítja modernizációs válság fő ok: “idegen” minták követése megoldás: “saját” modell: iszlám

Iszlamista konjunktúra 1973-as háború, “olajfegyver” - monarchiák támadások államhatalom + konzervatív vallási vezetés ellen: “kétfrontos harc” 1974 Egyiptom: al-Fanníja al-Aszkaríja: Műszaki Katonai Akadémia elfoglalása 1977 Egyiptom: at-Takfír va’l-Hidzsra: Dhahabi sejk megölése 1979 Szíria: Testvérek: aleppói tüzérségi iskola 30 növendék meggyilkolása mozgalom kettéválása: “első generáció” mérsékelt (Testvérek) aktivista “neofundamentalista” (“kutbista”) szervezetek kiválása

1979 Mekka: Nagymecset elfoglalása

1979. november 20 - h.sz. 1400 első napja Dzsuhajman ibn Muhammad ibn Szajf al-Utajbi szaúdi monarchia heves bírálata két hétig Nagymecset megszállása szaúdi+pakisztáni+francia erők Dzsuhajman + 67 tag kivégzése

1979: Iráni Iszlám Forradalom győzelme 1979: Afganisztán szovjet megszállása, iszlamista ellenállás kezdete Hetvenes évek vége Irak: ad-Daava párt szervezte megmozdulások, Bákir asz-Szadr ajatollah meggyilkolása 1981 Egyiptom: Dzsihád: Szadat megölése 1982 Szíria: Testvérek: Hama megszállása 1982 Libanon: Hezbollah megalakulása

A Szadat elleni merénylet

A fő vádlott: Kháled el-Iszlambúlí

Iszlamizmus okai Modernizációs válság kiútkeresés - nativista indíttatású tiltakozó mozgalom Egyes társadalmi csoportok frusztráltsága: heterogén társadalmi háttér, iszlamizmus a közös nevező Városi szegénység - marginalizálódás, periferizálódás Középrétegek - politikai hatalomhoz való hozzájutás hiánya Műszaki-természettudományi értelmiségiek - ideológia átvétele és alkalmazás

Iszlamista konjunktúra okai Társadalmi-gazdasági Gazdaságok korszerűtlensége Népességrobbanás Szociális problémák

Okok 2 Politikai-ideológiai Civilizációs-kulturális Nacionalista ideológiák kudarca Ideológiai és vezetési vákuum “intézményes iszlám” erősödése Autokrata, szekularizált politikai vezetések Civilizációs-kulturális “idegen” modellekkel szemben nativista Nyugati dominancia ellen Amerika-ellenesség

Okok 3 Pszichikai - kollektív tudat Történelmi igazságtalanság Nyugat (USA, Izrael) áltlai alávetettség és megalázottság, elnyomás, erőszak Vallásba vetett remény

Okok 4 Külső ok: nemzetközi rendszer változásai Hetvenes években “harmadikutas” modellek Kilencvenes évek: alternatívák hiánya Globalizáció Civilizáció és kultúra “felértékelődése” Poszt-vesztfáliai rendszer paradoxonjai Társadalomfilozófiai: modernitás külső és belső kritikája

Okok 5 Regionális ok: Szaúd-Arábia és Irán harca az iszlamizmus vezetéséért Helyi kormányok iszlamizmust támogatják letűnő szocializmussal szemben Tömegek iszlamizmust támogatják korrupt rezsimekkel szemben

Nyolcvanas évek Szaúd-Arábia és Irán küzdelme “forradalmi iszlám” feltartóztatása: iraki-iráni háború konfliktus új terepe: Afganisztán - átveszi a palesztin ügy helyét Évtized vége: Hamász, Iszlám Üdvfront (Algéria), Haszan at-Turábi (Szudán), SZU kivonulása Afganisztánból Umma kiterjesztése Közép-Ázsiára, Boszniára

Kifulladás 80-as évek végétől eredeti célokat (iszlám állam) nem érték el politikai vezetések heves fellépései belső konfliktusok, mozgalom megosztottsága mainstream egyre mérsékeltebb radikálisok leválása 90-es Öböl-háború hatásai mozgalom radikális szárnya szaúdi vezetés és az általa támogatottak ellen fordul

Kifulladás 2 “afgánok” radikalizálódása USA + Szaúd ellen szétszéledés Bosznia Algéria Egyiptom helyi konfliktusokból dzsihád konfliktus mélyül iszlamizmuson belül radikalizmus elidegenít sok társadalmi réteget

Afganisztán és a “nemzetközi iszlamizmus” mudzsáhidok szovjet megszállók ellen CIA + pakisztáni + szaúdi tikosszolgálatok 1980: bin Láden Afganisztánba utazik “afgán-arabok” 1989: SZU kivonja csapatait afgán-arabok elhagyják Afganisztánt visszatérés “anyaszervezeteikhez”

Egységes-e az iszlamizmus? differenciált mérsékeltek és radikálisok szélsőséges extremista szárny szűk kisebbség “mainstream” mérsékeltek: parlamentális eszközök egészében nem jelent fenyegetést befolyásuk nő - nem az erőszak, hanem politikai-társadalmi tevékenység miatt

Az iszlamizmus szociológiája Alsó középosztály, diplomások Migráció - városok, modern szektor képtelenek felszívni Tradicionalizmus hatásai Hagyományos közösségi formák erodálódása Iszlámot felhasználó közösségek az identitás és csoportszolidaritás új központjai Szekularizált, nyugatias elittel szemben iszlám felé orientálódó elit

Iszlamizmus külső megítélése mérsékelt radikális szélsőséges

Mérsékelt extremizmus nem az iszlámra és nem az iszlamizmus egészére jellemző mainstream iszlamizmus elveti az erőszakot radikális iszlamizmus elsősorban saját társadalmára jelent fenyegetést folyik iszlamizmus pacifikálódása, iszlamista szervezetek politikai pártokká alakulása

John Esposito és Fawaz Gerges

Radikális iszlamizmus eleve szélsőséges, radikális (radikális iszlamizmus = iszlamizmus) iszlamizmus egésze “gyilkos mozgalom”, a “civilizáció ellensége” minden iszlamista “potenciális gyilkos” a nyugat “első számú ellensége” a radikális iszlamizmus

Daniel Pipes Ha különbséget teszünk az iszlamizmus “fő áramlata” és “pereme” között, az ugyanaz, mintha különbséget tennénk a nácizmus “fő áramlata” és “pereme” között. Mindannyian nácik, mindannyian ellenség.

Szélsőséges “Az igazi betegség az iszlám. A terrorizmusnak nem lehet vége, amíg létezik ez a vallás, hiszen újra és újra kitermeli a fanatizmust, a gyűlöletet és a terrorista szervezeteket. … Az európai kultúra feladata a 21. században - ha meg akar maradni -, hogy megsemmisítse az iszlámot.” Dr. Rashwan Mohamed Demokrata, 2002. 47. sz. 36-37.o.

ISLAMIC CIVILIZATION? What an oxymoron! Since when IS barbarism called civilization?
Islam is an anti-civilization cult par excellence. It destroyed every civilization it touched
and brought misery, poverty, ignorance and war in every country that it invaded!

ISLAM: "Religion of Peace?" ISLAM MAY BECOME THE
GREATEST MURDERING FORCE
IN THE HISTORY OF MANKIND

Iszlám-fasizmus "Islamic terrorist attacks serve a clear and focused ideology, a set of beliefs and goals that are evil, but not insane. Some call this evil Islamic radicalism; others, militant Jihadism; still others, Islamo-fascism. Whatever it's called, this ideology is very different from the religion of Islam. This form of radicalism exploits Islam to serve a violent, political vision: the establishment, by terrorism and subversion and insurgency, of a totalitarian empire that denies all political and religious freedom."

Ellentétes megítélés okai eltérő fogalomhasználat (iszlamizmus) általánosítások - differenciáltság szociális-karitatív tevékenység a civil társadalom bázisa autoriter politikai vezetések áldozatai pontos diagnózis a válságjelenségekről lokális: egyes országokban regionális: palesztin-izraeli, Öböl, Irak stb. globális: globalizáció vesztesei radikális megoldások

bin Laden's 'letter to America’ November 24, 2002 Why are we fighting and opposing you? The answer is very simple: (1) Because you attacked us and continue to attack us. a) You attacked us in Palestine (b) You attacked us in Somalia; you supported the Russian atrocities against us in Chechnya, the Indian oppression against us in Kashmir, and the Jewish aggression against us in Lebanon (c) Under your supervision, consent and orders, the governments of our countries which act as your agents, attack us on a daily basis (d) You steal our wealth and oil (e) Your forces occupy our countries; you spread your military bases throughout them (f) You have starved the Muslims of Iraq, where children die every day. It is a wonder that more than 1.5 million Iraqi children have died as a result of your sanctions (g) You have supported the Jews in their idea that Jerusalem is their eternal capital

b) It is saddening to tell you that you are the worst civilization witnessed by the history of mankind (iii) You are a nation that permits the production, trading and usage of intoxicants. You also permit drugs (iv) You are a nation that permits acts of immorality. Who can forget your President Clinton's immoral acts committed in the official Oval office? (v) You are a nation that permits gambling in its all forms. (vi) You are a nation that exploits women like consumer products (vii) You are a nation that practices the trade of sex in all its forms, directly and indirectly. (xi) You have destroyed nature with your industrial waste and gases more than any other nation in history. Despite this, you refuse to sign the Kyoto agreement so that you can secure the profit of your greedy companies and*industries.

Részvétel a politikai folyamatokban - békés út Muszlim Testvérek (Egyiptom - 88 tag a parlamentben) Iszláh (Reform) Párt (Jemen) Iszlám Akció Front (Jordánia) Iszlám Alkotmányos Mozgalom (Kuvait) Igazság és Fejlődés Pártja (Marokkó)

Részvétel a politikai folyamatokban - kvázi erőszak Hamász (Palesztina) Hezbollah (Libanon) Iraki Iszlám Forradalom Legfelső Tanácsa (Irak) Ad-Daava (Irak)

Erőszak és terror Al-Káida-hálózata

Demokrácia-paradoxon Demokratikus választások – iszlamista győzelem – antidemokratikus beavatkozás

Algéria - 1991 szavazatok % mandátumok FIS 3 260 359 47,3% 188 FLN 1 613 507 23,4% 15

FIS = Iszlám Üdvfront, Front Islamique du Salut, al-Dzsabha al-Iszlámíja li-l-Inkádz FLN = Nemzeti Felszabadítási Front, Front de Libération Nationale, Dzsabhat at-Tahrír al-Vataní

FIS

Abbászí Madaní Alí Belhádzs

Hamász

Harakat al-Mukávama al-Iszlámíja – Iszlám Ellenállási Mozgalom Muszlim Testvérek – Gáza 40-es évek vége 1978: Izrael: hivatalos bejegyzés (al-Mudzsammaa al-Iszlámí Fatah és Arafat ellensúlya Hivatalosan: 1987 vége 1988 eleje – első intifáda Izrael támogatása

Ahmed Jászín sejk

Charta, 1988 Palesztina földje iszlám vakf, a jövendő muszlim generációk szent földje egészen az ítéletnapig. Sem az egész, sem bármely része nem herdálható el, .. nem adható fel…. A palesztin kérdésre nincs más megoldás, csak a dzsihád. Kezdeményezések, javaslatok, nemzetközi konferenciák – mind puszta időfecsérlés, hiábavaló erőlködés.”

Kháled Mesaal Mahmúd az-Zahár Iszmáíl Haníje

Izz ad-Dín al-Kasszám brigádok

Választás: 2006. január 25. Palestinian Legislative Council Induló listák: Fatah, Változás és Reform (Hamász), Független Palesztína, Abu Ali Musztafa, Harmadik Út, Alternatívok, Vaad 132 hely Hamász: 74; Fatah: 45

Elektori lista Változás és Reform 440 409 44,45% 29 Fatah 410 554 41,43% 28

Egyéni jelöltek Változás és reform 41,73 45 Fatah 36,96 17